Rijtest: BMW i4 eDrive40 (2022)

Ok, nu wordt het serieus: een sportief gelijnde elektrische auto in plaats van de zoveelste SUV. De BMW i4 is de EV waar alle petrolheads reikhalzend maar ook wel angstig naar uitkijken. Is dit een auto waar ons soort mensen gelukkig van wordt?

BMW i4 40

Bijna identiek aan de BMW 4-serie, maar deze i4 is wel volledig elektrisch.

Wat valt op aan het uiterlijk?

Eindelijk eens een elektrische BMW die er niet uitziet als een parodie op een Star Wars spaceship. Dit is feitelijk hetzelfde koetswerk als de BMW 4-serie Gran Coupé. Alleen ontbreken de uitlaten en heeft de grille een iets ander ontwerp. Verder is het lijnenspel hetzelfde. Een mooie, elegante auto waarbij alleen de grille een punt van discussie blijft. Ja het went, maar zet er een BMW 3-serie naast en 9 van de 10 mensen kiezen toch voor dat ontwerp. Qua interieur is er wel één en ander gewijzigd. Het beeldscherm bijvoorbeeld. Die loopt nu over de volle breedte door, net zoals Mercedes-Benz dat nu doet. Qua ‘fit&finish’ heeft BMW gelukkig geen compromissen gedaan. Dit staat op hetzelfde hoge niveau als de reguliere BMW 3- en 4-series en dat betekent dat de auto het premium prijskaartje meer dan waarmaakt. Qua materiaalgebruik vind ik BMW op dit moment zelfs het meest premium in deze klasse.

BMW 330i Touring en BMW i4

Toch weer die grille.

Is het grote scherm qua bediening een stap voorwaarts?

Nee, integendeel zelfs. Het is vooral irritant. Ik mis echt de fysieke knoppen die het leven in bijvoorbeeld de BMW 3-serie zo makkelijk maken. De knoppen voor de bediening van de airco. De voorkeurstoetsen waarmee ik met één druk op de knop naar het gewenste onderdeel kan klikken. Nu moet ik vaker dan me lief is het scherm in en wel eens zoeken naar het juiste menu. Qua visuele presentatie en snelheid is het overigens fraai en gelukkig heb je ook de mogelijkheid om nog via een draaiknop of met stemcommando’s te navigeren, maar qua gebruiksvriendelijkheid is het een stap terug. Blijkbaar vindt BMW het formaat van de beeldschermen belangrijker dan de gebruiksvriendelijkheid. Jammer. Laat die bling-blingers lekker een Mercedes kopen. Je kunt juist ook uniek zijn vanwege je gebruiksvriendelijkheid. Een gemiste kans wat mij betreft.

Onhandige menustructuur BMW i4

Op je smartphone handig, maar in een auto is het lastig zoeken naar het juiste menuutje.

Is de BMW i4 een praktische auto?

In basis best wel. De auto is ruim genoeg voor de leuk en qua voorzieningen is het een prima auto. Wel valt de hoofdruimte een tikje tegen. De EV-specs zijn goed. De door de fabrikant opgegeven range bedraagt 590 kilometer en dat is gewoon dikke prima. We weten dat praktijk en theorie wel eens verschillen, maar een hele dikke 400 kilometer ga je met een normale rechtervoet makkelijk redden. Met andere woorden: in Nederland ruim voldoende. Daarnaast is de auto voor een EV ook relatief zuinig. De gunstige stroomlijn betaalt zich uit. Qua laadsnelheden is het niveau ook acceptabel. Bij de snellader kun je max 200 kW laden en dat is voldoende om de accu in een half uurtje op 80% te zetten.

BMW i4 interieur

De materialen en afwerking zijn fraai.

Wat is de eerste indruk?

Je hebt natuurlijk geen indrukwekkende ‘start-up’ meer. In absolute stilte zet je de automaatpook in D en rol je ontspannen weg. De auto geeft het bekende BMW-gevoel. Besturing en demping doen heel erg denken aan de traditionele BMW 3- en 4-series en ook is de zitpositie BMW-esk laag. De demping is stevig robuust, maar het afrolcomfort is ruim voldoende. Ook is de BMW i4 enorm goed geïsoleerd. Hier heeft BMW de laatste jaren echt enorme stappen in gezet. Onze testauto is – zoals wel vaker – lekker uitgerust en dat betekent dus dat de auto voorzien is van allerlei comfortverhogende opties en veiligheidssystemen. Uiteraard mag het optionele M-sportpakket niet ontbreken. Zorgt net even voor dat sportieve tintje en uitstraling. De sportstoelen zitten prima. Optioneel kun je een nog sportievere stoel bestellen, maar wat mij betreft kun je het geld beter op zak houden. De gewone sportstoelen zijn bij dagelijks gebruik net wat comfortabeler en passen prima bij dit type auto.

Sportstoelen BMW i4

Deze sportstoelen zitten prima.

Wat is het karakter van de auto?

Ook dat is in basis vergelijkbaar met de BMW 3- en de 4-serie. Meer GT dan een sportauto, ook al is het onderstel echt wel capabel. Zeker als je meerekent dat het leeggewicht een heftige 2.125 kilogram bedraagt. De tractie is fenomenaal, mede ook door het lage zwaartepunt van de batterijen. Als je wilt kun je de kont ook nog omgooien en dat gaat allemaal redelijk beheersbaar. Het chassis is echt heel capabel en ook stuurt de auto vrij direct in. Ook al is het stuurgevoel wat minder precies. Het voelt als een BMW 3-serie aan en dat is een compliment! Je hebt wel een tikje last van het gewicht, met name bij het remmen voel je dat er heel veel gewicht moet worden afgeschud. Ook in de bochten kun je echt gooien en smijten wel vergeten. Daar is de auto gewoon te zwaarlijvig voor. Een BMW 330i voelt net wel een tandje lichtvoetiger aan. 

achterkant BMW i4

Je mist de uitlaten, maar dat is dan ook echt alles.

Hoe bevalt de elektromotor?

Op papier zijn de specs echt heel goed (340 pk/430 nm) maar in de praktijk voelt het wat klinisch en weinig spectaculair aan. Een 0-100 sprint in 5.7 seconden is zeker niet slecht, maar gevoelsmatig is het eerder 7 seconden. Tussensprintjes gaan natuurlijk vlot, waarbij de respons op het stroompedaal eerder ontspannen dan direct is. Ik mis de kleine juichmomentjes als ik versnel. De motorbeleving is gelaten en afstandelijk. Het ontbreken van motorgeluid helpt ook niet mee bij de beleving. Je kunt in sportmode nog ‘iconic sounds’ selecteren. Dan krijg je een soundtrack die bedacht is door de bekende filmcomponist Hans Zimmer. Leuk voor een keertje, maar niet genoeg om het autohart te laten jubelen. Last but not least is het zeker geen ‘Autobahnsturmer’. De topsnelheid is begrensd op 190 kilometer per uur en dat is voor een semi-sportieve BMW gewoon ronduit teleurstellend. Boven de 180 is de rek er al echt uit en worstel je door naar de begrenzer.

Elektrische motor BMW i4

Bayerische Motoren Werke is niet meer.

Wat mag dit kosten?

De vanafprijs is niet mals. Vanaf 60.630 euro ben je welkom in de BMW showroom. Onze testauto (wel heel rijk uitgerust) kost zelfs meer dan 75 mille. Dat is fors, want de Tesla Model 3 Long Range is verkrijgbaar vanaf 58.000 euro en die auto is af-fabriek al bijzonder rijk uitgerust. Natuurlijk is de BMW wat mooier afgewerkt en fraaier gebouwd, maar het blijft wel een stevig prijsverschil. Zeker als je meerekent dat de Tesla Model 3 Long Range meer vermogen heeft (440 pk) en op EV-gebied alles net nog een tandje beter doet (iets hoger bereik, nog sneller aan de laadpaal, etc). Ook een BMW 330i is – ondanks alle belastingen – nog steeds goedkoper. Wil je toch een BMW i4 vanwege het ‘premium’ keurmerk, dan is het topmodel van de range (BMW i4 M50) ook een optie. Die kost 13.000 euro meer maar dan krijg je wel het M-sportpakket cadeau, sportremmen en 200 pk extra inclusief. Ook is de topsnelheid met 225 kilometer per uur wat acceptabeler. Al vind ik dat voor een M-Performance nog steeds teleurstellend.

Afwerkingsmissertje BMW i4

Dit vind ik wel een klein afwerkingsmissertje.

Is de BMW i4 een alternatief voor ons petrolheads?

Ik kan me voorstellen dat BMW newbies onder de indruk zijn van deze auto. De prestaties zijn in orde (buiten de topsnelheid), de handling is goed, het comfort voldoende en verder vinkt de auto alle ‘premiumvakjes’ netjes af. Eindelijk eens geen nodeloos zware en nutteloze SUV waarmee je de ijsbeer kan gaan redden. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort elektrische auto’s gebouwd gaan worden. Toch is de bittere realiteit dat ik geen moment een ‘klik’ heb gehad met deze auto. Ik wil een BMW die emotie opwekt. Begeerte. Zeker in deze prijsklasse. Dat doet de BMW i4 niet. De auto is net wat te zwaar en de elektromotor is als die stille oom op het feestje die niets zegt. En jij zit daar de hele avond naast. Dan heb je gewoon geen leuke avond. Met mijn eigen BMW 330i Touring heb ik die klik wel, terwijl de viercilinder turbomotor ook niet meteen een ‘hochemotionales’ motor is. De benzineversie biedt voor mij nog te veel voordelen (geen laadpaalstress, motorgeluid, hogere topsnelheid, minder zwaar etc). Wellicht lost de (veel) sterkere BMW i4 M50 het gebrek aan beleving wel op omdat die auto wel met stalen vuist in je rug kan beuken. Laten we het hopen. Want deze basisversie raakt mijn BMW hart nog niet. Vandaar het ietwat teleurstellende rapportcijfer, ook al verdient de auto rationeel gezien een hoger cijfer.

BMW i4

Objectief gezien niets mis mee, maar das niet genoeg voor een hoge score.

Eindcijfer: 7+

+ Fijn en capabel onderstel
+ Bekende BMW kwaliteit
+ Eens een keer geen SUV als elektrische auto
– Stevig geprijsd
– Mist emotie
– Te lage topsnelheid

Dank @Maassche Venlo voor het uitlenen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. JeanVignale schreef:

    Tja, what can I say? Ik vind het wat overdreven negatief. Heb een i4 nu bij de lease maatschappij in bestelling, 2 keer proefgereden, en de auto beviel me prima: uitstraling is dik in orde en prestaties ook. Sneller dan 190 rijden? Sneller dan in 5,3 sec naar de 100 (gemeten in een rijtest van TopGear)…moet dat zo nodig dan? Ik heb een BMW K1600GT motorfiets met een top van 250 op de navi die in iets meer dan 3 seconden naar de 100 gaat, met een jank uit de stock Akrapovic uitlaten waar een auto niet aan kan tippen. Zo kom ik beter aan mijn petrol-trekken dan in een luxe coupé. De auto sprak me zonder meer aan vanwege de stille kracht, trefzekere besturing en uitstekende afwerking. Jammer dat de aflevering nog tot mei 2023 op zich laat wachten! Het alternatief van een SUV-achtige auto hoef ik nu gelukkig niet te kiezen.

    • The DeZ schreef:

      Ik sluit mezelf helemaal aan bij het eerste deel van je reactie. Daarnaast wordt er ook weer het uitgekauwde en aanmatigende toontje aangeslagen over ‘het redden van de ijsberen’ in deze (EV) context evenals laadpaalstress. De enige die laadpaalstress ervaren zijn degenen die nooit een EV in bezit hebben gehad. Hiervoor een Tesla Model S P100D gehad die 10.7sec nodig had om naar de 200km/h te gaan en een topsnelheid had van 261 km/h. Zegge en schrijven 2x maar gedaan/kunnen doen. De realiteit is dat je zelden boven de 180km/h uitkomt omdat het domweg te druk is. Hooguit die paar keer per jaar met vakantie door Duitsland. Het is allemaal voor de bühne. Naast onze i4 edrive 40 hebben we ook de iX3 facelift die we als gezinsauto inzetten. Beide prima EV’s met wat compromissen omdat het geen bespoke EV’s zijn. Daar kies je voor. Evenzo voor de (prominente) neus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten