Rijtest: BMW 630d GT xDrive (2018)

Ik heb een goede reden om nog eens een keer van Limburg naar mijn huisdealer Hans Severs in Alphen aan de Rijn te rijden. De nieuwe BMW 6-serie GT staat voor me klaar. Een BMW voor oude mannen. Ik doe mijn kunstgebit in, sleep de rollator voor me uit en ga op pad naar Alphen aan den Rijn om de BMW 630d GT aan een kritische rijtest te onderwerpen.

Foto BMW 6-serie GT

Is IRL nog mooier dan op de foto’s!

Eerste indruk?

Het valt best mee met het ouwemannen gehalte. Dit is een mooie en strakke auto. Zeker in vergelijking met de voorganger, de toenmalige 5-serie GT. De nieuwe BMW 6-serie GT oogt ranker en veel minder als een zeecontainer. Zeker in het ‘echie’ mag de BMW 6-serie GT er zijn, alhoewel ik de gewone BMW 6-serie coupé nog fraaier vind. Die auto is nog iets sportiever dan de BMW 6-serie GT. Die laatste moet vooral comfortabel zijn en heeft ook een iets hogere zitpositie. Fijn voor oudere bestuurders.

De coupélijn is duidelijk herkenbaar ‘en profil’

Hoe is het interieur?

Het interieur is natuurlijk wat je mag verwachten van een auto die meer dan 100.000 euro moet kosten. Of je nu in een BMW 5-serie, X3 of 6-serie stapt. De interieurs zijn mooi afgewerkt en de materialen zijn bijzonder fraai. Toch ervaar ik niet het verwengevoel van een Audi of Mercedes. Die voelen net iets meer ‘premium’ aan en ik mis een beetje originaliteit in deze 6-serie. Qua technologie is de BMW 6-serie GT helemaal ‘up to date’. Je kunt er zelfs – voor een korte tijd – autonoom in rijden. Een prima optie voor de doelgroep. Scheelt wat brokken achter het stuur. Als echte Driveaholic pak ik natuurlijk liever zelf het stuur.

Bekend BMW spul. Prima, maar net geen Audi.

Welke motoren zijn beschikbaar?

De nieuwe BMW 6-serie GT is met verschillende motoren leverbaar. Een paar benzinemotoren en een drietal diesels (20d, 30d en 40d). Wij rijden in de 30d, een zes-in-lijn turbodiesel met 265 pk en 620 nm bij 2.000 toeren. BMW bouwt prachtige zescilinders en deze zescilinder turbodiesel is daar een schoolvoorbeeld van. Natuurlijk levert hij vanaf bijna stationair al bergen koppel, het fijne is dat hij bij hoge toeren niet inzakt. Hij blijft gaan tot bijna 5.000 toeren. Bij stationair hoor je de diesel nog ver weg tokkelen, maar eenmaal onderweg maakt de auto het kenmerkende zes-in-lijn geluid. Het klinkt prachtig, rijk en verfijnd. Bij een luxe auto als deze hoort ook een luxe motor. Dan maar geen erfenis voor je (klein)kinderen. Dan maar geen nieuwe heup. De upgrade naar de zescilinder is het waard. Wat draait de BMW 630d GT mooi zeg.

De uitlaat zorgt niet voor auditief genoegen dat doet de motor vooral zelf!

Moet je nog wel een diesel willen?

Ja. Volmondig ja. De zes-in-lijn turbodiesel is gekoppeld aan de bekende achttrapsautomaat en dat is een geweldig huwelijk bij dit soort auto’s. Het fijnst is om deze auto op driekwart gas te rijden. Dan surf je op die enorme koppelgolf met het grootste gemak naar een hoogst illegaal tempo. Het gaat zo moeiteloos en zo soepel, dat is bijna onvoorstelbaar. Hij voelt niet eens heel veel langzamer aan dan de BMW 335D die we laatst reden. Natuurlijk is die auto sneller, maar dat boeit niet echt. De 6-serie GT is geen volgasauto, ook al kun je in 6,1 seconden naar 100 denderen en kun je uiteindelijk 250 kilometer per uur rijden op de Duitse Autobahn. Het grote voordeel van de diesel is de actieradius. Je kunt zonder moeite 1 op 14 rijden met deze auto (zuiniger kan ook nog wel als je je best doet) en dat betekent dat je zonder te stoppen naar Milaan kunt rijden. Het is dat je blaas af en toe zal protesteren, dat hoort nu eenmaal bij de leeftijd. Al met al is dit de ideale motor voor deze auto.

Deze motor moet je nemen!

Kun je er als ‘jonkie’ ook blij van worden?

Ja absoluut. Het ouwemannen karakter van de BMW 6-serie GT bevalt me prima. Waarom altijd die focus op sportiviteit als er heel veel mensen (echt niet alleen de oudjes) gewoon optimaal comfort en luxe willen? Precies dat biedt de BMW 6-serie GT. Ook al is de auto in basis gewoon een 5-serie, toch is dit de auto die je wilt hebben als je zo stil en rustig mogelijk van A naar B wilt cruisen. BMW heeft er werk van gemaakt. Dankzij de luchtvering is de auto verbijsterend comfortabel, de stoelen zijn breed genoeg voor ieder formaat en je blijft verschoond van wind- en rijgeluiden. Alleen de motor hoor je heel ver weg en dat is alleen maar prettig want het is tenslotte wel een BMW.

De comfortstoelen zitten echt briljant.

Is deze auto ook geschikt voor de sportieve bestuurder?

Nee natuurlijk niet. Hij stuurt echt niet onverdienstelijk, maar je bent met te veel kilootjes onderweg en ook is het onderstel meer op comfort dan op sportiviteit gericht. Deze lobbes is gebouwd voor de snelweg. Prima verder! Ik vraag me al bijna af wat de toegevoegde waarde is van een BMW 7-serie. Hooguit heb je daar wat meer gadgets voor de achterpassagiers en is het gevoel van luxe iets groter. Qua rijcomfort zijn beide bolides vergelijkbaar en ook hebben de achterpassagiers in de BMW 6-serie GT meer dan voldoende beenruimte. De hoofdruimte is iets krapper, maar nog steeds goed te doen.

Sportremmen op je BMW 6-serie GT? Die heb je dus echt niet nodig!

Wat mag dit kosten?

Te veel geld natuurlijk voor een omgebouwde BMW 5-serie, zeker als je de versie met xDrive (4WD bestelt). Een BMW 530D xDrive kost net geen 80.000 euro terwijl de BMW 630D xDrive GT vanaf 92.000 euro op je oprit staat. Lang leve de marketing. Uiteraard ben je er dan nog niet, want de optielijst is lang en lekker. Je passeert zonder moeite de grens van 120.000 euro als je de auto volle bak uitrust. Je hebt dan prachtige gadgets dat je met je sleutel je auto kunt in- en uitparkeren maar praktisch is het niet. Helemaal omdat die XXL ‘sleutel’ niet in je broekzak past. Beperk je tot de broodnodige luxe-items (goede audio, mooi leer, etc.) en je bent net zo gelukkig.

Een optie die er wel toe doet is het M-pakket. Auto ziet er dan gewoon lekker dik uit. Wel even de M-logootjes verwijderen.

Conclusie

Minpunten? Op de prijs na eigenlijk niet. Onthaasten met de BMW 630D GT is een fantastische ervaring. In alle rust, luxe en comfort van A naar B reizen. Dat doet de BMW 630D GT als geen ander. Je hebt meer auto echt niet nodig. Hij is snel genoeg, redelijk zuinig, je zit iets hoger en de auto is groot genoeg om je kleinkinderen op de achterbank te dumpen. Hij is perfect voor de doelgroep en eigenlijk voor iedereen die gewoon een zo comfortabel mogelijke auto wil. Met als kers op de slagroom de heerlijke motor. De zescilinder turbodiesel is pure verwennerij. Dit is een auto voor iedereen die maximaal comfort, luxe en ruimte wil. Dat heeft niets te maken met leeftijd maar met gezond verstand!

Ouwe mannenauto? Ik zou er ook prima mee kunnen leven. Geweldige auto!

Eindcijfer: 8+
+ Wat een comfort!
+ Heerlijke motor
+ Vol met luxe
+ Dit is de ultieme onthaastauto
– alleen die prijs. Tsja

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Hans Severs BMW/Mini.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

7 reacties

  1. Stef schreef:

    Mooie, goed geschreven recensie. Top gedaan buurman.

  2. Ramon Wilts schreef:

    Heey mijn Trouwauto de SH937G 🙂 cool

  3. Bell Stinger schreef:

    Staat deze auto niet meer op het onderstel van een 7 serie zoals de 5GT wel deed?
    Verder is dit gewoon zoals je zegt de heerlijke reisauto net als de 5GT.

  4. Christian Schilder schreef:

    Goede vraag. Volgens mij is dit idd onderstel van de 5-serie. Maar weet dat niet 100% zeker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten