Rijtest: BMW i5 eDrive40 (2023)
De nieuwe BMW i5 is wat je mag noemen een technologiebom. De aandrijving is naar wens volledig elektrisch, of juist niet. De lijst met veiligheids- en assistentiesystemen is zo lang dat je het in boekvorm kunt uitbrengen en als bestuurder word je op bijna alle manieren volledig ontzorgd. Alhoewel het ook tot frustratie leidt.
Frustratie?
Jazeker. De EU heeft besloten dat iedere nieuwe auto voortaan verplicht de ISA (Intelligent Speed Assistant) aan boord heeft. Een systeem dat akoestische waarschuwingen geeft als je een geldende snelheidslimiet overtreedt. Dat gebeurt mij dus met enige regelmaat en het is echt gruwelijk irritant. Godzijdank kun je het systeem (nog) uitschakelen. Moet je wel voor elke rit doen (heeft de EU ook voor ons besloten), maar in het geval van deze BMW ben je daar gelukkig in één luttele klikje (SET knopje op stuurwiel). Bij de nieuwe Toyota Prius kost dat maar liefst 11 kliks! Alleen dat zou voor mij al een reden zijn om een auto niet te kopen. Helemaal omdat het niet foutloos werkt. Zo waren er wegwerkers die wel netjes het 50 bord hadden geplaatst maar daarna vergeten waren het ophef verkeersbord te plaatsen. Je mocht dus allang weer 100, maar de software miste dat dus. Zoals de camera’s ook wel eens een verkeersbord missen. Kortom, het is doffe ellende met dit systeem en let er dus bij je nieuwe auto op hoe makkelijk of moeilijk het uit te schakelen is. Het is wel een beangstigende voorbode op wat ons te wachten staat in de totale ‘überwachungsstaat’. We kunnen proteststemmen tot we een ons wegen, maar dit soort gekte blijft maar gewoon komen.
Is er ook nog goed nieuws te melden?
Ja, dat je de nieuwe BMW 5-serie zowel elektrisch, als plug-in, als benzine of als diesel kunt krijgen. Je hebt volop keuze. Al zijn nog niet alle motoriseringen leverbaar. Zo moet de brute M5 zijn opwachting natuurlijk nog maken. In Nederland zullen veel kopers kiezen voor de plug-ins en de elektrische varianten, want de benzine- en dieselversies zijn door de steeds maar stijgende bpm al bijna onbetaalbaar. Een zuinige BMW 520i (208 pk) heeft al een vanafprijs van 66 mille terwijl de BMW 530e (299 pk, 100 km elektrisch rijbereik) maar 4 mille duurder is. Dan is de keuze makkelijk natuurlijk. Alhoewel makkelijk? Voor 83 mille heb je ook nog een BMW 550e in de prijslijst staan. Met een heerlijke zescilinder die goed is voor een waanzinnige 490 pk en een elektrisch rijbereik van pak hem beet 100 kilometer. Die motor heb ik laatst gereden in de BMW X5 en dat is echt een pareltje. Volledig elektrisch kan ook en daar heb je vooralsnog de keuze uit de 40e (340 pk, 579 km range) of de M60 (601 pk, 516 km range). Die je respectievelijk voor 77 of 108 mille kunt aanschaffen. De prijzen voor de elektrische varianten zijn ronduit stevig.
Krijg je daar dan wel veel auto voor terug?
Best wel. De standaarduitrusting mag er gelukkig wezen. Iedere BMW 5-serie krijgt standaard het volledige ‘Curved Display’, adaptieve led-koplampen, sportstoelen, 18 inch wielen, alarmsysteem en een parkeerassistent. Daarnaast zijn er een paar optiepakketten samengesteld waarin een aantal opties gecombineerd zijn tegen een enigszins gunstige prijs. Helaas zijn veel opties wel alleen in pakketten beschikbaar. Wil je een zwarte dakhemel? Dan moet je verplicht het M-pakket aanschaffen. Überhaupt zijn er minder opties beschikbaar. Zo kan het glazen panoramadak (meerprijs 1.740 euro!) niet open en heb je minder keuze als het gaat om bekledingsstoffen en kleuren. Je merkt echt dat er wat beknibbeld is op de verregaande individualisering die je in dit segment eigenlijk wel mag verwachten. De audio als voorbeeld. De welbekende Harman & Kardon (HK) en Bower & Wilkins (BW) systemen zijn nog steeds leverbaar, alleen is bij beide systemen het vermogen en aantal speakers teruggeschroefd. De overtreffende trap ontbreekt.
Zie je de besparingsdrift ook terug in het interieur?
Echte BMW-puristen (zoals ik zelf) pruttelen nog wel een beetje als het gaat om het ontbreken van knopjes en ook is het interieur echt wel een stijlbreuk met het verleden. Het is voor mensen als mij net iets te modern en kermisachtig. Ik mis het traditionele BMW-thuisgevoel. De kwaliteit is wisselend. Sommige knopjes (op het stuurwiel bijvoorbeeld) en plastics voelen goedkoop aan. Gelukkig vind je ook mooie en zachte materialen en zijn de portieren bekleed met fraai ogend kunstleer. De augmented reality (haarscherp beeld van de weg voor je) tussen de tellers is een klein hoogtepuntje. Het individual leer op onze testauto is als vanouds prachtig (meerprijs 2.994 euro), al is het standaard Veganza kunstleer echt al bijna net zo fraai. De (optionele) comfortstoelen zitten jammer genoeg net iets minder fijn dan voorheen. Net iets te hard in de onderrug en ook kon ik de knop van de zittingverlenger niet vinden. Achteraf bleek dat ik daarvoor diep in de menu’s had moeten duiken. Zo onhandig! Godzijdank is de welbekende iDrive-draaiknop nog behouden en dat maakt het leven veel makkelijker. Maar al met al merk je wel dat BMW aan het besparen is. Toch jammer.
Wat vind ik van het uiterlijk?
Een nieuwe BMW is altijd even wennen omdat de designers graag het randje opzoeken. Bij deze nieuwe 5-serie heeft BMW dat niet gedaan. Met name de voorkant mist een klein beetje een eigen gezicht. Het is modern, maar het had ook een ander merk kunnen zijn. Ik mis ook hier het klassieke BMW-DNA. Aan de andere kant kun je ook stellen dat de auto zakelijk wat meer verantwoord getekend is dan de ietwat opzichtige BMW i7 of BMW XM. Toch is de vonk bij mij nog niet overgeslagen, maar wie weet denken we er over een jaar wel heel anders over. BMW’s worden toch vaak mooi oud. Twijfel je toch? Wacht anders gewoon nog even op de Touring. Die zijn vaak net iets modieuzer getekend. Optioneel kun je overigens ook kiezen voor een verlichte ledstrip rond de grille (BMW Iconic Glow). Dat is extreem opzichtig en past natuurlijk totaal niet bij dit type auto. Al denken ze daar in China vast anders over. Overigens is onze auto ook uitgerust met het optionele M-sportpakket. Voor mij is het geen must-have bij deze generatie 5-serie. De vele zwarte plastic accenten op de achterbumper en zijkant zijn wat mij betreft wat te veel van het goede.
Is het qua rijden nog een echte 5-serie?
Waar BMW op het gebied van materialen en individualisering iets te veel in de bezuinigingswoede is doorgeschoten, hebben ze dat bij het rijden gelukkig niet gedaan. Wat heeft de nieuwe BMW 5-serie een extreem fijn onderstel. Niet adaptief, maar dat mis je geen seconde. Het onderstel voelt stevig aan, maar is grenzeloos goed in het wegfilteren van oneffenheden en drempels. Echt ongekend. De geluidsisolatie is eveneens indrukwekkend. Ik kan me niet heugen dat ik in een auto heb gereden die zo stil is. Het ontbreekt bijna volledig aan wind- en bandengeluid. Leuk sturen? Voor het formaat best ok, ook al mis je wat gevoel met de voorwielen. De besturing voelt wat doods en gevoelloos aan. Wel blijft de koets heel mooi vlak. Vooral in lange doordraaiers kun je echt wel tempo maken. Maar voor het betere bergwerk is de auto te zwaar en te log.
Hoe bevalt de elektrische motorisering?
Ik was bij de BMW i4 en BMW iX geen fan van de 40e motorisering en dat is bij deze BMW i5 niet anders. Het vermogen (340 pk/400 nm) is op papier natuurlijk ruim voldoende, alleen mis ik het speciale BMW-verwengevoel. Het genoegen van de zijdezachte zescilinder. Maar ook het genoegen om met hoge snelheid door Europa te beuken. Dat gaat met deze versie niet lukken. Je accu loopt dan als een dolle leeg. Ook is de topsnelheid (190 kilometer per uur) voor mensen als mij onvoldoende. Ik vraag me oprecht af of een elektrische motorisering wel past bij dit type auto. Een BMW 5-serie is van oudsher voor de zakelijke veelrijder die regelmatig lange stukken met wat hoger tempo wil rijden. En dat gaat niet. Misschien is Nederland met onze belachelijke snelheidslimiet de uitzondering, maar toch. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto, dan wil je toch geen compromissen sluiten?
Conclusie?
Een beetje een dubbel gevoel. Qua rijden is de nieuwe BMW i5 echt top. Een stillere auto ga je niet vinden en ook is het onderstel geweldig. Dat zijn de grote pluspunten. Maar je merkt ook dat BMW aan het bezuinigen is en dat de wensen van de Chinese klanten steeds vaker leidend zijn. Daar wringt het wel een beetje, want je betaalt wel de hoofdprijs voor de auto. Daarnaast ben ik niet 100% overtuigd van deze elektrische versie. Voor een paar mille extra heb je een bijna 500 pk sterke plug-in met goddelijke zes-in-lijn benzinemotor. Een topmotorisering die zelfs de meest verwende automobilist in vervoering brengt. Inclusief een meer dan fatsoenlijke 100 kilometer elektrische range. Dat is echt ‘best of both worlds’. Elektrisch als het moet en de goddelijke B58-motor als het kan. Of andersom natuurlijk. Als je dan toch kiest voor de BMW 5-serie, dan die. De elektrische versie is simpelweg niet aantrekkelijk genoeg.
Eindcijfer: 7
+ Superstil.
+ Heel fijn onderstel.
+ Goede standaarduitrusting.
– 40e versie mist emoties.
– Minder individualisering mogelijk.
– Materiaalgebruik minder dan voorheen.
– Hoge vanafprijzen.
Vermogen 340 pk, 400 nm |
0-100 6.0 sec |
Topsnelheid 193 km/h |
Motor elektromotor |
CO2 uitstoot (fabrieksopgave) 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 77.000 euro |
Minimale bagageruimte 490 liter |
Leeggewicht 2.105 kg |
Actieradius 579 kilometer |