Rijtest: BMW 328i (2013)
We rijden in de nieuwe BMW 3-serie. We hebben gelukkig, we mogen in de BMW 328i rijden. Eentje met spierballen. De vierclinder 2.0 turbo levert 245 pk en 350 nm. Dat staat garant voor overtuigende prestaties. De 0-100 km/h sprint raffel je in 5,7 seconden af en de topsnelheid is afgeregeld op 250 kilometer per uur. Niet slecht. De nieuwe BMW 328i is niet alleen sneller maar ook nog eens zuiniger dan de zescilinder (325i) die hij aflost.
1.2-tje met keelpijn
Snel is hij zeker. De snelheidsmeter beweegt als een razende Roelof naar de onderkant. Ongeacht het toerental levert de auto trekkracht. Bovenin het toerengebied valt de vermogensafgifte een tikje tegen zoals bij veel turbomotoren het geval is. Van een turbogat is bijna niets te merken. Dat heeft BMW goed op orde. Helaas merk ik niet zoveel van de acceleratie, de snelheidsbeleving blijft teveel achterwege. Dat heeft vooral met de klank te maken. De BMW 328i klinkt als een armoedig 1.2-tje met keelpijn. Wat mis ik de zescilinder op zulke momenten! Bij een rustige rijstijl is de viercilinder wel degelijk zuiniger (1 op 15 haalbaar!) maar als je het vermogen aanspreekt (en dat doe je, want je rijdt in een snelle BMW) is de viercilinder allesbehalve zuinig. Op papier is de viercilinder een voortreffelijk blok, maar in de praktijk mis ik het luxegevoel van een zescilinder.
Stuurprecisie
Gelukkig keert het positieve gevoel weer terug als ik stevig ga sturen. De besturing geeft best veel feedback, alhoewel ik de vorige 3-serie (E90) toch wel fijner vond sturen. Het onderstel is aangepast, was de vorige Dreier volgens sommigen nog te stug, de nieuwe is duidelijk meer op comfort gericht. Dat is fijn voor je woon-werkverkeer maar bij snel bochtenwerk vind ik het onderstel net wat te week en is er teveel bodyroll in de koets. Een M-sportonderstel moet je dus zeker aanvinken.
Mooi interieur
Wat kunnen we verder nog kwijt over de Dreier? Ik mag niet onvermeld laten dat het interieur weer erg mooi is. Mooie materialen, een goede pasvorm en als je diep genoeg in je zakken graaft kun je alle denkbare opties aanschaffen. Zoek je ruimte, dan is het soms behelpen met de 328i. Als bestuurder heb je niets te klagen, maar je achterpassagiers komen dan echt ruimte te kort. Ik ben overigens erg te spreken over de achttrapsautomaat. De bak schakelt snel en soepel en werkt mooi samen met de viercilinder turbo. Dat de BMW 328i geen goedkoop speeltje is mag duidelijk zijn. In theorie kun je vanaf 44.000 euro een BMW 328i aanschaffen, maar of je echt gelukkig wordt in een BMW met wieldoppen en handmatige airco? Ik denk het niet. Dus met wat opties erbij ga je heel makkelijk richting de 55k.
Conclusie
Is deze 3-serie beter dan de Audi A4 en Mercedes C-klasse? Ja! Moet je hem kopen? Daar twijfel ik over. Ik zou misschien wel een jong gebruikte Dreier van het voorgaande model kopen. Kies een zescilinder (ook de 325’s rijden zalig), M-pakketje erbij en gaan met die banaan. Je hebt een fijner sturende auto en je bespaart nog wat euries. De nieuwe 3 serie is objectief gezien de betere auto, maar in de praktijk doet hij me net wat te weinig. Ik mis het echte BMW gevoel wel een beetje. Desondanks is het een geweldige machine.
Eindoordeel: 8-
+ comfortabel als nooit tevoren.
+ snelle en fijn sturende sportsedan
+ mooi interieur
– je blijft verlangen naar een zescilinder
– de besturing kan scherper
1 reactie
[…] voor je besteld, terwijl je medior en senior collega’s vol trots paraderen met hun Golfjes GTE, BMW 3-series en glimmende Audi’s. Is je eerste ritje naar de Gamma om een steen en een stuk touw te kopen, of […]