Rijtest: BMW X5 50e (2023)

Goed nieuws: de BMW X5 heeft een facelift gekregen om nog even de verkoop een extra zetje te geven. Bijkomend voordeel: de in Nederland bijzonder populaire plug-in hybride krijgt een slordige 100 pk extra. Alle reden om deze BMW X5 50e nog eens te reviewen.

Net even iets agressiever, zonder dat het 'too much' wordt.

Net even iets agressiever, zonder dat het ‘too much’ wordt.

Wat is er bij de facelift allemaal gewijzigd?

Best wel veel. Het meest opvallende zijn de andere koplampen, achterlichten en iets andere bumpers. De wijzigingen zijn vrij subtiel en bescheiden, want je wilt niet dat eigenaren van een pre-faceliftmodel opeens in een verouderde auto rijden. Het geheel ziet er nu wat agressiever en hoekiger uit. Absoluut geslaagd wat mij betreft. Het uiterlijk van de auto is voor een SUV van dit formaat nog steeds best bescheiden. Al zullen de Gretha’s van deze wereld daar anders over denken. Het is en blijft natuurlijk een joekel van een auto. Maar een gelijkwaardige Audi of Mercedes zijn duidelijk meer ‘in your face’ dan deze BMW X5 50e. Bij het interieur is de meest in het oog springende wijziging natuurlijk het grote beeldscherm voor het bedienen van bijna alle functies en het ontbreken van een aantal knoppen in het interieur. Ik vind dat geen vooruitgang, maar gelukkig is de draaiknop om door de menu’s te scrollen wel behouden.

Het M-sportpakket (zoals op deze auto) is een optie uiteraard. Ook zonder M-pakket ziet de X5 er gewoon goed uit.

Hoeveel vermogen heb je nu?

Echt veel meer dan voorheen. Deze BMW X5 50e heeft nu 490 pk en 700 nm. Een vermogensstijging van maar liefst 96 pk en 100 nm ten opzichte van de BMW X5 45e! En dat is uiteraard duidelijk af te lezen in de sprintcijfers. De BMW X5 50e sprint in 2.98 seconden van 80-120 km/h en in 12.67 seconden van 100 naar 200 km/h. De BMW X5 45e deed dat in respectievelijk 3.50 en 15.50 seconden. Een aanzienlijke winst dus en dat voel je uiteraard ook echt terug. Van vlot naar snel. De stappen die deze kolos zet zijn echt indrukwekkend. Ook fijn is de voelbare boost van de elektromotor. Dat betekent een enorm kwieke gasrespons en een voelbaar levendige auto in eigenlijk alle omstandigheden. Vooral het enorme koppel van deze auto maakt indruk. Zeg maar dag met je turbodiesel. Dit is de koppelbeul die vanaf 2.000 toeren altijd klaarwakker is. Enige minpuntje: de overgang van elektrisch naar benzine verloopt niet altijd vlekkeloos. Dan schakelt de versnellingsbak opeens te vroeg terug terwijl dat helemaal niet nodig is. Koppel genoeg zou je zeggen.

Met bijna 490 pk en 700 nm heb je in alle omstandigheden genoeg power.

Wat is de grootste plus van de plug-in?

Voor veel mensen is dat de elektrische range van maximaal 110 kilometer. Absoluut heel bruikbaar, maar voor mij is de grootste plus nog steeds de welbekende B58 zescilinder lijnmotor. Wat een parel van een motor is en blijft dit. Het sonore zescilindergeluid tilt de rijbeleving ieder moment naar een hoger niveau, al had het geluid nog een tandje luider gemogen wat mij betreft. Ook past het koppelrijke karakter van de motor perfect bij dit type auto. Dit is een heerlijke auto om vlot mee te cruisen, geholpen door de briljante ZF-8 automaat. Volgas kan natuurlijk ook, al valt het vermogen voorbij de 6.000 toeren wel wat weg. Aandachtspuntje blijft de rechtuitstabiliteit op zeer hoge snelheid. Die is (net) niet snaarstrak en soms zijn er hele kleine correcties nodig om de auto op koers te houden. Wel goed nieuws: nu kun je ook daadwerkelijk 250 km/h rijden met deze auto. Bij de BMW X5 45e was bij 235 de koek al op. Opvallend: je hebt echt nauwelijks een tellerafwijking.

Nadeeltje van de plugin? Je levert wel wat bagageruimte in.

Nadeeltje van de plugin? Je levert wel wat bagageruimte in.

Hoe rijdt de auto onder normale omstandigheden?

Bijna als een zwevend tapijt. Met dank aan de luchtvering. Onmisbaar op iedere SUV. Want alleen dan krijg je het comfort wat je mag verwachten in deze prijsklasse. Al stopt het daar niet. Ik blijf fan van de geweldige comfortstoelen die BMW in deze X5 monteert. Niet de meest sportieve stoel, maar wel een enorm fijne zetel waar je uren en uren op kunt zitten. Gerieflijker kun je niet zitten. Daarnaast is de afwerking van het interieur ronduit top. Afwerking en materialen zijn bijzonder fraai. Het luxe ‘Individual’ leder tilt het interieur naar een nog hoger niveau. De nieuwste versie van iDrive vind ik nog steeds wennen. Veel functies zijn verstopt achter onlogische menustructuren. Ander minpuntje is dat de 22 inch banden net wat te veel rolgeluid maken. Het valt extra op omdat de isolatie verder heel erg goed is. Een maatje kleiner doet wellicht al wonderen. Overigens blinkt BMW wel weer uit in wansmaak als het gaat om de verlichte sierlijsten. For tokkies only! 

Kermisverlichting in je BMW X5. Zo zonde.

Kermisverlichting in je BMW X5. Zo zonde.

Kun je er nog leuk bochtjes mee pakken?

Best redelijk eigenlijk. Het is natuurlijk een loodzware en massieve SUV, dus op smalle bochtige weggetjes ben je niet helemaal thuis met deze kolos. Net als eigenlijk alle soortgenoten. Het onderstel is daarom ook meer op comfort dan op sportiviteit gericht, maar het overhellen van de koets blijft binnen de perken en ook is de tractie best oké. Zeker gezien de montage van niet al te sportief rubber. Dus je kunt met een sportiever setje nog wel wat hogere bochtsnelheden halen. Je kunt kiezen voor een sportmodus, al maakt dat niet al te veel verschil. De demping is dan ietsjes stugger, de motor hoor je wat beter (via de speakers) en ook schakelt de versnellingsbak iets eerder terug. Leuk voor een keertje. Nodig is het niet. Aan de andere kant: wat mag je verwachten van een auto die niet eens het M-Performance label draagt? De comfortabele setting past gewoon prima bij de verwachtingen die je vooraf hebt. Die maakt de auto ook echt waar. Dit is vooral een auto voor lange reizen. Heerlijk in alle rust met tempo 150 a 160 op de Autoroute du Soleil naar het zuiden cruisen. Dat is echt de sweetspot van deze BMW X5 50e en kun je uren en uren volhouden. Dat is echt geweldig in deze auto.

22 inch velgen BMW X5 50e

De massieve 22 inch velgen vullen de wielkasten goed.

Wat mag dit kosten?

Het zal de Vlaamse lezers wellicht verrassen, maar deze plug-in hybride is in Nederland de instapversie. Vanaf 99.000 euro staat een dikke SUV met bijna 500 pk op je oprit. De 40i (381 pk) kost 12.000 euro meer en dan heb je dik 100 pk minder. De diesels zijn zelfs nog duurder. Deze plug-in is een absolute no-brainer en is gezien het aantal pk’s gewoon heel aantrekkelijk geprijsd. Deze auto gaat in Nederland massaal op kenteken gezet worden. Al kan ik me voorstellen dat ook onze Vlaamse lezers warm worden van een auto met een heerlijke zescilinder en hele bruikbare elektrische range. Uiteraard is er nog de gebruikelijk bizar lange optielijst. Je kunt kiezen uit de fijnste leersoorten, allerlei sierlijsten en extreem goede audio-installaties. Zolang je maar betaalt. Overigens vind ik de auto in de standaardtrim al best goed smoelen. Het optionele M-sportpakket (gemonteerd op deze auto) is deze keer niet de gebruikelijke must-have.

Fraaie materialen en een groot scherm domineren het interieur. De gebruiksvriendelijkheid is een stap achteruit.

Fraaie materialen en een groot scherm domineren het interieur. De gebruiksvriendelijkheid is een stap achteruit.

Conclusie?

De plug-in hybride BMW X5 50e is en blijft een geweldige keus als je in de markt bent voor een grote, luxe en comfortabele SUV. Zeker met de motorische upgrade krijg je letterlijk en figuurlijk enorm veel auto voor je geld. Bijna 500 pk! Een perfecte reisauto die op comfortgebied al je wensen waarmaakt en waarmee je op de linkerbaan weinig te vrezen hebt. Op details is de auto net niet perfect (ergonomie, sportiviteit) maar dat mag de pret niet drukken. Niet bij deze auto. Deze auto is voor de autoliefhebber die comfort, uitstraling en luxe waardeert. Met de update is de BMW X5 weer helemaal bij de tijd. En kan eigenlijk niemand om deze plugin heen.

BWM X5 50e foto zijkant

Eindoordeel: dit blijft een toppertje.

Eindcijfer: 8.5
+ Perfecte motorisering voor type auto.
+ Auto voelt zeer luxe en comfortabel aan.
+ Prijs-kwaliteit.
– Bediening infotainment.

Dank @MaasscheVenlo voor beschikbaar stellen van de auto!

Vermogen
490 pk, 700 nm
0-100
4.8 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
3.0l, zescilinder, turbo, hybride
CO2 uitstoot (fabrieksopgave)
19 gram/km
Vanafprijs (NL)
99.000 euro
Minimale bagageruimte
500 liter
Leeggewicht
2.395 kg
 

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

4 reacties

  1. Jos Tieleman schreef:

    Ik zit nu inderdaad aan Gretha te denken. De techniek gaat vooruit en zorgt er voor dat we met 2,5 ton staal comfortabel en vlot kunnen voortbewegen. Met veel plezier het ik de test van de Peugot 106 van een paar weken geleden gelezen. Prop daar wat moderne techniek in en je hebt een bescheiden auto onder de 1 ton die ook vlot en comfortabel is.

  2. Stefaan schreef:

    Ik vind het interieur heel mooi (zeker met dat tartuffo leder)! Deze aandrijving in de nieuwe 5 moet nog beter zijn!

  3. Andy Ramdin schreef:

    Ik moest even opzoeken hoe zwaar de X5 is, want ik kon het niet meteen terugvinden in je artikel. 2.395kg leeg. Dat is nogal een gewicht idd, wel knap als je dan rond de 5 seconden op 100km/u zit!

    Misschien nog een idee om toe te voegen aan je layout Chris? Wat basis stats van de gereviewde auto in kwestie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten