Rijtest: BMW Z4 sDrive 30i (2022)

Is de BMW Z4 sDrive 30i stiekem de beste BMW Z4? De auto is aanzienlijk goedkoper dan de zescilinder BMW Z4 M40i, de viercilinder is een stuk lichter in de neus en je houdt ook met de 30i meer dan voldoende vermogen over voor de leuke ritten. Of mis je toch de beleving van de zescilinder? Ik ga op onderzoek uit.

BMW Z4 30i

Wel heel erg rood? Je kunt de Z4 ook in heel veel andere kleuren krijgen.

Wat zijn de specs van de 30i motor?

Deze motor ken ik natuurlijk heel erg goed, want exact hetzelfde blok stuwt mijn BMW 330i Touring voorwaarts. In de Z4 is deze tweeliter turbomotor (code B48) dus ook goed voor 258 pk en 400 nm en dat is goed genoeg voor aansprekende prestaties. De 0-100 sprint kost 5.4 seconden en je kunt op de Autobahn doormarcheren naar 250 kilometer per uur. Gevoelsmatig is de auto nog net iets sneller dan mijn BMW 330i Touring. Met het grootste gemak sprint je naar hoogst illegale snelheden. De B48 motor trekt vanuit lage toeren als een lier en de voorwaartse drang gaat door tot voorbij de 6.000 toeren. Geholpen door de magnifieke ZF-8 versnellingsbak die altijd op het juiste moment schakelt en ook heel goed gebruik maakt van het beschikbare koppel. Meer vermogen heb je in Nederland echt niet nodig. Sterker nog, de BMW Z4 M40i is in een aantal situaties gewoon te snel. Juist met wat minder vermogen kun je wat langer de beentjes strekken zonder dat je direct je rijbewijs en/of je ledematen op het spel zet.

Goed voor 258 pk en 400 nm. Meer dan voldoende voor aansprekende prestaties.

Goed voor 258 pk en 400 nm. Meer dan voldoende voor aansprekende prestaties. 

Is het een emotionele motor?

Nee niet echt en dat wringt wel een klein beetje. In een BMW 330i is dat prima, maar in een BMW Z4 wil ik een motor die me in vervoering brengt en dat gebeurt nooit helemaal. BMW heeft geprobeerd om de motor wat meer karakter mee te geven door wat extra fake motorgeluiden via de speakers toe te voegen, alleen slaat BMW de plank een beetje mis. Het fake motorgeluid irriteert meer dan het inspireert en teleurstellend genoeg blijven de uitlaten angstig stil. In comfortmode is het fake geluid gelukkig veel minder aanwezig en doet de B48 waar ie goed in is. Heel geciviliseerd en comfortabel zorgen voor meer dan vlotte prestaties. In een roadster verwacht ik echter iets meer auditief geweld. Net even wat meer uitlaatporno. De BMW Z4 M40i geeft die beleving wel: in die auto heb je direct het gevoel dat je in een bijzondere auto rijdt. Daar hoor je motor en uitlaat wel werken. Juist met het dakje open wil je genieten van wat extra’s en in dit opzicht valt de 30i toch een beetje tegen. In de BMW 3-serie vind ik deze 30i motor misschien wel de beste keus, in de Z4 wil je stiekem wel een onsje meer.

De uitlaten zien er fraai uit maar brullen niet.

De uitlaten zien er fraai uit maar brullen niet.

En wat mag dat onsje meer kosten?

Een immens bedrag. De BMW Z4 sDrive 30i is verkrijgbaar vanaf 67.000 euro en de zescilinder is maar liefst 23.000 euro duurder. Dat is wel heel veel geld voor meer vermogen een beetje extra beleving. Handig om te weten: eind 2022 heeft de auto een kleine update gekregen. Qua ‘look and feel’ te verwaarlozen, wel wordt het M-sportpakket nu standaard wordt meegeleverd op elke BMW Z4. Onze testauto (ook voorzien van het M-sportpakket) is overigens nog van voor de update maar het interieur en alle onderliggende techniek zijn identiek. Deze update was vooral een handig mediamomentje om het model nog wat extra aandacht te geven. Goedkoper een BMW Z4 rijden kan overigens ook. Voor 61.000 euro heb je de 20i met 192 pk. Die versie is vooral geschikt voor de mensen die ontspannen willen toeren. Dan heb je aan die motor meer dan voldoende. Voor het sportieve stuurwerk mis je echt wel een paar paardjes voor de leuk. Voor mij is de 30i echt wel het minimum. Je zou denken dat een relatief geringe meerprijs een argument voor veel mensen is om de 30i te kiezen, maar de 20i is verreweg het meest populaire model. Gevolgd door de Z4 M40i! De BMW Z4 sDrive 30i wordt nauwelijks verkocht in Nederland. Toch opvallend.

BMW Z4 30i biedt den fijne werkplek aan de bestuurder!

Een fijne werkplek!

Kun je er leuk mee sturen?

Op dit vlak biedt de viercilinder een voelbaar voordeel(tje). De motor is duidelijk lichter en drukt dus ook navenant minder in de neus. Hierdoor voelt de auto agieler aan en reageert de vooras sneller op je input. Het maakt geen wereld van verschil maar je merkt het wel. Het chassis is in basis vrij stevig maar nooit hinderlijk bruusk of lomp. De koets blijft heel mooi vlak liggen bij het stevigere bochtenwerk en de hoeveelheid grip is indrukwekkend. Terwijl je er ook comfortabel en beheerst mee kan cruisen. Echt een prima set-up, het is echt een veel betere auto dan de de vorige generatie Z4. De besturing voelt identiek aan als in de BMW 3-serie. Je kunt lekker direct insturen maar het juiste stuurgevoel ontbreekt wel een beetje. Ook is het M-sportstuur wat aan de dikke kant. Deze BMW Z4 is bovenal een allrounder. Een hele leuke auto om lekker vlot over een paar verlaten Landstrassen te toeren. Doe je het rustiger aan, dan biedt de Z4 veel raffinement en comfort. Neem de stoelen. Prima geschikt voor het sportieve werk, maar juist ook bij lange ritten bieden ze veel comfort. Je merkt en voelt aan alles dat je in een ‘premium’ auto rijdt. Er is heel veel ontwikkeltijd in de auto gestoken. Dat merk je bijvoorbeeld ook met de kap dicht. Natuurlijk is de auto niet zo stil als een gewone auto, maar de isolatie is merkbaar beter dan bij veel andere cabrio’s. Ook met het dak open is het gewoon fijn vertoeven aan boord. 

BMW Z4 30i met gesloten kap

Ook met de kap gesloten biedt de auto meer dan voldoende verfijning.

Is het een auto die het verwengevoel geeft?

Ja absoluut. Dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst het uiterlijk. De BMW Z4 is gewoon een bijzonder fraaie auto om te zien, zeker in een lekker fel kleurtje. Bij het instappen zie je eveneens een bijzonder een fraai afgewerkt interieur. De bekende, hoge BMW kwaliteit en – gelukkig nog – de vaak geroemde gebruiksvriendelijkheid zijn uiteraard van de partij. Daarnaast is er allerlei relevante ‘tech’ leverbaar die het leven leuker of veiliger maakt. Of bemoeizuchtiger, maar gelukkig kun je veel veiligheidssystemen gewoon uitzetten en onthoudt de auto je persoonlijke voorkeur. Fijn! Bij een roadster waardeer ik natuurlijk ook de enorm lage zitpositie en het feit dat je heerlijk in de open lucht aan het rijden bent. Wat is cabriorijden toch gaaf! Heel apart blijft het zicht op de lange motorkap en dat doet ook iets positiefs voor de rikketik. Dit is een auto die er buitengewoon goed in slaagt om je een goed gevoel te geven. Positief: het brandstofverbruik valt heel erg mee. Je rijdt met gemak 1 op 15 als je de rechtervoet een beetje in bedwang weet te houden. 

Met de kap gesloten heb je 281 liter bagageruimte.

Met de kap gesloten heb je 281 liter bagageruimte.

Conclusie?

Als ik de auto nog eens de revue laat passeren dan scoort de BMW Z4 sDrive 30i op eigenlijk alle onderdelen (prestaties, wegligging, kosten, verfijning etc) gewoon heel erg goed. Ook profiteer je van het lagere gewicht ten opzichte van de zescilinder. De auto is net even een tandje agieler. Alleen bij het onderdeel ‘emoties’ scoort de viercilinder minder goed. Teveel speakergeluid en te weinig uitlaatporno. Via de zogenaamde ‘aftermarket’ is dit deels wel oplosbaar. Al evenaar je nooit het magische geluid en rijgevoel van de heerlijke B58 zescilinder. Die natuurlijk buitenaards presteert. Ik kan niet recht lullen wat krom is, de zescilinder maakt de rijbeleving in een roadster echt specialer. Daar geniet je iedere (open) kilometer (nog veel meer) van. Je zult alleen voor jezelf moeten bepalen of dat een extra 23 mille waard is. Als je gebruikt koopt (bouwjaar 2020/2021) is dat gat overigens nog maar 15 mille. Kan ook een optie zijn.

BMW Z4 30i

Succes met je keuzestress 🙂

Eindcijfer: 8+
+ Gave auto om te zien.
+ Maakt ‘premium’ prijskaartje meer dan waar.
+ Ook als 30i al razendsnel.
– Geluid had mooier gemogen gemoeten.

Vermogen
258 pk, 400 nm
0-100
5.4 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
2.0l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
163 g/km
Vanafprijs (NL)
67.000 euro
Minimale bagageruimte
281 liter
Leeggewicht
1.445 kg
 

Dank @BMW De Maassche Venlo voor het beschikbaar stellen van deze testauto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Edwin schreef:

    Mooie review en auto maar ik zou toch echt voor de Z4M40i gaan. Deze heeft een mooi geluid, standaard sperdif, genoeg vermogen en is meestal full options geleverd. Maar dit is mijn mening, de 3.0i is meer dan voldoende potent het is maar net waar je de auto voor gaat gebruiken.

    Het valt mij op dat er met name in Duitsland veel Z4M40i (dealer) modellen worden aangeboden voor een relatief schappelijke prijs. In vergelijking met een Porsche 718 een goede deal, veel auto voor een faire prijs. Idd wel een stuk zwaarder.

    De 6 cilinders zullen uiteindelijk meer waard blijven, over een paar jaar worden ze niet meer gemaakt… en is alles elektrisch.

  2. Stefaan schreef:

    Bedankt voor het alweer mooie verslag. Tussen de M40i of de 30i is inderdaad heel moeilijk kiezen. 2 cilinders meer, x-drive een sper en nog wat goodies kunnen de meerprijs van 23k niet echt rechtvaardigen. Hier betaal je de marketingprijs voor de majestueuze zescilinder. Of nog, als de zescilinder spreekt, verstomt elke vorm van discussie (citaat uit het Belgische tijdschrift Autogids).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten