Rijtest: BMW 330i (2019)
De BMW 3-serie is een icoon. De sedan of combi voor liefhebbers van het sportieve rijden. De benchmark waar de concurrentie jaloers naar kijkt. Als autoliefhebber ben ik altijd extra nieuwsgierig naar het nieuwe model. Ik ben daarom erg benieuwd of de BMW 330i mijn hart op de juiste plek weet te raken en of de nieuwe Dreier nog steeds de heilige graal is. Sterker nog, ik ben ook benieuwd of ik mijn BMW M140i hiervoor zou willen inruilen.
Inruilen? Doe ik de M140i weg?
Nee voorlopig niet. Maar het is wel goed om altijd om je heen te blijven kijken. Zo ook de 3-serie. Zeker nu BMW bij de nieuwste generatie weer vol inzet op sportiviteit. De vorige generatie was iets meer een allrounder. Prima auto hoor (zeker de 335D xDrive), maar voor de echte purist wellicht iets te allround. Het lijkt er bijna op dat BMW met deze nieuwste generatie nog even laat zien wat ze allemaal kunnen, voordat ze bij een volgende generatie noodgedwongen een zelfrijdende elektrisch voertuig (EV) moeten ontwikkelen. Zal vast niet zo zijn, maar als petrolhead houd je je hart natuurlijk vast. Zal dit ook de laatste achterwielaangedreven 3-serie zijn?
Waarom geen M340i in plaats van een BMW 330i?
Omdat een BMW 330i met opties al een financieel probleem is. De nieuwe 3-serie is zelfbewust geprijsd. Je mag dat ook vertalen als duur. Erg duur. De BMW 330i is verkrijgbaar vanaf 52.000 euro maar al snel ben je ettelijke duizenden euries meer kwijt aan opties. Voor de sportieve automobilist is het M-sportpakket verkrijgbaar. Je krijgt dan niet alleen sportremmen maar je kunt optioneel ook een mechanisch sperdifferentieel op de achteras bestellen. Voor wie niet weet wat dat is, lees maar eens dit blogartikel over het differentieel in mijn BMW M140i door.
Hoe is het interieur?
Hier heeft BMW wel wat in te halen. De vorige generatie kon het op dit punt (net) niet opnemen tegen de Mercedes C-klasse en Audi A4. Dat probleem is verholpen. Het interieur is duidelijk moderner en de fit en finish liggen op het niveau van de concurrentie. Alleen die digitale tellers. Die zijn bij Audi echt wel twee tandjes strakker dan bij BMW. Sterker nog, de kleine toerenteller en snelheidsmeter zijn gewoon bloedirritant. Gelukkig zijn er ook traditionele zaken die BMW wel goed voor elkaar heeft. Het iDrivesysteem bijvoorbeeld. Nog steeds fantastisch. Of de lage zitpositie in combinatie met de heerlijke sportstoelen. Superfijn. Zelfs de simpelste hifi-upgrade klinkt al fantastisch. De Harman & Kardon set is natuurlijk nog beter en voor de echte audiofiel onmisbaar.
En het ontwerp?
In deze kleur in combinatie met M-pakket? Echt een waanzinnig mooie auto. I kid you not, dit is echt een auto waar mijn knietjes van gaan knikken. Of ik nu de voorkant bekijk of juist weer van opzij. Het is genieten geblazen. Het enige waar ik echt aan moet wennen zijn de dichte roosters in de grille op de voorbumper. Vind ik niet zo mooi. Tijdens het rijden openen ze, maar dat zie je niet als je achter het stuur zit. Maar verder? Niets meer aan doen. Ja, ik zou deze graag op mijn oprit zien staan. Zeker ook in deze kleur. Supergaaf!
Welke motoren zijn er leverbaar?
In principe dezelfde motoren als bij de voorganger. Vaak iets sterker en zuiniger, maar de verschillen zijn klein. Voor liefhebbers nog steeds leverbaar met zescilinder (330D en later ook de M340i) en met de bekende drie- en viercilinder motoren. De BMW 330i is de sterkste viercilinder en goed voor 258 pk en 400 nm. Op papier goed voor een 0-100 sprint in 5.7 seconden en een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Binnenkort komt er ook nog een plugin-hybride (330e) die wellicht een interessant alternatief kan zijn voor deze BMW 330i. En – voor de schrapers onder ons – natuurlijk komen er ook minder vermogende viercilinders in de Dreier. Moet je alleen niet willen. Zo’n auto herinnert je er iedere kilometer aan dat het onderstel heel veel meer aankan.
Hoe klinkt de viercilinder?
Beter dan ik had verwacht maar natuurlijk no match voor een zescilinder. Het is in basis hetzelfde blok als in de vorige generatie, alleen hebben de soundengineers wat met het geluid gerommeld. Er zit de nodige trucage in maar het werkt wel. Het is niet een loepzuivere sportsound, maar de vorige generatie klonk echt te veel als een Japans naaimachientje. De nieuwe viercilinder heeft iets meer ‘grinta’. Alleen al dat je ver weg de uitlaat hoort pruttelen doet iets met mijn gevoel. Het had wat harder gemogen, maar het is in ieder geval leuk dat het er is.
Hoe zit het met de prestaties?
Wederom boven verwachting. De BMW 330i voelt snel aan. Meer dan je verwacht van 258 pk. De tweeliter turbomotor is bij lage toeren al goed bij de les en houdt het goed vol tot 6.000 toeren. Daarna zakt het vermogen iets weg. Ja, deze motor is een stap terug in vergelijking met mijn BMW M140i, maar hij is wel snel genoeg om leuk te zijn. De ZF-8 automaat is voor mijn gevoel weer wat verbeterd. Deze schakelt nog sneller en reageert nog alerter op mijn rijstijl. Ook fijn dat de semi-sportieve klapjes in handmatige modus me bespaard worden. Ik kan gewoon lekker flipperen zonder dat mijn vriendin me boos aankijkt en vraagt of ik niet kan autorijden.
Maar belangrijker. Hoe is de ‘Freude am Fahren’?
Spot on! Ja, ja, ja. Dit is een magnifiek sturende auto. Je voelt meteen dat het serieus spul is. De auto leeft in je handen en de relatie tussen bestuurder en auto wordt alleen maar inniger als je het tempo opvoert. De besturing is precies en direct. Het onderstel is communicatief, vermakelijk en robuust en dankzij de achterwielaandrijving is het weggedrag lekker levendig zonder dat het bloedlink en gevaarlijk wordt. Als de auto uitbreekt gaat dat voorspelbaar. Het is al met al best een zware auto maar zo voelt hij niet aan. Je gaat al snel als een hooligan tekeer omdat de auto daarvoor echt uitnodigt. Wat een machine! Dit stuurt en rijdt een klasse scherper dan mijn BMW M140i. Je hebt wel een krachtige motor nodig hebt om optimaal van het chassis te genieten. Ik denk dat een 320i al ‘underpowered’ gaat aanvoelen.
En het comfort?
Dat is wel een dingetje bij de M-sport versie die ik rijd. Die is echt wel stug afgeveerd. Wat mij betreft echt op het randje. Het kan wel, maar als je de auto vooral zakelijk rijdt zou ik toch een Luxury Line met softere dempers overwegen. Of 640 euro extra investeren in adaptieve dempers zodat je de zachtere comfortstand kunt gebruiken voor de dagelijkse kilometers. Op de andere vlakken is het prima toeven in de BMW 3-serie. De stoelen zitten superfijn, de auto is stil en de wegligging is bovengemiddeld solide. Pas boven de 200 voelt de auto een tikje nerveus aan. De zeer directe besturing communiceert dan net even iets te veel met me waardoor de auto wat onrustiger wordt. En o ja, de bemoeizuchtige en agressieve Lane Warning Departure is grenzeloos irritant. Die corrigeert je op momenten dat je het niet wilt. Altijd uitzetten en zeker als je op een bochtrijk traject wilt spelen. Dan ga je nog wel eens het lijntje over. Maar that’s it. Ik zou blind voor de M-sport gaan omdat je een goddelijk sturende auto krijgt. Dan maar een klein beetje minder comfort. Het is het waard!
En dus?
Ben ik zwaar onder de indruk van de nieuwe BMW 3-serie. Echt onder de indruk. Dit is een ouderwetse BMW waar stuurplezier op de eerste plaats staat. Mission accomplished. Dit is een auto waar ik mijn BMW M140i op zou kunnen inruilen. Ja, zelfs met de viercilinder turbomotor. Geen zescilinder, maar wel een fijne krachtbron. Fijn genoeg om de auto lekker uit te persen. Snel genoeg om op de Autobahn goed mee te komen. En soepel en zuinig genoeg voor de dagelijkse gaapritjes. Het enige kleine minpuntje is dat het onderstel wel vrij stug is. Het kan nét. Op te lossen door adaptieve dempertjes te bestellen. Voor de rest is dit een absolute topauto en wederom de benchmark waar de concurrentie de tandjes op mag stukbijten. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb hem op mijn shortlist staan.
Eindcijfer: 8.5
+ wat een wegligging
+ ouderwets veel stuurplezier
+ hele vlotte turbomotor
– onderstel best stug
– mag wat kosten
Tnx @BMW Maassche Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto.
Je geeft aan dat deze 330 een nog betere ZF bak heeft dan je m140i.
Kijk daarom eens naar https://www.xhpflashtool.com/
Daarmee heb ik ook mijn M140i geflashed (stage 2) en het verschil is duidelijk merkbaar.
Het proberen waard!
Tnx voor de tip!
Een beetje raar wel:
De nieren van deze auto geven het aangezicht van de neus alsof iemand deze met zwart ductape heeft vastgezet. Ik hoop dat het een foto-fop is, want het ziet er errug lelijk uit.
Het virtuele dashboard lijkt me ook 3 x niks, zeker in vergelijking met de concurrentie, en
De kleur is modern, maar de combi met het interieur niet fraai….
Kortom: de auto moet wel fantastisch rijden, om toch nog een 8,5 te halen. Of bespeur ik hier een beetje voorkeur voor ‘Das Haus’?
Ha Frank,
Mindere virtuele dashboard vergeet je snel als je een keer aan het stuurwiel draait. Het gaat om het rijden en dat doet de nieuwe Dreier echt briljant.
Ps…Das Haus is Mercedes ;).
Sublieme auto dus. Andere testen klaagden over het optionele variabele m-stuur die standaard wordt meegeleverd met het m-pakket. Het zou teveel de communicatie met de voorwielen wegnemen. Klopt dat?
Wil je ook eens een M340i testrijden?
Active steering is optie. Ook bij m pakket. Beide auto’s hadden dit niet aan boord.
Heb je al een beetje een shortlist voor als de m140i vervangen wordt?
Haha die is vier A4tjes lang ;). Nee hoor. Niet echt mee bezig op het moment. M140i bevalt nog veel te goed.
Wil je weer een keer zo’n verhaal schrijven over als je een roadtrip maakt? Die over de Eifel vond ik echt geweldig om te lezen.
Ga ik aan denken. Tnx!
Tijdens iedere review verschijnt er wel een grijns op mijn gezicht. Leuk, persoonlijk, geschreven! Ga zo door!
Vraagje; kan je me vertellen welke lakkleur op deze 3 serie zit? Alvast bedankt!
Tnx voor het compliment. Ik twijfel even tussen Dravitgrau en mineralgrau. Volgens mij is dit de laatste. Topkleur trouwens!
Zeker topkleur. Dacht zelf dat het Dravitgrau was…Mss dealer maar even om uitkomst vragen. Sta op punt de touring 330i te bestellen met deze kleur, vandaar.
Keep up the good work!
Ik heb ergens gelezen dat de 3 zonder M-pakket minstens even goed rijdt. Je kiest dus best de sportline. Dan heb je hier en daar al de looks van het duurdere m-pakket zonder de nadelen. De nadelen van het m-pakket zouden zijn: te dik m-sportstuur, iets te harde m-ophanging (zoals je zelf aangeeft) en het digitale wijzerplaten (in de sportline krijg je gewone wijzerplaten). Kan je dit beamen? Nog een vraagje: heb je al een rijervaring gehad met een Touring? Die zou minder sportief rijden door het gewicht (+100 kg) en de minder stijve koets?
Blijven schrijven! Je doet dit fantastisch!
Ha Stefaan,
Dank allereerst voor het compliment! Dan over je vraag. Ik heb nog geen 3-serie zonder M-pakket gereden dus kan niet oordelen over je vraag. Sowieso geldt dat als je voor max comfort gaat je de auto het beste zonder sportonderstel kunt aanschaffen. Overigens kun je ook een M-sport bestellen maar met behoud van het gewone onderstel.
Maar voor de sportieve rijder is het M-sportonderstel wel echt heel erg fijn en het comfort is altijd nog voldoende.
Bedankt voor je antwoord. Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn 10 jaar oude BMW 118d (met sportophanging). Voorlopig lijkt een 330i de beste keuze voor mij (een allrounder zonder de sportiviteit al te zeer te verwaarlozen). To be continued. Misschien leveren jouw verslagen mij nieuwe ideeën op. Ik lees ze met heel veel plezier!
Je kunt evt ook kiezen voor een 3-serie met adaptieve dempers, al heb ik wel eens gelezen dat de standaarddempers wel een betere kwaliteit hebben. Ik kan je maar 1 tip geven. Ga rijden met een paar versie. Dat helpt sowieso.