Rijtest: BMW 335d xDrive (2018)
Volgens de milieulobby en hysterische politici is de dieselmotor schuldig aan al het leed van de wereld. De diesel zit in het verdomhoekje en het is de vraag of dit nog goedkomt. Daarom eren wij de diesel met de heerlijke BMW 335d xDrive.
Sap van Satan
Eren? Is mijn slogan niet ‘Verslaafd aan benzine’? Dat klopt. En het klopt ook dat ik diesel over het algemeen ‘Het sap van satan’ vind. Het is prettig dat ze zuinig zijn, maar benzinemotoren vind ik veel prettiger. Zeker bij een sportieve rijstijl wil ik toeren kunnen draaien en genieten van een mooi geluid. Diesels werken over het algemeen in een klein toerenbereik (gemiddeld genomen van 1.500 tot 4.000 toeren). Bovendien is luisteren naar kippen die geslacht worden prettiger voor het oor dan luisteren naar het penetrante getokkel van een dieselmotor.
Best of both worlds
Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel. De zescilinder turbodiesels van BMW bijvoorbeeld. Welk bouwjaar je ook rijdt, het zijn fantastische motoren. Deze diesels bieden ‘best of both worlds’. Ze zijn zuinig, enorm krachtig en klinken ook best goed. BMW heeft verschillende varianten van dezelfde 3.0 liter turbodiesels in het gamma. De grootste aap op de rots is de BMW M550d. Met behulp van 4 turbo’s goed voor 400 pk!
Anonimiteit gegarandeerd
Wij doen het met de BMW 335d. De twinturbo variant met 313 pk. De sterkste zescilinder turbodiesel in de BMW 3-serie. Ook niet verkeerd hoor. Helemaal niet als je weet dat je maar liefst 630 nm bij 1500 toeren tot je beschikking hebt. Een waardige eerbetoon aan de diesel dus. Het lijkt echter bijna of BMW zich schaamt voor de BMW 335d. Heeft de BMW 340i een links-rechts gescheiden uitlaat, de BMW 335d moet het doen met een dubbele uitlaat aan de linkerkant. Haal je typeplaatje eraf en je auto ziet er exact hetzelfde uit als de BMW 320d van je collega. Anonimiteit heeft zijn voordelen, maar het topmodel mag zich van mij wat meer onderscheiden. Dat doe je wel met de aandrijving, die gaat in de BMW 335d altijd over alle vier de wielen. Ook een automaat is altijd standaard.
Een BMW 335d rijden kost serieus geld
Het Nederlandse autobelastingstelsel is uitermate onvriendelijk voor de wat meer vermogende auto’s en al helemaal als het een diesel is. Een BMW 340i xDrive (326 pk) kost 63.000 euro. Een BMW 335d xDrive (313 pk) kost 10.000 euro meer, terwijl je natuurlijk ook meer wegenbelasting betaalt. Je moet wel heel veel kilometers rijden om dat gat te dichten. Dit zijn overigens nog niet de nieuwe prijzen die gebaseerd zijn op de WLTP-cyclus. De BMW 335d zal nog wel ettelijke duizenden euro’s duurder worden ben ik bang.
Fully loaded
Daarmee ben je daar natuurlijk nog niet. Onze BMW is ‘fully loaded’. Bijna alle opties zijn aangevinkt. Dat zijn er nogal veel, waardoor de teller uiteindelijk ruim voorbij de 90.000 euro gaat. Is dat de moeite waard? Dat laat ik aan jezelf over. Feit is wel dat de auto wel wat aankleding nodig heeft om te verhullen dat hij alweer een tijdje meegaat. Heb je het budget, investeer dan in het met leer beklede dashboard en de fraaie ‘individual’ lederen stoelen. Ziet er echt fraai uit en zorgt voor een luxe uitstraling. Het vernieuwde navigatiesysteem Professional is nog steeds de benchmark en is nu ook voorzien van touchscreen.
Heerlijke stuurmansauto
Toch zijn er genoeg redenen genoeg waarom je de BMW 3-serie op je shortlist moet zetten. Als sportsedan – of sporttouring in dit geval – is de BMW 3-serie nog steeds de benchmark wat mij betreft. Het is niet een messcherp sturende auto, toch klopt de balans helemaal. De ingrediënten die autorijden zo leuk maakt zijn allemaal voorradig. Een lekker lage zitpositie, een besturing die je connectie met het asfalt geeft, een perfecte gewichtsverdeling en natuurlijk in basis een achterwielaangedreven auto. Waar voorwielaandrijvers initieel ondersturen reageert de BMW 335d in eerste instantie met licht overstuur. Je moet het dan best wel bont maken, want grip is eindeloos voorradig dankzij de xDrive. Ook voelt de BMW 3-serie aan als een buitengewoon uitgerijpte en doorontwikkelde auto. In de loop van de jaren is hij steeds weer iets beter geworden.
Locomotiefdruk
Partypiece van de auto blijft echter de motor. Wat een geweldenaar. De gigantische trekkracht is echt imponerend. Vanaf bijna stationair toerental voel je die heerlijke locomotiefdruk opbouwen. Niet onbehouwen, maar mooi geleidelijk en prima controleerbaar. Buitengewoon comfortabel. De gasrespons en soundtrack zijn goed, zeker als je alle systemen in sportstand zet is het een vermakelijk blok. Heeft natuurlijk ook met het geluid te maken. Het is niet zo fraai en zuiver als de zescilinder benzine, toch haal je er als liefhebber genoeg voldoening uit. Het geeft vooral een gevoel van luxe, alhoewel de motor helemaal bij 5.000 toeren plus een tikje rauw klinkt. Desondanks draagt het geluid positief bij aan de beleving. Het is gewoon leuk om het volle geluid van de zes-in-lijn te horen.
Indrukwekkende prestaties
De prestaties zijn indrukwekkend. Bij het verkeerslicht ben je in een luttele 4,8 seconden bij de 100 kilometer per uur en zonder moeite dender je richting de snelheidsbegrenzer (de gebruikelijke 250 km/h). Dat laatste heb ik niet geprobeerd (gelukkig onze collega’s van AutoTopNL wel), de versnelling is echter imposant. Hij haalt niet het niveau van de BMW M140i, daarvoor is de BMW 335d te zwaarlijvig. Haalt niet uit. Het is vooral het gemak waarmee je met halfgas al stappen zet wat in de dagelijkse praktijk erg prettig is. De automatische ZF-8 bak is perfect afgestemd op dat karakter. Geen wild geschakel maar lekker meesurfen op die enorme tsunami van koppel. Die combinatie is zo fijn in de dagelijkse praktijk. Doe mij deze maar als wintersportbeuker. Ook omdat het gemiddeld verbruik (1 op 13 prima mogelijk bij stevige rijstijl) echt acceptabel is gezien het vermogen en het prestatiepotentieel. Je hebt dus een hele fatsoenlijke actieradius.
Conclusie
Dit is een fantastische auto. Dat staat vast. Nog steeds de benchmark in het segment. Maar welke BMW moet je kiezen als je pak hem beet 30 a 40.000 kilometer per jaar maakt? Toch niet de BMW 340i? Met die heerlijke zescilinder turbomotor? Een hele lastige vraag waar ik lang over heb moeten nadenken. Ik kies toch voor de BMW 335d en niet alleen uit nostalgische overwegingen. De motor en de auto passen zo goed samen. Dan een andere vraag: kun je voor 90k niet beter een rijk uitgeruste BMW 530D aanschaffen? Die heeft ook een zescilinder onder de kap. Ok, iets minder krachtig maar de 5-serie is ruimer en staat op comfortgebied echt wel 1 of 2 treetjes hoger op de ladder. Ook dan kies ik nog steeds voor de BMW 335d omdat de BMW 3-serie zo’n prettige rijdersauto is, met voldoende ‘Langstreckenkomfort’. Iedere kilometer is een genoegen, ongeacht waar en hoe je rijdt. Dit is een perfecte mix. Een echte BMW van de oude stempel. Een auto waar ik heel erg blij en gelukkig mee kan worden. Om verliefd op te worden!
Eindcijfer: 8,5
+ wat een heerlijke auto
+ en dito motor
– helaas steeds duurder (met dank aan de roverheid)