Rijtest: BMW E38 730D (2001)

De BMW 7-serie, Mercedes S-klasse en Audi A8 staan voor het allerbeste. Meer comfort en luxe zijn nauwelijks denkbaar. Maar geldt dit ook voor een 13 jaar oude BMW 730d? Aan mij de schone taak om het antwoord op deze vraag te geven.

Concoursstaat
Helaas hebben oudere BMW 7 modellen inmiddels een wat dubieuze reputatie. Meestal zitten er louche types achter het stuur die je niet in je huis wilt uitnodigen. Die ook niet altijd zo goed voor hun auto’s zorgen. Hoe vaak zie ik niet een 7 serie met bedenkelijke spoilers, uitlaten en velgen rondrijden. Zo zonde!  Je moet er wel even naar zoeken, maar er zijn gelukkig nog uitzonderingen. Er zijn nog liefhebbers die hun prachtige 7 serie koesteren en zo origineel mogelijk willen houden.

bmw 730d

Ik sta nu oog in oog met zo’n juweeltje: een BMW E38 730d van bouwjaar 2001. Een klassieke en tijdloze auto. Nog steeds een statige en chique verschijning. Dit is het laatste faceliftmodel. Voorzien van het 16:9 navigatiebeeldscherm en de 194 pk sterke zescilinder dieselmotor. Deze auto is net ingereden. In 13 jaar tijd staat er iets meer dan 100.000 kilometer op de teller. De lak oogt als nieuw, net als de velgen. Het interieur is in concoursstaat. De eigenaar vertelt me dat hij zelfs zijn trouwring afdoet voor hij instapt. ‘Als ik het portier open wil ik niet met mijn ring de lak aantikken. Het kost me een paar nachtjes op de bank, maar dat is het me waard’. Held!

Lust voor het oog
Ik zit inmiddels al een kwartier in de auto en ben ik nog steeds niet weggereden. Ik geniet van het prachtige interieur. Naar mijn bescheiden mening is dit het mooiste interieur ooit door BMW gebouwd. Klassiek in de goede zin van het woord. De afwerking en materiaalgebruik zijn ook naar de huidige maatstaven fantastisch. Het fraaie nappaleer is zo goed als nieuw, het houtwerk in het interieur krasvrij.  Zelfs de pixeltjes in het display tonen zoals het hoort. De nappalederen zetel is de fijnste waar ik ooit op gezeten heb.  Volledig elektrisch verstelbaar uiteraard. Hier kan ik dagen in zitten. Dit is een puntgaaf exemplaar!

Heerlijke comfortstoelen

Ook nu is dit nog steeds een zeer luxe auto. Xenon, elektrische comfortstoelen, dvd navigatie(!), leer, ESP (DSC), parkeersensoren, panoramadak, DSP audio, dimmende spiegels, een elektrisch te openen kofferbak etcetera. De lijst met extra’s is ellenlang. En het mooie is dat alles werkt.

Intensiv Reiniging
Het oog voor detail is verbluffend. Het dashboardkastje is bekleed met fraai zacht velours zodat ik geen last heb van rammelende pennen en ander klein spul. Ook de zonnekleppen zijn bekleed met hetzelfde velours. Totaal zinloos, maar toch moet ik lachen als ik het zie. En ook aan de passagier rechtsachter is gedacht. De sluiting van de veiligheidsgordel zit niet in het midden, maar rechtsachter. Dan kun je er makkelijker bij. Het toont de maniakale aandacht voor de details. Topkwaliteit met hoofdletter T.

Misschien kan ik deze maniakale afwijking wel het best aantonen met de volgende anekdote. Een kritische BMW rijder ergerde zich al een tijdje dat hij met zijn ruitenwisser en -sproeier niet meer de dode vliegen van zijn voorruit kon vegen. En hij had weinig zin om bij iedere ‘Tankstelle’ zijn voorruit te moeten poetsen. BMW nam de klacht serieus en kwam met een oplossing genaamd ‘Intensiv Reinigung’. Onder de motorkap werd een extra reservoir geplaatst en dit werd gevuld met een chemisch goedje. Giftig genoeg om iedere dode vlieg weg te branden. Helaas waren de BMW engineers iets te fanatiek geweest bij het vinden van een oplossing. Later bleek dat dit ‘wondermiddel’ net wat te giftig was. Maar het tekent de bereidheid van de engineers om ieder probleem aan te pakken.

bmw 730d

Comfort met hoofdletter C
Het rijden in de ruim 5 meter lange 7 serie is een belevenis. Comfort schrijft de Bimmer met een hoofdletter C. Ik geniet van de ervaring. Wind- en bandengeruis zijn gereduceerd tot een minimum. Oneffenheden in het wegdek bestaan niet meer. De standaardvering maakt gehakt van iedere rimpeling in het asfalt. Wat een verademing als ik dit vergelijk met veel moderne auto’s. Die zijn omwille van het modewoord ‘dynamiek’ vaak onnodig hard geveerd. Deze 7 serie stamt nog uit de tijd dat ronderecords op de Nordschleife geen issue waren. Heerlijk!

Buiten adem
Decent op de achtergrond hoor ik de zescilinder diesel haar werk doen. Een prachtig en melodieus blok. Het blok is niet overdreven krachtig (194 pk/410 nm), maar motor en automaat vormen een geweldige combinatie met de auto. De vijftrapsautomaat is volgens de huidige maatstaven ouderwets, maar ik kom niets tekort. De bak is volledig afgestemd op comfort en schakelt boterzacht naar de volgende versnelling. De trekkracht van de zescilinder is voldoende om ook bij lage toeren vooruit te komen. Alleen op de Autobahn mis ik 40 extra paardjes. Boven de 200 gaat de acceleratie wel wat moeizamer en raakt de BMW wat buiten adem. Dan gaan de kilootjes toch tellen. Op de ‘Oberhausen Straight’ heb je meer aan een krachtigere 740i of 750i, maar reken dan wel op forse verbruikcijfers. Met deze 730d kun je wel gewoon 1 op 13 halen als je rustig aan doet. Heel erg netjes voor een auto van dit formaat. Qua handling moet je niet al te veel verwachten. De auto is te zwaar en te comfortabel geveerd. Maar het stuurgevoel is best prettig. Vlezig en vol gevoel. Een echte BMW dus.

bmw interieur

Zwakke punten?
So far so good dus. Maar moet je wel aan een 13 jaar oude BMW beginnen? Loop je niet leeg op onvoorziene reparatiekosten? Mijn belangrijkste advies: ga grondig te werk als je een dergelijke auto gaat aanschaffen. Kijk goed naar de onderhoudshistorie en naar eventuele schades. Maak een proefrit met de auto en neem een kenner mee die verstand heeft van techniek. Overweeg ook een aankoopkeuring. Een slecht onderhouden auto kan je echt kapitalen kosten, dus negeer bij voorbaat de sjonnie modellen met hoge kilometerstanden . Probeer een gaaf exemplaar te scoren bij een goede specialist of BMW dealer. Het kost wat meer, maar je hebt ook meer zekerheid dat je probleemvrij kunt blijven rijden.

bmw 730d deel 2

Deze BMW 7 serie staat bekend als een zeer robuuste auto. Toch heeft deze auto ook een paar zwakke plekken. Zoals eerder genoemd vallen de pixels in het dashboard wel eens uit en ook zijn kostbare reparaties aan de kwetsbare vooras niet uit te sluiten. Extra budget mag je ook reserveren voor de remmen. Deze kunnen het grote gewicht van de auto niet zo goed managen, waardoor ze bovengemiddeld snel slijten. Toch verkies ik de E38 boven de opvolger, de E65. Dit model heeft veel meer last van elektronica problemen. En het design van Chris Bangle kan mij niet bekoren.

Of toch een Skoda Fabia?
En wat kost zo’n slagschip nu? Als je kijkt op autoscout24.nl of autoscout24.de zie je vooral heel veel goedkope modellen met hoge kilometerstanden. Het aanbod voor een goed onderhouden exemplaar met een vergelijkbare kilometerstand is erg gering. Zoek je een goed onderhouden exemplaar met een vergelijkbare kilometerstand dan moet je rekenen op een bedrag rond de 12.000 – 15.000 euro. Houd er wel rekening mee dat je bij een auto van 13 jaar oud wat meer geld moet reserveren voor het onderhoud. De materialen zijn ook flink duurder en de wegenbelasting en verzekeringskosten zijn stevig. Maar negeer de rationele argumenten om toch een Skoda Fabia of Volkswagen Polo te kopen. Deze BMW rijdt zoveel fijner. Zoveel geciviliseerder. Dit is oprecht de beste auto waar ik ooit in gereden heb. Gewoon doen dus, nu het nog kan!

Wil je ook zo’n youngtimer kopen? Houd dan de volgende sites in de gaten:

Eindoordeel: 8,5
+ comfort
+ luxe
+ voor de prijs van een Fabia rijd je in een 7 serie
– imago
– onderhoudskosten

En om af te sluiten nog een leuk filmpje waar we deze auto op topsnelheid rijden.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten