Rijtest: BMW X4 M40i (2024)
Autofan Guus (9) heeft een droom: Hij wil autotester worden en wil dus dolgraag eens meelopen met een autotest. Uiteraard werken we hier graag aan mee. Het lijdend voorwerp vandaag is een BMW X4 M40i.
Wat vinden we van het uiterlijk?
We beginnen deze test natuurlijk met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik ben erg benieuwd wat Guus van deze auto vindt. Kort en krachtig: hij vindt dit een hele mooie auto. Ik ben erg blij met deze mening, want dan staat er in ieder geval ook iets positiefs over het uiterlijk. Ik ben namelijk niet gecharmeerd van het ontwerp, iets wat ik wel vaker heb bij dit soort pompeuze SUV-coupé-achtige modellen. Het is niet alleen de ‘over the top’ uitstraling, ook de proporties kloppen niet. Een reguliere BMW X3 M40i is zoveel stijlvoller. Maar wellicht hoor ik niet tot de doelgroep. Want ik word niet warm van Gucci of Louis Vutton en ik heb ook niet de behoefte om een blinkend horloge op mijn pols te dragen.
En het interieur?
Gelukkig zie je de auto niet meer als je eenmaal op de bestuurdersstoel plaatsneemt. En daar word ik al heel snel heel erg blij. want dit is nog het traditionele BMW-interieur met knoppen, sneltoetsen, een draaiknop. Dit is nog steeds het ultieme bediengemak wat mij betreft. Meer analoog is in veel gevallen beter, terwijl je niets mist als het gaat om alle ‘elektro-shizzles’ die je in deze prijsklasse mag verwachten. Qua materialen en afwerking valt er eveneens niets te klagen, dit is gewoon bijzonder goed allemaal. Het fraai ogende leer (cognac) is de spreekwoordelijke kers op de appelmoes en de optionele M-sportstoelen bieden geweldig zitcomfort. Guus kan dit alleen maar beamen. Dit is de mooiste auto waar hij ooit in heeft gezeten, toch wel heel veel mooier dan de Hyundai van pa en ma. Ook dat snap ik. Minpunten? De beenruimte achter is best beperkt.
Wat staat er vandaag op het programma?
We gaan voor de ‘Full Monty’. Dus op naar de ongelimiteerde Duitse Autobahn. Want ja, jullie willen natuurlijk de 100 – 200 km/h sprinttijd weten. Dus heb ik de mama van Guus vooraf toch even geïnformeerd wat we gingen doen. Uiteraard alleen als de omstandigheden het toelaten. Gelukkig was de Autobahn op deze vroege zaterdagmorgen zo goed als uitgestorven en waren de weersomstandigheden ideaal. Dus konden we de goddelijke B58 zescilinder motor (in deze X4 goed voor 360 pk/500 nm) tot leven wekken en even flink laten zweten. Alhoewel dat laatste eigenlijk niet van toepassing is. Zoals we weten heeft dit blok geen enkele moeite om de toch bijna 1.900 kg zware auto in beweging te krijgen. Een 100-200 tijd van 14.79 seconden is zeer indrukwekkend en het is vooral de ontspannen wijze die echt indruk maakt. Deze B58 is één van de beste motoren die BMW ooit gebouwd heeft. Je hebt een gigantisch koppel, een geweldig lineaire vermogensontplooiing en de zescilinder klinkt – ondanks alle filters – gewoon heel erg aangenaam.
Hoe is de wegligging?
Ik kan het niet laten om toch weer de toevoeging ‘voor dit type auto’ te gebruiken. Voor een zware SUV stuurt en rijdt het best verdienstelijk. De koets blijft redelijk vlak en je kunt er redelijk tempo mee maken. Met zoveel massa is dat best indrukwekkend. Tegelijkertijd weet ik als geen ander hoe een BMW M340i rijdt en stuurt. Heel eerlijk, die rijdt in alle opzichten gewoon net iets beter. zowel qua sturen als qua comfort. Deze BMW X4 is ietsjes stugger afgeveerd en de massa zorgt net wat sneller voor wat onderstuur als je de limieten gaat verkennen. Dit soort grote en zware auto’s is en blijft altijd een soort van rijdend compromis. Ongeacht hoe goed ze zijn, een gewone sedan of stationwagen rijdt gewoon net wat beter. Desondanks blijft het natuurlijk een bijzondere gevoel om met een dergelijke mastodont met 250 km/u over de Autobahn te zoeven. Dit is natuurlijk en uitmuntende wintersporter. Hooguit zul je wat vaker dan je lief is bij het pompstation je tank moeten vullen. Maar ach, als je daar over gaat piepen dan kun je deze auto ook niet betalen, toch?
En wat vindt Guus hiervan?
Die is diep onder de indruk, want je zult begrijpen dat de Hyundai van ma en pa echt niet zo snel is. Dit is voor het eerst en misschien ook wel voor het laatst dat Guus van deze snelheid heeft mogen genieten. Want je weet niet hoe de wereld er over 10 jaar uitziet als Guus zelf achter het stuur mag kruipen. Leuker wordt het in ieder geval niet, dat is een ding dat wel zeker is. Guus is ook onder de indruk van de enorme stopkracht van de remmen en dat ben ik volmondig met hem eens. Zijn autogekke oom – die ook mee was – moest het op de achterbank bekopen met een plotseling opkomende misselijkheid. Het rempedaal voelt gewoon goed aan. De vertraging is brachiaal en de stabiliteit uitmuntend. Ik vraag me wel af hoe dit gaat bij meer langdurige belasting (gezien het gewicht), maar om de achterbank schoon te houden heb ik me toch maar even ingehouden. Maar nogmaals, voor het soort auto is het best indrukwekkend.
Wat mag dit speeltje gaan kosten?
Dat is wel even schrikken. Deze BMW X4 M40i heeft een vanafprijs van 118.000 euro! En dat is echt belachelijk veel geld voor een auto als deze. Dat je 50 mille mag doneren aan de Belastingdienst helpt natuurlijk niet mee. Dan moet je echt wel een hele grote liefhebber zijn om deze auto te kopen. Zeker omdat je voor minder geld ook een plug-inhybride BMW X5 50e kunt kopen. Met meer ruimte, meer comfort (luchtvering!) en ook nog eens meer vermogen. Misschien mis je een paar procentjes sportiviteit, maar dat is ook niet waar je deze BMW X4 voor aanschaft. Het grootste probleem van deze BMW X4 is de concurrentie in eigen huis. De eerder genoemde BMW X5, BMW M340i of BMW 550e zijn gewoon de betere keus. En ook de nieuwe generatie BMX X3 M50i heeft meer vermogen en is 13 mille goedkoper!
Dus?
Objectief gezien zijn er betere keuzes. Deze auto koop je dus vooral als het uiterlijk je aanstaat. Mijn advies: als je toch voor standje ordi gaat, dan ben je bij Mercedes-Benz eigenlijk beter af. Die beheersen dit kunstje met hun SUV’s nog wat beter. Verder is weinig mis met de BMW X4 M40i, want hij doet eigenlijk gewoon wat je mag verwachten. Een fijn rijdende auto met een god van een motor. Maar dat geldt voor de eerder genoemde BMW’s ook. Het uiterlijk moet echt je ding zijn. Dat is de enige bestaansreden van deze auto. Ik ben in ieder geval blij dat deze testrit iets heel moois heeft opgeleverd. Want Guus weet nu ook voor 110% zeker dat hij autotester wil gaan worden. Dat is mooi, dan heb ik in ieder geval een opvolger :).
Eindcijfer: 7
+ Goddelijke motor.
+ Voor het soort auto prima onderstel.
– Erg prijzig.
– Bij BMW heb je betere alternatieven.
Vermogen 360 pk, 500 nm |
0-100 4.9 sec |
Topsnelheid 250 km/h |
Motor 3.0 liter zescilinder turbomotor (mild-hybrid) |
CO2 uitstoot 198 g/km |
Vanafprijs (NL) 118.000 euro |
Minimale bagageruimte 525 liter |
Leeggewicht 1.890 kg |
Dank @De Maassche Mini Venlo voor het uitlenen van de auto.
En dit is het verslag van Guus |
Ik ben Guus, En ik ben 9 jaar oud. Ik woon in Wanssum en ik zit op de basisschool De Peddepoel. En mijn hobby’s zijn: Voetballen, bestuurbare auto rijden en ik ben gek op mooie auto’s. Ik mocht met Chris op 9 november in de BMW X4 een testrit maken. We hebben eerst bij de autodealer gekeken. Daar waren we eerst in een BMW 7 serie wezen kijken. Daar achterin op de deur zaten schermpjes. En daar kon je stoelverwarming of stoelmassage mee aanzetten. Toen stapten we in de BMW X4. We reden gelijk naar Duitsland. Toen we de grens van Duitsland over waren, trapte Chris meteen op het gaspedaal. Toen reden we naar 200 km/h. En daarna zijn we aan het babbelen geweest. Chris had me heel veel informatie te vertellen. Toen vroeg Chris: zullen we de topsnelheid rijden? En ik zei: ja is goed! En Chris trapte weer op het gaspedaal tot 250 km/h! Maar het was wel een vet geluid dat je hoorde. En toen vroeg Chris ook of we eens konden remmen? En ik zei: ja. Hij trapte gelijk op het rempedaal. En we gingen van 180 naar 100 km/h. En dat duurde maar een paar seconden. Tussen het praten door hadden we ook nog over een paar hobbels gereden, maar dat ging goed. Toen reden we door naar het tankstation om wat te drinken. Daarna reden we naar een mooi plekje om foto’s te maken. Toen we de foto’s klaar hadden keken we naar de remblokken. Normaal waren die blauw, maar er was ook een optie dat je je remblokken rood kon maken. Maar dat kostte wel wat geld erbij. Daarna keken we naar het interieur. De stoelen waren het goedkoopste leer wat je kon hebben bij de auto. Daarna keken we naar de motor. De motor heeft zes cilinders. De motor was ook een 3 liter, en had 360 pk. En rijdt op benzine. En toen gingen we weer terug naar de autodealer. Daar hadden we nog in een paar auto’s gezeten en bekeken. En toen gingen we weer naar huis. Ik vond het een hele leuke dag en ik zou graag nog een keer mee willen. |
goeie daad Chris en leuk het verslag van Guus erbij te lezen. Leuk