Rijtest: CUPRA Ateca (2020)

Je wilt een hoge instap, minimaal 300 pk en enig dynamisch talent? En je hebt niet het budget voor een Porsche Macan of BMW X3 M40i? Dan kom je al snel bij auto’s als de CUPRA Ateca of Alfa Romeo Stelvio uit. Het toeval wil dat de eigenaar  net zijn Stelvio heeft ingeruild voor deze 2020 CUPRA Ateca. Voorzien van de welbekende 2.0 TSI-motor met 300 pk. En in dit geval dankzij ouderwetse chiptuning goed voor precies 400 pk.

De Ateca begon als SEAT, maar in 2020 kreeg het topmodel het CUPRA logootje.

400 pk? Uit een tweelitertje?

Jazeker en dat is in VAG-kringen natuurlijk niets geks. Want we weten allemaal dat de 2.0 TSI-motorencode (EA888) heel veel tuningspotentieel heeft. Zie de eerdere bloedsnelle Skoda Superb van de eigenaar. In dit geval is deze Ateca goed voor precies 400 pk en 545 nm. Toch leuk om net even door die grens van 400 pk te knakken. De sound wordt geholpen door een JM-uitlaat. Wat betreft de eigenaar net even iets ‘too much’ dus hij gaat een middendemper toevoegen. Ik kan een wat brutere soundtrack wel waarderen, maar aan de andere kant past dit soort auditieve ondersteuning wat beter op snelle Golfjes dan op een op het oog relatief brave CUPRA Ateca. Alhoewel een beetje kenner wel aangaat op de vier uitlaten. Gelukkig is de soundtrack ook in normale modus al zeker sportief te noemen. En dat is in tijden van brave elektromobiliteit eerder een zegen dan een last. Het doet toch iets voor de betrokkenheid achter het stuur.

De welbekende 2.0 TSI motor. Blijft een toppertje!

Wat valt op achter het stuur?

Natuurlijk de hoge zitpositie, daar verschilt de Ateca echt van de CUPRA Formentor. Die laatste is een soort van tussenvorm (net geen hatchback maar ook geen SUV). Het meest opvallend is het heerlijke analoge interieur van deze generatie CUPRA Ateca. Deze auto stamt uit 2021 en was nog net van het knopjestijdperk. Software-aficionado’s zullen aandragen dat het beeldscherm erg klein is en dat het interieur weinig glitter en glamour kent, maar als analoge man van middelbare leeftijd waardeer ik dit soort interieurs steeds meer. Gebruiksvriendelijkheid boven vorm. Qua materialen en afwerking merk je dat bij SEAT/CUPRA de lat echt wel lager ligt dan bij premium broertje Audi. Her en der vind je wel wat goedkopere plasticsoorten en ook mist de auto wel wat opties die ook in 2021 al best gemeengoed zijn. Bijvoorbeeld elektrische stoelen voor alle voorpassagiers of een head-up display. Kan ik mee leven, want de afwerking is wel goed en de sportstoelen zitten echt fantastisch. Ook is de ruimte voor alle passagiers dik in orde. En niet onbelangrijk, ik vind dit echt een mooie auto. Niet een lompe en protserige SUV, maar ingetogen en tegelijkertijd toch sportief. 

Interieur CUPRA Ateca

Nog een ‘ouderwetsch’ analoog interieur. Stiekem wel heel erg prettig.

Hoe zijn de prestaties?

Vanzelfsprekend heel goed. Maar met 400 pk zijn er maar weinig auto’s die je het leven zuur kunnen maken op de Duitse Autobahn. En dat is waar ik deze auto natuurlijk rijd. En zoals ik al vaker schrijf, deze 2.0 TSI is een geweldenaar. Vanaf de 2.500 toeren is de turbo klaarwakker en kan het grote sleurfeest beginnen. Tot aan de red line, ergens rond de 6.700 toeren. Natuurlijk gaat de hogere luchtweerstand wel ten koste van het verbruik en vooral van de prestaties. Bij een Leon scoor je sub 10 seconden voor een 100-200 tijd met 400 pk. Met deze CUPRA Ateca komen we niet verder dan 12.67 seconden voor dezelfde exercitie. Nog steeds bijzonder rap en bij een SUV weet je dat je op dit gebied wat inlevert. Belangrijker is dat de auto in alle omstandigheden snel genoeg aanvoelt. Ongeacht waar en hoe je rijdt. Op de ongelimiteerde Autobahn tikken we zonder al te veel moeite 250 km/h aan. Maar toch, een stemmetje in mij zegt dat de stock auto met 300 pk wellicht wat ondergemotoriseerd gaat aanvoelen. Dus ja, deze auto heeft echt wel baat bij een chip.

Foto achterkant CUPRA Ateca

De vier uitlaten maken de auto wel echt af.

Hoe rijdt de auto?

Best wel strak. Zeker op de Autobahn voel je je wel een klein beetje de koning te rijk omdat de auto gewoon heel erg stabiel aanvoelt. En dan rijden we nota bene nog op de winterbanden. Dat is best knap. Ook vallen de rijgeluiden (wind, banden) me niet tegen. Enige smetje is dat de DSG-versnellingsbak in S-stand af en toe de weg kwijt is en wel heel veel tijd nodig heeft om twee versnellingen terug te schakelen, maar voor de rest is het een prettige ervaring. In de bochten merk je natuurlijk wel dat je niet met een CUPRA Leon op pad bent, maar voor het soort auto is de wegligging gewoon erg goed te noemen. De koets helt niet noemenswaardig veel over en ook heb je dankzij de vierwielaandrijving best wel veel tractie en grip. De CUPRA Ateca mist wel de lichtvoetigheid om van bocht naar bocht te dansen, maar je kunt echt wel tempo maken op een bochtige B-weg. Het is in die zin een fijne alleskunner. Want voor het ritje naar de supermarkt of je dagelijkse woon-werkkilometers draait deze auto ook zijn hand niet om.

Velgen CUPRA Ateca

De koperkleurige velgen zijn typisch CUPRA.

Dus? Kopen of slopen?

Mijn gevoel is dubbel. Want heel eerlijk: ik zou altijd voor een snelle CUPRA Leon of VW Golf GTI  gaan. Want de CUPRA Ateca is – hoe goed de auto ook rijdt – toch een klein beetje een compromis. De Ateca rijdt net iets minder strak, presteert net iets minder en zuipt iets meer tegen een hogere prijs.  Want met een verbruik van 1 op 10 ben je spekkoper bij deze Ateca. Aan de andere kant, als je – zoals de eigenaar – een slechte rug hebt, dan is een hoge instap essentieel. Dan is zelfs een Formentor al aan de lage kant. En dan is deze CUPRA Ateca stiekem een ‘hidden gem’. Want deze auto combineert alle prettige VAG-kwaliteiten aan een erg mooie koets en een enigszins betaalbaar prijskaartje (gebruikt in ieder geval). Voor een vergelijkbare BMW X3 ben je tienduizenden euries meer kwijt. Ook gebruikt. Dus in dit opzicht snap ik de keus volledig. Want je gezondheid gaat voor en gelukkig lever je daarvoor qua rijplezier maar heel weinig in. Het is en blijft een prima auto!

Eindcijfer: 8-
+ Ruim en praktisch.
+ Stuurt voor een SUV gewoon goed.
+ Veel tuningspotentieel.
– Rijdt net iets minder strak dan een CUPRA Leon.
– Lust wel een slokje.

Vermogen
300 (400) pk, 400 (545 nm)
0-100
5.2 (4.5) sec
Topsnelheid
247 (circa 260) km/h
Motor
2.0 ltr viercilinder turbo
CO2 uitstoot
197 g/km (WLTP)
Vanafprijs (NL)
n.v.t.
Minimale bagageruimte
485 liter
Leeggewicht
1.515 kg
 

Tussen haakjes de specs na tuning.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Stefaan schreef:

    Op het eerste zicht zou ik een Stelvio niet inruilen voor een Ateca. Maar goed, de eigenaar zal waarschijnlijk wel een goede reden hebben gehad. Ergens ben ik wel benieuwd wat die reden was.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten