Rijtest: BMW 330e vs BMW 330d

“Chris, ik wil een BMW 3-serie maar ik rijd 50k per jaar. Ik twijfel tussen een diesel of de plugin hybride BMW 330e. Welke moet ik nemen? Please help”. Uiteraard kan ik deze lezer helpen. En omdat ik Driveaholic.nl ben en niet zo heel erg groen denk, heb ik via een vriend een lekkere dikke zescilinder turbodiesel geregeld. De machtige BMW 330d. Die mag het opnemen tegen de ecologisch verantwoorde BMW 330e.

BMW 330d vs BMW 330e

Diesel vs plugin hybride.

Hoeveel vermogen leveren beide auto’s?

De BMW 330e is voorzien van een tweeliter turbomotor uit de BMW 320i en een elektromotor die samen goed zijn voor 292 pk en 420 nm. Wel moeten die motoren aardig wat kilootjes meeslepen. De plugin-hybride weegt 1745 kg. De BMW 330d is nog een ‘ouderwetsche’ zes-in-lijn turbodiesel en goed voor 265 pk. Belangrijker is het koppel van 580 nm die al bij 1750 toeren tot je beschikking staat. De BMW 330d is met de zware zescilinder in de neus ook geen lichtgewicht maar de weegschaal stopt al bij 1565 kilogram. Dat is toch 180 kilogram lichter dan de 330e. Wil je nog lichter? Dan is de reguliere BMW 330i ook een optie. Die heeft iets minder vermogen (258 pk) maar weegt ‘slechts’ 1445 kilogram.

BMW 330d vs BMW 330e

Optisch zie je nauwelijks verschillen.

Zijn er optische verschillen?

Nauwelijks. Beide modellen hebben een dubbele uitlaat (links+rechts) en zijn allebei leverbaar in verschillende uitrustingen, waaronder de M-sport uitrusting waar beide auto’s mee zijn uitgerust. Dat pakket moet je altijd aanvinken, want het geeft je BMW de sportieve uitstraling die je mag verwachten bij dit merk. Daarnaast krijg je in dit pakket onder meer een verlaagd onderstel, een zwarte dakhemel, 18 inch velgen en fijne sportstoelen. Omdat beide auto’s ook nog eens dezelfde optionele 19 inch velgen hebben, moet je heel goed kijken naar de optische verschillen. Twee zaken vallen op. Allereerst zie je linksvoor bij de BMW 330e een extra klepje waar je de stekker kunt plaatsen om de batterij op te laden. Belangrijker is dat de BMW 330e duidelijk hoger op zijn pootjes staat dan de BMW 330d. Het verschil is opvallend groot als je de auto’s naast elkaar zet. De eerste puntjes zijn daarom voor de BMW 330d. Een iets lagere auto oogt gewoon mooier.

BMW 330d vs BMW 330e

Allebei de versies hebben een uitlaat links en rechts.

Welke is sneller?

Als je de auto’s ‘back to back’ rijdt heb je geen twijfel. De BMW 330e voelt vlotter aan. De BMW 330d is niet direct een razendsnelle auto. Natuurlijk pakt de motor van onderuit heel soepel op maar de echte punch blijft uit. De BMW 330e voelt wat agressiever aan en draait met wat meer plezier hoge toeren. Dat geeft een gevoel van snelheid, maar de cijfers laten toch iets anders zien. De BMW 330e is bij sprintjes op de Autobahn maar heel nipt sneller dan de BMW 330d. Met één grote kanttekening: alleen als er voldoende sap in de batterij zit. Als de batterij het nulpunt nadert zakt het vermogen ietsjes terug en is de machtige zes-in-lijn opeens superieur. De turbodiesel profiteert ook van een hogere topsnelheid. Met wat aanloop is 260 op de teller gewoon haalbaar. De snelheidsbegrenzer maakt bij de BMW 330e al bij 239 op de teller een einde aan het feest (filmpje). Voor beide motoren geldt overigens dat ze het fijnste rijden als je het gaspedaal op 80% indrukt. Dan kun je – zeker in de diesel – surfen op die enorme koppelgolf en ben je heel vlot en vloeiend onderweg. Ook de plugin-hybride heeft dankzij de elektromotor veel koppel onderin en kan schakellui gereden worden. De ZF-8 automaat is in beide auto’s briljant. Wat een bak!

Interieur BMW 330e

De BMW 3-serie heeft een mooi afgewerkt interieur.

Welke maakt het mooiste geluid?

Er kan maar één winnaar zijn en dat is vanzelfsprekend de BMW 330d. Iedereen die wel eens een BMW zescilinder turbodiesel heeft gereden kan dit bevestigen. De krachtbron produceert een bijzonder fraai en kenmerkend BMW zescilinder dieselgeluid. Meer dan voldoende om de auditieve behoeftes te bevredigen. Enige minpunt is dat de motor dit – ook voor BMW-begrippen – wel heel erg op de achtergrond doet. Al snel hoor je meer wind- en bandengeruis dan motorgeluid. Toch zonde. Bij de BMW 330e is het eerder omgekeerd. Daar hoor je vooral heel veel ‘motorgeluid’ uit de radiospeakers komen. Nu heb ik niets tegen wat extra speakerhulp zolang het maar goed is uitgevoerd. En daar gaat het mis, want het klinkt gewoon niet heel erg prettig. Vooral boven de 4.000 toeren gaat het mis. Doe mij toch maar de stille BMW 330d. Die auto geeft je door die heerlijke motor altijd het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. De BMW 330e scoort hier helaas geen bonuspunten.

BMW 330d

De BMW 330d heeft een god van een motor.

Welke is zuiniger?

Dat hangt heel erg af van je gebruik en van je rechtervoet. Een BMW 330d is met die grote dikke zescilinder natuurlijk niet direct een ultiem zuinigheidswonder. Was dat het doel, dan had ik beter een BMW 320d kunnen meenemen. Toch noteer ik hier de eerste grote verrassing. In de praktijk is de BMW 330d helemaal niet zo’n zuipschuit. Zonder moeite haal je 1 op 17 en haal je met gemak 1000 kilometer op een tank. Ook als je vol aan het trappen bent op de Duitse Autobahn zakt je gemiddeld verbruik niet snel onder de 1 op 11. Heel erg netjes voor een auto met een dergelijke motor. De BMW 330e is natuurlijk ideaal bij korte ritten tot circa 35 kilometer. Dan kun je volledig elektrisch rijden. Het gaat bij de BMW 330e mis als de benzinemotor moet helpen. Dan moet de benzinemotor opeens heel veel kilootjes meeslepen. En dat zie je terug in het verbruik. Helemaal als je gaat trappen op de Autobahn is de lol er snel af. Ik reed uiteindelijk 1 op 8.

BMW 330e

Andere tijden. Een M-logo en een laadkabel.

Welke rijdt fijner?

De nieuwe BMW 3-serie is een heerlijke auto. Ongeacht of je de BMW 330e of 330d kiest. Echt een sportsedan van de oude stempel. De besturing is bij beiden heerlijk precies, het onderstel voortreffelijk, de gewichtsverdeling nagenoeg perfect en de achterwielaandrijving zorgt voor zoveel meer beleving. Verschillen zijn er echter wel. Gek genoeg voelt de BMW 330e wat lichtvoetiger aan, ondanks de extra kilootjes. De accu’s zorgen voor een lekker laag zwaartepunt. Bij de BMW 330d voel je wel dat er een grote motor op de vooras leunt. Toch is de BMW 330d in staat tot hogere bochtsnelheden. Dat komt allereerst omdat op de BMW 330d hele sportieve Michelin 4S zijn gemonteerd en de 330e het moet doen met Pirelli P Zero banden. Dat de BMW 330d wat lager op de pootjes staat komt de wegligging natuurlijk ook ten goede. Het verschil is echt merkbaar. Waar de BMW 330d tractie heeft, schuift de BMW 330e naar buiten over de voorwielen. Je merkt het verschil in rijhoogte ook in de rechtuitstabiliteit op de Autobahn. De BMW 330e heeft meer last van zijwind en is duidelijk minder stabiel. In beide auto’s hebben  je overigens ook last van het typische BMW-issue dat je armen te weinig ruimte hebben omdat de middenconsole in de weg zit.

BMW 330e

De BMW 330e is een fijn sturende auto, maar de 330d rijdt weer net een tandje strakker.

Welke is duurder?

Vanzelfsprekend de BMW 330d. Een diesel is in Nederland sowieso al buitensporig belast en dat het een grote dikke zescilinder is helpt niet mee. Toch is het gat minder groot dan je denkt. De vanafprijs van de BMW 330e is 52.000 euro en de BMW 330d start vanaf 63.000 euro. De Bpm-aanpassing van juli leverde een voordeel van 5.000 euro op bij de BMW 330d. Die is vast meegenomen, maar het blijft een fors verschil. En die is ook nodig, want de standaarduitrusting is niet fantastisch. Reserveer gerust 10 tot 15.000 euro extra om de auto met je gewenste opties aan te kleden. Meer kan ook maar is niet per se nodig. Valt een BMW 330d net buiten je budget, dan kun je ook nog de BMW 320d of de BMW 330i kiezen. Vooral die laatste versie is een interessante optie. De BMW 330i levert niet heel veel minder vermogen, verbruikt niet heel veel meer brandstof maar is wel veel lichter en goedkoper. Dan moet je alleen wel leren leven met een viercilinder. De 318i versie zou ik laten staan. Dan mis je echt vermogen.

BMW 330d

De BMW 330d staat net iets lager op de pootjes.

Welke opties wil je wel/niet op je BMW 3-serie hebben?

Een paar aandachtspunten. Het M-sportonderstel brengt je auto dynamisch op een (nog) hoger niveau, maar de auto is in combinatie met de optionele 19 inch velgen wel aan de stugge kant. Daar moet je van houden. Adaptieve dempers zijn leverbaar als je iets meer comfort wilt. Bij de audio adviseer ik je om altijd voor de Harman & Kardon te kiezen. Het geluid is duidelijk beter dan de standaardaudio of de optionele Hifi-set. Een must-have optie zijn de geluidswerende zijruiten. Maakt in de praktijk een groot verschil en de meerprijs is gering. Als je budget het toelaat, moet je ook volleder als optie aanvinken. Niet alleen is de volledige stoel met leder bekleed, ook het dashboard is voorzien van leer. Dat ziet er bijzonder fraai uit. Leuke bijkomstigheid is dat de aanschafprijs fors lager is dan je voor dezelfde optie in Duitsland kwijt bent. En dat in Nederland! Een discussiepunt is het M-Performance pack met het welbekende sperdifferentieel. Op een BMW M140i een must-have, maar in een ‘gewone’ BMW 3-serie vind ik dit niet per se noodzakelijk. Hangt een beetje af hoe je de auto gebruikt. Als dat vooral snelwegkilometers zijn zou ik het geld op zak laten. 

Foto interieur BMW 330d

Als je los gaat op de optielijst schiet de prijs omhoog. Krijg je wel wat voor terug!

Welke moet je nemen?

Dat hangt echt af van je persoonlijke situatie. Rijd je vaak korte ritten, dan is de BMW 330e toch wel heel voordelig in gebruik. Je kunt er tot 40 kilometer prima elektrisch mee rijden. In alle andere gevallen kies ik toch voor de BMW 330d, ook al zijn de verschillen klein. De BMW 330d is een auto zonder compromissen. Een auto die net die paar procentpuntjes beter rijdt en dat is voor mij belangrijk. Ik wil bij een BMW 3-serie geen compromissen. In dit segment is alleen optimaal goed genoeg. Jammer genoeg is de prijs toch nog wel een issue. Daarom is de BMW 330i ook het overwegen waard. Met 258 pk heb je eveneens weinig te klagen op de Autobahn en ook is de ruim 100 kilo lichter. Dat betekent dat je waarschijnlijk ook meer stuurplezier hebt. Alleen heb je dan niet een heerlijke zescilinder onder de kap liggen. En dat is toch wel een gemis. Maar is dat 11.000 euro, meer afschrijving en extra wegenbelasting waard? Dat vind ik een lastige. Ik denk dat ik de BMW 330d nog een keer in de ring moet zetten, maar nu tegenover een BMW 330i. Dat wordt echt een titanenstrijd welke BMW 3-serie de koning is.

Eindcijfer 
BMW 330d: 8+ 
BMW 330e: 8

Dank @De Maassche BMW Venlo voor het beschikbaar stellen van de BMW 330e.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten