Rijtest: BMW iX xDrive 40 (2021)

De BMW iX is volgens BMW de pionier van het nieuwe tijdperk. Dat klinkt natuurlijk heel erg veelbelovend. Is nu het juiste moment om te kiezen voor de volledig elektrische BMW iX of biedt de plugin-hybride BMW X5 45e nog steeds een betere ‘value for money’?

De nieuwste SUV telg uit Beieren.

Wat zijn de specs van de BMW iX?

De BMW iX is er in drie smaken. De 40 versie heeft een elektromotor die goed is voor 326 pk en een actieradius van maximaal 416 kilometer. Bij gunstige omstandigheden, want in de echte wereld mag je daar rustig 100 kilometer afhalen. De 0-100 sprint kost 6.1 seconden en BMW belooft een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Vanaf 88.000 euro staat deze auto op je oprit, maar houd er wel rekening mee dat een goed ‘gespecte’ versie minstens een ton gaat kosten. Of meer. Wil je een grotere batterij en wat meer (laad)snelheid, dan kun je ook voor de 50 versie kiezen. Deze elektromotor is goed voor 523 pk en heeft een range van maximaal 617 kilometer. De 0-100 sprint is dan in 4.6 seconden gepiept. Kost wel 22.000 euro meer. Veel geld. Voor snelheidsjunkies is er ook een M60 versie. Deze heeft 619 pk en daarmee sprint je in 3.8 seconden naar 100 en de maximale range bedraagt 561 kilometer. Het grootste nadeel van de 40 versie? Bij de snellader is de laadsnelheid max 150 kw per uur. De 50 en 60 versie presteren met 200 kw per uur wat beter aan de snellader. Voor dit segment niet echt indrukwekkende getallen. De Koreanen doen dat gewoon beter (Kia EV6, Hyundai Ioniq 5). 

BMW iX

Ook de achterkant wijkt af van de normale BMW vormgeving.

Waarom dit ‘Star Wars’ uiterlijk?

Elektrische auto’s moeten blijkbaar een futuristisch uiterlijk hebben en dat levert niet altijd even geslaagde modellen op. De BMW iX oogt wat vinniger en futuristischer dan de traditionele SUV’s (bijvoorbeeld de BMW X5) en dat is echt wel even wennen. Vooral de voorkant (die grille!) is en blijft voer voor discussie. Net als het ontwerp van het interieur. Het is minimalistischer en ruimtelijker opgezet dan het meer ‘traditionele’ BMW interieur van de BMW X5. Ik mis vooral de verwenfactor. Het zit hem in de details. Bijvoorbeeld dat je al heel snel vingerafdrukken op het zwarte plastic rondom het bedienpaneel ziet. Ook zie je aan de onderkant van het dashboard wat hardere plasticsoorten. In dit segment ‘not done’. Dat je de deuren met een knopje moet openen is een leuke gimmick, maar in de praktijk vaak irritant. Daarnaast worden er allerlei milieuvriendelijke materialen gebruikt. Superfijn dat je de ijsbeer aan het redden bent, maar het kan niet op tegen de kwaliteit van een lapje koeienhuid op de stoel en op het dashboard. Het glazen panoramadak is overigens wel heel erg fraai, jammer genoeg kan het niet open. Ook weer zoiets.

Het interieur oogt opgeruimd, maar mist een ‘premium’ randje.

Hoe werkt de nieuwste generatie iDrive?

De BMW iX is uitgerust met de nieuwste generatie infotainment. Een mooi systeem, maar wel veel minder gebruiksvriendelijk dan het systeem dat we kennen uit bijvoorbeeld de BMW X5 of de BMW 3-serie. Nauwelijks meer fysieke knopjes. In de nieuwste versie is de menustructuur ook gewijzigd. Vaak kom je op een pagina terecht met een overzicht van alle beschikbare apps. Zoals op je smartphone. Alleen werkt dat in een auto niet zo fijn en vind je niet 1-2-3 waar je naar op zoek bent. Ook reageert de controller wat moeizamer als je naar rechts of links wilt ‘swipen’. Daarnaast blijft het ergerlijk dat je de temperatuur van de airco moet bedienen via een beeldscherm. Ook de knoppen op het stuurwiel zijn niet echt bedieningsvriendelijk. Het goede nieuws: uiteindelijk went dit wel en reageert het scherm gelukkig wel snel. Ook werkt de spraakherkenning heel goed bij BMW, wat de zaken ook vergemakkelijkt. De optionele Harman Kardon audio is een juweeltje en als je nog dieper in de buidel tast kun je ook nog het exceptioneel goede Bang en Olufsen audiosysteem aanvinken. Alleen doen als je een echte audiofiel bent.

De nieuwste generatie iDrive is echt wel even wennen. Ik mis vooral ook fysieke knopjes.

Hoe zijn de prestaties?

Over de elektromotor kan ik weinig woorden vuilmaken. Een vlotte motor, maar niet eentje die nieuwe standaarden zet qua acceleratie of beleving. De 0-100 sprint kost 6.1 seconden en dan ben je in elektroland een middenmoter. Ook in de tussensprints doet de iX het aardig maar niet fantastisch. De 80-120 sprint kost 3.9 seconden en dat is 0.4 seconden langzamer dan de BMW X5 45e. Bij hoge snelheden merk je al snel dat het vermogen wordt teruggeschroefd. Meestal bij het passeren van 180 op de teller, maar na een paar sprintjes zit er boven de 150 km/h opeens nauwelijks meer leven in de elektromotor. Dan heb je heel moeite om die driecilinder uit je binnenspiegel los te rijden. De elektromotor mist vooral een ziel. Emotie. Het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent. Wellicht dat de sterkere versie dat wel doet, maar de instapper valt ook in emotioneel opzicht wat tegen. Wat een verschil met de BMW X5 45e. Daar speelde de plugin-hybride zescilinder juist de hoofdrol. Bij de elektrische BMW iX moet je het doen met de ‘Iconic sound generator’. De beroemde componist Hans Zimmer (van de filmmuziekjes) heeft een soort van ‘Star Wars’ geluid gecomponeerd. Best apart, maar toch luister ik veel liever naar de zuivere klanken van de heerlijke B58 ‘reihensechser’ in de BMW X5 45e.

Ruim is de BMW iX zeker.

Hoe zijn de rijkwaliteiten?

De BMW iX is in basis best een comfortabele auto, maar mist net de verfijning die je in een BMW 5-serie of BMW X5 wel terugvindt. Kuilen en drempels worden net niet helemaal adequaat weggefilterd. Het is klagen op hoog niveau, want de auto is echt wel comfortabeler dan je gemiddelde hatchback. Maar in dit segment ligt de lat natuurlijk veel hoger en die lat tikt de BMW iX net niet aan. Wellicht dat je met de optionele luchtvering (2.242 euro!) wel het gewenste ‘zen-niveau’ haalt, maar met de stalen dempers ga je dat genot niet vinden. De adaptieve dempers voegen nauwelijks iets toe, want het verschil tussen comfort en sport is echt minimaal. Voor sportiviteit geldt min of meer hetzelfde. De auto heeft best wat tractie en het stuurgevoel is niet helemaal onaardig, maar je bent gewoon met veel te veel massa en formaat onderweg. Een ander puntje van kritiek zijn de stoelen. In basis best goed, maar geen match met de bijzonder fijne comfortstoelen die je in de BMW X5  kunt bestellen. De stoelzittingen in de BMW iX zijn bijvoorbeeld niet verlengbaar, de hoofdsteunen zijn niet instelbaar en de zijdelingse steun valt wat tegen.

Goede stoelen, maar geen match met de comfortstoelen die je in de X5 kunt krijgen.

Is dit de BMW SUV die je moet kiezen?

Op een tweetal punten wel. De beenruimte achterin is echt vorstelijk. Daarnaast is stroom – zeker nu – veel gunstiger dan benzine. Maar verder? No way! De BMW X5 45e is echt in alle opzichten de betere auto en met een plugin-hybride motor fiscaal eveneens bijzonder aantrekkelijk. Als je toch een elektrische BMW SUV wilt, kies dan de BMW iX3. Die is iets minder ruim maar biedt wel een vergelijkbare rij-ervaring en je houdt 18.000 euro op zak. Ben je verliefd op het uiterlijk van de BMW iX? Kies dan minimaal de 50 versie. Die is qua range en prestaties echt veel beter, alleen ben je wel weer 20 mille extra kwijt. Daarboven heb je ook nog een M60 versie, maar die is natuurlijk volslagen zinloos. Een kolos van ruim 2.500 kilo verdient het M-logo niet en ook ben je dan minstens 135.000 euro kwijt. 

BMW iX vs iX3

Moet je kiezen tussen deze twee? Dan gewoon de iX3.

Wat als je niet verliefd bent op het BMW logo?

Als je kijkt naar andere elektrische concurrenten dan is het eindoordeel voor de BMW iX xDrive 40 eveneens ongunstig. Qua range en laadsnelheden is het instapmodel bepaald geen topper. De Koreanen en Tesla doen dit gewoon veel beter. De Audi eTron is ook geen topper qua range maar wel bijzonder comfortabel en verfijnd. De lat moet voor BMW echt hoger in dit segment. Ook als je voor de instapper kiest. Je geeft wel een euroton uit voor een auto. Dan moet je niets te wensen over hebben. Dat is precies het probleem van de BMW iX. Je houdt op meerdere vlakken wel degelijk iets te wensen over. Dit is niet de luxe SUV die BMW op een voorsprong zet. Er is in München nog veel werk aan de winkel. Gelukkig kun je nog steeds de showroom binnenlopen en een BMW X5 45e bestellen. Die kost hetzelfde (ook 89 mille) en dan krijg je echt veel meer auto voor je geld. Daar hoef je echt niet lang over te twijfelen.

Foto BMW X5 45e

Mijn advies: pak gewoon de BMW X5 45e.

Eindcijfer: 6+

+ Erg ruim.
+ Heel erg groen en verantwoord.
– Beperkte range.
– Emotieloze elektromotor.
– De BMW X5 45e rijdt gewoon (veel) fijner.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten