Rijtest: Chevrolet Chevy Van Globemaster 5.7 V8 (1990)

Herinner je ‘The A-team’ nog? Je zag BA Baracus in zijn GMC Van de gekste capriolen uithalen. Fantastisch, wat een icoon van een auto! Hey, wat hebben we hier? De sleutels van een vergelijkbare auto: de Chevrolet Chevy Van Globemaster met bouwjaar 1990. Hoe gaaf!

De Chevy Van Globemaster. Huis en auto in één!

Woonmobiel en liefdesnestje

Het uiterlijk is wel een verschil met de oerversie van ‘The A-team’. Die zag er op een bepaalde manier wel bruut uit. Dat doet de Chevy van de trotse eigenaren Loes en Jick zeker niet. Dit is meer een familie-woonmobiel. Dat blijkt ook als ik de schuifdeur open, want het bijzonder sympathieke echtpaar gebruikt de Chevy Van ook als camper en liefdesnestje. Hij is dus ook van alle luxe voorzien. Een comfortabel bed, een flatscreen die uit het plafond komt en ‘romantische’ sfeerverlichting.

Foto Chevy Van Globemaster

Van alle markten thuis

Captain chairs

Natuurlijk ben ik niet gekomen om het matras te testen, ik beperk me tot de bestuurdersstoel. Het interieur voldoet aan al mijn verwachtingen die ik heb van een Amerikaan uit bouwjaar 1990. Immense zetels met velours rode bekleding, de automaatpook aan het stuur en een afwerking die je – positief geschreven – dubieus kunt noemen. Het is en blijft een Amerikaan. Luxe heb je volop. Airconditioning, elektrische ramen, ‘power steering’ en draaibare ‘captain chairs‘. Het zit er allemaal op. Wat opvalt: de Chevy Van is enorm breed. Als ik mijn passagier de hand wil schudden kan ik beter uitstappen en even een taxi nemen naar zijn of haar portier.

Foto stoelen Chevy Van

Draaibare ‘captain chairs’. Deze zetels zitten heerlijk

Handjes op het stuur

We gaan op pad. Met een diep gebrom ontwaakt de V8. Lekker! Het zorgt meteen voor kippenvel. Ik ben wel wat voorzichtig de eerste kilometers. De eigenaren zijn – terecht – superzuinig op hun auto en ik wil de Chevy Van natuurlijk heel houden. Ook wil ik de techniek van deze ‘oldie’ even goed op temperatuur laten komen. En vooral mezelf, want het is wel even wennen in deze auto. Ik dacht altijd dat het ‘theatrale’ bijsturen en corrigeren van BA Baracus deels show was, maar dat is niet zo. Dit is ook in de Chevy Van de praktijk van alledag. Werp even een blik opzij om van de omgeving te genieten en je schiet zo de berm in. Beide handjes op het immens grote stuur en oogjes op de weg is het devies.

Het idioot grote stuurwiel. Toen heel gewoon.

Anticiperende rijstijl

Mijn respect voor BA Baracus stijgt met de minuut, want hij zette zijn GMC Van regelmatig dwars. Daar moet ik niet aan denken, want de handling en stuurgevoel van de Chevy nodigen daar bepaald niet voor uit. Ik neem de bochten liever ‘piano’. De besturing geeft namelijk geen enkele feedback. Ook omdat de remmen bepaald geen vertrouwen geven. Je moet het pedaal diep indrukken om vertraging te krijgen. Ik wil niet zeggen dat de remmen van karton zijn gemaakt, dit lijkt meer op badschuim. Is dit erg? Helemaal niet. Het is een kwestie van wennen en anticiperen. Vergeet het gejaagde gejakker in de Teutonische übermobielen en pas je aan de nieuwe werkelijkheid aan. 

Chevy Van voorzijde

Sympathieke lobbes.

Ontspanning puur! 

Op het moment dat je die knop omzet begint het grote genieten met hoofdletter G. Het is ontspanning in de puurste en meest authentieke vorm. De automaat brengt ontspanning en onthaasting in de auto. Geen dubbele koppelingen en andere fancy techniek, maar een ouderwetse drietrapsautomaat van de categorie ‘take your time son’. De vering is week maar meegaand en de zetels doen me denken aan een bioscoopstoel. Heerlijk! Ik was helemaal zo blij als een kind toen ik de oranje lichtjes boven op de motorkap aanklikte. Vergeet de LED-matrix ‘lightshizzles’ van de nieuwste Audi’s. Dit is veel leuker.

LED 1.0

Small block V8

De grootste attractie is en blijft de V8. Een ‘small block’ in de leer van de Amerikanen, want ‘maar’ een 5.7 liter. Een klassieker en die titel verdient hij in ieder opzicht. Eigenaresse Loes geeft mij het advies om het raam te openen. Ik weet niet wat ik meemaak. De uitlaat bevindt zich bij het linkerachterportier en daardoor klinkt het alsof mijn oor is vastgebonden aan de uitlaat. Het is hemels. Ik hoor de V8 constant pruttelen en grommen. De geluiden zijn authentiek, luid en karaktervol. Vooral bij lage toeren is het een indrukwekkende grom die zelfs in het hiernamaals te horen is. Het is hysterisch leuk om met deze grote bus langs een vol terras te rijden en alle aandacht op je te vestigen met een klein toefje gas. Iedereen kijkt op en iedereen lacht! De Chevy Van scoort waanzinnig hoog als het gaat om de ‘sympathy votes’. Ik vermaak me kostelijk achter het stuur. Wat een feestje.

Raampje open en genieten van het orkest!

5.7 liter V8 en ‘maar’ 170 pk

Loes maant me om even lekker gas te geven. Natuurlijk neem ik die uitnodiging aan. Ondanks de grote cilinderinhoud is de acceleratie niet echt indrukwekkend. De V8 levert ‘slechts’ 170 pk en de Chevy Van heeft best wat moeite om al die kilootjes voorwaarts te slepen. Het doet er niet toe. De machtige V8 soundtrack compenseert het gebrek aan vermogen volledig. Het lokt ook reacties uit bij medeweggebruikers. Voor de Audi SQ5 TDI-eigenaar die achter me reed was dit het startsein om ons plotseling heftig op te jagen. Dat zijn turbodiesel werd overstemd door het authentieke V8 gehamer kon het ego van de Audi-rijder niet verdragen. Met veel gebaar schoot hij er uiteindelijk langs om zijn Pyrrusoverwinning te vieren. Zelden heb ik zoiets gênant meegemaakt.

Chroom, chroom en nog eens glimmend chroom wat de klok slaat

Conclusie

De rit loopt op zijn einde. Een gevoel van weemoed maakt zich van mij meester. Ondanks alle imperfecties snap ik dat Jick en Loes de Chevy nooit weg willen doen en het gemiddeld verbruik van 1 op 5 (wel LPG) met een glimlach accepteren. Deze auto betaalt je terug met ongefilterd en puur rijplezier. Lekker ontspannen cruisen en genieten van die heerlijke V8-soundtrack. Genieten van het ontspannende en pure karakter van de auto. Met de imperfecties moet je wel leren leven, want het is en blijft een oude Amerikaan. Je moet echt de tijd nemen om hem te leren kennen. Doe je dat, dan geeft de auto je meer liefde en feedback terug dan menig moderne auto. Wat een gaaf ding dit! 

Foto banden Chevy Van

Deze banden maken het plaatje compleet

Eindcijfer: 7
+ Geweldige V8 soundtrack
+ Voldoet aan alle clichés
+ Sympathieke uitstraling
+ Ruim en multifunctioneel
– Stuurgevoel en rechtuitstabiliteit zijn echt ondermaats
– 170 pk uit een 5.7 liter V8, omg!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. neplenbroek bhm schreef:

    iki wil dezelfde soort chevy van v8,hoe kom ik hier aan?

  2. Dirk schreef:

    Ik zou eens naar het remsysteem laten kijken. Heb zelf ook een Chevy G30 VAN, als ik daar het rempedaal indruk staat die 4000kg zo stil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten