Rijtest: Buick LaCrosse (2018)

Ik rijd in het zonovergoten Florida een weekje met de Buick LaCrosse. Dit is de XXL versie van de Opel Insignia. Zijn er grote verschillen tussen de Amerikaanse en Europese auto? Hebben de Amerikanen een in basis goede auto weten te verpesten?

De Amerikaanse Opel Insignia.

Een Amerikaanse Opel?

Jazeker. Buick levert zelfs twee modellen op basis van de Insignia. De Buick Regal is echt een exacte kopie van de Opel Insignia en is wat meer gericht op dynamiek en ziet er iets sportiever uit. De Buick LaCrosse die ik rijd is de Opel Insignia voor oudere mannen (een perfect match dus). Een auto die maximaal comfort moet bieden. Die ook goed past bij de doelgroep van Buick, want dat is in Amerika nog echt een bedaagd automerk. Net als Opel bij onns probeert Buick wanhopig om dat imago om te buigen. En ook Buick lukt dat voor geen meter.

De auto is echt groot, maar de proporties kloppen gelukkig nog wel een beetje.

Wat merk je van de Europese connectie?

Best wel veel. Het onderstel is onmiskenbaar familie van de Opel Insignia, maar nog een tandje comfortabeler afgesteld. Wat erg fijn is, want je glijdt lekker met de Buick LaCrosse over het asfalt zonder dat het week of deinerig wordt. Het voelt Europees genoeg aan en dat is gewoon prettig. Ook goed: wind- en rijgeluiden hoor je nauwelijks. Zelfs met het stuurgevoel is niet heel veel mis. Gelukkig hebben de Amerikanen dit met rust gelaten. Het is geen toonbeeld van sportiviteit maar je kunt er een bochtje mee ronden. Verwacht er overigens niet veel van want het blijft een ouwelullen auto. Gelukkig heb je in Florida weinig uitdagend asfalt en is de comfortabele setting wel gepast.

Toch ziet de Opel Insignia er net iets frisser uit.

Is het interieur door de Amerikanen verpest?

Dat valt gelukkig mee. Het interieur van de Buick LaCrosse is een exacte kopie van de Opel Insignia en daar is weinig mis mee. De afwerking en gebruikte materialen zijn – zeker voor Amerikaanse begrippen – gewoon goed. Niet Audi of BMW goed maar wel voldoende. Het voordeel van de grotere wielbasis is dat de ruimte op de achterbank nog wat groter is. Je zit achterin echt riant. Minstens zo riant is de mate van luxe. De Buick LaCrosse is ‘fully loaded’. Zaken als geventileerde stoelen, elektrische stuurwielverstelling en een elektrisch zonnescherm zijn gewoon standaard. Net als LED-koplampen, lederen bekleding, 360 graden view camera en allerlei hulpsystemen die voorkomen dat je crasht. De gemonteerde stoelen zitten ook erg fijn. Deze kennen we – wederom – uit de Opel Insignia. Dat geldt ook voor het touchscreen navigatiesysteem. Niet het beste in de markt maar wel oké verder.

Herkenbaar? Yep, dit is de Opel Insignia.

Zijn er ook verschillen?

Jazeker, in de USA bieden ze andere motoren aan. Bijvoorbeeld deze 2.5 liter hybride viercilinder, goed voor 192 pk. Klinkt veelbelovend maar dit is in ieder opzicht een draak van een motor. Hij klinkt rauw, hij zuipt ondanks de hybride technologie heel veel brandstof en komt totaal niet van zijn plek. De kleine 1.5 turbo in de Opel Insignia vind ik ook geen topmotor maar is veel beter dan dit stuk ellende. De 2.5 liter is een uiterst astmatische motor, niet direct geholpen door de antieke en vervelend apathische zestrapsautomaat. Die versnellingsbak blinkt uit in besluiteloosheid. Buick levert de LaCrosse ook met een 3.6 liter V6 met 310 pk die ook nog eens voorzien is van een negentrapsautomaat. Dat is de versie die je moet hebben. De boodschap van General Motors is duidelijk wat mij betreft. Hybrides stinken en zuigen. Pak gewoon de V6. Daar heb ik als petrolhead wel weer waardering voor ;).

De Insignia ziet er ook van deze kant wel wat dynamischer uit.

Wat kost de Buick LaCrosse?

Het is even schrikken als je Nederlandse prijzen gewend bent. Voor de prijs van een redelijk uitgeruste Volkswagen Polo koop je in Amerika een XXL Opel Insignia die echt heel riant is uitgerust. Het basismodel kost nog geen 30.000 dollar. Voordat je juichend je ‘green card’ aanvraagt, een Volkswagen Golf GTI kost slechts 26.000 dollar in Amerika! Voor nog geen 30.000 dollar kun je in Amerika ook een Dodge Charger of Chevrolet Camaro met V6 kopen. Voor 34.000 dollar rijd je in een Ford Mustang met V8 of BMW 320i (die laatste valt wat uit de toon haha). Je kunt voor 25.000 dollar ook een Volkswagen Passat kopen, maar dat is niet de chique versie die wij kennen. Doorklikken op eigen risico

Niet slecht voor een basismodelletje

Kopen of slopen?

Na een weekje rijden een beetje van beiden. Dit is in Amerika een auto die het opneemt tegen de Audi A4 en Mercedes C-klasse en het zal je niet verrassen dat deze auto daar niet tegen opgewassen is. Niet met deze motor en versnellingsbak. De aandrijflijn is echt de zwakke plek van deze auto. Aan de andere kant zijn er ook zaken die wel op orde zijn. De Buick LaCrosse rijdt comfortabel, is stil, je zit goed en ook is de auto bijzonder ruim. Het kan erger in Amerika. Veel erger. Toch kan deze nuancering de score net niet redden. Hadden we maar de V6 meegekregen. Dan had de scorekaart er heel anders uitgezien. Daar ben ik van overtuigd.

Eindcijfer: 6+
+ veel comfort
+ veel luxe
– waardeloze motor en transmissie

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten