Rijtest: BMW M135i xDrive (2020)

Ik voel me een kind in een snoepwinkel. Ik mag kiezen uit een BMW M850i (530 pk), BMW 745e (394 pk), BMW M340i (374 pk) en de BMW M135i xDrive (306 pk) om te testen. Lastig? Natuurlijk niet. Als hothatch fanboy vraag ik direct de sleutels van de BMW M135i xDrive. De opvolger van de BMW M140i, mijn vorige auto. De BMW M135i xDrive staat al lang op mijn persoonlijke wishlist. Die andere auto’s komen wel weer een keer. Of niet.

BMW M135i xDrive

Ja, ik vind de nieuwe Einser best wel een mooie auto.

Volgens klassiek BMW-recept?

Achterwielaandrijving, een zescilinder en een bijna perfecte 50-50 gewichtsverdeling. Et voilà. Je hebt een BMW zoals fans die willen zien. Zoals de BMW M140i die ik zelf twee jaar heb gereden. De nieuwe BMW M135i xDrive is gebouwd volgens een heel ander recept. In basis is de auto voorwielaangedreven en pas als de voorwielen grip verliezen wordt het vermogen overgeheveld naar de achteras. Inderdaad, hetzelfde recept als de Volkswagen Golf R, Audi S3 en Mercedes-Benz A35 AMG. Aandrijving op alle vier de wielen, een tweeliter turbomotor en vermogens rond de 300 pk. Imposante statistieken, alleen had de BMW M140i van de vorige generatie achterwielaandrijving, een iconische zescilinder en ook nog eens meer vermogen (340 vs 306). Je hoort de BMW-fans kermen van pijn.

Foto BMW M135i xDrive zijkant

De sierlijsten rondom de portieren en de grille kun je ook in het zwart krijgen.

Waarom is BMW afgestapt van achterwielaandrijving?

Dat heeft alles met geld te maken. BMW bouwt deze auto namelijk op hetzelfde platform als de Mini’s. Het is simpelweg voordelig om zoveel mogelijk auto’s op hetzelfde platform te bouwen. Voor mij betekent dit ook dat de hardware bekend is. Onderstel, versnellingsbak en motor zijn identiek aan die in de Mini Clubman JCW waarin ik laatst heb gereden. Wel een fijne auto trouwens, dus het is niet per se slecht nieuws. Daarnaast zijn er genoeg klanten die een 1-serie kopen en niet eens weten of de auto nu voor- of achterwielaandrijving heeft. Of denk jij dat iedere BMW 118i-rijder driftend iedere rotonde neemt? Natuurlijk niet. Het voordeel van voorwielaandrijving is dat dit wat minder ruimte in beslag neemt en alle inzittenden dus profiteren van iets meer ruimte. Al blijft het qua binnenruimte wel behelpen in de nieuwe 1-serie. Helaas zijn de kopers van dit topmodel natuurlijk wel geïnteresseerd in iets basaals als voorwiel- of achterwielaandrijving. Ik ben daarom erg benieuwd naar de verkoopcijfers van dit model.

BMW M135i xDrive

Optioneel zijn adaptieve LED koplampen verkrijgbaar.

Wat is mijn gevoel vooraf?

Een beetje dubbel. Ik heb de BMW M140i hoog zitten. Vanwege de achterwielaandrijving. Het blijft een heerlijk gevoel als die kont een zwieper geeft. En die machtige zescilinders die BMW bouwt. Dat geluid hè. Daar krijg je geen genoeg van. Dat je best wel wat power inlevert is ook wel een dingetje. Achteruitgang is nooit goed. Toch is er ook ruimte voor verbetering. De BMW M140i was niet per se de meest scherpe stuurmansauto in zijn klasse. Integendeel zelfs. Het onderstel en de besturing waren meer GT dan sportief. Daarnaast was de BMW M140i soms best listig en een handjevol. Het is voor de minder getalenteerde bestuurder (ben ik ook) fijn dat je bij zo’n vierwielaangedreven raketje wel gewoon volle polle kunt stampen. Ook als het zeikstraalt van de regen.

Foto interieur BMW M135i xDrive

Het interieur is een flinke stap voorwaarts in vergelijking met de voorganger.

Hoe is de eerste indruk?

Erg positief. Ik vind het een hele stoere en dikke auto. De BMW M135i xDrive lijkt een beetje op de BMW X2, maar is wel wat compacter en ranker. De zwarte lakkleur in combinatie met de zwarte velgen is gewaagd maar de auto kan het goed hebben. Het interieur is een giga stap voorwaarts ten opzichte van de BMW M140i. De materialen zijn mooier en de multimedia is weer een paar tandjes beter. Ook zijn er meer snufjes leverbaar, alhoewel je opties als lane keeping blablabla direct uitschakelt op een hothatch. En een elektrische achterklep kun je ook best missen. Maar al met al is het een flinke stap voorwaarts. Ik zou nog wel wensen dat – net als bij de BMW M140i – het interieur van het topmodel wat meer unieke elementen heeft. Een BMW 118i ziet er net zo uit. Helaas geldt dit ook als ik de motor start. De BMW M135i xDrive doet dit in stilte en anonimiteit. Echt jammer. Met de BMW M140i maakte ik de hele straat wakker als ik de motor had gestart.

Uitlaten BMW M135i xDrive

Dikke uitlaten, maar ze produceren weinig herrie.

Hoe bevallen motor en bak?

De olie is inmiddels op temperatuur. Tijd om deze BMW even naar de horizon af te vuren. Niet zo ver als ik zou willen. De snelheidslimiet van 100 kilometer per uur is een lachertje in deze auto. In 4.8 seconden bereik je de wettelijke limiet. En ook daarboven trekt de motor onverdroten door. Vooral in het middentoerengebied voel je de 450 newtonmetertjes in je rug beuken. Je gaat heel snel heel erg te rap. Dit is een fijne viercilinder. Ik vind het wel jammer dat de motor boven de 6.000 toeren wat buiten adem raakt. De TSI-motor in de SEAT Leon CUPRA R en Volkswagen Golf R/GTI TCR blaft wel door tot aan de red line. Het had BMW wel gesierd als ze de M135i xDrive een iets sportiever karakter had meegegeven. Datzelfde geldt ook voor de versnellingsbak. Geen handbak helaas. Je krijgt wel een achttraps versnellingsbak van Aisin. Echt geen slechte bak, maar de ZF-bak van de voorganger was echt wel twee tandjes beter. De Aisin-bak is minder alert, minder soepel en in sportstand irriteren de wat harde kunstmatige klappen.

B48 motor BMW M135i xDrive

Deze motor (code B48) vind je in heel veel producten van Mini en BMW terug.

En het geluid?

Dat hangt af van je referentiekader. Als je zonder verwachtingen instapt is het helemaal niet verkeerd. De auto klinkt in het interieur best wel dreigend als je met lage toeren door de stad tokkelt. Bij hoge toeren hoor je een sportief snerpje in het interieur. Grotendeels nep maar wel aardig uitgevoerd. Jammer genoeg produceert de uitlaat ook geen pops & bangs meer. Maar toch, als je niet beter weet zou je er prima mee kunnen leven. Alleen: ik weet hoe de voorganger klinkt en voelt en dan is deze motor toch echt een forse stap terug. Ik mis het karakteristieke zes-in-lijn geluid. En ja, dat is wel een beetje een issue. Dit is geen Volkswagen of Audi. Dit is een BMW. Bayerische Motoren Werke. Dan verwacht je gewoon meer. Tuurlijk, tijden veranderen maar het blijft toch knagen. Is je startperspectief anders, dan zul je wel tevreden zijn met deze motor.

Foto achterkant BMW M135i xDrive

Zwart op zwart staat niet verkeerd bij deze auto.

Kun je nog een beetje spelen met de nieuwe?

Deze BMW zit bomvol techniek en gadgets die het rijplezier moeten vergroten. Zo is de BMW M135i xDrive standaard uitgerust met een Torsen sperdifferentieel. Gecombineerd met de integrale aandrijving betekent dit dat deze auto altijd en overal tractie heeft. Dat werkt. Zoals een Volkswagen Golf R dat ook kan. Je richt, je vuurt en het kanon gaat af en jij gaat mee als kogel richting de horizon. Overstuur kun je vergeten, onderstuur in principe ook. Tenzij je met veel te hoge snelheid de bocht inramt. Dan schuif je even opzij. Voorspelbaar en makkelijk te corrigeren. Daar zit wel een beetje het probleem. Het is geen auto die je uitdaagt en prikkelt om het gevecht aan te gaan. Ook delen de dempers maar heel beperkt hun ervaringen. De relatie bestuurder – auto blijft wat afstandelijk. Je bent toeschouwer in je eigen auto. Mijn hartslag blijft beschaafd laag, ook al knal ik met hoogst illegale snelheden over een mooi achterafweggetje in de omgeving van Alphen aan den Rijn.

Foto tellers BMW M135i xDrive

De nieuwe tellers van BMW. Dat kan veel fraaier.

Wat kan de nieuwe beter?

Het stuurgevoel is iets beter dan in de BMW M140i. De besturing geeft meer gevoel en is wat directer. Toch blijft de relatie nog steeds een tikje koel en afstandelijk. BMW heeft het niet aangedurfd om de besturing op tandje messcherp te zetten. Wellicht waren ze angstig dat de clientèle de auto te nerveus gaat vinden. Het allroundkarakter vind je ook terug in het onderstel. Dat is heel capabel bij de alledaagse kilometers. De auto voelt echt doorontwikkeld aan. Je voelt, proeft en merkt aan alles dat je in een ‘premium’ auto rijdt. De auto is stil, redelijk comfortabel (het blijft natuurlijk wel een sportieve auto), verfijnd en het is een makkelijke en prettige auto om in te rijden. Ook als het regent of ijzelt. Een adaptief chassis is leverbaar, maar zinloos. Het standaardonderstel is echt goed genoeg. Toch voel je aan alles dat er ruimte is voor een nog scherpere versie. Een BMW M1 die het tegen de Audi RS3 en Mercedes A45 AMG S kan opnemen.

BMW sportremmen

Fijne sportremmen zijn standaard.

Wat mag deze nieuwe Einser kosten?

Je zou verwachten dat je het downsizen in je portemonnee voelt. Helaas. De vanafprijs is met 60.000 euro vrij fors en helaas is de standaarduitrusting vrij mager. Dus moet je op de ellenlange optielijst de juiste keuzes maken. Elektrische stoelverstelling kun je skippen. Dat zorgt voor een iets hogere zitpositie. Wil je niet. De optionele kuipstoelen zien er geweldig uit, maar de gewone sportstoelen zitten eigenlijk net zo fijn. Scheelt weer 1300 euro. Uiteraard valt er daarna ook genoeg te grasduinen in de optielijst. Gelukkig zijn er nog wat voordeelpakketjes die de schade nog enigszins beperken. Enigszins. Uiteindelijk ben je gewoon dik 70 mille kwijt. Heel veel geld, maar een Golf R en Audi S3 gaan niet veel goedkoper worden vrees ik. Een Mercedes A35 AMG is zelfs nog een tandje prijziger.

Kuipstoelen in BMW M135i xDrive

Zien er leuk uit maar de gewone sportstoelen zitten net zo fijn.

Conclusie?

Die is een beetje tweeledig. Bekijk je de auto vanuit een klassieke BMW-bril dan ga je wat missen. De lol van de achterwielaandrijving. De heerlijke zescilinder. De perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Toch is het te makkelijk om de auto daarop af te knallen. De BMW M140i was ook geen perfecte auto. De nieuwe M135i xDrive is eigenlijk veel perfecter. Deze auto is vooral ‘fast and sophisticated’, het predikaat ‘premium’ meer dan waard. Een auto die altijd levert. Niet met het spektakel en drama van de voorganger maar wel minstens zo efficiënt en veel makkelijker om mee hard te rijden. Zoals de Volkswagen Golf R, Audi S3 en Mercedes-Benz AMG 35 dat ook zo mooi kunnen. Of de merkeigen Mini Clubman JCW. Die rijdt en stuurt eigenlijk hetzelfde. Moet je deze kopen? Ik zou toch nog even wachten op de nieuwe Volkswagen Golf R en Audi S3 die binnenkort uitkomen. De TSI-motor van VAG is een tandje scherper, de versnellingsbak (DSG) heeft ook wat minder nukken en de Volkswagen Golf R stuurde ook wat fijner als ik eerlijk ben. Toch zijn de verschillen ongetwijfeld klein en zal het voor veel mensen een kwestie van merkvoorkeur en persoonlijke smaak zijn. Succes met kiezen!

Eindcijfer: 8-
+ Fijne allrounder.
+ Duidelijk mooier interieur dan voorheen.
+ Makkelijk om met deze auto snel te rijden.
+ Praktischer en comfortabeler.
– Ik mis de zescilinder.
– En de achterwielaandrijving.
– En waar blijft de compensatie in de aanschafprijs?

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Hans Severs BMW/Mini in Alphen aan de Rijn.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Richard schreef:

    Mooi geschreven!

    Een kleine opmerking: het is Bayerische Motoren Werke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten