Rijtest: BMW X5 45e (2021)
Als er één motor is waar ik benieuwd naar ben dan is het de nieuwe plug-in hybride zescilinder van BMW. Is het toch mogelijk? Een heerlijke zescilinder die niet alleen snel maar ook nog eens ecologisch verantwoord en betaalbaar is. De BMW X5 45e bewijst dat het kan!
Betaalbaar?
Relatief gezien wel. Want deze ‘dikke’ SUV kost niet zoveel als je wellicht zou verwachten. De CO2-uitstoot is op papier erg gunstig (32 grammetjes CO2) en dat betekent dat je bijna geen bpm betaalt (slechts 648 euro!).En dus is de BMW X5 45e (zo noemt BMW deze versie) de goedkoopste BMW X5 die je kunt krijgen. De vanafprijs is 87.000 euro en een beetje en dat is ronduit scherp voor een zescilinder SUV met bijna 400 pk! Ter vergelijking, de goedkoopste benzineversie (40i, zescilinder met 333 pk) kost 101.000 euro (inclusief 28.000 euro bpm) en de goedkoopste diesel (25d, viercilinder met 231 pk) moet 96.000 euro (inclusief ruim 29.000 euro bpm) kosten. Met andere woorden: je moet wel gek zijn om niet voor deze motor te kiezen. Of je moet echt dolgraag de achtcilinder willen rijden, maar dan ben je ruim 153.000 euro kwijt. Die is echt voor de happy few.
Is het een rijk uitgeruste auto?
Zolang je betaalt wel. De standaarduitrusting is niet echt overdadig voor dit segment. Dit betekent dat je al heel snel heel erg veel euro’s extra aan het uitgeven bent. Het High Executive pakket is een no-brainer, ook al ben je meteen 4 mille kwijt. Dan krijg je lederen bekleding, adaptieve ledkoplampen, stoelverwarming (had best standaard mogen zijn in dit segment) en de meer dan goddelijke comfortstoelen. Die stoelen zitten zo goed en passen perfect bij dit type auto. Het M-sportpakket (4.700 euro) zorgt voor de benodigde sportieve uitstraling. De eigenaar van onze BMW X5 45e was nog lang niet uitgewinkeld, want hij heeft besloten om bijna de hele optielijst aan te vinken. Dan kom je rond de 130.000 euro uit.
Wat valt op aan het interieur?
In eerste instantie lijkt het interieur wel heel erg op dat van een BMW 1-serie of BMW 3-serie. Als je verder kijkt zie je wel degelijk verschillen in materialen en afwerking. Die zijn nagenoeg perfect. Alles is strak, voelt goed aan en heeft de perfecte pasvorm. Hard plastic vind je niet meer terug. Een paar bijzonderheden licht ik uit. De vollederen ‘Tartufo’ bekleding van stoelen en interieur (4.400 euro) vind ik bijzonder fraai. De combinatie met de carbon interieurlijsten (ruim 1.200 euro) is eveneens erg smaakvol. De Bowers & Wilkinsaudio (5.600 euro) is van alle extra’s misschien wel de meest extravagante. Heel veel geld, maar deze audio klinkt wel echt waanzinnig goed overigens. Ook tillen de alcantara dakhemel (1.300 euro) en het Sky Lounge panoramadak (3.000 euro) de auto naar een nog hoger niveau. De smakeloze kristallen bedieningsknoppen zijn optioneel, dus kun je ook gewoon weglaten. Het enige waar ik op blijf mekkeren is het ontwerp van de digitale tellers. Dat kan zoveel mooier en overzichtelijker!
Ben ik al gewend aan de grote nieren?
Ja, dat went snel. Bij de vorige rijtest van de BMW X5 ging ik nog redelijk uit mijn plaat hierover maar nu valt het me niet eens meer op. Dat de grille deze keer helemaal zwart is maakt wel degelijk een positief verschil, maar ik merk bij mijzelf dat de nieuwe designtaal van BMW snel went. Ik vind de grille van de BMW 4-serie inmiddels ook best te pruimen. Dus geef het wat tijd en het komt wel goed. De rest van het ontwerp is wat mij betreft ronduit geslaagd. De auto heeft veel ‘presence’ maar slaagt er toch in om niet te protserig over te komen. Er zit een bepaalde mate van ‘vriendelijkheid’ in het ontwerp die de balans net aan de goede kant van smaak laat doorslaan. Daarnaast zorgen de M-sport aankleding en 22 inch velgen wel voor een bepaalde sportieve uitstraling.
Hoe is de wegligging?
Voor zo’n zware mastodont erg goed. Je kunt echt wel wat tempo maken op een bochtig parcours. De besturing is qua feedback en precisie niet de ultieme topper maar wel voldoende om daar nog enig plezier uit te halen. Het onderstel is ook verrassend goed voor het soort auto. Overhellen valt best mee en de brede banden zorgen voor heel veel grip. Echte sportieve fratsen kun je beter achterwege laten. Uiterst comfortabel en zorgeloos kilometervreten. Daar koop je deze auto voor en dat doet de auto gewoon erg goed. Luchtvering is hier het toverwoord en deze zorgt ervoor dat oneffenheden en kuilen gewoon heel goed worden weggefilterd. Ondanks de 22 inch velgen en dat is best knap! Ook de geluidsisolatie is uitstekend. Een minpuntje is de wegligging op (zeer) hoge snelheid (180 plus). De besturing voelt dan in de middenstand wat vaag aan en je zult af en toe wat kleine correcties moeten doorvoeren om de auto op koers te houden. Vreemd, want bij een eerdere BMW X5 die ik reed was dit geen issue. Wellicht een kwestie van een keer goed uitlijnen.
Hoe bevalt de motor?
Dit is met recht ‘best of both worlds’. De zescilinder turbomotor (de welbekende B58) is van huis uit al een juweel, de combinatie met de elektromotor maakt het in een auto als de BMW X5 45e alleen maar beter. Allereerst natuurlijk vanwege de lagere CO2-uitstoot en gunstige prijs. Toch is het niet alleen de papieren werkelijkheid, want je kunt bijna 80 kilometer volledig elektrisch rijden. Voor veel mensen is dit voldoende om volledig elektrisch naar je werk te reizen. Voor langere ritten ben je dan aangewezen op de zescilinder turbomotor die bijspringt. Dus je kunt echt 1 op 20 gemiddeld rijden met deze auto. Tenzij je gaat knallen op de Autobahn, dan is het eerder 1 op 6. Maar los van dat soort excessen is het echt een heerlijke motor. De B58 zes-in-lijn klinkt goed (gelukkig geen overdreven speakergeluid), heeft direct al heel veel trekkracht (met dank ook aan de elektromotor) en blijft gewoon doorgaan in het hele toerenbereik. De elektromotor zorgt net even voor dat beetje extra trekkracht en vermogen. De 40i is al echt een fijne motor, maar dit is echt de overtreffende trap.
Hoe zijn de prestaties?
Voor het type auto heel erg goed. Het gecombineerde vermogen van de BMW X5 45e is 394 pk en 600 nm. Indrukwekkende cijfers, maar je moet wel bedenken dat de auto ruim 2.400.kg zwaar is! Desondanks zijn de prestaties gewoon goed. De 0-100 sprint kost 5.6 seconden (fabrieksopgave). In de tussensprints (gemeten met de Dragy) doet de BMW het ook prima. De 80-120 sprint kost 3.5 seconden en de 100-200 sprint 15.5 seconden. Het gemak waarmee dit gaat! De heerlijke ZF automatische versnellingsbak maakt perfect gebruik van het genereuze koppel van de motor en schakelt zijdezacht. Hierdoor zet je op een uiterst beschaafde maar wel indrukwekkende wijze hele grote stappen. Dat deze motorisatie inmiddels als warme broodjes over de toonbank gaat is volkomen logisch. Het enige minpuntje is de topsnelheid, al bij 239 op de teller (235 GPS) maakt de begrenzer een einde aan het feest. Net iets te vroeg wat mij betreft want er zit voelbaar nog meer in. Zonde!
Conclusie?
Er valt weinig te mekkeren op de BMW X5 45e. Bijzonder weinig zelfs. De BMW X5 was altijd al een luxe, comfortabele en praktische auto. Het grote nieuws is de nieuwe plugin-hybride motor die de auto naar een nog hoger niveau tilt. Dit is echt een prima toevoeging aan het gamma en prijstechnisch ook nog eens bijzonder interessant. Dus ja, dit is gewoon een dijk van een auto. Als enige minpuntje noteer ik de iets mindere wegligging op hoge snelheid (180 plus), maar dat zou zomaar exemplarisch kunnen zijn voor deze auto. Bij eerdere ervaringen met de BMW X5 had ik hier geen last van. Met andere woorden, als je in de markt bent voor een premium SUV, dan is deze BMW X5 45e een absolute topkandidaat!
Eindcijfer: 8.5
+ Bijzonder fraai interieur.
+ Zescilinder plugin-hybride motor best of both worlds.
+ Hele fijne reisauto.
+ Nauwelijks bpm.
– Boven 180 wat mindere rechtuitstabiliteit.
Dank @MaasscheVenlo voor beschikbaar stellen van de auto!
1:20 en best snel in een auto met een gewicht van 2400 kg… Hoe zou deze motor presteren in een lichtere auto ? Prop deze in een Polo of realistischer in een BMW 140i. Heb je een racemonster die 1:30 rijdt.
Dat wordt lastig want daar is geen ruimte voor alle batterijen.
Mooie en comfortabele wagen met het beste van 2 werelden (6 cilinder en elektromotor). Wel te groot en te zwaar om sportief te zijn. Zou een 545e de ultieme wagen zijn?