Rijtest: BMW M140i – 450 pk (2019)
De BMW M140i kennen we op deze site natuurlijk erg goed. Ik heb er bijna twee jaar eentje met heel veel plezier gereden. Echter heb ik nog nooit met een gechipte BMW M140i mogen sturen. Dus ja, die auto wil ik heel graag wel eens proberen :).
Wat zijn de specs van deze BMW M140i?
Laten we beginnen bij de chiptuning. Gedaan door BB Chiptuning in Breda en met deze mapping goed voor 450 pk en 700 Nm. Dat is dus een hele dikke plus van 110 pk en 200 Nm ten opzichte van een standaard BMW M140i. Met de stock turbo nog steeds! Ook is er een OPF-delete uitgevoerd en maken de gemonteerde PSR-parts 4.5″ downpipe met 200 cell sportcat en de Akrapovic einddemper meer muziek. Tevens zorgt een K&N luchtfilter voor nog betere beademing van de B58 zescilinder. Op andere vlakken is de auto ook aangepast. Zo is deze BMW M140i voorzien van een sperdifferentieel en zorgt een KW schroefsetje voor een wat betere wegligging. Broodnodig, want het onderstel is de zwakke plek van de BMW M140i. Last but zeker not least, de xHP-software zorgt voor snellere schakeltijden bij de ZF-8 versnellingsbak. Kortom, dit is een verre van standaard BMW M140i, al zie je dat er niet direct aan af. Optisch is de auto eerder ingetogen dan uitbundig en dat spreekt veel liefhebbers juist heel erg aan bij dit model. Je kunt nog lekker incognito knallen.
Geldt dat ook voor de soundtrack?
Nee, die is dankzij de Akrapovic en OPF-delete donker en diep en heeft die kenmerkende sonore zescilindersound die liefhebbers van het merk al decennialang enorm waarderen. Ook heeft de eigenaar de Active Sound uitgeschakeld. Inderdaad, motorgeluiden via de speakers. Het voelt daardoor echt als een tijdreis 20 jaar terug in de tijd. Zo hoort een BMW zescilinder te klinken. En meer is het zeker, want brullen kan de BMW M140i goed. Zonder dat het overigens dreunt of irritant is. Het blijft aan de goede kant van de medaille. Wat je ook merkt is het verbeterde onderstel. Een sper is sowieso een essentiële optie, maar het onderstel is ook duidelijk verbeterd. Vooral de bodycontrol is heel veel beter. De auto ligt duidelijk strakker op het asfalt en de koets is veel minder in beweging. Het is nog niet perfect, maar het is wel van een 6 naar een 8 gegaan. De scherpte van een ‘echte’ M ontbreekt echter nog. En als ik toch doormekker, besturing en remmen missen ook wat scherpte in de BMW M140i.
Is dit een probleem?
Met zoveel vermogen zou ik de remmen wel aanpassen, maar verder moet je natuurlijk wel bewust zijn dat dit geen volbloed M is. Dit is een M Performance. Net iets minder bruut en sportief maar meer geschikt voor dagelijks gebruik. Dat kunstje kan de M140i dan ook goed. De sportstoelen zijn niet heel erg sportief maar zitten wel prettig op lange ritten. Verder blaast de HK-audio je oren omver en gaat de auto relatief zuinig om met brandstof. Mits je het gaspedaal niet te diep intrapt. Wenn der Turbo läuft, er sauft. Dan het interieur. Dat is echt wel een tandje minder fraai dan bij de volgende generatie. Ook merk je dat wind- en bandengeruis in de M140i best goed hoorbaar zijn. Een probleem? Nee hoor, want met alle upgrades aan motor en uitlaat geniet je vooral van het fraaie zescilinderorkest. Ook bij lage toeren gaan de haartjes op je armen al recht overeind staan en bij het stijgen van het toerental neemt de emotie alleen maar toe.
Hoe doet deze BMW M140i het op de Autobahn?
Ronduit fantastisch. Het is nauwelijks te bevatten, maar 450 pk en 700 Nm in een compacte auto is gewoon pure waanzin. Ter vergelijking, een Porsche 911 (997) Turbo heeft 480 pk/620 Nm. En mijn BMW M2 legt het qua koppel 460 pk/550 Nm ook dik af tegen deze BMW M140i. En dat merk je. Eenmaal boven de 2.000 toeren is een minuscuul toefje gas al genoeg om de auto vooruit te stuwen. Halfgas in deze auto is echt fascinerend, want gevoelsmatig gaat de auto er dan al als een speer vandoor. Werkelijk ongekend. Dus rijden we direct een paar kilometer oostwaarts om deze brute Beier even te laten marcheren. En dat kan deze auto als geen ander. De cijfers vertellen het verhaal. Een 100-200 sprint in 8.48 seconden is zeer indrukwekkend en 300 km/h is absoluut haalbaar in deze auto. Jammer genoeg was er net iets te veel verkeer en moest ik bij 280 en een beetje deze ’topspeedrun’ staken. Waarbij de verbeterde rechtuitstabiliteit positief opviel en ook is de auto veel minder gevoelig is voor spoorvorming. Echt een groot verschil met een stock BMW M140i.
Wat is het leukste van deze auto?
Lekker in de manuele modus op koppel surfen. Je hebt altijd gewoon volle polle vermogen onder je rechtervoet en dat is echt hilarisch. Het is heerlijk om die klap in je rug te voelen. Die turbobeuk. Niet onbehouwen, maar wel met urgentie en commitment. Uiteraard kan ik het niet laten om deze aangepaste B58 zescilinder turbomotor te vergelijken met de S58 zescilinder twinturbomotor uit mijn eigen BMW M2. Echt een andere diersoort. De S58 moet hogere toeren draaien om te presteren, terwijl deze getunede B58 na de 6.000 toeren al inzakt. De S58 voelt en klinkt agressiever, terwijl deze B58 vooral heel erg gemakkelijk en comfortabel tempo maakt. Onder de 4.500 toeren maakt deze getunede BMW M140i gehakt van de BMW M2. En wat ik heel knap vind, zelfs met 450 pk heb je nog het gevoel dat deze motor nog reserves over heeft. Ondanks de tuning! De xHP flash voor de versnellingsbak is ook een must-have optie. De bak schakelt voelbaar sneller en met name bij een wat meer sportievere rijstijl betaalt zich dit echt uit in veel meer rijplezier.
Maken de upgrades de auto beter?
Meer dan 100 procent! Een aantal upgrades had ik zelf ook (uitlaat, sper), maar de tuning van motor, bak en het betere onderstel zijn echt de kers op de taart. De BMW M140i rijdt er zoveel beter door. En zelfs dan is er echt nog wel wat ruimte over voor verdere verbetering van het onderstel en vooral de remmerij. Zo blijf je – in de goede zin van het woord – lekker bezig met je auto en je hobby. De BMW M140i is gewoon een heel goed platform voor ‘modding’. Ze zijn goed verkrijgbaar (inclusief onderdelen), relatief betaalbaar en de techniek is robuust. Wel moet je een gevulde portemonnee hebben, want deze upgrades zijn natuurlijk niet gratis. Maar het is het waard, omdat je voor een relatief vriendelijk bedrag een auto creëert waarmee je Porsches kunt pesten op de Duitse Autobahn. En dat is ronduit hilarisch. Ben je het gejakker zat? Dan geniet je van de fraaie zescilindersound en de 700 Nm koppel die het leven heel veel makkelijker maken. Dus ja, tik je spaarvarken kapot en ga aan de slag. Het is het waard!
Eindcijfer: 9-
+ Wat een goddelijke motor.
+ Heerlijke sleeper.
+ En geweldig pretpakket.
– De modificaties kosten wel centjes.
Vermogen 450 pk (340 pk), 700 Nm (500 Nm) |
0-100 < 4 sec (4.8 sec) |
Topsnelheid Circa 300 km/h (250 km/h) |
Motor 3.0 ltr zescilinder turbo |
CO2 uitstoot 179 g/km (NEDC) |
Vanafprijs (NL) n.v.t. |
Minimale bagageruimte 360 liter |
Leeggewicht 1.420 kg |
Tussen haakjes de stockwaardes van de BMW M140i.