Rijtest: BMW Z4 M40i (2020)

Echte cabrioliefhebbers weten: bij dubbele cijfers kun je prima open rijden. En ik heb geluk, want de thermometer staat op precies 10 graden celsius. Dus gaat de kap van de BMW Z4 M40i open. Met reden, want ik wil die heerlijke zescilinder horen brullen.

BMW Z4 M40i

Ja, dit is smullen geblazen.

Is dit de bekende B58 zes-in-lijn?

Jazeker. Een oude bekende. Dit is hetzelfde blok als in de BMW M140i en daarin heb ik 1.5 jaar lang mogen ervaren wat een geweldenaar dit is. En dat is ook in de BMW Z4 M40i het geval. Misschien nog wel meer. Want het geluid is in een open auto nog veel intenser en overtuigender. Zonder dat het ordinair of teveel is. Ook hoor je de uitlaat veel beter brullen en hoor je af en toe lekker wat gepruttel en wat knalletjes. Heerlijk. Dat het nog steeds ijzig koud is boeit me niet. Ook omdat het met de wind nog best meevalt dankzij het zeer effectieve windscherm. En ik zet gewoon de stoelverwarming op standje ‘billenschroeien’ en de kachel op standje max. Prima te doen zo.

voorkant BMW Z4 M40i

De 19 inch velgen zijn optioneel. Qua comfort hoef je het niet te laten.

Hoe zijn de prestaties?

Overtuigend en achteloos. Zo kun je de prestaties het beste omschrijven. De zescilinder is in de BMW Z4 M40i goed voor 340 pk en 500 nm en dat zijn natuurlijk fraaie cijfers. Vanaf 1500 toeren gaat de turbo beuken en word je als een katapult gelanceerd naar de toerenbegrenzer (vlak voor 7.000). Vooral de souplesse van de motor valt op, je kunt heel makkelijk laag in de toeren al vlot versnellen. Ik merk wel een klein verschil met mijn BMW M140i en dat is dat BMW de bakverhoudingen wat heeft aangepast. De eerste drie versnellingen zijn nog wat korter gemaakt waardoor je wat meer moet flipperen. Leuk voor de beleving! Nodig is het niet, want deze motor is zo beresterk dat in plaats van acht versnellingen ook drie versnellingen zouden volstaan. Nog even wat cijfers: 0-100 kost 4.6 tellen en als je doorstampt maakt de begrenzer bij 250 kilometer per uur een einde aan het acceleratiefeest. Dat heb ik in Nederland uiteraard niet kunnen uitproberen, maar uit ervaring weet ik dat de B58 motor dit zonder moeite haalt. Dit is een goddelijke motor.

B58 motor

De zes-in-lijn neemt wel wat ruimte in onder de kap. Wat een geweldenaar.

Is het een fijne cruiser?

Ja heel fijn. Het rijcomfort is echt verrassend goed. Dit is een hele prettige en soepele auto om mee te flaneren. Een echte Gran Tourismo. De vering is gewoon prettig en grote kuilen verwerkt de Z4 zonder problemen. Daarnaast zitten de stoelen goed en is ook het overzicht goed. Hooguit is je zicht in de binnenspiegel wat minder door het windscherm maar dat is het dan wel. Voor sommige mensen zal de zitpositie misschien wat te laag zijn maar in een roadster hoort dat. Ik vind het juist heerlijk! Je schaaft met je billetjes echt over het asfalt. Motor en bak zijn ook prima geschikt om mee te cruisen. De automaat schakelt zijdezacht en soepel, de motor bulkt van het koppel en je kunt zelfs nog de uitlaat wat dimmen. Uiteraard heb ik dat niet gedaan, maar het kan. Ik heb natuurlijk ook even gereden met het dak dicht en ook dan blijft het geluidsniveau (windgeruis) prima binnen de perken. In deze auto kun je ook lange Autobahnetappes afraffelen zonder dat je oor gaat bloeden en je hoofd explodeert van de pijn. Heel fijn!

BMW Z4 M40i met dak dicht

Met de kap dicht is het gelukkig nog steeds een prima GT.

Wat zijn de reacties van anderen?

Veel duimpjes. Ik denk natuurlijk direct dat dit door mijn perfecte haardag komt, maar de auto zal hier vast ook wel een rol in spelen ;). En terecht, want de BMW Z4 is echt een plaatje van een auto. Elegant maar toch ook agressief. Gracieus en modern tegelijkertijd. Dit is echt een auto waar ik warm van word. En natuurlijk laat de zescilinder ook van zich horen, dus die trekt ook nog wel wat aandacht. Fijn! Het interieur is een beetje des BMW’s. Prima in elkaar geschroefd maar het nadeel is wel dat alle BMW-interieurs wel erg op elkaar lijken. En die digitale tellers blijven ergerlijk. Maar ach, je moet wat te klagen hebben. Over het algemeen is het genieten geblazen en je ziet waar je geld is heengegaan.

Foto interieur BMW Z4 M40i

Het kan ook spannender. Kies voor rode lederen bekleding. Zwart leer is wel wat saaitjes.

Is het nog een fatsoenlijke stuurmansauto?

Het rijden met een achterwielaandrijving is altijd uitdagend en prikkelend. Wat meehelpt is dat je letterlijk op de achteras zit dus als de kont gaat dan vlieg je meteen mee. Is best een aparte en hele leuke ervaring. Het chassis voelt in vergelijking met de M140i meer ‘planted’ aan. De auto ligt ook best stabiel in lange doordraaiers. Best knap omdat de wielbasis echt kort is. Wel voel je een klein beetje rol in de koets, maar dat is niet erg. Dan weet je wat er onder je gebeurt. De besturing heeft ook wat meer gevoel en precisie dan in de M140i al had het nog wel een tandje directer gemogen. Maar voor het type auto is het prima. Daarnaast is het ESP aangepast. In de BMW M140i greep het ESP altijd heel bruusk in, maar in de BMW Z4 M40i is het meer de assistent die je de juiste richting in duwt in plaats van je te blokkeren. Ik vraag me wel af of de (nog) meer getalenteerde bestuurder gelukkig gaat worden in de Z4. Dit is namelijk geen volbloed M. Daarvoor mist de BMW Z4 M40i net dat laatste beetje scherpte en agressiviteit en ook is de auto een tikje of twee te zwaar (1600 kg). Als je graag ‘trackdays’ rijdt dan zijn er betere keuzes. Maar voor mij biedt de auto voldoende uitdaging en rijplezier.

BMW Z4 M40i

Vanaf 75k op je oprit.

Wat mag dit moois kosten?

Het is zo’n mooi verhaal…totdat je het prijskaartje ziet. Autorijden is duur in Nederland, zeker als je een dikke motor wilt. Met ons belachelijke belastingbeleid in het achterhoofd is een vanafprijs van 75.000 euro stiekem best oké. Een Porsche Boxster S (350 pk) is vanaf 102.000 euro pas verkrijgbaar en is bijzonder karig uitgerust. In tegenstelling tot de BMW Z4 M40i. Led-koplampen, lederen bekleding, 18 inch wielen en alle M-sport opsmuk is allemaal standaard. Met een high-executive- en audiopakketje ben je er wel qua opties. De grootste concurrentie komt misschien wel uit eigen huis. De BMW Z4 30i. Met 258 pk ook razendsnel, 100 kg lichter (goed voor de handling) en je houdt pak hem beet 20k op zak (15k als je de uitrusting gelijk trekt). Dat is iets om over na te denken. Ik ga zeker nog een keer in de 30i rijden, maar mijn gevoel spreekt nu toch voor de zescilinder. Dan maar een auto die iets zwaarder in de neus is. Dan maar een extra hypotheek op je huis. Die zescilinder is het gewoon waard.

Sportstoelen BMW Z4 M40i

Fraaie en fijn zittende sportstoelen.

Dus?

Tikt er weer eens iets tegen het ritsje. Dit is namelijk echt wel een serieus leuke en gave auto. De BMW Z4 M40i klopt gewoon. Hij ziet er cool uit, hij kan het comfort- en sportieve kunstje, de motor is een juweel en de lage zit in combinatie met de wind die door je haren wappert doet echt iets extra’s voor de beleving. Minpunten zijn er nauwelijks. Hooguit zullen puristen meer scherpte wensen. Maar dat is voor ons gewone stervelingen geen issue. Het grootste issue is de prijs om er eentje aan te schaffen, Maar zelfs die is relatief vriendelijk voor het soort auto. En anders koop je er eentje met de kop af. Zoals onze testauto. Dat scheelt alweer wat.

Kofferruimte BMW Z4 M40i

Hier past 281 liter bagageruimte. Meer dan genoeg voor een lang weekendje weg.

Eindcijfer: 8.5

+ Plaatje van een auto
+ Die goddelijke zes-in-lijn
+ Hele prettige GT
– Voor echte puristen misschien net iets teveel GT.

Dank @De Maassche BMW Venlo voor het beschikbaar stellen van de testauto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten