Rijtest: BMW M140i – Oude liefde roest niet

Wat gaaf om weer eens in een BMW M140i te rijden. Een auto die ik zelf met heel veel plezier heb gereden. Een klassieker in wording. Ik ontmoet lezer Jesse met zijn prachtige BMW M140i. En na afloop had ik in ieder geval van één ding spijt.

Zo leuk om weer eens in een BMW M140i te rijden!

Oude liefde roest niet!

Waarvan dan?

Dat ik het onderstel van mijn BMW M140i ongemoeid heb gelaten. Deze BMW M140i is voorzien van een setje Bilsteins en wat maakt dat een verschil! Ik merk het meteen al tijdens de eerste meters. De auto ligt veel rustiger op de weg en ook verwerken de dempers verkeersdrempels en andere gekkigheid veel en veel beter. Dit is meteen de eerste must-have modificatie die je moet monteren op de BMW M140i. Ik had dit niet gedaan en met terugwerkende kracht heb ik daar veel spijt van. Want weg is het zompige karakter. Laat staan als je stevig gaat sturen. Dan voel je vanuit het onderstel wel de juiste urgentie als je een bocht aanvalt. Blijft de koets wel strak jouw bevelen volgen. En verwerkt het chassis alles zonder morren. In alles is de auto strakker en fanatieker en transformeert de auto van softe GT naar veel meer hot hatchback. Er zit nu wel een bruikbare scherpte in de auto. Jammer dat de besturing wat gevoel mist. Anders was het echt een knalfeest geworden.

Achterkant BMW M140i

De Performance uitlaten produceren een geweldige soundtrack!

Welke upgrades zijn nog meer nodig op de BMW M140i?

Sowieso ook het sperdifferentieel dat Jesse gemonteerd heeft op zijn BMW M140i. Zonder sper is het echt een andere auto. Als er nu sprake is van tractieverlies dan wordt het vermogen netjes verdeeld over beide achterwielen (meer uitleg hier). Je kunt nu veel beter met je gaspedaal sturen en dat doet heel veel voor het rijplezier. Zeker op het vochtige asfalt tijdens onze testrit kun je ongekend makkelijk dwars gaan. Sterker nog, dan kan de auto best een beetje listig worden als je alle hulpsystemen uitzet. Dan maar de sport+ mode. Dan grijpt het ESP heel laat (maar wel altijd op tijd) in. Genoeg om lekker vrijuit te kunnen spelen, maar wel altijd die geruststelling dat jij en de auto heel thuiskomen. Een andere upgrade die Jesse ook heeft uitgevoerd is de M-Performance uitlaat. Geweldig en past perfect bij de auto. Gewoon lekker brullen met je spullen. Maar maak je geen zorgen, op de snelweg is de geluidsproductie meer dan prima en kun je er prima lange reizen mee maken. Enige issue is dat je buren gegarandeerd wakker worden als je de auto start. 

BMW M140i vs BMW M340i

Het is lastig om beide auto’s met elkaar te vergelijken. Allebei bedienen ze hun eigen doelgroep.

Wat is de grootste kwaliteit van de auto?

Uiteraard de welbekende B58 motor en de ZF-8 versnellingsbak. Mijn god, wat een combinatie! Een compacte, achterwielaangedreven BMW met een joekel van een zescilinder onder de (lange) motorkap. In deze configuratie goed voor 340 pk/500 nm en dat is meer dan voldoende om (bijna) alle andere verkeersdeelnemers het genadeschot te geven op de linkerbaan van de Autobahn. Vanaf 2.000 toeren begint de turbo te sleuren en dat feest houdt aan tot de redline. Wat een geweld! Het gigantische koppel is echt abnormaal in een dergelijke compacte auto. De snelheidsbeleving is sowieso veel intenser dan bij de BMW M340i en dat heeft twee redenen. Allereerst zijn de bakverhoudingen bij de BMW M140i wat korter en dat betekent dat je in de hogere versnellingen net wat vroeger van kiet kan gaan. Daarnaast is de heerlijke zescilindermuziek in de BMW M140i echt wel twee tandjes sterker aanwezig. Nog geen OPF. Dat scheelt heel erg veel.

Oprecht één van de beste motoren die BMW ooit heeft gebouwd!

Oprecht één van de beste motoren die BMW ooit heeft gebouwd!

Is de BMW M140i dus ook sneller dan de BMW M340i?

Tot mijn verrassing dus niet. Uiteraard pakten we de Dragy weer even erbij op deze winderige zaterdag voor kerst. En de cijfers liegen niet. De BMW M340i was zes tienden sneller dan de M140i in een 100 – 200 sprint (11.5 vs 12.1 seconden met 2 volwassenen aan boord). Die zagen we niet aankomen, ook omdat de BMW M140i sneller aanvoelt. Wel is de BMW M140i in de hogere versnellingen duidelijk sneller. Daar betalen de korte bakverhoudingen zich echt uit. Een zogenaamde 6th gear pull (80-250 km/h) is in de BMW M140i echt hilarisch en uit onze eerdere metingen bij mijn eigen BMW M140i bleek dat het qua sprinttijd niet eens zoveel verschilt met gewoon volgas via de kickdown. Maar toch, dat deze BMW M340i sneller was zagen we vooraf echt niet aankomen. Vergelijk ik de BMW M340i met mijn BMW M140i dan scoren ze nagenoeg gelijk (10.8 om 10.9 sec in het voordeel van de M140i). Wel met één persoon aan boord. En mijn BMW M140i had met 371 pk/590 nm bizar veel vermogen, terwijl de auto volledig stock was.

Twee keer B58 magie.

Twee keer B58 magie.

Wat zagen we wel aankomen?

Dat het interieur van de BMW M140i al best oudbakken aanvoelt. Grote beeldschermen wennen stiekem toch best snel en het kleine schermpje in de BMW M140i geeft nu al een klein beetje een Madurodam-vibe. Ook valt er op materiaalgebruik nog wel wat af te dingen bij deze generatie BMW Einsers en merk je dat ook deze 1-serie last heeft van de krakende deurrubbers. Een bekend euvel. Er is veel kritiek op de huidige generatie BMW 1-serie (geen RWD, geen zescilinders, etc.), maar qua fit & finish is het echt een veel betere auto. En ook ruimer minder krap. Voor je praktische dagelijkse kilometers ben je met de nieuwe generatie BMW M135i xDrive gewoon beter af. Voor BMW-puristen gelden uiteraard andere afwegingen. Qua uiterlijk ben ik overigens geen fan van de BMW M140i. Het is een auto die net niet helemaal klopt. Vooral de achterkant vind ik wel een beetje problematisch. Normaal vind ik een lange motorkap wel gaaf, maar bij een 1-serie vind ik de proporties dan niet helemaal meer kloppen. Aan de andere kant: ik koop een auto niet primair voor het uiterlijk. Doe maar liever een god van een motor. Om maar iets te noemen. 

Overzichtelijk interieur, materialen zijn iets minder fraai.

Overzichtelijk interieur, materialen zijn iets minder fraai.

En het comfort?

Best wel heel erg goed. Mede met dank aan de Bilsteins en de non-RFT banden. Ook dat laatste is een must-have optie. Ja, de auto is vrij stevig geveerd, maar het blijft altijd prima binnen de perken. Ook de rijgeluiden (banden, wind) vallen me reuze mee, al merk je dat een BMW M340i echt wel een paar tandjes stiller is. Maar dat is een appel met een peer vergelijken. Voor het segment is het prima. Dat geldt ook voor de rechtuitstabiliteit op hoge snelheid. Die krijgt het predikaat goed genoeg. Zeker omdat het zoekerige karakter bij volgas en spoorvorming verdwenen is. Is dit ook een effect van de Bilsteins? Want in deze BMW M140i is dat absoluut geen issue. Weer een extra reden voor deze modificatie. Zijn er ook nog aanmerkingen? Jazeker, de standaardaudio is niet ‘je van het’ en de sportstoelen geven net iets te weinig zijdelingse steun. Wel fijn: de zittingverlengers! En ook vind ik het Dakota-leer wat fraaier dan het Vernasca-leer in de BMW M340i. Zo zie je dat vooruitgang niet altijd beter hoeft te zijn.

Foto remschijven BMW M140i

Standaard op 18 inch. Prima zo.

Heb ik spijt dat ik de auto heb weggedaan?

Nee, dat zeker niet. Want er komt altijd wel iets anders leuks voor terug. Ook ben ik na een tijdje ook altijd wel klaar met een auto. Hoe goed de auto ook is. Maar het is wel bizar leuk om weer eens in een auto te stappen die ik zelf ook heb gehad. En ik moet zeggen dat de auto mij positief verrast. Het is echt wel een unieke auto. Zeker anno 2024. En met de juiste mods heb je ook echt een hele speciale auto. Kost een paar knaken maar dan heb je ook echt wat. Dus ja, een beter setje dempers, een sperdifferentieel, de juiste banden en een lekkere brul-uitlaat zijn echt wel must-haves. Dan heb je een kneitergoede hothatch voor de deur staan. En eentje die – op een goede manier – ook wel eens zorgt voor een hartslagverhogend momentje als je met ESP uit iets te fanatiek een bocht attaqueert. In die zin is een RWD-auto natuurlijk veel speelser dan een xDrive (4WD) variant. Die auto is meer voor ietwat luie bestuurders zoals ikzelf. Deze achterwielaangedreven BMW moet je nog echt temmen. En dat is de charme van deze auto.

Mijn eigen BMW M140i. Ik denk nog steeds met veel genoegen aan de auto terug.

Eindcijfer: 8+
+ Goddelijke motor.
+ Klassiek BMW receptuur.
– Heeft toch wel paar aanpassingen nodig.
– Interieur is anno 2024 wel klein beetje mwoh

Vermogen
340 pk, 500 nm
0-100
4.6 sec
Topsnelheid
250 km/h
Motor
3.0l, zescilinder, turbomotor
CO2 uitstoot (fabrieksopgave)
163 g/km (NEDC)
Vanafprijs (NL)
nvt
Minimale bagageruimte
360 liter
Leeggewicht
1.445 kg
Actieradius
nvt

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Ruud schreef:

    Voor wie op zoek is naar een super voor deze auto en niet de hoofdprijs wil betalen, kijk eens op het Baby BMW forum: https://www.babybmw.net/forums/car-parts-accessories.60/

    Daar heb ik (toen ik mijn M140i nog had) ook mijn super gekocht en dat beviel me uitermate goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten