Rijtest: BMW i7 xDrive 60 (2023)

Het is duidelijk. Het is misgegaan op de carrièreladder. Dat realiseer ik me als ik plaatsneem op de achterbank van de hagelnieuwe BMW i7 xDrive 60. Dit is de plaats waar de captains of industry even kunnen bijkomen van de dagelijkse beslommeringen. Ik kan maar één ding zeggen: dit wil ik ook.

Business Class? Nee eerder First Class

Business Class? Nee eerder First Class

Wat maakt de ervaring zo voortreffelijk?

Te veel om op te noemen. Te beginnen met de achterzetel. Volledig elektrisch verstelbaar en onwerkelijk comfortabel. Via een klein scherm in het portier kun je de zonneschermen laten zakken en de voorste passagiersstoel heel ver naar voren  verstellen. Uiteraard kan ik mijn billetjes laten masseren en bedien ik vanaf mijn zetel de audio voor wat passende muziek. Al is de term audio bijna denigrerend voor de fenomenale 1.965 watt sterke Bower & Wilkins (meerprijs 6.192 euro). De verwennerij op de achterbank beperkt zich niet tot de ‘tech’. Ook de gebruikte materialen zijn ronduit briljant. Wat een weelde! Het hoofdgerecht moet dan nog komen. Met een druk op de knop verschijnt een 31 inch groot beeldscherm met geweldige (8k) beeldkwaliteit (onderdeel van Exclusive pakket a 6.750 euro). Dit is je eigen thuisbioscoop op de achterbank van je BMW i7. De combinatie van haarscherp beeld en fenomenaal geluid is bijna letterlijk adembenemend en zorgt echt voor een ‘next level’ ervaring. Een Mercedes S-klasse doet opeens ‘outdated’ aan. Ik zou hier uren kunnen zitten. Nee, ik zou er bijna willen wonen. Dit is echt subliem.

Bedieningsscherm BMW i7

Via dit schermpje bedien je alle functies in de auto. Werkt prima!

 

En dan heb ik nog geen meter gereden?

Nee. En eigenlijk wil ik dat ook niet. Ik heb nog nooit een sterkere behoefte voor een chauffeur gehad dan nu. Maar helaas pindakaas, die wordt niet bij de auto meegeleverd. Ik zal toch echt zelf moeten rijden. Dus stap ik – met enige tegenzin – over naar de bestuurdersstoel en navigeer ik dit slagschip door het drukke stadsverkeer. Wat ondanks het formaat verrassend makkelijk gaat (met dank aan de vierwielbesturing), want de auto ontzorgt ook de bestuurder op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door zelfstandig af te remmen voor rotondes en andere obstakels. Best handig. Maar ook door alle omgevingsprikkels weg te filteren. Wind- en bandengeruis bestaan niet meer en de luchtvering maakt gehakt van verkeersdrempels en andere ongerieflijkheden. Je zweeft in een cocon van totale stilte over het asfalt. Waarbij je ook voorin geniet van de prachtige materialen, goddelijke zetels en opulente luxe. Het comfortniveau is nog beter dan bij de voorganger. Zelfs de bediening van het infotainment is in orde omdat je gelukkig nog kunt navigeren met de grote draaiknop op de middenconsole. 

Topklasse interieur.

Topklasse interieur.

Kun je nog een V8 of V12 uitkiezen?

Helaas pindakaas. Die zijn (vooralsnog) niet leverbaar. De V12 komt sowieso niet meer terug. Voorlopig heb je de keus uit een volledig elektrische versie, twee zescilinder plug-inhybrides (489 en 571 pk) en een zescilinder turbodiesel (299 pk). De elektrische versie (544 pk) legt de lat overigens al akelig hoog. Want de elektromotor en limousine vormen een briljant paar. De elektromotor is doodstil en volledig vrij van trillingen. Daarnaast is de gasrespons limousinewaardig en blijft de maaginhoud van de vip op de achterbank gewoon daar waar het hoort. Terwijl je in geval van haast wel bloedsnel bent. De 0-100 sprint kost 4.7 seconden en bij de tussensprints klokte ik 2.41 seconden voor de 80-120 sprint en 11.32 seconden voor de 100-200 sprint. Indrukwekkende tijden voor een dergelijk zware auto. De BMW i7 is ook bijzonder stabiel op hoge snelheid. De topsnelheid van 240 kilometer per uur tik je zonder moeite aan. Dit is gewoon een heel erg vlotte auto waar je nooit vermogen tekort komt. Niet dat dit per se heel belangrijk is als je op de achterbank zit, maar toch.

 

Kun je als VIP wel gezien worden in deze ‘proletenbak’?

Dat is wel een klein beetje een issue. Meestal is de styling in dit segment eerder ingetogen dan heel erg uitbundig. Het is lastig uit te leggen als je net een massaontslag hebt aangekondigd en je daarna in een XXL-bakbeest (met chauffeur) wegrijdt. Want grotesk is de enige beschrijving die passend is bij deze auto. Dit is echt een ‘massive motherf*cker’. Niks bescheidenheid. Niks doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Deze BMW staat bovenaan de voedselketen en schaamt zich daar niet voor. Dat levert veel wisselende reacties op het internet op. In het ‘echie’ is het echt wel een indrukwekkende auto met heel veel ‘presence’. Niet perse mooi, maar wel gruwelijk dik. Al zul je echt wel eens wat moeten uitleggen aan je omgeving als je in een dergelijke sloep komt voorrijden. Deze auto is voer voor discussie. Al krijg je zelfs de grootste cynicus op de achterbank wel stil. 

BMW i7 voorkant

Ik ben benieuwd hoe we over 10 jaar terugkijken op de designtaal van BMW.

Heeft de auto nog minpuntjes?

Een paar. Om te beginnen het gewicht. Het is toch niet uit te leggen dat je voor een 2.700 kilo zware mastodont geen bpm hoeft te betalen en dat je voor een standaard Volkswagen Polootje al een stevige bijdrage naar Den Haag moet overmaken. Daarnaast voel je het gewicht echt wel tijdens het rijden. De auto is vrij log en blinkt vooral uit bij een subtiele en soepele rijstijl. Je merkt het overgewicht ook tijdens het remmen. Die hebben voelbaar moeite met de massa en geven niet het vertrouwen dat je wilt hebben als je met 240 op de Autobahn aan komt stormen. Een ander minpunt is dat bij dat soort snelheden de range natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwijnt en het vermogen ook langzaam afgeknepen wordt. Langdurig Autobahnbeuken is er niet bij. Bij een rustige rijstijl is het bereik (fabrieksopgave 625 kilometer) overigens prima en bij de snellader zijn de prestaties ook ruim voldoende (max 195 kWh). En tijdens het laden kun je natuurlijk achterin plaatsnemen en even de laatste Driveaholics uploads bekijken op YouTube. Klein nadeeltje: als je achterpassagier tijdens het rijden een filmpje wilt kijken zie je dus niets in je binnenspiegel. Dat had BMW best even (digitaal) kunnen oplossen.

Thuisbioscoop in de BMW i7

Je eigen thuisbioscoop! Dit is waanzinnig gaaf!

Wat mag al deze luxe kosten?

Dat hangt af van de versie. De plug-inhybrides zijn door de lage CO2 uitstoot relatief gunstig geprijsd. De BMW 750e xDrive staat voor 124.000 euro op je oprit en dan heb je bijna een 500 pk sterke limousine op je oprit staan die ook nog eens 80 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De elektrische versie is 17 mille duurder. In dit segment geen onoverkomelijk bedrag. De standaarduitrusting mag er absoluut al zijn, maar juist in dit segment zijn er allerlei mogelijkheden om de auto op maat samen te stellen. En kun je dus uren en uren piekeren over je samenstelling. Alleen al de kleurkeuze is iets waar ik wakker van zou kunnen liggen. Ik adviseer je om gewoon eens te spelen met de configurator van BMW en een 7-serie samen te stellen. Dan ben je zo een (heerlijk) uurtje verder. Maar grofweg zullen de meeste eigenaren zeker nog 30 à 40 mille stukslaan op allerlei extra’s. Meer kan ook. De prachtige two-tone lakkleurcombinatie van onze auto kost alleen al een dikke 12 mille. Dan gaat het rap.

Naar uitlaten zoek je tevergeefs bij deze volledig elektrische limousine.

Naar uitlaten zoek je tevergeefs bij deze volledig elektrische limousine.

Conclusie?

Die laat zich raden. Dit is een absolute topklasse auto die ook de meest kritische VIP in vervoering kan brengen. Het is een ‘First Class’ experience. Het comfortniveau is echt ongekend hoog en dat geldt ook voor de luxe aan boord en gebruikte materialen. Dit is met afstand de beste EV van BMW. Veel beter dan de ietwat tegenvallende BMW iX. De vormgeving is een puntje van discussie. Daar zul je zelf moeten afwegen of je hier wel/niet warm van wordt. Het enige relevante nadeel is het hoge gewicht, maar ook dat is eigenlijk alleen een issue als je wat meer op de limiet gaat rijden. Wat je niet per se hoeft te doen met deze auto. Want de beste zitplaats is en blijft rechtsachter. De elektromotor? Past perfect bij deze auto. Ook daar niets te klagen.

Foto voorkant BMW i7

Niet geschikt voor bescheiden mensen.

Eindcijfer: 9-
+ Luxe en comfort ronduit geweldig.
+ De elektromotor past perfect bij een dergelijke limousine.
+ Geweldige technologie.
+ Kan ik mijn huis ook inruilen bij de BMW dealer?
– Auto is wel paar kilootjes te zwaar….

Vermogen
554 pk, 745 nm
0-100
4.7 sec
Topsnelheid
240 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot
0 g/km
Vanafprijs (NL)
140.000 euro.
Minimale bagageruimte
420 liter
Leeggewicht
2.615 kg
Actieradius
625 km

Dank @Maassche BMW Venlo voor beschikbaar stellen van deze auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten