Rijtest: BMW X1 sDrive18i (2023)

Heeft het anno 2024 nog nut om een benzineversie te kopen als je ook een plugin of elektrische versie kunt kopen? Bij de BMW X1 heb je daadwerkelijk keuzestress. Zeker omdat de instapper voorzien is van een ietwat schamele 1.5 liter driecilinder met 136 pk.

Optisch echt een vooruitgang met de voorganger.

Is dat niet onderbemeten?

Gek genoeg valt dat best mee. Natuurlijk is het geen snelheidsduivel, maar de driecilinder is van onderuit best soepel en in algemene zin ook vlot genoeg. Het beschaafde driecilinderroffeltje) maakt het net iets leuker. Dit klinkt net even iets anders en een tandje exotischer dan een standaard viercilinder. Totdat ik het gaspedaal wat dieper intrap en weer terugkeer op planeet aarde. Want bij hoge toeren klinkt de motor minder geciviliseerd en ook kost het meer dan 40 seconden om van 100 naar 200 kilometer per uur te sprinten. Op de Autobahn moet je echt veel geduld hebben. Ook maakt de Aisin automaat geen al te beste indruk. Bij een normale en rustige rijstijl schakelt de Aisin automatische versnellingsbak vaak onnodig snel terug waardoor je onbedoeld te vaak met een te hoog toerental rijdt. Terwijl dat niet nodig is. De plug-in hybride heeft hetzelfde euvel.

1.5 ltr turbomotor

De 18i is duurder dan de 20i Welkom in belastingparadijs Nederland.

En het comfort?

Goed genoeg. Zeker gezien de 20 inch velgen die op deze auto zijn gemonteerd. Optisch bijzonder fraai, maar ze maken natuurlijk wel wat meer afrolgeluid en het gaat ietwat ten koste van het comfort. Ik zou altijd voor de 19 inches kiezen. Ook mooi. En net iets meer comfort kan nooit kwaad. Toch doen de ‘one size fits all’ dempers (adaptief gek genoeg niet leverbaar) het eigenlijk prima en weten ze de meeste klappen wel te pareren. De voortreffelijke sportstoelen (pareltjes!) en prima geluidsisolatie doen de rest. Qua afwerking en materiaalgebruik doet BMW het ook goed. Fraai kunstleer, mooie materialen en veel mogelijkheden tot personalisering. Al zie je soms nog wat goedkopere plastics terug en de schakelflippers voelen ook vrij plastiekerig aan. Wel goed: het panoramadak kan echt ver open. Dat zie je wel eens anders. Nog iets over het uiterlijk? Ik vind dit de mooiste auto van het segment. En een forse stap voorwaarts ten opzichte van de uiterst saaie voorganger.

Interieur BMW X1 sDrive 18i

Fraai, maar weinig gebruiksvriendelijk interieur.

Waar word ik minder blij van?

Het infotainment. Bijna alles moet je bedienen via touchscreen en dat is een drama. De menustructuur is onlogisch en ook klik ik te vaak mis op een menu-item omdat de auto net even wat teveel beweegt. Een simpele handeling als het scrollen door de lijst met radiozenders is echt een crime. Ook heeft BMW tegenwoordig totaal onlogische driving modes. Wat moet ik in godsnaam met een ‘expressive’ of ‘digital art’ driving mode? Houd het gewoon simpel BMW. Eco, comfort, sport en sport plus. Meer heeft een mens niet nodig. Natuurlijk kun je ook met stemcommando’s allerlei functies activeren, maar mij lukt het zelden om in één keer het juiste commando te geven. En bij poging 2 ook niet hoor ;).

Expression Driving Mode

Wanneer stopt BMW eens met dit soort onzin? Voegt helemaal niets toe.

Hoe is de handling?

Voor het type auto eigenlijk meer dan prima. De auto stuurt opvallend licht en ook zit er nog ietwat levendigheid in het chassis. Dat is wel een positief verschil ten opzichte van de zwaardere plug-ins of de volledig elektrische versie. De auto is net wat speelser en lichtvoetiger, al mis je af en toe wel wat vermogen om de auto echt te pushen. Jammer genoeg heeft BMW hele matige Michelin Primacy banden gemonteerd en dat is zeker geen goede keus. Deze banden verliezen veel te snel grip waardoor deze voorwielaangedreven BMW met onderstuur naar buiten glijdt. Net iets eerder dan je lief is. Met een sportievere band ben je echt veel beter uit. Het remgevoel is overigens wat stroperig voordat ze echt beginnen te bijten. Goed doseren is soms wat lastig.

Foto achterkant BMW X1 sDrive 18i

Ook de achterzijde is zeer fraai vormgegeven.

Is de auto praktisch?

Redelijk. Het is zeker niet de ruimste auto in zijn klasse, maar de beenruimte achter is acceptabel en ook de bagageruimte is in orde met 540 liter. Gelukkig hebben we nu geen last van ruimtevretende accu’s. Maar er zijn heel veel concurrenten die wel meer ruimte bieden voor je euries. Deze BMW koop je vooral omdat je de auto mooi vindt. Want het design is wat mij betreft de grootste plus van de auto. Dit is echt een hele fraaie auto en qua uitstraling doe je niet onder voor de grotere broertjes. De proporties kloppen en de auto heeft een lekker dikke uitstraling. Over dik gesproken: dat geldt ook voor de vanafprijs van 52.000 euro voor deze 18i. Opvallend: de 20i (170 pk) kost een paar honderd euro minder want deze heeft een lagere CO2-uitstoot en dus betaal je minder bpm. De goedkoopste plug-in (25e, 245 pk) kost overigens net iets minder dan 52 mille dus dat is op papier de beste keus. Ook de volledig elektrische versie is populair, al vind ik die qua specificaties niet heel erg indrukwekkend.

Velgen BMW X1 sDrive 18i

Hele fraaie 20 inch velgen, maar met een setje 19-inch win je wel wat extra comfort.

Conclusie?

De BMW X1 is een welkome aanvulling in het premium crossover segment. Een fraaie auto met dito interieur en prettige rij-eigenschappen. Het plaatje klopt en dat zal voor veel mensen genoeg reden zijn om de auto aan te schaffen. Toch is het niet alles dat blinkt. De bediening van het infotainment is een blijvende bron van irritatie, de ruimte is vrij beperkt en de aanschafprijs is fors. Vooral deze BMW sDrive18i is vanwege de hoge prijs totaal overbodig in het gamma. Je kunt beter voor één van de plugins of de wat sterkere 20i gaan. Of kiezen voor een BMW 3-serie Touring. Dat zou ik doen.

Afwerking BMW X1 sDrive 18i

De fraaie afwerking zie je hier ook weer terug.

Eindcijfer: 7

+ Fraai interieur.
+ Heel veel uitstraling.
+ Voor een crossover prettige rij-eigenschappen.
– Hoge prijzen (zeker de 18i).
– Sommige concurrenten zijn echt praktischer.

Tnx @De Maassche BMW Venlo voor het uitlenen van de auto.

Vermogen
136 pk, 230 nm
0-100
9.2 sec
Topsnelheid
208 km/h
Motor
1.5l, driecilinder, turbo
CO2 uitstoot
152 g/km 
Vanafprijs (NL)
52.000 euro
Minimale bagageruimte
540 liter
Leeggewicht
1.475 kg
 

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten