Rijtest: BMW 330e (2016)

Een no-brainer: de BMW 330e of de BMW 330i. De BMW 330e heeft exact hetzelfde vermogen (252 pk), hij kost 2.000 euro minder en de leaserijder betaalt slechts 15% bijtelling. De keus is helder toch? Of schuilt er nog ergens een klein addertje onder het gras?

BMW 330e achterkant

Zoek de verschillen met de vorige 3-serie.

Facelift

Zoals jullie ongetwijfeld weten is de BMW de 3-serie recent vernieuwd. Onderdeel daarvan zijn een aantal nieuwe driecilinders (die echt heel fijn rijden!) en deze plugin hybrid. Voor de rest zijn er nauwelijks verschillen met het vorige model. Het interieur is exact hetzelfde en BMW heeft alleen de verlichting voor en achter wat gewijzigd. Het interieur kan nog wel een paar jaar mee, maar in de nieuwe Audi A4 en de Mercedes C-klasse worden de zintuigen wel wat meer verwend. Een leuk handigheidje is dat het navigatiesysteem ook de laadpalen in de buurt toont, waardoor je snel en makkelijk een laadpaal kunt vinden. Het systeem berekent ook nog eens de meest ‘groene’ route. Geen overbodige luxe, want het lukt je lang niet altijd meer om een vrije laadpaal te vinden.

Interieur BMW 330e

Bij de facelift is het interieur ongewijzigd gebleven.

Lage bijtelling

Ook deze BMW 330e kun je uitrusten met het optionele M-pakket en lekkere dikke velgen. Altijd doen, de auto ziet er echt lekker dik uit zo! De tijd dat je als eco-rijder alleen in een Priusachtig schaapje kunt stappen ligt inmiddels ver achter ons. De heerlijke achttrapsautomaat van ZF kennen we uit andere modellen en de viercilinder komt uit de 320i. Ook in de BMW 330e is deze goed voor 184 pk, maar dankzij de hulp van de elektromotor bedraagt het gezamenlijk vermogen 252 pk. Inderdaad, exact hetzelfde als een BMW 330i, alleen is het koppel in de BMW 330e met 420 newtonmeter flink forser.

Belangrijk voor de BMW-fanatici onder ons: ook de BMW 330e heeft gewoon achterwielaandrijving. De vanafprijs van de BMW 330e valt met een kleine 45.000 euro overigens best mee, maar het blijft jammer dat je voor de meest basale opties nog steeds stevig moet bijbetalen. Toch is dat in dit geval wat minder belangrijk, want het belangrijkste aankoopargument voor de zakelijke rijders blijft natuurlijk de lage bijtelling.

Tankdop BMW 330e

De tankdop linksvoor is eigenlijk het enige zichtbare verschil met een gewone 3-serie.

Best zuinig

De gunstige bijtelling is natuurlijk te danken aan de elektrische aandrijflijn. In theorie kun je met deze BMW ongeveer 40 kilometer elektrisch rijden. Rijd je veel korte afstanden? Dan kun je echt een geweldig verbruik scoren. Het officiële verbruikscijfer zit rond de 1 op 50, maar jij en ik weten dat je in de normale wereld nooit in de buurt komt van dit cijfer. Op ons testrondje van circa 100 kilometer kwam ik uit op een verbruik van 1 op 17. Wat mij betreft dikke prima, want ik gaf de auto regelmatig de sporen.

Toch is de BMW 330e voor veelrijders niet geschikt, want dan profiteer je te weinig van het elektrisch rijden. Het omslagpunt voor de BMW 330e ligt op ongeveer 35.000 kilometer per jaar. Rijd je meer kilometers, dan is de diesel (voor je werkgever) uiteindelijk voordeliger. Dat de auto niet heel erg geschikt is voor lange afstanden blijkt overigens ook uit de kleine tankinhoud van maar 41 liter. Een kleine tank spaart gewicht en ruimte en is goed voor de cijfers, maar onhandig voor de berijder. Een trend die we overiens bij steeds meer auto’s zien.

BMW 330e

M-pakketje maakt de auto net wat dikker. Altijd doen!

Fijne koppelbeul

Merk je in de praktijk veel van de hybride aandrijflijn? Natuurlijk valt het wel even op als je in alle stilte volledig elektrisch rijdt, maar dat is eigenlijk ook het enige. Het samenspel tussen de elektro- en benzinemotor is zeer verfijnd en tijdens het rijden wordt ook weer energie teruggewonnen. Wat ik me wel afvraag – en waar ik nog geen antwoord op heb gekregen – is hoe het zit met de warmtehuishouding van het benzineblok. Blijft de motorolie wel op temperatuur als je bepaalde gedeeltes elektrisch rijdt? Of is dat een probleem voor de volgende eigenaren? Wie het weet mag het zeggen.

Met de prestaties is overigens niets mis. De 0-100 sprint kost slechts 6,1 seconden en ook daarboven trekt de viercilinder gewillig door. De auto is rap. Zeer rap zelfs. Vooral in het midden van het toerenbereik voelt de auto zeer krachtig aan, maar wat wil je ook met maar liefst 420 nm tot je beschikking. Natuurlijk mis ik qua beleving de zescilinders nog, maar ik begin de viercilinders steeds meer te accepteren. Heel sportief klinkt de viercilinder niet, maar hij is wel lekker stil, zuinig en snel. Hier is weinig mis mee. De topsnelheid van de BMW 330e is met 225 kilometer per uur wel wat minder hoog als in de 330i.

Kofferbak BMW 330e

De batterijen kosten wel wat bagageruimte.

Zoek de verschillen

De BMW 330e rijdt verder vergelijkbaar met alle andere BMW 3-series. De automaat schakelt soepel en ongemerkt, de zitpositie is heerlijk laag en de auto stuurt lekker direct en met voldoende gevoel. Het chassis is bijna net zo briljant als bij een gewone 3-serie. Dat de auto wat zwaarder is (160 kg meergewicht) merk je alleen als je in de buurt van de limiet komt. Dan voel je het meergewicht in de neus en ervaar je iets meer onderstuur. Maar dan nog is het een verschil in de marge. De BMW 330e stuurt en rijdt gewoon heerlijk.

Als cruiser is de auto wel een tikje stug (dankzij het M-sportonderstel), maar nooit oncomfortabel. Wil je meer comfort, dan kun je de BMW ook zonder sportonderstel bestellen. Een nadeel van de elektrische BMW is dat het accupakket wel wat ten koste gaat van de bagageruimte. Je houdt nog 370 liter over. Ook is het nog steeds wel een beetje behelpen op de achterbank. Een Volkswagen Passat GTE is echt een stuk ruimer.

BMW 330e

Dit is de fijnst sturende plugin-hybrid verkrijgbaar.

Conclusie

Hybride rijden is met deze BMW absoluut geen straf. De auto rijdt en zit als iedere andere 3-serie. Het is een auto waarmee je graag die lekkere stuurmansroute opzoekt. Dat je iets comfort inlevert in vergelijking met de concurrenten neem je graag voor lief. Dit is de auto voor de enthousiaste stuurman. Naast het feit dat dit een snelle auto is, profiteer je ook van het lage verbruik en de gunstige bijtelling. De nadelen van de elektromotor zijn eigenlijk beperkt tot het verlies van wat kofferruimte en tankinhoud.

Rijd je veel kilometers, dan ben je mijns inziens beter af met de BMW 320D (ook al heeft die 21% bijtelling). Een ander nadeel van de 3-serie is dat de auto niet de ruimste is. Een Volkswagen Passat GTE is echt een stuk ruimer. Zowel de Passat als de Mercedes C350 plugin-hybride zijn wat meer gericht op comfort. De BMW 330e is meer een auto voor de sportieve automobilist. Dit is een volwaardige BMW die je heel veel rijplezier biedt, terwijl je als leaserijder wel voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

BMW 330e

Deze velgen horen bij het M-pakket

Eindcijfer: 8

+ Prestaties
+ Gunstige fiscale bijtelling
+ Rijdt net zo fijn als iedere andere 3-serie
– Kleine brandstoftank
– Kleinere kofferruimte

Deze test is mede mogelijk gemaakt door BMW dealer Hans Severs.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

7 reacties

  1. Vincent schreef:

    blijft de motorolie op temperatuur als je veel electrisch rijdt….goeie vraag.

    als ik de eerste 2.000 kilometer electrisch rijdt…is dan de benzinemotor ook ingereden?

    Toch wel belangrijke vragen……..

  2. Bij de Golf en Passat GTE sijpelen inmiddels de eerste berichten binnen dat de techniek zo heel erg duurzaam is. Bij BMW ken ik de verhalen nog niet. En ik heb in BMW wel iets meer vertrouwen als het gaat om betrouwbaarheid dan VAG. We kennen allemaal de verhalen over kettingen, multitronic versnellingsbakken en olieverbruik nog wel bij VAG

  3. Dirk schreef:

    De keus is voor mij zeer helder, ik rijd dit model zelf op het moment. BMW is naar mijn mening sowieso betrouwbaar. Op zijn tijd rijd even langs de MB Carservice voor een onderhoudsbeurtje, door dit goed bij te houden hoop ik nog vele jaren rijplezier te hebben.

  4. Alex schreef:

    Hoelang gaat de batterij mee? Is ze te vervangen en wat gaat dat kosten?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten