Rijtest: Chevrolet Camaro SS (2021)

Soms moeten er hele lastige keuzes gemaakt worden. Bijvoorbeeld welke muscle car ik de komende 11 dagen tijdens onze Floridatrip ga rijden. Wordt het de Ford Mustang GT of de Chevrolet Camaro SS? Een blik op de parkeerplaats bij de plaatselijke Hertz in Tampa doet wonderen. De Chevrolet Camaro SS moet het worden.

Chevrolet Camaro SS

Wees eerlijk. Hier kun je als autoliefhebber geen nee tegen zeggen.

Waarom de Chevrolet Camaro SS?

Omdat het een monster is. Je ziet aan alles dat deze auto heel hoog in de voedselketen staat. ‘Eat or you shall be eaten’. De uitstraling van de Chevrolet Camaro SS is intimiderend. De auto oogt extreem breed, laag en gespierd. De immense bult en het luchtfilter op de motorkap laten zien dat dit beest ruimte en zuurstof nodig heeft om optimaal te brullen. Wat-ie uiteraard doet uit de twee vuistdikke uitlaten. Bij het starten klinkt er meteen een enorme grom om het territorium direct te markeren om daarna bij het eerste de beste verkeerslicht direct weg te spuiten. Dat is het hele wezen van deze muscle car en ik verklap alvast dat ik heel veel rubber op het asfalt heb achtergelaten. Met een Chevrolet Camaro SS lukt het nauwelijks om je te beheersen.

De vuistdikke uitlaten produceren een heerlijk V8 geluid

What you see is what you get. 110% Amerikaans spektakel!

Hoe is het interieur?

Op het eerste gezicht ziet het er leuk uit. Een mooi sportstuur, uitnodigende sportstoelen inclusief SS-logootje en een zwart dakhemeltje zorgen voor een sportieve sfeer. De zitpositie is bijzonder laag en dat zorgt nog eens voor wat extra sportieve beleving. Als je de zaak van wat dichterbij bekijkt dan zie je dat de fit&finish belabberd is. Hard plastic domineert het interieur en die paar lapjes kunstleer kunnen de eer niet redden. Onze huurslaaf heeft 30.000 miles gedraaid en dan zie je al dat knopjes beginnen af te bladeren, er krassen op de sierlijsten zitten en de bekleding er niet helemaal okselfris meer uitziet. Ook was deze Chevrolet Camaro SS verre van rammelvrij. Voor de buitenkant hetzelfde. De lak is van erbarmelijke kwaliteit. Natuurlijk geldt voor deze auto ‘don’t be gentle, it’s a rental’, maar dit is naar Europese standaarden onacceptabel. Er is wel veel ‘tech’ aan boord. Zo heeft deze auto een fraai head-up display, Bose-audio, schuifdak en ontbreekt er aan verdere luxe en veiligheidssystemen niets.

Afwerking en materialen zijn ronduit matig bij de Chevrolet Camaro SS

Zo ziet het interieur er niet verkeerd uit, maar de kwaliteit is soms erbarmelijk.

Wat mag deze auto kosten in de USA?

Je vergeeft de matige afwerking direct als je leest dat de Chevrolet Camaro met de heerlijke V8 motor te koop is voor 36.000 dollar. Dat is pak hem beet 34.000 euro! Daar koop je in Nederland nog niet eens een Ford Fiesta ST voor. De SS versie inclusief alle opties kost 45.000 euro. Ook dat is in Amerika nog steeds een ‘koopje’. Voor een ‘kale’ BMW 430i Coupé betaal je in Amerika hetzelfde en dan mag je nog even het dikke optieboek induiken om je auto op smaak te brengen. In Europa wordt de Camaro overigens niet meer verkocht, de auto voldoet niet meer aan de milieueisen hier. Boeit niet, in Nederland was deze auto toch al onbetaalbaar vanwege de bpm. Daar ga ik me nu niet druk om maken. Ik heb een heerlijke V8 onder mijn billetjes. Ook doe ik net of de hoge benzineprijzen niet bestaat, al is dat lastig want deze auto lust een flinke slok. Gelukkig drukt de tientrapsautomaat(!) het verbruik nog wel een beetje. Met een beetje beleid kun je echt wel 1 op 10 rijden, maar met een geladen rechtervoet moet je niet schrikken als dat opeens 1 op 4 is. Ik kwam uit op een verbruik van 1 op 7.5. Toch weer die sprintjes ;).

De Chevrolet Camaro SS in zijn natuurlijke habitat

Zegeltjes sparen loont bij deze auto.

Kun je er ontspannen mee cruisen?

Nee natuurlijk niet. Dit is een roofdier. Je wilt die V8 horen brullen en de achterbanden oproken. Maar op de spaarzame momenten dat daar geen ruimte voor is, kun je de auto best als ‘daily drive’ inzetten. Natuurlijk is de demping best wel stevig, maar het is wel leefbaar. De stoelen zijn overigens minder geschikt voor de langere ritten. Na een paar uur sturen kreeg ik toch wat kramp in de bovenbeentjes. Ook zorgden de gemonteerde budgetbanden voor wat trillingen boven de 120 kilometer per uur. Verder is het een vrij makkelijk te rijden auto. In de comfortmode schakelt de automaat braaf op en komt het toerental nauwelijks boven de 1.500 toeren. Dan merk je nauwelijks dat je met een hele dikke V8 onderweg bent. Dus schakel je maar even snel terug met de flippers om dat te veranderen. Of trek je even dat sprintje. Niemand die zich in Amerika hier aan stoort, je krijgt louter duimpjes en complimenten. Amerika is echt nog een land van de petrolheads. Alles staat in het teken van de auto en dat is anno 2022 wel eens een fijn gevoel. Je hebt altijd meerdere rijbanen tot je beschikking, er zijn altijd meer dan genoeg parkeerplaatsen (en hele ruime!) en je hoort met grote regelmaat nog een V8 grommen. Heerlijk!

Chevrolet Camaro SS

Jammer genoeg mocht ik de Daytona Speedway niet op voor een lekkere topspeedrun.

Wat is de grootste traktatie van de auto?

De 6.2 liter V8 uiteraard. Wat een motor. Deze ‘oldschool’ atmosferische V8 is een essentieel onderdeel van deze auto. In Amerika hebben ze nog geen partikelfilters gemonteerd. Hier kan de atmosferische V8 nog ongehinderd brullen en grommen. En dat doet-ie als de beste, helemaal tot het einde van de redline (6.500 toeren). Het auditieve geweld is magistraal. Het is authentiek Amerikaanse V8-gehamer en dan in XXL-stijl. De auto is echt heel erg luid en nodigt je uit om vooral ook toeren te draaien. Niks speakersound of andere namaakonzin. Dit is puur natuur. Bij ieder verkeerslicht is de verleiding heel groot om even met heel veel theatraal wielspin en luid gegrom weg te spuiten. En als er een gaatje is op de highway, dan is dat genoeg reden om de V8 even te horen brullen. Ik heb nauwelijks echt hard gereden met de auto (max 170 kilometer per uur ofzo) en toch ben ik niets tekort gekomen. Ik heb genoten van de vele kortstondige en heftige acceleratiemomentjes en zelfs als je stilstaat voel je de V8 onder je licht vibreren en zie je de hitte ontsnappen uit de ventilatie op de motorkap. Het zijn kleine dingen maar ze doen enorm veel voor de beleving.

6.2 liter V8 - Chevrolet Camaro SS

The beast lives here! Wat een motor.

Heb je genoeg vermogen om de verkeerslichtsprintjes te winnen?

Tuurlijk. Met 455 pk en 617 nm heb je ook in Amerika een bovengemiddeld snelle auto. De sprint van 0 naar 100 kost 4.4 seconden. Niet mega- mega-indrukwekkend, maar de werkelijkheid voelt totaal anders aan. Dit is spektakel van de bovenste plank. Alleen al dat je een enorm rookgordijn neerlegt op het asfalt is supergaaf. De snelheidsbeleving is intens, want door de keihard hamerende V8, de extreem lage zitpositie en de stevige vering gaat het gewoon heel erg hard voor je gevoel. Het is op en top theater en het is heerlijk dat je als bestuurder op de eerste rij zit. Eenmaal onderweg kun je ook heel mooi profiteren van het immense koppel van 617 nm. En dat zonder turbo! Vanaf bijna stationair heb je trekkracht en het vermogen neemt alleen maar toe naarmate je dichter bij de redline komt. De gasrespons is ‘spot on’ en heel erg direct en agressief. Tussensprintjes zijn een feestje in deze auto en dan is het ook echt een serieus snelle auto. Het gemak waarmee de V8 in de toeren klimt is echt indrukwekkend. Dit is één van de beste motoren die ik ooit heb mogen ervaren.

Chevrolet Camaro SS bij avondlicht

Bij het verkeerslicht ben je de koning. Alleen al vanwege het rookgordijn.

Kun je er nog leuk mee sturen?

Bij muscle cars kleeft nog altijd het stempel dat het rechtuitbranders zijn maar dat klopt absoluut niet bij deze auto. Er zit verrassend genoeg een prima balans in de auto en het onderstel is gewoon heel erg capabel. De achterkant komt gecontroleerd om en is daarna prima op te vangen. Ook laat de auto zich mooi met het gas sturen. Zelfs met de budgetbanden op onze huurslaaf was het genieten geblazen. Over de besturing ben ik ook te spreken. Wel aan de erg zware kant (je moet je muscles wel even aanspannen), maar je houdt altijd voldoende connectie met de voorwielen en het asfalt. Uiteraard is de Chevrolet Camaro SS ook bijzonder geschikt om lekker een paar zinloze maar heerlijke donuts te draaien op een verlaten parkeerterrein. Waarna je jezelf natuurlijk snel uit de voeten maakt omdat je een gesprekje met de plaatselijke sheriff wilt voorkomen. De tientrapsautomaat reageert in automatische modus snel genoeg dan en word je echt lekker in je stoel gelanceerd. Bij manueel schakelen (met de flippers achter het stuurwiel) moet je soms te veel versnellingen terugflipperen voordat je van de tiende versnelling terug in het oorlogsgebied zit.

Sportstoelen Chevrolet Camaro SS

De sportstoelen zien er fraai uit, maar geven net iets te weinig steun.

Is de Chevrolet Camaro SS een praktische auto?

Nee niet echt. Voor de vorm heeft Chevrolet een achterbank geplaatst maar daar kun je echt niet plaatsnemen. Al kan het wel als extra bagageruimte handig zijn. Qua kofferruimte scoort de Camaro niet eens heel slecht (295 liter), maar de opening is hoog en smal zodat je alleen met heel veel passen en meten je koffers kwijt kan. De extreem matige overzichtelijkheid is een ander issue. Je hebt nauwelijks zicht naar achteren. Daarom heeft Chevrolet een digitale binnenspiegel gemonteerd waarin je camerabeelden ziet. Dat is wel even wennen omdat het wat lastiger is om de rest van het verkeer in te schatten. Bij parkeermanoeuvres ben je volledig afhankelijk van de achteruitrijcamera en parkeersensoren. Opbergruimte heb je gelukkig wel voldoende en uiteraard ontbreken de cupholders niet voor je XXL-colaatjes. De airco is ook Amerikaans afgesteld met een standje vrieskist als warmste optie. De stoelventilatie is in staat om je belangrijkste ledematen te bevriezen.

Digitale binnenspiegel Chevrolet Camaro SS

Een digitale binnenspiegel blijft wennen. Het is moeilijk om diepte en afstand te herkennen.

Zou ik de auto kopen als ik in de USA zou wonen?

Rationeel gezien zou het een no-brainer moeten zijn. Voor nog geen 45.000 dollar heb je een übercoole auto op je oprit staan. Het is zo’n gaaf gevoel als je de auto op de parkeerplaats ziet staan en weet dat jij zometeen mag instappen. En als je uitstapt en wegloopt kijk je minstens vijf keer nog even om naar je auto. Dit is zo’n gave auto! En dan die V8. Wat een traktatie. De Chevrolet Camaro SS is een auto om verliefd op te worden en dan doen alle minpunten er niet toe. Dat zeg ik nu. Maar ik weet ook dat ik allergisch ben voor rammeltjes en afbladderende knopjes. Daar erger ik me echt kapot aan en ook in Amerika is de brandstof niet meer gratis. Ik zou bijna zeggen dat dit een auto is voor erbij. Dan klopt het plaatje wel. Van alle muscle cars vind ik dit qua optiek en uitstraling wel de gaafste. Dat telt ook bij dit soort auto’s. Of het de beste is? Dat zou ik graag nog eens willen testen. De Ford Mustang lijkt me ook niet verkeerd en een Dodge Charger heeft ook een vette uitstraling.

De Chevrolet Camaro SS of toch de Dodge Charger?

Welke musclecar je ook kiest boeit niet eens zo, zolang het maar eentje met een V8 is.

Met welk gevoel nam ik afscheid van de Chevrolet Camaro SS?

Met heel veel weemoed. Dit is misschien wel de laatste keer dat ik wat langer in een dikke V8 kan rijden. Dit soort auto’s wordt over een aantal jaar waarschijnlijk niet meer gebouwd, want een elektrische motor past totaal niet bij het concept ‘muscle car’. De afgelopen 11 dagen met de Chevrolet Camaro SS voelden als een hevige vakantieliefde. Die intens heftige en emotionele V8 is zo’n genot. Wat een motor, wat een beleving en wat een karakter. En iedere keer als ik naar de auto startte kon ik een glimlach niet onderdrukken. De imperfecties doen er dit keer maar even niet toe. Het is goed zo.  Ik ben blij dat ik de Camaro nog een keer heb mogen beleven in zijn natuurlijke habitat. Ik gun dit iedereen. Zelfs Gerrit Hiemstra zou een seriously cool dude zijn in deze auto en hij zou ook genieten van het machtige V8-geweld. Dat weet ik zeker.

Chevrolet Camaro SS achterkant

11 dagen op en top plezier. Wat ga ik je missen!

Eindcijfer: 8

+ Wat een presence.
+ De prijs is een lachertje.
+ De wegligging is verrassend goed.
++++ Die goddelijke V8.
–  Matige kwaliteit.
– Totaal niet praktisch.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten