Rijtest: BMW X2 sDrive 20i (2018)

De BMW X2 is nu al een commercieel briljante zet. Je neemt een BMW X1, maakt hem kleiner en duurder en voila. Alle hipsters/semi-hipsters en midlifers met diepe broekzakken rennen naar de dealer om er één te bestellen. En jij? Ik geef je de redenen waarom je deze auto wel en niet moet kopen.

Foto BMW X2

Weer een nieuwe variant in het toch al overvolle gamma van BMW

Koopargument 1: De BMW X2 ziet er gaaf uit

Waarschijnlijk dé reden waarom mensen deze auto aanschaffen: het strakke uiterlijk. De auto ziet er stoer, agressief en toch modieus uit. Heel goed gedaan. Het verschil met de BMW X1 is groot. Dat is een wat saaie en vlakke auto. De BMW X2 is verre van saai. Neem hem vooral in een lekkere felle kleur. Geel of blauw. Een optioneel M-sport of M-sport X pakket is wel noodzakelijk voor een fraai design. Een basisuitvoering van de BMW X2 ziet er echt als een schaap uit.

Foto BMW X2

Noodzakelijke investering: het M-sport of M-sport X pakket zoals op deze testauto.

Koopargument 2: Een mooi premium interieur

Dat heeft BMW goed op orde. De materialen en afwerking zijn mooi. Het interieur kennen we uit andere BMW’s (X1, 2-serie Tourer). Niet bijster origineel, wel heel erg goed. De iDrive werkt voortreffelijk. De sfeerverlichting vind ik echt heel gaaf. Niet overdone, maar wel heel stijlvol en chique. Vooral in de BMW-kleur oranje. De zitpositie is ook goed.

Foto BMW X2

Een mooi en kwalitatief hoogwaardig interieur.

Koopargument 3: De BMW X2 kan best een bochtje ronden

Niet meteen iets wat je verwacht bij een iets hogere auto, maar de BMW X2 kan echt wel een bochtje ronden. De besturing heeft veel gevoel, de koets heeft bijna geen bodyroll en de remmen hebben een lekkere bite. Het voelt aan als een hatchback. Het is leuk sturen, maar sensationeel is het ook weer niet. Daarvoor mis je de echte hardware om echt lekker te sturen. Een sperdifferentieel bijvoorbeeld om het onderstuur wat meer de kop in te drukken. Of een beweeglijk kontje als je gas lost. Het is leuk maar zeker ook geen hothatch, ook al is het voor een SUV-achtige ronduit indrukwekkend wat de auto kan.

Foto BMW X2

De BMW X2 kan best aardig een bochtje ronden.

Koopargument 4: De zeventrapsautomaat schakelt prettig

Voordat je de auto bestelt moet je even goed opletten welke versie je kiest. Ga je voor de voorwielaangedreven versie of toch voor de xDrive? De voorwielaangedreven versies krijgen de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Bestel je een xDrive (4WD) dan wordt deze geleverd met de bekende ZF-8 automaat met traditionele koppelomvormer. Beide bakken zijn voortreffelijk, alhoewel ik de voorkeur geef aan de ZF-8. De zeventrapsautomaat heeft wat te lange bakverhoudingen wat ten koste gaat van de dynamiek van de auto. Echt zonde en onnodig want je hebt al 7 versnellingen. De bak schakelt wel rap hoor. Zeker als je even 2 of 3 versnellingen wilt terugschakelen!

Foto BMW X2

Mooie overzichtelijke tellers.

Tot zover de pluspunten. Nu niet meteen naar de dealer of je wagenparkbeheerder rennen. Er zijn ook redenen waarom je deze auto niet moet kopen.

Sloopargument 1: De BMW X2 is veel en veel te duur

Allereerst de aanschafprijs. De BMW X1 is al best een dure auto, de BMW X2 doet daar nog een schepje bovenop. De vanafprijs van onze BMW X2 sDrive 2.0i is € 47.495 euro en dan ben je er nog niet. Bij lange na niet zelfs. De standaarduitrusting is ronduit karig. Je wilt natuurlijk niet in een basismodelletje rijden, want daar is dit de auto niet voor. Welke wel eigenlijk?

Foto BMW X2

Dit soort opties moet je allemaal bijkopen. De teller loopt zo flink op!

Sloopargument 2: De veel te lange optielijst

Dus mag je aan de slag met de optielijst. Allereerst neem je het High Executive pakket. Kost je € 4.995. Je krijgt dan onder meer het navigatiesysteem, LED-koplampen, head-up display, PDC voor en achter, alarm, cruise control en een elektrische achterklep. Daarmee zijn we er nog niet. Het M-sportpakket is ook een must-have op de BMW X2. Je wilt geen net-niet schaapje zijn toch? Kost je wel € 3.995, al is dat wel inclusief prachtige 19 inch velgen. Metaallak? Nog eens € 1.050. De eerste 10.000 euro is al uit je zak gevlogen voordat je met je ogen kan knipperen. Dan zit je al op 57.000 euro en dan heb je niet eens een achteruitrijcamera, een dimmende binnenspiegel en een neerklapbare achterbank. Zaken als adaptieve cruisecontrol, een panoramadak en leren bekleding zullen nog eens een extra investering vergen. Onze testauto kost meer dan 60.000 euro en dan zijn er nog opties weggelaten. Au!

Foto BMW X2

Dit logootje zit wel standaard op iedere BMW X2.

Sloopargument 3: Hij is te klein/krap

Niet meteen roepen dat dit niet interessant is, want dit is een auto met 4 deuren. Als je geen achterbank nodig hebt koop je een Audi TT, BMW 2-serie coupé of Alpine A110 toch? Precies, die achterbank zit er niet voor niets in. Alhoewel ze bij de BMW X2 die achterbank net zo goed weg hadden kunnen laten. Je keuze voor de BMW X2 is echt een keuze voor jezelf, want je passagiers zitten ronduit belabberd. Een BMW X1 is al niet ruim, maar de 8 centimeters die je met de BMW X2 inlevert weegt zwaar. Het is het verschil tussen krap en knel zitten.

Foto BMW X2

De inhoud van de bagageruimte is met 470 liter overigens best oké.

Sloopargument 4: De tweeliter turbo mist soul en karakter

Een leuke auto moet een leuke motor hebben. Dat is nog steeds motto. Helaas pindakaas. De welbekende tweeliter turbomotor is bepaald niet een inspirerende reisgenoot. De prestaties zijn op papier best aardig. De 0-100 sprint duurt 7,7 seconden en de topsnelheid is met 227 kilometer per uur ook niet onaardig. Het koppel is ook best ok. Het gaat mis als je meer verlangt. Dan levert de motor niet. De motor is saai, mat en inspiratieloos. Dat geldt ook voor de prestaties. Met pijn en moeite kruipt de teller naar 220 kilometer per uur, daarna is het over met de pret. De soundtrack zuigt eveneens. Echt jammer dat BMW niet even leentjebuur heeft gespeeld bij Mini. Die halen wel een redelijke soundtrack uit dezelfde motor. Het kan dus wel!

Foto BMW X2

De dubbele uitlaten beloven heel veel. Ze maken de belofte alleen niet waar.

Sloopargument 5: Torque steer.

Ja BMW-fanboys. Ook BMW bouwt tegenwoordig voorwielaangedreven auto’s. Op zich is dat niet erg, maar wat is dan de meerwaarde van deze BMW ten opzichte van de Audi Q2, Mini Clubcountrydinges, Volkswagen T-Roc, Seat Ateca en andere soortgenoten? Dat de BMW X2 sportiever rijdt? Vind ik zelf niet zo boeiend in dit segment. Wat ik veel vervelender vind is dat de auto last heeft van ‘torque steer’. Geef in tweede versnelling volgas en het stuur beweegt even alle kanten op. Bizar, want zoveel pk heeft de auto niet, dit is waarschijnlijk te danken aan de 20 inch velgen. Hoe dan ook, het is niet leuk. Je kunt overwegen om te upgraden naar de xDrive versie, maar die is vanwege de WLTP perikelen (tijdelijk) niet leverbaar. Je zult dus moeten leren schaatsen.

Foto BMW X2

Een BMW met torque steer? Wen er maar aan 🙁

Sloopargument 6: Wat is ie stug. O mijn god wat is ie stug.

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Dat snap ik. De 20 inch velgen (meerprijs bij M-pakket € 908) zien er echt megagaaf uit. De consequentie? De auto rijdt extreem onprettig. De BMW X2 met M-pakket en 20 inch velgen is echt veel en veel te stug. Rijd over een kuiltje en het voelt alsof de auto doormidden breekt. Net als je rug, nekwervel en eergevoel. Hoe had je zo stom kunnen zijn om deze auto te bestellen. Ook maken de 20 inch banden heel veel afrolgeluid en zijn ze gevoelig voor spoorvorming. Ik was het gestuiter en gebonk na welgeteld 12 minuten al zat. Met 19 inch wielen win je een ietsiepietsie comfort, maar ik ben bang dat je dan nog steeds in een uiterst oncomfortabele auto rijd. De BMW X1 vond ik met 19 inch velgen namelijk ook al veel te stug.

Foto BMW X2

De 20 inch velgen maken de auto bizar oncomfortabel.

Sloopargument 7: De BMW 3-serie is in alles een betere auto

Zal ik even de feiten voor je op een rij zetten? De BMW 3-serie heeft een beter onderstel, achterwielaandrijving, is (met dezelfde motor) sneller, ruimer, comfortabeler, sportiever, heeft een mooier interieur en kost minder centjes. Nog vragen?

Niet bepaald een stakkertje toch?

Sloopargument 8: De BMW M140i, Volkswagen Golf GTI, Ford Focus RS, Hyundai i30N, Renault Megane RS en Seat Leon Cupra.

Wil je toch iets sportiefs, praktisch en bijzonders rijden? Pak dan een lekkere hothatch. Keuze genoeg en ik garandeer je dat iedere hothatch (welke je ook kiest!) fijner rijdt! In veel gevallen (Hyundai i30N, Renault Megane RS, Volkswagen Golf GTI of Seat Leon Cupra) ben je ook nog eens (veel) goedkoper uit. Heel veel dure opties zijn bij die auto’s gewoon standaard. Maak de vergelijking eens op de verschillende car configurators. Ik zou het wel weten.

Foto CUPRA en BMW M140i

Of toch één van deze?

Conclusie?

Je hebt het ongetwijfeld al geraden. De duimpjes wijzen loodrecht omlaag. Deze auto voegt werkelijk niets toe aan het toch al overvolle BMW gamma. De knetterharde vering verpest de auto ook nog eens. Wil je een reality check? De technisch vergelijkbare BMW X1 is goedkoper, ruimer en comfortabeler. Wil je een echte BMW? Schaf dan de BMW 3-serie aan of de heerlijke BMW M140i. Die rijden zoveel fijner, dat is onvoorstelbaar. Wil je toch een SUV? Koop dan een Skoda Kodiaq. De beste SUV in het segment. Negeer vooral de BMW X2. Dit liefdeskindje van de lifestyle-marketeers gun ik niemand. Zelfs de bloedirritante hipsters en semi-hipsters wens ik meer geluk en voorspoed.

Foto BMW X2

Leuke looks, maar verder?

Eindcijfer: 5,5
+ voor een SUV rijdt en stuurt hij leuk…
+ en ziet er ook nog eens origineel uit…
– de BMW X2 is alleen veel te duur…
– veel te klein
– en bizar oncomfortabel. 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten