Rijtest: BMW M440i xDrive Coupé (2021)

De BMW 430i Coupé is recent gekozen tot ‘Driveaholic Auto van het Jaar‘. Een heerlijke GT en terechte winnaar. Wel met één kritiekpuntje. De zescilinder ontbreekt. Voor een dikke 20.000 euro extra staat er een prachtige BMW M440i Coupé xDrive op je oprit met felbegeerde zescilinder. Ik ben heel erg benieuwd of dit de meerprijs waard is.

BMW M440i coupé

20 mille extra voor de zescilinder. Is dat het waard?

Wat is het belangrijkste verschil?

De motor natuurlijk. De inmiddels befaamde B58 motor. De welbekende 3.0 liter zescilinder turbomotor die in verschillende BMW producten geleverd wordt. In de BMW M440i xDrive Coupé inmiddels goed voor een hele gezonde 374 pk en 500 nm koppel. Een oude bekende van mij, want ik heb zelf ook 1.5 jaar mogen genieten van deze motor in de BMW M140i. In de loop der jaren zijn er wel wat aanpassingen geweest. De belangrijkste is de toevoeging van het partikelfilter. Goed voor het milieu, maar minder leuk voor het oor omdat het filter – zoals bekend – wel ten koste gaat van uitlaatgeluid. Een andere toevoeging is een 48 volt mild-hybridesysteem. Die assisteert voordat de turbo’s opspoelen waardoor je nog vlotter uit de startblokken bent en zorgt ook nog eens voor een heel klein verbruiksvoordeel. Enige nadeel is dat een toch al zware auto weer een paar kilootjes zwaarder is geworden. Het leeggewicht van deze vierwielaangedreven versie bedraagt inmiddels een niet al te bescheiden 1.715 kilogram.

B58 motor BMW M440i Coupé

Een pareltje. Dat is deze heerlijke B58 zescilinder turbomotor.

Zijn er nog verschillen met de BMW 3-serie?

De grille. Dat is met afstand het grootste verschil. In het begin ging het hele internet (inclusief mijzelf) over de flos, maar inmiddels went het ontwerp steeds meer. Als je het portier opent zijn er op het eerste gezicht geen verschillen met de BMW 3-serie. Een bijzonder fraai afgewerkt interieur met voldoende knoppen en bijhorende gebruiksgemak. Hier bepaal je zelf of je de grote draaiknop, touchscreen, traditionele knopjes of stemcommando’s gebruikt. Voor ieder wat wils. Ook gebleven is de heerlijk lage zitpositie. Als BMW rijder voel ik me meteen thuis. De optionele en extra sportieve M-sportstoel heeft wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. Die stoelen zijn echt aan de smalle kant. De gewone sportstoel zit fijner. Als je heel goed kijkt zijn er toch wel wat kleine en opmerkelijke verschillen met mijn BMW 330i Touring. Tot mijn verbazing ontbreken handgrepen in het plafond voor de voor- en achterpassagiers en zoek je vergeefs naar het knopje om de start-stop uit te zetten. Voor de kofferbakbekleding gebruikt BMW een duidelijk goedkopere stof en ook is de binnenzijde van het kofferdeksel niet bekleed. Het zijn (hele) kleine dingen, maar het is niet te hopen dat we dit soort bezuinigingsdriften vaker gaan zien.

De extra sportieve sportstoel ziet er fraai uit, maar is wel aan de smalle kant.

De extra sportieve sportstoel ziet er fraai uit, maar is wel aan de smalle kant.

Wat valt op aan deze BMW M440i xDrive Coupé?

Dat de eigenaar een bijzonder goede smaak heeft. Het begint al bij de zwarte 20 inch Performance velgen. Prachtig hoe die combineren met de blauwe ‘Portimao’ lakkleur. Dit is echt een pornocombinatie. Naast de velgen heeft de eigenaar sowieso nog even lekker gewinkeld in de dikke M-Performance catalogus. De carbon accenten (sideskirts, voor- en achterspoilers) en M-spiegels (ook carbon) geven de auto net weer wat extra cachet. Niet dat dit nodig is, want de coupélijnen zorgen er echt wel voor dat de nekjes wat meer gaan draaien dan bij een BMW 3-serie Touring. Het is al met al een bijzonder fraaie bolide. Een mooi detail vind ik ook de rode remklauwen. Die contrasteren mooi met de lak en velgen. Verder is deze BMW M440i Coupé bijzonder goed uitgerust. Op een schuifdak na is deze auto bijna volledig full-option. Dat is wel even schrikken als je naar de nieuwprijs kijkt, want op het einde van de rit staat er dik 105.000 euro (vanafprijs 90 mille) op de nota. Mede met dank aan de Belastingdienst natuurlijk. Dat kennen we in Nederland.

Foto zijkant BMW M440i Coupé

Deze configuratie (kleur, velgen) vind ik echt briljant!

Wat is het karakter van de BMW M440i Coupé?

De BMW M440i Coupé is een BMW uit de M-Performancereeks. Dit zijn een beetje de M-light versies. Meer Gran Turismo dan een compromisloze sportauto. Daar heb de BMW M4 voor. De BMW M440i is een auto die je ook voor je alledaagse kilometers moet kunnen inzetten en die tegelijkertijd leuk genoeg moet zijn om over een Alpenpasje te jagen. Het wat meer allroundkarakter proef je zeker ook in deze BMW M440i xDrive Coupé terug. Het is absoluut geen compromisloze auto, ondanks de zeer sportieve 20 inch velgen. Het restcomfort van de adaptieve dempers is nog steeds meer dan voldoende, zodat je de auto zonder moeite kunt inzetten voor je vakantieritten. Je merkt wel een verschil met de setup in mijn BMW 330i Touring (19 inch, adaptief onderstel) maar het blijft aan de goede kant van de medaille. Bij een sportief ogende coupé mag het ook wel een tandje strakker zijn. De goede geluidsisolatie mag overigens ook niet onvermeld blijven, BMW heeft op dit vlak zijn huiswerk echt goed op orde. Sowieso geldt voor de BMW 3- en 4-serie dat het echt kwaliteitsproducten zijn. Je merkt en voelt dat er heel veel ontwikkeltijden in deze auto’s is gestoken.

20 inch M-performance velgen

De 20 inch M-Performance velgen zijn bijzonder fraai.

Hoe zijn de prestaties?

Heel erg goed natuurlijk. De 0-100 fabrieksopgave is 4.5 seconden en ik twijfel er niet aan dat je dit haalt. Mits je de ‘launch control’ aan de praat krijgt. Dat is bij BMW lang niet altijd het geval. Dit probleem had ik ook in mijn BMW M140i en is nog niet opgelost. De B58 zescilinder is een buitengewoon indrukwekkende machine. Het gemak waarmee de auto tempo maakt in het toerenbereik van 2.000 tot 7.000 is echt verslavend leuk. De sprinttijden van 80-120 in 3.0 seconden en 100-200 in 12.4 seconden (met 3 personen aan boord!) zijn indrukwekkend. Daarna gaat het feest onvermoeid verder. Vooral boven de 200 blijft deze auto met imponerend gemak doorsleuren. Toch zeggen de cijfers niet alles. Dankzij het enorme koppel en de heerlijk ‘smooth’ schakelende ZF8 versnellingsbak (wat een topbak!) rijdt de auto misschien wel het fijnst op driekwartgas. Trek je wel alle registers open, dan zul je merken dat je daar een paar tellen eerder bent, maar dat de ervaring niet anders is. De auto is dan heus wel beresnel, hij laat het alleen niet zo heel erg merken. Het gaat als vanzelf en ergens voel je dat de B58 motor makkelijk meer vermogen aankan. Net als de auto. De rechtuitstabiliteit is ongekend goed! Wat is dit een fijne auto voor het snelle Autobahnwerk, al kun je er ook prima mee uit de voeten in Nederland. De auto voelt totaal niet nerveus aan en bij tempo 100/130 is het ook een fijne reisauto. Al rijdt de auto bij dubbele snelheden eigenlijk nog fijner.

 

Hoe is het geluid?

Genieten geblazen. De zescilinder is en blijft een streling voor het oor, ook al hoor je bij hoge toeren nog net iets teveel ‘speakersound’. Je kunt deze naar wens ook verminderen (comfortstand) en dan hoor je een bijna klassiek BMW zescilindergeluid. Misschien iets meer op de achtergrond dan voorheen (terwijl onze testauto is uitgerust met een M-Performance uitlaatsysteem) maar nog steeds voldoende om kippenvel op te wekken. Vooral bij lage toeren vind ik het geluid echt van toegevoegde waarde. Juist dan realiseer ik me in het bijzonder dat ik in een speciale auto rijd. Er zijn ook best viercilinders die bij hoge toeren ook mooi klinken, maar bij lage toeren merk je pas echt het verschil in cilinderaantal. Liefhebbers van de luide uitlaatknallen komen overigens van een koude kermis thuis. Op wat licht gepruttel na blijft dat soort vuurwerk uit. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg, want dat soort strapatsen passen helemaal niet bij het GT karakter van de BMW M440i xDrive Coupé. Ondanks de wat opzichte grille is dit vooral een gentleman.

BMW M440i Coupé

Het M-Performance uitlaatsysteem zorgt voor iets meer beleving.

Is het een leuke auto voor de Landstrassen?

Het chassis maakt indruk. Ondanks het hoge gewicht verandert de auto heel mooi en gewillig van richting en voelt de auto minder zwaarlijvig aan dan je zou denken. Dit is een heerlijke rijdersauto die het echte BMW gevoel geeft. Je kent het riedeltje wel: lage zitpositie, 50-50 gewichtsverdeling, geen aandrijfkrachten in het stuur, een losse achterkant en een dikke zescilinder. Dat geldt ook voor de xDrive, want in principe voelt de auto als een achterwielaandrijver aan. Zeker op vochtig asfalt wil de achterkant nog wel eens opkomen. Als je het gaspedaal iets zorgvuldiger doseert merk je dat de auto – dankzij de vierwielaandrijving – ook veel tractie heeft en kun je de auto mooi met het gaspedaal sturen. De besturing is identiek als in de 3-serie. De auto stuurt best wel direct in, al mis ik wel een heel klein beetje de connectie met de voorwielen. Ook merk je de invloed van de zware zescilinder in de neus. Een BMW 430i Coupé (258 pk) voelt nog net iets lichtvoetiger aan. Overigens kun je naar wens de BMW M440i Coupé ook als achterwielaandrijver aanschaffen. Als totaalpakketje is de BMW M440i Coupé echter een bijzonder fijne stuurmansauto, want de zescilinder maakt iedere Eifelrit uiteindelijk heel speciaal. Op de Nürburgring ben je beter af met een BMW M4, maar op alle andere momenten voldoet een BMW M440i Coupé meer dan prima.

Laserverlichting is optioneel bij te bestellen.

De laserverlichting is echt een must-have optie!

Wat zijn de concurrenten van de BMW M440i xDrive Coupé?

Dan kom je al snel terecht bij een Audi S5 coupé en Mercedes C-klasse Coupé AMG C43. Het bekende snellere werk op de linkerbaan, al kosten beide auto’s echt wel een slag meer centjes. Zeker een Audi S5 is schreeuwend duur en dan krijg je ook een niet al te sportieve zescilinder turbodiesel onder de kap. Een Ford Mustang GT is ook een concurrent, maar die auto is in Nederland eigenlijk ook veel te duur vanwege de belastingen. Ver weg zou je modellen als de Porsche Cayman of Alpine A110 als concurrenten kunnen zien, maar dat zijn in mijn optiek meer sportieve auto’s. Zeker niet minder leuk, maar wel andere diersoorten. Misschien komt de grootste concurrentie wel uit eigen huis. De nieuwe BMW M240i Coupé met dezelfde motor en vermogen. Of de 20 mille goedkopere BMW 430i Coupé. Die is lichtvoetiger, een stuk goedkoper (20k!) en eigenlijk ook al snel genoeg voor de leuk. Maar toch, daar staat tegenover dat je dan wel de unieke beleving van de zescilinder mist.

De nieuwe grille went uiteindelijk wel

Kwestie van smaak welke je voorkeur heeft.

Conclusie?

De nieuwe BMW M440i xDrive Coupé is een steengoede auto. Het is zo fijn om weer eens te genieten van die heerlijke zescilinder. Dit is oprecht één van de beste motoren die BMW ooit heeft gebouwd. Toch zou ik zelf kiezen voor de BMW 430i Coupé. Ik rijd nu een paar maanden naar volle tevredenheid in een BMW 330i Touring (zelfde motor als 430i Coupé) en heb nog nooit vermogen gemist. Plus dat die auto wat lichter is in de neus. Maar wellicht is mijn oordeel wel wat gekleurd. Ik heb al 1.5 jaar lang kunnen genieten van de B58 motor in de BMW M140i. Voor mijn gevoel een beetje ‘been there done that’. Ken je de B58 nog niet, dan vind ik wel dat je die een keer gereden moet hebben. Met alle elektrische meuk die op ons afkomt misschien is dit misschien wel je laatste kans. Dus ik laat aan jou over of je het de stevige meerprijs waard moet vinden. Eén ding weet ik wel: spijt ga je niet krijgen. Ook de BMW M440i xDrive Coupé biedt bakken rijplezier!

B58 motor BMW M440i Coupé

Ga je wel of niet voor de B58?

Eindcijfer: 8+
+ Goddelijke motor.
+ Perfecte allrounder.
+ Geeft echt dat lekkere BMW gevoel.
– Mag wat kosten.
– Een BMW 430i Coupé rijdt niet veel minder fijn.
– Paar kleine afwerkingsmissertjes.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Stefaan schreef:

    Waw what a machine die zescilinder! Voor mij is dit mijn ultieme wagen (maar dan in Touring versie). Een perfecte echte alleskunner! Alleen is het prijsverschil met een 330i is wel groot. Anderzijds als een zescilinder van BMW spreekt, verstomt elke vorm van discussie! Dus doe mij toch maar die zescilinder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten