Rijtest: BMW X5 xDrive 40i (2019)
Ik erger me steeds meer aan bemoeizucht. Kan ik in de toekomst nog zelf bepalen welke auto ik koop? Mag ik alleen op zondag en woensdag nog vlees eten? Is het echt nodig dat de overheid me met weeralarmen wil waarschuwen dat het met 38 graden misschien warm kan zijn? Ik weet zelf ook wel wanneer het te warm is.
Wat heeft dit met auto’s te maken?
Heel veel. Want ook in moderne auto’s krijgen bemoeizuchtige systemen steeds meer de overhand en in de nabije toekomst wordt het zelfs verplicht. Adaptieve cruise control werkt in sommige situaties best handig, maar de techniek laat ook nog wel eens steken vallen. Vooral het anticiperen op andere verkeersdeelnemers is iets wat de mens nog altijd beter kan dan de techniek. Ik kan – op basis van mijn ervaring – bij druk verkeer goed inschatten dat ik alvast meer afstand moet houden als ik 10 auto’s verderop iemand hard zie remmen. De adaptieve cruise control ziet dit soort situaties vaak heel laat waardoor je vrij abrupt en bruusk wordt afgeremd. Wedje leggen wat er tien auto’s verder terug gebeurt? Precies ja, weer een kop-staartje. Een auto als de BMW X5 heeft nogal veel van dit soort systemen aan boord en ik word er soms stapelgek van. Vooral de rijstrookassistent is grenzeloos irritant. Het systeem smijt me met grof geweld weer terug naar mijn eigen rijbaan. Dit ging zo resoluut en heftig dat ik bijna een rolberoerte kreeg. Wtf!
Het voordeel is dat ik nooit meer kan crashen toch?
Nou. Zover wil ik niet gaan. Een bijkomend nadeel is dat mensen steeds meer vertrouwen op dit soort systemen. De auto remt toch wel. En gaan mensen afleiding zoeken. Bijvoorbeeld even lekker grasduinen in alle opties en keuzemogelijkheden die de BMW X5 biedt. Of het nu de ambient kleurtjes in het interieur zijn of de rijhoogte van de luchtvering. Alles is instelbaar en alles is leuk om te proberen. Met het gevolg dat ik nauwelijks meer op de weg kijk. Omwille van de verkeersveiligheid besluit ik dit niet te doen en schakel ik de rijstrookhulp en de adaptieve cruise control uit. Godzijdank is dit nog mogelijk. Ik wil rijden in een auto, nu het nog kan en mag. Zeker in een BMW!
Wat valt op aan het interieur van de BMW X5?
Dat BMW echt immens fijne comfortzetels aanbiedt. Altijd bestellen. Dit zijn geweldige stoelen die ik echt iedereen gun. Wat een zitcomfort! Natuurlijk veelvuldig elektrisch verstelbaar en bekleed met fraaie koeienhuiden. Diezelfde koe heeft ook wat huid moeten afstaan voor het dashboard en het resultaat is buitengewoon fraai. Misschien is een Audi nog marginaal fraaier afgewerkt, maar deze BMW is ook pure weldaad. Daarnaast zijn alle functies veel makkelijker te bedienen. Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik BMW nog steeds de absolute top. Helaas slaat BMW een beetje door in het interieur qua smakeloosheid. De kristallen versnellingspook en bedieningselementen vind ik echt wanstaltig ordinair. Prachtig speelgoed voor de high-class tokkies maar voor normaal ademende mensen een absolute no-go. Gelukkig is dit een optie, maar het is wel zorgwekkend dat BMW steeds meer een tokkiemerk wordt. Audi heeft er een serieuze concurrent bij.
Heeft deze BMW ook de XXL nieren?
Dat BMW de doelgroep weinig smaak toevertrouwt zie je ook aan de opmerkelijk grote grill die de hele voorkant beslaat. Wat een onding! Schijnbaar onmisbaar voor de Chinese clientèle. Helaas ook de nieuwe designtaal van BMW, zie ook de neus van de nieuwe 7-serie. Op de BMW X5 is het iets beter te pruimen maar echt vrolijk word ik er niet van. Best jammer, want de rest van de auto mag er eigenlijk best zijn, met als bijkomend voordeel dat de BMW X5 ook helemaal niet zo lomp groot oogt. Dat is ook letterlijk zo, want concurrenten als de Audi Q7 en Volkswagen Touareg zijn net een maatje groter.
Hoe rijdt de BMW X5?
Motor en bak zijn opgewarmd en ik heb het bevrijdende bordje van de Duitse Autobahn in zicht. Het kan nog even, voordat ook dat plezier wordt afgenomen door betweterige ‘gutmenschen’ die de ijsbeer willen redden. Dat laatste heeft overduidelijk niet mijn prioriteit als ik de zescilinder het bevel geef om los te gaan. De 340 paardjes zijn sterk genoeg de linkerbaan op te eisen. Binnen 5.5 seconden passeer ik 100 en zonder moeite verdubbel ik die snelheid. Pas boven de 220 kilometer per uur merk ik voor het eerst dat de luchtweerstand het gevecht gaat winnen totdat de pret bij 243 kilometer per uur voorbij is. Neem bij dit soort exercities wel je tankpas mee, want de BMW X5 lust een flinke slok brandstof.
Moet je daar als koper van wakker liggen?
Natuurlijk niet. Als je 100.000 euro plus aan een auto kunt uitgeven is een volle tank (83 liter!) meer of minder ook niet onoverkomelijk. Ik ken de motor en automaat natuurlijk goed uit de BMW M140i en ook in de zware BMW X5 is dit een goddelijke combinatie. De automaat schakelt heel erg soepel en altijd op het juiste moment. De zescilinder turbomotor (de welbekende B58 motor) is een alleskunner. Onderin heel veel koppel (alhoewel beperkt tot 450 nm in de BMW X5) en bovenin blijft hij gaan. Wat me wel opvalt is dat de toerenbegrenzer iets sneller een einde aan de pret maakt dan in mijn BMW M140i. Ook schakelt de versnellingsbak in handmatige modus gewoon door als ik de toerenbegrenzer nader. Is voor de prestaties niet relevant, maar voor het gevoel wel jammer.
Is er nog auditief spektakel?
Onze BMW X5 is zelfs uitgerust met een heuse sportuitlaat. Toe maar. Helaas is het effect beperkt, want dit komt in het interieur nauwelijks door. In sport- en sport+-stand sneeuwt de uitlaat onder bij het motorgeluid uit de speakers. Jammer! Rijd je echter onder een viaductje met je raampje open, dan hoor je de sportuitlaten wel lekker echoën. Leuk om een keer te doen, maar op een BMW X5 natuurlijk vrij zinloos. Een onnodige optie al met al. Wat betreft de motorisering zijn er natuurlijk ook zescilinder turbodiesels en achtcilinders beschikbaar. Welke motor je ook neemt, ze zijn stuk voor stuk fantastisch.
Biedt de BMW X5 nog ‘Freude am Fahren’?
De BMW X5 is in ieder geval wel sportief gekleed dankzij het optionele M-pakketje. De auto ziet er bruut uit, maar het is meer show dan go. Dit is natuurlijk geen sportieve auto. Voor een grote SUV is het stuurgevoel best oké en de grip is ook best goed. Als je te hard gaat onderstuurt de auto lichtjes en dat is makkelijk om dat te corrigeren. Dankzij de meesturende achterwielen voelt de auto iets lichtvoetiger aan. Je hebt veel minder stuuruitslag nodig om een bocht in te gaan. Dat voelt in eerste instantie wat onnatuurlijk aan. Een voordeel is wel dat de draaicirkel vrij klein is. Op de ongelimiteerde Autobahn test ik ook even de sportremmen (onderdeel van M-sportpakket) en die zorgen voor een brachiale vertraging. Wil je een sportieve BMW SUV, dan is de BMW X3 M40i wellicht een betere keus. Of gewoon een BMW M5.
En het rijcomfort?
Dat is natuurlijk veel belangrijker bij een auto in dit segment. Gek genoeg heb ik geen last van de enorme 22 inch velgen. Luchtvering is het toverwoord en dat systeem werkt voortreffelijk. Natuurlijk kan ik de rijhoogte instellen en de mate van demping (van comfort tot sport) maar het beste is om gewoon voor de automatische stand te kiezen. Dan is het een heerlijke glijder. Niet alleen het onderstel blinkt uit in raffinement, de geluidsisolatie staat ook op een ongekend hoog niveau. De extra isolerende ruiten houden band- en windgeruis bijzonder effectief buiten en in comfortmode hoor je de zescilinder heel ver op de achtergrond zingen. Tempo 180 is in deze auto echt wandeltempo. Wat rijdt dit fijn! Dit rijdt minstens zo comfortabel als de Volkswagen Touareg die ik laatst reed, alleen biedt de BMW X5 meer rijplezier.
Minpuntjes?
Op de bling-bling na kan ik niet om de prijs heen. Deze auto kost inclusief opties ongeveer 140.000 euro. Dat is echt even slikken. De vanafprijs van 98.000 euro is voor de BMW X5 xDrive 40i al best heftig. Maar ja, dat kosten de concurrenten ook dus wat dat betreft valt BMW niet uit de toon. En je hoeft niet altijd voor de duurste opties te gaan. Zo produceert het Harman en Kardon audiosysteem (1.058 euro) al een prachtig geluid en maakt deze het Bower & Wilkins audiosysteem (5.872 euro) bijna overbodig. Terug naar de minpunten. Ik ben ook geen fan van de digitale tellers in de nieuwe generatie BMW’s. De snelheidsmeter vind ik lastig leesbaar en het tonen van kaartmateriaal tussen de tellers kan veel beter en mooier. Zelfs in een Volkswagen Polo ziet dit er veel beter uit. Ander kritiekpuntje is dat de Volkswagen Touareg en Audi Q7 meer ruimte bieden op de achterbank. Niet dat je klem zit, maar de ruimte op de achterbank had groter gemogen. Kort samengevat zijn dat de minpuntjes. Een kort lijstje dus.
Conclusie?
Ik ben geen fan van SUV’s en crossovers. Ik vind het zinloze auto’s en bij vergelijkbare sedan/hatchbacks en stationwagenbroertjes krijg je vaak meer voor minder. Met uitzondering van dit soort topklasse SUV’s. Die rijden zo goed! Bij de BMW X5 worden alle nadelen effectief weggefilterd door de luchtvering en heel veel geluidsisolatie. Onbetaalbaar op een kleine SUV maar in dit topsegment wordt niet op een euro meer of minder gekeken. Voor diegenen die hoog willen zitten is het fijn dat je aan luxe en comfort eigenlijk niets inlevert. Ook zijn dit soort SUV’s anno 2019 een fijne manier om je middelvinger te strekken naar de ‘gutmenschen’ die ons het leven zuur willen maken. We wijken niet voor de ‘policor’ en dat siert je! Los daarvan is de BMW X5 een steengoede auto die toplimousines als de Audi A8 en BMW 7-serie bijna overbodig maakt. Een heerlijke auto om lange etappes mee te maken. Een dijk van een SUV!
Eindcijfer: 8+
+ Zeer comfortabel
+ Fijne motor
+ Prachtig interieur
– Weinig subtiel uiterlijk
– Mag wat kosten
@BMW Maassche Venlo: dank voor het uitlenen van de auto.
Welke partij(en) kan die gutmensch bullshit nog voorkomen? En snel een beetje a.u.b.