Rijtest: BYD Seal U (2024)

Je hebt het vast al gezien en/of gelezen: de Chinezen komen eraan. Bijna iedere maand meldt zich wel weer een nieuw automerk op onze markt. Die gaan het natuurlijk niet allemaal redden, maar het merk BYD (Build Your Dreams) pakt het wel heel erg groot en serieus aan. Dat zou zomaar een blijvertje kunnen zijn. En met de BYD Seal U openen ze frontaal de aanval op Tesla Model Y.

BYD Seal U

BYD opent de aanval op de Tesla Model Y

Met welke munitie vallen ze Tesla aan?

Allereerst met de prijs. Want voor 42.990 euro heb je de achterwielaangedreven BYD Seal U Comfort op je oprit staan en dan heb je ook nog recht op 2.950 euro subsidie. De elektromotor is goed voor 217 pk/310 nm en een range van 420 kilometer. Wil je meer range? Voor 3 mille extra rijd je in de ‘Design’ versie en die komt (theoretisch) 500 kilometer ver op een acculading. Wel een grote maar. Het is nog onduidelijk wat de importheffingen vanuit de EU naar China gaan betekenen voor de prijzen. Een puntje van kritiek is dat de prestaties bij de snellader met 110 kW (en 140 kW voor de Design) niet direct denderend zijn. Dat doen Tesla en andere merken echt beter. Bij de standaarduitrusting mis je in de Comfort ook een paar zaken (licht- en regensensor, draadloos laden van je smartphone, head-up display) die je bij de Design wel krijgt. Het is dat de Comfort net binnen de subsidiegrens valt, want anders zou je eigenlijk altijd voor de Design moeten kiezen. Optisch zien beide versies er overigens hetzelfde uit.

Foto voorkant BYD Seal U

Het ontwerp vind ik wat twaalf in een dozijn.

Hoe is de interieurkwaliteit?

Goed. Verrassend goed zelfs. Als je het portier dichtgooit hoor je zelfs een overtuigend ‘Duitse’ kloenk. En ook de materialen zijn gewoon prima. Mooi kunstleer, softtouch plastics. Het is echt gewoon goed. Zeker een klasse beter dan je bij Volkswagen, Smart en zelfs ook Volvo (EX30) krijgt. Ook de achterpassagiers worden niet aan hun lot overgelaten. Hier dezelfde kwaliteit materialen en de leefruimte is ook meer dan voldoende. Er zijn echter wel een paar zaken die irriteren. De sfeerverlichting op het dashboardpaneel heeft een bewegend patroontje. Leuk voor de eerste 3 minuten, maar daarna echt rete-irritant. Maar er is meer. Zo gaan de knipperlichten niet automatisch drie keer, blaast de airco te hard of te zacht (maar nooit de sweet spot) en zo heb ik geen snelkoppeling kunnen maken om de hinderlijke assistentiesystemen (ISA!) uit te schakelen. En zo zijn er nog wel wat meer kleine missertjes. Hier zie je dat BYD nog wat ervaring mist. Maar resumerend: de som der delen is en blijft erg positief, omdat de afwerking en materialen gewoon goed zijn. En wie weet wat een volgende software-update nog gaat brengen.

Portier BYD Seal U

Op het portier zie je dat BYD best goede materialen gebruikt.

Wat is er nog meer goed?

De samenwerking met Louwman. Dat betekent dat er in Nederland een groot dealernetwerk achter het merk staat. In landen om ons heen is dat nog niet het geval. Nederland loopt voorop en dat is wel handig als je een keer een issue met je auto hebt. Een ander pluspunt is de ruimte. Het is een prima gezinsauto met heel veel leefruimte (zeker ook achter) en een fatsoenlijke bagageruimte (529 liter). Op comfortgebied overtuigt de auto niet voor de volle 100 procent. Pluspunt is de prima geluidsisolatie (dubbelglas!) en in eerste instantie kan de comfortabele setup me ook wel bekoren. Maar toch is de balans net niet helemaal goed, want op minder goed wegdek voel je wel wat onrust in de auto doorkomen. Het is nog niet helemaal uitgerijpt. Dat geldt ook voor de totaal gevoelloze besturing. Dit is geen auto waarmee je in de Eifel een innige relatie opbouwt, alhoewel het weggedrag wel altijd heel erg veilig en voorspelbaar is. De comfortabele stoelen verdienen ook een pluim, al had de zitting nog niet iets langer mogen zijn.

Stoel BYD Seal U

Een comfortabele maar niet echt sportieve stoel.

En de prestaties?

Die vallen voor een EV wat tegen. Het vermogen is met 218 pk op papier niet verkeerd, dat is meer dan een Volkswagen Polo GTI. Alleen is een leeggewicht van 2100 kg veel meer dan de Polo. En dat heeft gevolgen voor de prestaties. In sportstand reageert de auto iets alerter, maar het is zeker geen sensationele ervaring die het EV rijden zo leuk kan maken. Bij de concurrenten (Smart, Tesla) krijg je echt meer ‘bang voor je buck’. Voor de cijferfetisjisten: de 0-100 sprint kost je 9.3 seconden en de topsnelheid is begrensd op een vrij magere 175 kilometer per uur. Qua verbruik zul je met de U ook iets hoger scoren, dat komt natuurlijk omdat het een SUV is en die gaan gewoon wat minder gunstig om met brandstof dan wel stroom. Reken op een praktijkverbruik van ergens tussen de 20 en 25 kWh.

Scherm infotainment BYD Seal U

Leuk: je kunt het scherm desgewenst liggend of staand laten draaien. Voor ieder wat wils.

Moet dit hem dan worden?

Wat mij betreft niet, want daarvoor zijn er net wat te veel schoonheidsfoutjes. Bijvoorbeeld de adaptieve cruise control die echt nog wel wat beter geconfigureerd moet worden. En waar je alleen stapjes van 5 kilometer kunt maken. Best onhandig in de praktijk. Ook moet je te veel klikken om de hinderlijke assistentsystemen uit te zetten en kun je niet instellen dat de richtingaanwijzer automatisch 3 keer knippert. En zo zijn er wel meer kleine dingen die voor wat ergernis zorgen. En dat is wat mij betreft nog het probleem van de auto. In basis best een goede auto, maar nog onvoldoende uitgerijpt. Er moeten nog wat software-updates volgen om de auto echt op smaak te brengen. En over smaak gesproken, het ontwerp spreekt me ook niet echt aan en de prestaties zijn niet goed genoeg voor een EV. Al staat daar een mooi afgewerkt interieur tegenover. Al met al vind ik dit een beetje een twaalf-in-een-dozijn EV. Daar verandert de scherpe prijs niets aan.

BYD Seal U

Irritant: discolights op het dashboard. Welgeteld 3 seconden leuk, daarna vooral irritant.

Eindcijfer: 6.5
+ Mooi interieur
+ Scherpe prijs
– Blinkt nergens echt in uit
– Software nog niet uitgerijpt.

Vermogen
217 pk, 310 nm
0-100
9.3 sec
Topsnelheid
175 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot
0 g/km 
Vanafprijs (NL)
43.000 euro
Minimale bagageruimte
529 liter
Leeggewicht
2.100 kg
Actieradius
420/500 km

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Jos Tieleman schreef:

    Stof tot nadenken. Ruim 100 jaar geleden was er al een elektriche auto. Benzine won toen omdat er veel meer energie zit in een kilo benzine dan in een kilo accu. Dat is tegenwoordig in mindere mate het geval. Maar waarom moeten auto’s steeds meer op rijdende Ipad’s lijken?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten