Rijtest: BMW Z4 sDrive 18i (2014)
Ik mag vandaag rijden met een auto die heel hoog op mijn persoonlijke shortlist staat. De BMW Z4. Helaas rijd ik niet in een door mij begeerde zescilinder turbo. Ik rijd in het basismodel. De BMW Z4 sDrive 18i. Een tweeliter turbo met ‘maar’ 156 pk. Moet ik als petrolhead met een grote boog om deze auto heenlopen of blijft er ondanks de muis onder de motorkap genoeg over om van te genieten?
Eyeballen
Ik heb het niet op instapmodellen. Ik heb altijd het gevoel dat de andere chauffeurs van deze auto het beter voor elkaar hebben. Mijn auto is altijd de minste. Het is voor mij een beetje hetzelfde gevoel wanneer ik in het vliegtuig tijdens het boarden door de business class moet lopen. Dan zie je ook altijd van die gasten zitten die net wat te opzichtig hun champagneglas hooghouden en je subtiel maar tegelijkertijd indringend ‘eyeballen’. Opvallend onopvallend. En dat irriteert me altijd. Want waarom zit ik opgevouwen in de toeristenklasse? Waarom rijd ik in die trage 18i en niet de dikke zescilinder 35i?
Gelukkig zie je aan deze Z4 niet af dat het een instapper is. Ik sta oog in oog met een hele dikke BMW Z4. Voorzien van M- pakket, 19 inch wielen, prachtig bruin leer en twee dikke uitlaten. Alleen het typeplaatje verraadt dat ik met een instapper op pad ben. Snel het dakkie open en gaan met die banaan!
Sportuitlaat
Tijd om de Z4 eens de sporen te geven. Een BMW met viercilinder. Tsja. Als groot liefhebber van zescilinder BMW’s word ik daar niet vrolijk van. Eerder schreef ik al over het teleurstellende geluid van de nieuwste generatie BMW viercilinders. Zelfs een sportieve auto als de 328i klinkt ronduit teleurstellend. Dus wat kun je in godsnaam nog van deze instapper verwachten? Ik zit er volledig naast. De Z4 is uitgerust met een sportuitlaat en deze uitlaat verricht wonderen. Bij het starten hoor je een zware grom en bij het accelereren zet de uitlaat een heel aardige keel op. Ook pruttelt de uitlaat lekker bij gas los en hoor je bij het schakelen iedere keer een gecomponeerd plofje. Regelmatig zie je nekjes draaien als je volgas wegtrekt. Heel goed!
Is dit de BMW Z4 20i?
Kan de auto ook qua acceleratie een grijns op mijn gezicht toveren? Want wat heb je aan een sportieve roadster als je door iedere diesel aan gort wordt gereden? En weer weet de BMW mij te verrassen. Is dit echt wel de instapper? Is dit niet de 20i met 184 pk? De Z4 lijkt prima van zijn plek te gaan… Totdat ik op de teller kijk en tot mijn verbazing constateer dat ik maar 90 km/h zie staan in plaats van de verwachte 140 km/h. Dit vind ik overigens helemaal niet erg. Dit is een rijbewijsvriendelijke auto. Andersom vind ik het vervelender. Dat je een bloedsnelle auto hebt, maar dit nauwelijks meekrijgt. Vind ik de power voldoende? Eeehhhhh nee, eigenlijk niet. Ik denk dat ik na verloop van tijd toch behoefte ga krijgen aan meer snelheid. En de 20i met 184 pk is niet heel veel duurder. Dat is uiteindelijk dus de betere keus. Op de zescilinders na natuurlijk, die genieten altijd de voorkeur.
Veel beleving
De lage zitpositie versterkt het gevoel dat het allemaal heel snel gaat. Je schraapt met je billetjes over het asfalt. En je kijkt uit over een hele lange motorkap. Dit is gaaf! De normaal brave achttrapsautomaat schakelt in de Z4 (mits in sportstand) met een lekker rauw randje op en bij terugschakelen word je getrakteerd op een vleugje tussengas. Omdat de bakverhoudingen sportief kort zijn gebruik ik de flippers achter het heerlijke M-stuurwiel heel vaak. Lekker! En het open rijden is natuurlijk een belevenis op zich. Het is heerlijk om die wind door mijn haar te voelen. Ik hoor en zie alles. En dankzij het windscherm kan ik tot 120 km/h prima open rijden. Zelfs bij 200 op de teller is het nog wel te doen.
Op de limiet niet snaarstrak
Het onderstel en de besturing werken ook mee aan de positieve rij-ervaring. Deze Z4 heeft 19 inch velgen en een sportonderstel en is stevig geveerd. Maar oncomfortabel wordt het nooit. En de besturing is vol gevoel en lekker direct. Dit is een heerlijke auto om op 80% van zijn kunnen te sturen. Dan geniet ik van de goede gewichtsverdeling en de fijne balans. Maar dit verandert als ik de limiet opzoek. Dan stelt de BMW teleur. Het onderstel is net wat te comfortabel afgestemd, de auto voelt niet meer strak aan. Er zit net wat teveel bodyroll in de koets. Ook de besturing valt door de mand. Ik moet continu kleine correcties doorvoeren als ik een bocht op fors tempo neem. Jammer, maar geen ramp wat mij betreft. Hoe vaak kun je in Nederland nu echt op de limiet rijden? En wil je dit wel in een comfortabele roadster?
Conclusie
Wat kost dit feestpakketje dan? Onze testwagen die we van BMW dealer Hans Severs meekregen is een ‘Limited Series’ en kost inclusief alle opties aan boord rond de 50.000 euro. Een verrassend scherpe prijs. Want je krijgt heel veel auto voor je geld. Dit is dus inclusief de Professional navigatie, sportstoelen, M-pakket, leer, parkeerpiepers, 19 inch M-wielen, bi-xenon et cetera. Moet ik de Z4 sdrive 18i op mijn shortlist zetten ten koste van bijvoorbeeld de Golf R? Hoef ik niet meer door te sparen voor een BMW Z4 35i? Nee, zover wil ik niet gaan. Natuurlijk wil ik meer power! Heb je zelf echter geen behoefte aan zoveel paardjes, dan is deze Z4 echt het overwegen waard. Dit is een bijzondere auto. Gewoon een gaaf ding om te hebben. Met deze instapper valt prima te leven.
Eindoordeel: 7,5
+ veel beleving
+ prachtig exterieur en interieur
+ geluid viercilinder valt helemaal niet tegen
– mist uiteindelijk toch wat power
– op de limiet valt de auto wat door de mand
Een top review! Kan me helemaal hierin plaatsen. Optisch ziet de auto er wel gelikt uit zeg.
Idd, een prachtige auto!