Rijtest: BMW 320i GT xDrive (2013)

Er zijn auto’s waarmee je niet graag langs een spiegelende etalageraam rijdt. De BMW 3-serie GT is zo’n auto. Dit is de Jan Boskamp van de BMW 3-series. Je ziet dat de bamiblokken hun tol hebben geëist. Wat is het nut van deze auto? Waarom koop je niet gewoon een prachtige 4-serie Gran Coupé of een praktische 3-serie Touring? Ik rijd vandaag met de BMW 320i GT en ga op zoek naar antwoorden.

IMG_3980

Niet de mooiste kant van de auto.

Welke BMW moet ik kiezen?
15 jaar geleden was het leven van een BMW-verkoper overzichtelijk. De marketingmanager verkocht je een 3-serie, de commercieel directeur een 5-serie en de CEO een 7-serie. Meer smaken had je niet. Alles is anders nu. Je kunt bij BMW nu kiezen uit 25 verschillende modellen. De 3-serie GT concurreert met de gewone 3-serie, de 4-serie Gran Coupé en met de BMW 5-serie. Volg je het nog?

Het aanbod van BMW kenmerkt zich steeds meer door overbodige modellen. De X4 en X6 bijvoorbeeld. Smakeloosheid met een uitroepteken! Een X3 en X5 zijn functioneler. Een 5-serie Touring rijdt fijner. En wat te denken van de nieuwe 2-serie Active Tourer? De BMW midi-mpv met voorwielaandrijving. Een soort van Renault Scenic. Maar dan minder goed. Een treurig dieptepunt in de moderne BMW-geschiedenis.

IMG_4008 - Copy

Koopreden 1: een zee van beenruimte

Business class
Nu weer even terug naar de vraag: zijn er nog redenen te verzinnen waarom je de GT moet kopen? Jazeker, die zijn er. Het eerste wat opvalt als je instapt is de enorme beenruimte voor de achterpassagiers. Zit je in een gewone 3-serie altijd met je knietjes tegen de voorstoel, in de GT kun je de beentjes bijna strekken. Heerlijk. Dit is business class! Ook de hoofdruimte valt ondanks de aflopende daklijn best mee.

Ook als je gaat rijden is er meer positiefs te melden. BMW heeft gelukkig niet de fout gemaakt om de  GT stug af te stellen om zogenaamde rijdynamiek te suggereren. Wat is deze BMW comfortabel! De vering absorbeert alle oneffenheden met het grootste gemak, de automaat (acht versnellingen!) schakelt ongekend soepel en de sportstoelen zitten heerlijk. Wat opvalt is de rust aan boord. Je hoort nauwelijks motor- en rijgeluiden. Dit is een zeer gerieflijke reisauto. Ook de besturing helpt mee aan de comfortbeleving. Misschien een tandje te licht en gevoelloos, maar prima voor dagelijks gebruik. De rechtuitstabiliteit op de snelweg is top.

IMG_3998

Altijd aanvinken op de optielijst: de heerlijke sportstoelen.

De positieve indruk wordt verder versterkt door het prachtige interieur. Allereerst vanwege de kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking, maar vooral de kleurencombinatie spreekt me erg aan. Het bruine leer, de houten interieurlijsten en zwarte dakhemel geven me het gevoel dat ik in een chique sociëteit zit. Nu nog een Chivas Regal Royal Salute en een grote Cubaanse sigaar erbij en mijn geluk is compleet.

IMG_4025

Je privé lounge

Viercilinder turbo
Ik heb vandaag de 320i GT mee. Voorzien van een tweeliter viercilinder turbomotor die op papier een gezonde 184 pk levert. Een prima blok bij normaal gebruik, maar als je gaat trappen gaat het zoals gebruikelijk mis bij een BMW viercilinder. Dan klinkt de auto armoedig en mis je het schopje in je rug. Het blijft eeuwig zonde dat BMW niet al haar kennis en kunde heeft gebruikt om de atmosferische zescilinders zuiniger te maken. Nu kiezen ze met de downsizing voor de weg van de minste weerstand.  Het gemiddeld verbruik is overigens niet om over naar huis te schrijven. Ik reed 1 op 10,5 gemiddeld.

IMG_3983

Dit is de Luxury Line. Iets meer chroom en prachtige velgen.

Oneindig veel grip
Deze BMW is uitgerust met de optionele vierwielaandrijving. En dit betekent grip, grip en nog meer grip. Deze auto is in de bochten verrassend snel, ondanks dat de auto ruim 1600 kilogram zwaar is. En zelfs de bodyroll in de koets valt me enorm mee.  Nu moet je niet meteen naar de dealer rennen om een GT aan te vinken. Want naast snel is de auto vooral ook saai. Je hebt niet door dat het snel gaat. Je geniet niet van een snaarstrakke besturing. En je hoort niet een heerlijke zescilinder jubelen. Dus waar doe je het dan nog eigenlijk voor? Na twee bochten had ik het wel gezien , zette ik de auto weer in comfortstand en zocht ik de schaduw van de rechterrijstrook op. Niet de plaats waar ik als Driveaholic wil rijden. Je kunt er dus snel mee rijden, maar plezier maken kun je vergeten.

IMG_3982

Minder mooi, meer comfort. In notendop de 3 GT.

Conclusie
De vraag vooraf was of de GT wat toevoegt aan het BMW gamma. Ondanks het discutabele uiterlijk, de fletse viercilinder en de weinig spannende rij-eigenschappen kan ik oprecht zeggen dat de 3-serie GT een nuttige toevoeging aan het gamma is. Deze 3-serie GT is duidelijk ruimer en comfortabeler dan de gewone 3-serie.Ook met de aanschafprijs kan ik prima leven. Deze 320i GT xDrive met automaat kost 46.000 euro. Natuurlijk loopt de prijs met de verdere opties nog wel wat op, maar de extra ruimte en comfort zijn bij de prijs inbegrepen. Dat maakt deze BMW een goede aanbieding. Zou ik hem kopen? Nee, ik wil ook een auto die lekker stuurt en er beter uitziet. Ik kies voor de 4-serie Gran Coupé. Een prachtige auto. Dan maar wat minder ruimte.

Eindoordeel: 7-
+ comfort
+ beenruimte
+ interieur
– tweeliter turbo komt net wat tekort
– uiterlijk
– saaie rij-eigenschappen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Ric schreef:

    Na een halfjaar in een GT te hebben gereden las ik uw artikel. Zo is het precies. Ik had voorheen een Z4coupe 3.0 en mis deze nog iedere dag. De GT is inderdaad saai en comfortabel. Ik leer ermee leven maar mis de fijne zespitter uit de Z4.

  2. Coen schreef:

    Hoi, met veel interesse artikel gelezen. Foto’s nog eens goed bekeken, komt het kenteken me wel heel bekend voor. Inmiddels twee maanden trotse eigenaar van deze auto. Naar alle tevredenheid, maar volledig eens met inhoud artikel. Vorige auto was X5 3.0i uit 2002. Groeten uit Zeeland

    • Christian Schilder schreef:

      Ha Coen, wat grappig. Veel plezier met de auto. Ik las de review nog een keer, eigenlijk is het cijfer wat te laag want het comfortkunstje doet de auto wel heel erg goed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten