Rijtest: Citroën DS3 Racing (2012)

Quizvraagje voor de vrijgezelle heren. Wanneer is je kans het grootst om te scoren bij je date? Als je met een milieuverantwoordelijke Nissan Leaf komt voorrijden? Of toch met een dikke Porsche? Straal je met een Opel Astra juist niet weer betrouwbaarheid en degelijkheid uit? Of is een opvallend geklede hothatch een garantie voor het bereiken van het derde honk? Bijvoorbeeld deze Citroën DS3 Racing met felle oranje accenten?

Citroën DS3 Racing

Lekker kleurrijk bommetje

De ideale chickmagnet?

Nou nee. Ik help je direct uit de droom. Ik dacht ook altijd dat hard rijden en opzichtige stoplichtsprintjes bijdragen aan je succes bij het andere geslacht. Dat blijkt toch niet zo te werken. Jij denkt dat je cool bent maar de dames zien alleen een aandachtszieke en schreeuwerige puber met drang voor overcompensatie. Weet dus waar je aan begint. Desondanks word ik nog steeds superblij van zo’n schreeuwerige auto als de Citroën DS3 Racing en houd ik van knallende uitlaten. Fuck it. Een hothatch mag ook best een beetje ‘fout’ zijn. Dit is toch veel leuker dan een tergend saaie Mitsubishi Outlander, Opel Astra of Skoda Fabia? Met alle respect, ook dan scoor je niks, nul, noppes, nada want het enige dat je laat zien is dat je een saaie vrek bent. Met je hothatch heb je in ieder geval nog stuurplezier. Je doet jezelf er een plezier mee!

Foto zijkant Citroën DS3 Racing

Helemaal fout of juist helemaal goed?

Citroën? Dit is toch een DS?

Nee, ik rijd in het 2012 model en toen bestond het merk DS nog niet. Toen was het gewoon nog een Citroën. Dat de auto anno 2019 nog te koop is doet dus niets af aan het feit dat dit in basis nog steeds dezelfde auto is, al zal de auto ongetwijfeld wel wat doorontwikkeld zijn. Desondanks oogt het model nog steeds fris en dat is knap van Citroën. Ook het interieur kan er nog steeds prima mee door, alhoewel het beeldscherm aan de kleine kant is. Het interieur is verder verfraaid met oranje sierlijsten en natuurlijk ontbreken sportieve fratsen als sportstoelen, zwarte dakhemel en wat subtiele logootjes ook niet. Echt goed gedaan! Ik heb het gevoel dat ik in een bijzondere auto zit en dat is in dit segment best bijzonder.

Foto interieur Citroën DS3 Racing

Saai? Anoniem? No way!

Waren er niet problemen met de 1.6 THP turbomotor?

Ja. Als je toch een date scoort, bel dan maar een Uber. Dan is de kans groter dat je daadwerkelijk je bestemming haalt. De 1.6 THP is een nogal beruchte motor die in meer auto’s (Peugeot, Mini) al een spoor van verwoesting heeft achtergelaten. In de portemonnee voor de duidelijkheid. De distributiekettingen gaan nog wel eens kapot, met alle gevolgen van dien. Vooral eerdere bouwjaren (tot 2011) zijn een garantie voor ellende. In 2011 is een update uitgevoerd en sindsdien komt dat probleem minder vaak voor. Maar, ook dan speelt een vervuild inlaattraject de motor wel eens parten en kun je geconfronteerd worden met een hoog olieverbruik. Check de historie dus goed. Is dat allemaal ok, dan staat er wel een lekker blok voor je klaar. Met 207 pk en 280 nm is de DS3 Racing meer dan goed bedeeld. Wat cijfertjes: de 0-100 sprint kost 6.5 seconden doen en de topsnelheid is 235 kilometer per uur.

Foto motor Citroën DS3 Racing

Weet waar je aan begint.

Een lekker gepeperd kernraketje dus?

Het tegendeel is waar. De Citroën DS3 Racing is absoluut snel, maar dan zonder het sportieve en wilde randje. De motor is vooral soepel, comfortabel en meegaand. De turbo komt heel geleidelijk en beschaafd assisteren en de motor presteert het best rond de 5.000 toeren. Dan gaat ie ook echt wel vooruit hoor. Dit is een rap autootje. Het motorgeluid is in lijn met het karakter. De Citroën DS3 Racing klinkt eerder ingetogen dan opgetogen. Wil je dat het geluid wat meer aansluit bij het wilde uiterlijk, monteer dan een ander uitlaatje. En zelfs dan vraag ik me af of deze motor je kippenvel gaat geven. Het is vooral een prettige krachtbron voor je alledaagse kilometers.

Foto achterkant Citroën DS3 Racing

Verbeterpuntje: een andere uitlaat

En het rijgedrag?

We rollen eerst even de Autobahn op. Even de paarden laten galopperen. Hier voelt de Citroën DS3 Racing aan als een volwassen GT. De vering is soepel en meegaand, de stoelen zitten fijn, de rechtuitstabiliteit is goed en wind- en motorgeluid vallen mee. Hier kun je prima een gesprek voeren met je date zonder dat je meteen naar elkaar moet schreeuwen. Dat komt later wel nadat je elkaar het ‘ja-woord’ hebt gegeven. En natuurlijk ben je lekker vlot onderweg als je even de spierballen van de auto laat rollen. Met deze auto kun je je plekkie op de linkerbaan gerust claimen. Alleen de achteras heeft af en toe wat moeite om hobbels en kuilen te verwerken, maar hoe vaak zul je achterpassagiers meenemen in de DS3? Weinig, want daar is de ruimte echt beperkt. Dus mocht je toevallig wel het derde honk halen, boek dan gewoon een hotelletje.

Foto bestuurdersplaats Citroën DS3 Racing

De werkplek. Sportstuurtje had iets kleiner mogen zijn.

En op de Landstrassen?

Ook hier is de Citroën DS3 Racing meer een gentlemanracer dan een boyracer. Het is en blijft een geciviliseerde auto. Nu scheelt het wel dat onze versie nog niet is uitgerust met het optionele sperdifferentieel. Dat voegt echt wel iets toe aan het rijgedrag. Maar ook zonder sperdifferentieel is dit best een vermakelijke auto. Dit stuurt natuurlijk een stuk strakker dan een normale Citroën DS3 Racing. Ik moet heel even wennen aan de besturing maar dan gaat hij precies daar waar ik hem hebben wil. De auto levert geen rare streken. Ik heb gewoon heel veel grip en het weggedrag is solide en zeker. Ga je te hard, dan is dat dankzij de (Brembo) Citroën Racing remmen ook geen probleem. Bijzonder aangenaam zijn de sportstoelen die echt lekker zitten en meer dan voldoende zijdelingse steun geven. En natuurlijk wil ik ook nog even stilstaan bij de goddelijke handgeschakelde versnellingsbak. Lekkere korte slagen en ook het koppelingspedaal is zeer geschikt voor het snellere voetenwerk. Heerlijk!

Foto stoelen Citroën DS3 Racing

Kijk, dit zijn nog eens serieuze sportstoelen!

Wat kost dit?

De Citroën DS3 Racing had anno 2012 één heel groot probleem. Hij was erg prijzig in vergelijking met de concurrenten. Hij was zo maar een paar duizend euro duurder dan sommige concurrenten. Sterker nog, voor hetzelfde geld kocht je toentertijd een nieuwe Volkswagen Golf GTI. Ai. Dit had als gevolg dat er maar weinig DS3 Racings verkocht zijn. Dus is het gebruikte aanbod erg klein maar gelukkig zijn de prijzen inmiddels erg vriendelijk. Je kunt dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dan is het natuurlijk wel zaak om de auto even goed te controleren voordat je hem koopt. Niet alleen op mechanische gebreken maar ook of de auto schade heeft gehad of is voorzien van tuning. Ik ben absoluut geen tegenstander van tuning, maar bij een relatief onbetrouwbaar blok als de 1.6 THP zou ik dat risico niet nemen.

Foto zijkant Citroën DS3 Racing

Niks stickers. Deze bonte kleurenmengsels komen linea recta zo uit de fabriek rollen.

Conclusie?

De Citroën DS3 Racing ziet er misschien uit als een schreeuwerige puber maar de auto rijdt opvallend volwassen. Ik wil de auto niet saai noemen, maar bij het wilde uiterlijk zou je (nog) meer spektakel verwachten. Dit is vooral een goede allrounder. Meer GT dan hothatch. Het onderstel, besturing en motor zijn wat dat betreft perfect op dit karakter afgestemd. Dat het een enigszins ‘schreeuwerige’ auto is, moet natuurlijk wel je ding zijn. Ik vind dat nog steeds supergaaf. De betrouwbaarheid is wel een issue bij deze auto, maar onze testauto was nog zo goed als nieuw. Goed je huiswerk doen is het credo zoals dat voor meer gebruikte hothatches geldt. Je bent daarin altijd afhankelijk van de eerdere eigenaren. Als die de techniek met liefde behandeld hebben, komt het wel goed met je auto en kun je nog jaren rijplezier hebben.

Is dit de hothatch die je moet kopen als je een gebruikte B-segmenter zoekt? Nee, ik zou nog steeds kiezen voor de Renault Clio RS maar ik heb wel waardering voor de mensen die kiezen voor de Citroën DS3 Racing. Het is gewoon een leuk karretje die kleur geeft aan ons autoleven.

Foto dak Citroën DS3 Racing

Niet de beste hothatch. Wel een bijzondere!

Eindcijfer: 7,5
+ gaaf uiterlijk
+ leuk interieur
+ fijne GT
– motor mist wat ‘soul’
– betrouwbaarheid 1.6 THP  

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten