Rijtest: BMW 420i Cabrio (2023)

We weten dat de cabriolet bijna uitgestorven is. Toch zijn er merken waar je daadwerkelijk wat te kiezen hebt als je open wilt rijden. BMW bijvoorbeeld. In min of meer dezelfde prijsklasse als de BMW Z4 kun je ook voor een BMW 4-serie Cabrio kiezen. Ik test de instapversie, de BMW 420i Cabrio.

De BMW 420i Cabrio is de instapversie van de reeks.

De BMW 420i Cabrio is de instapversie van de reeks.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de BMW Z4 en BMW 4-serie Cabrio?

Het karakter. De BMW Z4 is een ranke en sportief ogende roadster. Een klassieke tweezitter met een lekkere lage zit en supersportieve uitstraling. Het is geen knalharde sportwagen maar zeker ook geen schoothondje. De BMW 420i Cabrio is – op de grille na dan – een duidelijk meer ingetogen auto. Of chique beter gezegd want het is duidelijk een auto die zich wat meer richt op de oudere en uiteraard ook welvarende bestuurder. De BMW 4-serie Cabrio is ook duidelijk praktischer, want je hebt meer bagageruimte en twee zitplaatsen achter waar je (klein)kinderen prima gaan passen. Zelfs aan de grote grille ben ik inmiddels echt wel gewend. Ik ga die steeds mooier vinden. Gek hoe dat gaat.

BMW 420i Cabrio

Achter heb je twee krappe zitplaatsen, je kids passen er wel :).

Merk je dit volwassen karakter ook onderweg?

Jazeker. Het is een duidelijk meer comfortabele auto als de BMW Z4. Het is geen boterzachte auto, maar wel prima geschikt voor de lange roadtrips. Er zit een prettige stevigheid en urgentie in het onderstel, zonder dat het vermoeiend is. Kuilen en drempels verwerkt de auto moeiteloos en ook tordeert de auto echt nauwelijks. Knap gedaan. De geluidsisolatie van de stoffen kap (vaak een heikel punt) is in deze BMW 4-serie Cabrio echt verbijsterend goed. Gevoelsmatig doet het geluidsniveau weinig onder voor een reguliere BMW 3- of 4-serie en dat betekent dat je met deze auto al snel het tempo wat meer opvoert. Zelfs met de kap open (en windscherm uitgeklapt) is het geluidsniveau meer dan acceptabel. Ook is het fijn dat je via de hoofdsteun wat warme lucht in je nek kan laten landen. Dit is echt een auto voor fijnproevers. Er zit zeker ook een vleugje sportiviteit in, want het onderstel en besturing kennen we uit de BMW 3- en 4-serie! Alleen voel je in deze cabrio wel het extra gewicht en dat gaat natuurlijk altijd ten koste van de sportiviteit.

De geluidsisolatie van de BMW 420i Cabrio is echt top in orde!

De geluidsisolatie van de BMW 420i Cabrio is echt top in orde!

Hoe is het interieur?

Krek eender als de pre-facelift 3- en 4-serie en dat is uitstekend nieuws. Dit betekent dat je een uitstekend afgewerkt en ultiem gebruiksvriendelijk interieur krijgt. Gewoon met ‘ouderwetsche’ fysieke knopjes voor de airco en superhandige sneltoetsen die je zelf kunt configureren. Wees er dus snel bij, want het is een kwestie van tijd voordat de BMW 4-serie Cabrio ook met het nieuwe ‘operating system’ wordt uitgerust. Beeldschermfetisjisten zullen vast blij worden van het grotere scherm, maar qua gebruiksvriendelijkheid is het nieuwe systeem echt een stap terug. Gelukkig blijft de gebruiksvriendelijke draaiknop in deze BMW wel behouden. Dat maakt het navigeren wel wat handiger. De meeste kopers zullen zeker het M-Sportpakket selecteren. Alleen de heerlijke sportstoelen zijn de investering al waard. Verder mag leren bekleding natuurlijk ook niet ontbreken op een cabrio. Voor de rest is het optieboek bijzonder uitgebreid en verleidelijk en kun je de auto helemaal naar wens configureren.

Interieur BMW 420i Cabrio

Bekend BMW interieur. Gebruiksvriendelijker dan dit wordt het niet.

Wat doet dat in de portemonnee?

Houd rekening met een bloedbad. De vanafprijs is met ruim 66 mille al bijzonder stevig, maar je plust er zo 15 mille bij aan (noodzakelijke) opties. Die je eigenlijk ook wel moet nemen, want dat beetje extra luxe doet zoveel voor het verwengevoel. Het blijft wel even schrikken als je de prijsontwikkeling van onze geliefde heilige koe ziet. Dankzij de bpm en het tekort aan grondstoffen is zelfs een BMW 420i cabrio inmiddels een echte exoot. Uiteraard zijn er ook dikkere motoren leverbaar. Een 430i cabrio (viercilinder, 245 pk) is verkrijgbaar vanaf 71 mille en de M40i versie met heerlijke zescilinder (374pk) kost al bijna een ton. Dieselen kan ook, maar dat is in het huidige tijdperk financieel eigenlijk niet meer te verantwoorden. De afschrijving zal immens zijn. Overigens interessant om ook de Z4 even ernaast te zetten. Een gelijkwaardig gemotoriseerde en uitgeruste BMW Z4 20i is 7.000 euro goedkoper. Scheelt best veel!

BMW 420i Cabrio voorkant

Deze generatie heeft voor het eerst weer een stoffen kap. Toch wel fijner!

Hoe voldoet de 20i motor?

Dat hangt af van het gewicht van je rechtervoet. Voor halfgas rijders is deze motor meer dan genoeg. De 2.0 liter viercilinder turbomotor (184 pk/270 nm) draait gecultiveerd en de motor heeft voldoende koppel om je comfortabel van A naar B te brengen. De ZF8-versnellingsbak is een parel en doet eigenlijk alles goed. Voor bestuurders met een zware rechtervoet is de 20i simpelweg ‘underpowered’. Bij volgas merk je dat de gewenste versnelling uitblijft en dat de motor moeite heeft met de 1.665 kg zware BMW 420i Cabrio. Ook voelt de motor boven de 5.000 toeren wat geknepen aan. Je merkt dat er wat meer in het blokje zit dan je daadwerkelijk krijgt. Een licht frustrerende ervaring. De meetcijfers bevestigen de ‘lethargie’. De 80-120 sprint kost 5.9 seconden en de 100 naar 200 sprint maar liefst 30.6 seconden. Ter vergelijking, een Audi A5 Sportback met 190 pk doet die laatste sprint bijna 8 seconden sneller (zie onze Dragy ranglijst).

De 20i motor is best gecultiveerd maar mist gewoon wat pepertjes.

De 20i motor is best gecultiveerd maar mist gewoon wat pepertjes.

Dus toch maar die BMW Z4?

Wat mij betreft wel. Natuurlijk mis je dan een achterbank en een paar procent verfijning. Alleen is de BMW Z4 wel een auto die de zintuigen meer prikkelt. Die auto is net wat ranker, sportiever, lichter en maar liefst 7 mille goedkoper. Dat is voor mij een no-brainer. Wil je toch een BMW 4-serie cabrio (omdat je kids op de achterbank willen zitten), dan adviseer ik je om in ieder geval voor een 430i te gaan. Die motor (die kennen we uit onze BMW 330i Touring) presteert hoor- en voelbaar beter dan de ietwat onderbemeten 420i. Los van de motor en de hoge aanschafprijs heb ik bijzonder weinig aan te merken op deze auto. De auto is stil, verfijnd, chique en biedt een mooie mix tussen comfort en dynamiek. Een kwalitatief hoogwaardig product. Maar ja, dat is de BMW Z4 eigenlijk ook.

BMW 420i Cabrio vs BMW Z4

Doe mij toch maar die Z4!

Eindcijfer: 7.5

+ Voelt zeer robuust en kwalitatief hoogwaardig aan.
+ Prima geschikt voor de dagelijkse kilometers.
+ Voor een cabrio nog best praktisch.
– Stevig aan de prijs.
– 420i onderbemeten.
– Een BMW Z4 biedt meer rijplezier.

Tanzanit Blau BMW 420i Cabrio

Een wat meer ingetogen kleur (Tansanit Blau) staat deze auto erg goed!

 

Vermogen
184 pk, 300 nm
0-100
8.2 sec
Topsnelheid
236 km/h
Motor
2.0l, viercilinder, turbo
CO2 uitstoot
152 g/km
Vanafprijs (NL)
66.000 euro
Minimale bagageruimte
385 liter
Leeggewicht
1.665 kg
 

Zie ook

Twijfel je na het lezen van deze rijtest of je toch voor de BMW 4-serie Cabrio of misschien een andere ‘sportief gelijnde BMW moet gaan? Lees dan onderstaande reviews.

Tnx @BMW De Maassche Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten