Rijtest: BMW 545e xDrive (2022)
Kun je nog enigszins betaalbaar een zescilinder BMW rijden zonder dat je leegloopt op de bpm? Yes, you can! Bij de plugin-hybride BMW 545e betaal je slechts 1.241.euro bpm en voor 78.000 euro krijg je ook nog eens 394 pk! Dezelfde combinatie vind je ook in de BMW X5 45e en die auto is maar 9 mille duurder. Welke moet je kiezen?
Wat zijn de specs?
Die zijn indrukwekkend. Een 3.0 liter zescilinder turbomotor (286 pk) zorgt samen met een 109 pk grote elektromotor voor de aandrijving. Aan vermogen geen gebrek, want deze combinatie is goed voor 394 pk en 600 nm. Inderdaad, dit is dezelfde configuratie als bij de BMW X5 45e en in die auto was ik al onder de indruk van deze motor. Nu mis ik nog een (flink) paar kilootjes en profiteer ik natuurlijk van de veel betere luchtweerstand van de BMW 5-serie. Dat zie je terug in de sprintcijfers. De BMW X5 45e doet de 100-200 sprint in 15.5 seconden, de BMW 545e snoept daar maar liefst 3.6 seconden van af en is goed voor een zeer respectabele 11.9 seconden. Dat is sneller dan de 462 pk sterke Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Een Porsche 991.1 Targa 4 GTS is maar 2 tienden sneller op onze Dragy leaderboard. Ook bij de 80-120 sprint is de BMW 545e razendsnel. Daar is de BMW 545e met een tijd van 2.9 seconden maar liefst 0.6 seconden rapper dan de BMW X5 45e. Prachtige tijden, zeker gezien het vrij forse leeggewicht (1.920 kg) van de BMW 545e. Maar ook in dit opzicht is de BMW 545e nog altijd bijna 500 kg lichter dan de BMW X5 45e.
Hoe doet de auto het op de Duitse Autobahn?
Van het hoge gewicht heb je geen enkele hinder. De motor sleurt vanaf bijna stationair als een bezetene naar het rode gebied, waarbij de achttraps ZF-automaat geen slag verkeerd maakt. Wat is dit een heerlijke combinatie. De elektro- en benzinemotor werken zeer harmonieus samen en dankzij die elektrische aandrijving heb je voelbaar meer koppel tot je beschikking. Nog meer, want de B58 motor is vanuit zichzelf al echt een koppelbeul. Qua geluid profiteer je ook van de extra cilinders en geniet je van het kenmerkende zescilindergeluid. Heerlijk! Jammer dat je in sportmode iets te veel sound uit de speakers hoort. Dat had beter/mooier gekund bleek uit de rijtest met de BMW M240i. Snel terug naar comfortstand, daar is het geluid veel prettiger. Luid wordt de auto overigens nooit, maar daar is dit ook niet de auto voor. Dit is een auto voor de lange (zakelijke) reizen en dan zijn zaken als rust, comfort, luxe en gebruiksgemak veel belangrijker. Zoals je mag verwachten rijdt de auto ook op zeer hoge snelheid feilloos (bij 253 op teller grijpt de begrenzer in). Wat een heerlijke Autobahnbeul is dit.
Wat is nog meer goed?
Heel veel. De BMW 5-serie is nog steeds mijn favoriet in deze klasse. Dit is zo’n steengoede auto. Het comfort en de rust aan boord zijn indrukwekkend. Je bent volledig afgesloten van de buitenwereld en je geniet van je eigen stiltecocon. In de verte hoor je die heerlijke zescilinder ontspannen draaien en de uitstekende Harman en Kardon audio is ook goed voor de nodige auditieve genoegens. Kost iets extra, maar altijd aanvinken. Dat geldt ook voor de optionele comfortzetels. Niet de meest sportieve stoel, maar voor lange reizen zo geweldig fijn! Je hebt in een 5-serie geen hypersportieve stoel nodig, dit is veel fijner. Qua afwerking en materiaalgebruik laat de BMW 5-serie helemaal niets te wensen over en qua gebruiksgemak wordt het niet beter. Letterlijk, want ook BMW stapt bij de nieuwste modellen ook over op de touchscreen waanzin. Dat kan bij deze 5-serie natuurlijk ook maar gelukkig heb je overal nog ouderwetse knopjes en een grote draaiknop. Dat werkt zo prettig. Bijzonder fraai is ook de ‘individual’ lederen bekleding. Zorgt voor net even dat extra beetje ‘topklasse’ gevoel. Ik vraag me oprecht af waarom je nog een BMW 7-serie zou kopen.
Misschien alleen voor de status?
Dat zou een reden kunnen zijn, want de BMW 5-serie ziet er wat meer ingetogen uit. Hier geen moddervette grille, maar gewoon nog eentje van een meer bescheiden maatje. Ook scheelt het dat je een BMW 5-serie natuurlijk wel wat vaker ziet rijden. Dus val je wat minder op. Wat prima is, want in Nederland zijn klanten daar vaak wel gevoelig voor. Dat heeft de BMW 545e dus ook voor op de BMW X5 45e. Dat is toch al iets meer een PC Hooftstraattrekker. Wel kun je de BMW 545e nog verfraaien met wat optische ‘spielerei’. Bijvoorbeeld het M-sportpakket, de rode remklauwen en 19 of 20 inch velgen. Zou ik altijd doen, want dat doet wel iets voor de uitstraling van de auto. Ordinair wordt nooit, wel dikker. Zonder M-sportpakket is de auto naar mijn smaak net iets te anoniem.
Kun je er nog sportief mee rijden?
De auto voelt gelukkig niet als een (deinende) boot aan, maar het gaat te ver om de auto sportief te noemen. Daarvoor kun je beter een BMW 3-serie kopen. De rijbeleving in de BMW 5-serie is veel meer gericht op comfort en daardoor is de relatie wat afstandelijker. Prikkels worden te veel weggefilterd. Dat geldt voor de demping maar ook voor de besturing, motor en de aandrijflijn. De BMW 545e is alleen leverbaar met xDrive (vierwielaandrijving). Heel eerlijk: dat vind ik wel een klein beetje jammer. De auto mist voor mij wel een klein beetje het echte BMW-karakter. Natuurlijk is het logisch dat BMW zich vooral concentreert op comfort in deze klasse, maar ik had een iets scherpere setting wel kunnen waarderen, ook al kun je het gewicht nooit helemaal wegfilteren. Desondanks rijdt de auto wel degelijk een (klein) tandje scherper dan de Audi A6 of Mercedes E-klasse en lever je absoluut geen comfort in. Porsche laat met de Panamera 4 E-Hybrid zien dat je wel degelijk een dynamische plug-in hybride kunt bouwen. Ik weet het, andere prijsklasse enzovoorts. Maar toch.
Wat zijn nog meer minpuntjes?
Allereerst de elektrische range. Die is met 56 kilometer fabrieksopgave eerder gemiddeld. De BMW X5 45e komt 88 kilometer ver op alleen de batterijen. Ook vind ik de elektrische rijmodus niet heel erg prettig. Dan mis je echt wel wat vermogen en voelt het wel heel erg geknepen aan allemaal. Natuurlijk kun je vol de kickdown intrappen, maar dat is meteen wel het andere uiterste. Een ander minpuntje van het concept plug-inhybride is dat je wat bagageruimte inlevert (410 versus 530 liter voor een benzine of dieselgestookte 5-serie) en dat je ook een kleinere tankinhoud hebt (46 liter). Daar heb je in Nederland weinig last van als je iedere keer netjes stekkert, maar bij je vakantiereizen sta je wat vaker bij de benzinepomp. En ‘last but not least’ is de 545e alleen als sedan leverbaar. Zonde, want juist als Touring heb je net even dat beetje extra bagageruimte voor het geval 410 liter te weinig is.
Wat mag dit kosten?
Goedkoop is natuurlijk een relatief begrip want een vanafprijs van net geen 80.000 euro is nog steeds alleen weggelegd voor de ‘happy few’. En toch is het een scherpe prijs als je bedenkt dat een viercilinder BMW 530i xDrive ook al 75 mille kost. Overigens is er ook een viercilinder plugin-hybride BMW 530e beschikbaar (keuze tussen achterwielaandrijving en xDrive) die voor respectievelijk 68 en 71 mille in de prijslijst staat. Scheelt flink, maar wat mij betreft is de zescilinder die extra 10 mille wel waard. Qua prestaties en ‘laufkultur’ is de zescilinder nog altijd in een ‘league of his own’. Over zescilinders gesproken, de achterwielaangedreven BMW 540i en 530d zitten ook in dezelfde prijsrange. Dus of je de plugin moet nemen hangt ook wel af van de mate waarin je bereid bent om te stekkeren. Doe je dat vaak, dan loont een plug-in hybride echt wel. Qua opties kun je het op alle modellen overigens zo gek maken als je wilt, maar met de meest gangbare opties aan boord moet je het onder de ton makkelijk kunnen redden. Uiteraard kijk ik ook even met een schuin oog naar de BMW X5 45e. Die is verkrijgbaar vanaf 87 mille en dan betaal je een kleine 9.000 euro meer. Dat is geen groot verschil in deze prijsklasse.
Welke van de twee kies ik?
Dat is niet heel makkelijk. Qua comfort zijn de BMW X5 en 5-serie gelijkwaardig en qua prijs ontloopt het elkaar ook niet zoveel. Als je voor uitstraling gaat dan kun je niet om de BMW X5 heen, mensen die meer anoniem willen blijven zijn duidelijk beter af met de BMW 5-serie. Ook heeft de BMW X5 een groter elektrisch bereik en dat kan heel handig zijn als je daar vaak gebruik van wilt maken. De BMW 545e doet het net even beter qua prestaties en rijdynamiek. De BMW X5 geeft je iets meer een gevoel van onoverwinnelijkheid achter het stuur. Het ‘Panzer’ gevoel. Zeg het maar. Wat mij betreft is het een gelijkspel. Voor beide auto’s geldt dat het verwenmobielen van de buitencategorie zijn. Een verkeerde keus kun je niet maken. Welke aandrijflijn dan voor een BMW 5-serie? De 545e heeft in ieder geval een heel erg fijne motorisering en dat geldt eigenlijk ook voor de andere zescilinders. Sterker, ook de viercilinder BMW 530i heeft zijn waarde al bewezen. Ook op dat gebied heb je volop keuzestress. Maar als ik toch moet kiezen neig ik toch wel naar deze BMW 545e. Het is gewoon een steengoede combinatie en het geeft me stiekem wel een goed gevoel dat ik nauwelijks bpm afdraag.
Conclusie?
Al met al doet de BMW 545e precies wat je van een auto in dit segment mag verwachten. Deze auto is in staat om je in alle rust met een maximum aan comfort en luxe razendsnel van A naar B te brengen. Je kunt de ijsbeertjes redden in de elektrostand maar naar wens ook genieten van de heerlijke zescilinder. Dit is een topklasse auto. Niets meer en zeker ook niets minder. Het is hooguit jammer dat de BMW 545e niet als Touring verkrijgbaar is. Op dynamisch gebied zet de BMW 545e geen nieuwe standaarden maar dat zal voor veel kopers helemaal geen issue zijn. Voor mij (nog) wel, maar ik acht de kans groot dat ik na mijn vijftigste de overstap waag naar een BMW 5-serie. Dan is een BMW 545e met goddelijke comfortstoelen zeker een optie. Ik verheug me er stiekem zelfs een beetje op ;).
Eindcijfer: 8.5
+ Geweldige krachtbron.
+ Zeer comfortabel en luxe.
+ Gebruiksvriendelijk.
+ Goede value for money.
– Alleen als sedan leverbaar.
– Dynamische BMW randje ontbreekt een klein beetje.
Dank @BMW Maassche Echt voor het beschikbaar stellen van de auto.
Dag Christian,
Mooi verslag! Hoe zijn de prestaties als de batterij leeg is (en je dus enkel de zescilinder ter beschikking hebt)?
Heb ik eigenlijk nooit ‘last’ van gehad omdat er altijd wat eBoost beschikbaar was.
ik mis heel soms mijn 330 nog maar nu (54 jaar) verwacht toch mijn 545e op te rijden elke nieuwe versie wordt ook niet mooier meer