Rijtest: BMW 530e (2019)
Een milieuvriendelijke bolide voor de succesvolle zakenman/-vrouw? Hij bestaat. De BMW 530e is een plugin hybride die daadwerkelijk zuinig rijdt. Eigenaar Niels rijdt dagelijks 100 kilometer, rijdt stevig door en rijdt toch 1 op 15 met zijn BMW 530e. En dan houdt hij zich dus echt niet in. Wegen de voordelen van de plugin hybride op tegen de nadelen? Of kun je toch beter een volledig benzinegestookte BMW 530i kopen?
Welke nadelen?
Laten we daar voor de verandering eens mee beginnen. Dat zijn er namelijk wel een paar. Bijvoorbeeld de kofferbakruimte. De accu’s slurpen 120 liter op. Er blijft 410 liter over en dat is niet bijster ruim voor dit segment. Een ander nadeel is de fors kleinere tankinhoud. De BMW 530e slikt maar 46 liter terwijl de BMW 530i een tankinhoud van 68 liter heeft. Bij het snellere Autobahnwerk mag je dus heel vaak stoppen om je tank bij te vullen. Het laatste compromis dat je moet sluiten is het hogere gewicht. De 530e weegt 230 kilo meer dan de 530i. Is geen wereldramp hoor, maar je voelt wel dat de auto zwaar is en dat gaat natuurlijk ten koste van de rijdynamiek.
Wat zijn de voordelen?
Allereerst het brandstofverbruik. In theorie kunt je 50 kilometer elektrisch rijden. In de praktijk betekent dit waarschijnlijk eerder 35 kilometer, maar dat is toch mooi meegenomen. Handig als je in Utrecht woont en in Amersfoort werkt. Dan rijd je gewoon volledig elektrisch naar je werk. Een ander voordeel is iets wat je in theorie niet ziet maar in de praktijk wel voelt. Dankzij het direct beschikbare koppel van de elektromotor voelt de motor nog soepeler aan. Het koppel is direct beschikbaar en het maakt het geheel tot een hele soepele en buitengewoon comfortabele aandrijflijn. Ook heel erg stil. Je hoort nauwelijks dat de benzinemotor bijspringt. Daarbij is de auto echt zuinig. Die 1 op 15 is geen bullshit maar prima haalbaar, zo bleek ook tijdens mijn testrit. Toch knap!
En de prestaties?
Die zijn gewoon goed. Geef je de auto de sporen, dan sprint de ruim 1700 kilogram zware BMW 530e in 6.3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Bij 235 km/h vindt BMW het goed genoeg en wordt de snelheid afgeknepen. De eveneens 252 pk sterke BMW 530i kruipt dan nog even door naar 250 echte kilometers, maar de BMW 530e is echt wel rap genoeg om ook de meer kritische bestuurder te behagen. Voor bestuurders met echte sportieve aspiraties zijn de BMW 530e als ook de 530i natuurlijk net niet speciaal genoeg. Dan moet je bij BMW wat dieper in de buidel tasten en één van de heerlijke zescilinders kiezen. Heb je het budget, altijd doen!
Is het een fijne kilometervreter?
Ja, zolang je niet harder dan 180 rijdt. Daarboven spoort de auto net niet lekker genoeg. De besturing wordt vaag en zoekerig en je bent net wat te vaak aan het corrigeren achter het stuur. De auto ligt niet zo strak op de weg als je in dit segment mag verwachten. Misschien dat de grote 20 inch velgen dit veroorzaken? Helaas heb ik niet kunnen rijden in een versie met kleinere velgen om dit verder te onderzoeken. Op dit minpuntje na verder geen klachten. Ik zal niet beweren dat de auto zweeft maar de dempers verwerken oneffenheden prima. Het verschil met de Mercedes E-klasse en Audi A6 is dat de BMW veel meer uitnodigt tot steviger stuurwerk. De besturing geeft meer feedback en ook is het onderstel beter in staat om snelheid mee te nemen. Het is natuurlijk geen sportauto maar je kunt er gewoon leuk mee sturen zonder dat het comfort hieronder lijdt. Dat doet BMW gewoon heel erg goed. Wel is de enthousiaste stuurman natuurlijk altijd beter af met de BMW 530i omdat deze ruim 200 kilogram lichter is.
Hoe is het interieur?
Alle BMW’s lijken erg veel op elkaar dus hier geen verrassingen. Het interieur is natuurlijk fraai afgewerkt en de materialen zijn mooi maar Mercedes en Audi acteren op een net nog iets hoger niveau als ik eerlijk ben. De gemonteerde sportstoelen vind ik wat aan de smalle kant. Je doet er verstandig aan om de comfortstoelen aan te vinken. Dat zijn echt waanzinnige zetels. De BMW 5-serie profiteert van de nieuwste generatie iDrive techniek en dat is nog steeds een zegen. Wat mij betreft is dit nog steeds ‘top of the bill’ qua gebruiksvriendelijkheid.
Profiteer je financieel nog van de lage CO2 uitstoot?
Een klein tegenvallertje! Je zou verwachten dat je profiteert van de lage CO2-uitstoot (44 gram CO2!) maar daar heb je helaas geen profijt van. De BMW 530e kost 65.000 euro en is zelfs ietsjes meer dan de BMW 530i. Natuurlijk profiteer je wel van een iets gunstiger brandstofverbruik maar ik had verwacht/gehoopt dat de BMW 530e gunstiger zou zijn. Jammer. Zoals bij iedere BMW is de optielijst lang en kun je zo tienduizenden euries aan opties bijplussen. Gelukkig kun je opties combineren in aantrekkelijke pakketten, zoals het High Executive pakket, Parking Pack en meer. Een gratis advies. De standaard audio klinkt al best goed. Een upgrade is natuurlijk altijd lekker, maar niet direct nodig.
Rijdt de BMW 5-serie beter dan de Mercedes E-klasse?
Ik vind van wel. De Mercedes-Benz E-klasse rijdt heel comfortabel maar de dieselmotor vind ik wat te rauw en ook maakt de auto iets te veel wind- en bandengeruis. Daar heeft de BMW veel minder last van (ondanks de 20 inch wielen). Ook loopt de motor in de BMW veel rustiger. Is natuurlijk een beetje appels en peren vergelijken (benzine vs diesel) maar toch. Daarnaast rijdt de BMW dynamischer en leeft de auto meer in je handen. Dat vind ik erg fijn! Helemaal hoteldebotel ben ik niet op de auto. Daarvoor vind ik het interieur net niet mooi genoeg en stoort het me een klein beetje dat de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden net niet optimaal is. In dit segment moet dat gewoon top zijn. Ongeacht de velgmaat. Desondanks is een 8- een prima rapportcijfer.
Moet je de BMW 530i of toch de 530e kiezen?
Dat is eveneens een lastige vraag. De BMW 530e heeft natuurlijk een gunstiger brandstofverbruik als voordeel. Toch zijn er ook een paar nadelen waar je mee moet leren leven. De kleinere kofferruimte bijvoorbeeld, of het hogere gewicht. Ik denk dat het afhangt van je situatie. Is je woon-werkverkeer redelijk beperkt? Neem dan de BMW 530e. Rijd je langere afstanden en rijd je nog wel eens met meer dan stevig tempo? Neem dan de BMW 530i of één van de diesels. Bij voorkeur natuurlijk een zescilinder.
Eindcijfer: 8-
+ Fijne mix sportiviteit en comfort
+ Kwalitatief hoogwaardige auto
+ Zuinig, stil en toch vlot
– Onpraktischer dan een 530i
– Wat onstabiel boven 180 km/h
Terug naar Seat Leon cupra 400pk of deze auto?
Een beetje appels en peren vergelijken natuurlijk. Hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur. Ik kies zelf voor de 400 pk Cupra maar als je elke dag 300 kilometer moet rijden kies ik toch echt voor de 5-serie.
Cupra voor de win 100%, Maar nog een vraagje: wat is een leuke eerste auto? Het liefst ook goed geschikt voor het zogenaamde ‘autobahnbrennen’?
Dat hangt natuurlijk van je budget en je eisen/wensen af. Maar ik doe een poging.
Gebruikt
Tot 10k: Clio III RS
Tot 20k: Megane III RS
Tot 30k: Cupra 280 en dan chippen svp
Tot 40k: BMW M140i
Nieuw:
Onder de 30k: Polo GTI met handbak (past net)
Onder de 40k: Polo GTI full option inclusief JD chip of Fiesta ST.
Onder de 50k: SEAT Leon CUPRA, Golf GTI of Hyundai i30N.
Ik heb ook deze nog overwogen. Polo GTI uit 2011 en deze chippen bij dvx performance. Is mogelijk onder 10k en je hebt 225 pk onder de motorkap