Rijtest: BMW iX1 (2023)
Stel je bent de baas van BMW en iedereen roemt de perfecte bediening van je infotainment. De ideale mix tussen knopjes, stemcommando’s, touchscreen en een draaiknop waarmee je navigeert. Wat moet je dan niet doen? Juist, alles overhoop gooien. En toch is dat precies wat BMW gedaan heeft bij de nieuwe BMW iX1.
Dit is toch niet voor het eerst?
Nee, bij de nieuwe BMW 3-serie, 4-serie , i7 en iX hebben ze ook al fysieke knoppen weggehaald. Maar – en dat is een grote maar – bij die auto’s kan je nog wel met de ouderwetse draaiknop vrij makkelijk door de onoverzichtelijke menu’s navigeren. Die draaiknop is bij de BMW iX1 en X1 geslachtofferd. Nu moet je alles via stemcommando’s of via touchscreen doen en daar word ik absoluut niet blij van. De stemcommando’s worden vaker niet dan wel herkend en de touchscreen is vooral frustrerend en gevaarlijk. Het scherm reageert prima, maar het is bizar dat BMW er voor kiest om heel veel (te) kleine icoontjes voor alle apps op het scherm te presenteren. Zoals op je smartphone. Je moet soort van swipend naar beneden scrollen totdat je uiteindelijk de juiste app vindt. En dan hopen dat je niet net over een kuiltje rijdt en dat je vinger uitschiet of dat je per abuis een app aanklikt. Het is bizar gevaarlijk, want al die tijd ben je met het scherm bezig en niet met de weg. Het is zo zonde dat BMW een winnend concept de rug toekeert en meegaat in de digitale waanzin. Het verpest de auto wel een beetje en dat is eeuwig zonde.
Waarom is het zo zonde?
Omdat de rest van de auto namelijk een enorme stap voorwaarts is ten opzichte van de voorganger. Neem alleen al de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur. Dit is echt heel fraai. Mooi kunstleer op de portieren, prachtige materialen en zo kan ik nog wel even doorgaan. BMW heeft in dit segment Audi en Mercedes echt op een bijna onoverbrugbare achterstand gezet. Zo goed is het interieur in elkaar geschroefd. Er is meer waar ik blij van word. De uitstraling van de auto is nu passend bij het prijskaartje. De auto heeft niet meer die burgerlijke uitstraling van de eerste generatie X1. De nieuwe oogt gewoon wat groter en vooral bruter zonder dat het te veel ‘in your face’ is. Je hoeft niet bang te zijn dat een boze Gretha briefjes op je auto gaat plakken, maar de auto heeft niet die ‘wil wel maar kan niet’ uitstraling van de voorganger. Het is al met al gewoon een hele mooie auto. Zeker met het optionele M-Sportpakket klopt het plaatje helemaal.
Is het een comfortabele auto?
Als het gaat om de isolatie van rijgeluiden zeker. Wat is dit een stille auto en wat is dat toch fijn! BMW heeft dit echt goed op orde. De optionele sportstoelen (nieuw ontwerp) zitten ook fantastisch en dat is op lange ritten echt een zegen! Altijd bijplussen. De vering is wel aan de stevige kant. Op het randje. Je merkt het echt wel als je over een drempel rijdt en soms is dat wel eens storend. Onze testauto staat op 20 inch wielen, ik zou dus altijd 19 inch wielen kiezen voor dat kleine beetje extra (wenselijke) comfort. Optisch kom je dan ook echt niets tekort. Adaptieve dempers hoor ik je vragen? Die zijn gek genoeg (nog) niet leverbaar. Zonde! Op de snelweg is het comfort ook met de 20 inches overigens wel voldoende en geniet je vooral van de enorme rust aan boord. Tenzij je de geweldige Harman Kardon audio even inschakelt om je oren te doen laten bloeden. Kan natuurlijk ook. Qua binnenruimte is de BMW iX1 overigens geen topper. In deze prijsklasse zijn er ruimere EV’s die je kunt kopen (Volkswagen ID4, Ford Mustang Mach-E etcetera)
Wat is de plus van de stugge vering?
Dat de BMW iX1 best wel een bochtje kan ronden, ook al is de besturing net wat te afstandelijk. Niet al driftend zoals je vroeger bij BMW gewend was, maar vooral op tractie. Dankzij de accu’s is het zwaartepunt erg laag en de vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de voorwielen niet in hun uppie het gevecht moeten aangaan met de 313 elektropaardjes. De tractie is echt heel erg goed. Diezelfde elektromotor zorgt overigens ook voor passende prestaties. In 5.6 tellen bereik je de nationale snelheidslimiet en natuurlijk profiteer je ook op andere momenten van de instant power van de elektromotor. Dat is echt wel erg fijn. Je zit nooit om vermogen verlegen en even inhalen is echt kinderspel. Het nadeel is dat de elektromotor nooit echt voor een gevoel van geluk zorgt en de range van 438 kilometer is ook niet echt indrukwekkend. Dat is het nadeel dat je een elektrische auto op basis van een conventioneel model gaat ontwikkelen. Ander minpuntje: de alarmlichten gaan heel snel branden als je enigszins stevig aanremt. Dat had iets subtieler gemogen.
Zijn er meer compromissen die je moet accepteren?
De prijs. Een vanafprijs van bijna 58 mille is best stevig en je moet echt nog wel even in de buidel tasten om de auto ‘op smaak’ aan te kleden. De standaarduitrusting is zeker niet heel riant te noemen. Voor heel veel veiligheidsvoorzieningen (bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol, achteruitrijcamera) en heel erg gangbare voorzieningen (dimmende binnenspiegel, stoelverwarming) moet je bijbetalen. Met het optionele M-sportpakket passeer je dan makkelijk de grens van 65k. Dat is voor EV-begrippen niet heel ongebruikelijk, maar het blijft een smak geld. Zeker als je ook bedenkt dat de goedkoopste plug-in hybride (BMW X1 25e) een dikke 6 mille goedkoper is. Die heeft een indrukwekkende elektrische range van een dikke 90 kilometer en dat is voor veel ritten meer dan voldoende. Plus dat de totale range natuurlijk veel groter is. Vind je 245 pk niet voldoende? Er is ook nog een BMW X1 30e met 326 paardjes onder de kap (3 mille duurder dan de 25e). De BMW X1 wordt overigens ook met verschillende benzine en dieselmotoren geleverd, maar deze zijn prijstechnisch gezien wat minder interessant.
Conclusie?
Op zich is de BMW iX1 geen verkeerde auto. Hij is superstil, mooi gebouwd en je kunt er best leuk mee sturen. Daarnaast is de auto vlot, zitten de stoelen heerlijk en zie je echt wel waar je geld naartoe is gegaan. De kwaliteitsbeleving is gewoon heel erg goed op orde. Minpunten heeft de auto ook. De range is niet geweldig is en ook is de vering aan de stugge kant (met M-sportonderstel en 20 inch velgen). Het grootste nadeel is de bediening en inrichting van het infotainment. Het is echt wel heel erg wennen en ik vraag me af of je het ooit eigen kunt maken. Het is een grote stap terug ten opzichte van de voorganger, ook al oogt het moderner en meer bij de tijds. Eeuwig zonde dat BMW een perfect concept (voorganger) heeft losgelaten. Dat levert strafpuntjes op.
Eindcijfer: 7
+ Prachtig interieur
+ Superstil
+ Soepele elektromotor
– De range is niet fantastisch
– Ergonomische missers
Vermogen 313 pk, 494 nm |
0-100 5.6 sec |
Topsnelheid 180 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 58.000 euro |
Minimale bagageruimte 490 liter |
Leeggewicht 1.985 kg |
Actieradius 440 km |
Dank @Maassche Venlo voor beschikbaar stellen van de testauto.
Best een aardige auto. Alleen de prijzen zijn niet leuk meer. Ik rijd nu in een Fabia van 2015. Brengt me vlot van A naar B. Over een paar jaar is hij versleten. Hoeveel gaat mijn opvolger kosten ?