Rijtest: BMW 320e Touring (2023)
De meest verkochte BMW 3-serie is niet altijd de meest spannende of dynamische versie. Zeker niet in ons kleine ‘belastingparadijsje’. In Nederland is de instap BMW 320e logischerwijs de meest populaire versie. Een plug-in hybride met 204 pk.
Is dit genoeg voor een ouderwets portie ‘Freude am Fahren’?
Qua vermogen zou je zeggen van wel. Een E46 BMW 330d die ik lang gereden reed (zescilinder turbodiesel) had een vergelijkbaar vermogen en dat was echt een pareltje. Zover zou ik bij deze plugin niet willen gaan, want het accupakket doet wel iets met het gewicht van de auto. Deze BMW 320e Touring weegt 1.800 kg en dat merk je echt wel als je stevig gaat sturen. De massa moet zich echt even zetten. Al voel je wel dat de balans in het onderstel nog steeds heel erg goed is. Het blijft een BMW 3-serie en dat is in basis een hele fijne auto. De balans tussen comfort en sportiviteit is gewoon heel goed op orde. Ook is de zitpositie lekker laag en biedt de besturing voldoende scherpte voor dit type auto. Het grootste minpunt zit onder de auto. De gemonteerde runflats doen de wegligging geen goed en bieden echt te weinig tractie. Daardoor onderstuurt de auto veel vaker dan je lief is.
Heb je met 204 pk genoeg power onder de kap?
Jein zouden de Duitsers zeggen. Het fijne van een plug-in hybride is dat de elektromotor onderin direct koppel levert. Tegelijkertijd is het ook een nee omdat je gewoon vermogen tekort komt voor het leukere werk. Vooral op de Autobahn merk je dat de BMW 320e Touring en het onderstel veel meer aankunnen. Natuurlijk is een topsnelheid van 223 op de teller niet heel slecht, maar het kost echt heel veel asfalt om daar te komen. Ook zijn de acceleratiecijfers niet bepaald indrukwekkend. De 80-120 en 100-200 sprint nemen respectievelijk 5.7 en 27.3 seconden in beslag. Niet heel indrukwekkend, een Peugeot 508 SW (225 pk) en Mercedes-Benz A250e (213 pk) zijn duidelijk sneller (zie onze Dragy ranglijst). En over de krachtige Volvo V60 T6 zwijg ik maar even. Ook valt de elektrische range van pak hem beet 60 kilometer anno 2024 wel wat tegen. Een Volkswagen Passat komt inmiddels ruim 130 kilometer ver op een lading stroom. Bij een normale rijstijl is het een stille en soepele krachtbron. Maar bij een sportieve rijstijl voelt de motorisering wat geknepen aan en lijkt de auto nooit echt los te komen. Het voelt een beetje lethargisch aan.
Wat bevalt goed aan de auto?
Eigenlijk de klassieke BMW 3-serie deugden. Dus goede stoelen, een uitmuntende isolatie (tip: vink altijd de geluidsisolerende zijruiten op de optielijst aan), een heel fijn allround onderstel en een fraai afgewerkt en gebruiksvriendelijk interieur. Alhoewel het wegsaneren van wat knoppen bij deze facelift het gebruiksgemak niet ten goede komt. Dat je nu de stoelverwarming via het scherm moet bedienen is echt minder handig. Toch is deze BMW 320e Touring nog steeds een hele fijne ‘daily’ met een klein sportief randje. Mits je de juiste banden monteert. Een auto die je echt wel het gevoel geeft dat je in iets speciaals rijdt. Wat ook wel mag, gezien de stevige vanafprijs (bijna 54.000 euro). Laat staan als je wat opties plust op de bijzonder lange optielijst. Een remupgrade (747 euro, alleen verkrijgbaar op M-sportpakket) is overigens zeer wenselijk. De standaardset is wat onderbemeten voor de zware plugin, zeker als je graag wat meer tempo maakt op de Duitse Autobahn.
Wat bevalt minder goed?
Misschien toch wel de concurrentie van andere merken. Neem de nieuwe Volkswagen Passat en Skoda Superb. Die zijn misschien een tandje minder verfijnd en sportief, maar bieden wel veel meer ruimte, vermogen en actieradius voor minder geld. De BMW 3-serie Touring is ruimer dan al zijn voorgangers, maar als je achterin een Passat of Superb plaatsneemt, wil je nooit meer anders. Ook lever je door de accu’s veel bagageruimte in. Een ander minpunt is toch het extra gewicht van het accupakket. De balans in de auto is net iets minder goed. Je merkt het extra gewicht. Je voelt dat de auto net iets rafeliger rijdt en dat de auto net iets hoekiger afveert dan de benzinebroertjes. Het zijn procentpuntjes maar je merkt het wel. Een BMW 330i Touring (onze voormalige duurtester) rijdt gewoon net iets fijner en meer uitgebalanceerd. En als ik heel eerlijk ben, vond ik de iDrive 7 in de pre-facelift ook prettiger werken. Wellicht ben ik een dinosaurus, maar ik wil gewoon (meer) knopjes in een auto. De spraakbesturing werkt bij BMW overigens ook voor geen meter. Daar is niets aan veranderd.
Conclusie?
Natuurlijk blijft de BMW 3-serie een fijne auto. Ongeacht de motorisering. Toch is deze BMW 320e Touring de minst begeerlijke 3-serie die ik gereden heb. De som der delen klopt net niet helemaal. Als je de keuze hebt tussen 318i/320i of de plugin 320e dan zou ik altijd de reguliere benzineversies kiezen. De plugin is net iets te zwaarlijvig en teveel een compromis. En dat is een ietwat pijnlijke conclusie. Ik mis net die paar procent extra Freude am Fahren en praktisch gebruiksgemak (bagageruimte). Stiekem toch jammer, ook al is de plugin financieel gezien de aantrekkelijkste 3-serie en koop je echt wel een prima auto. En als je toch een plugin 3-serie wilt, dan loont de upgrade naar een BMW 330e. Dan heb je in ieder geval het gebrek aan vermogen vakkundig weggepoetst.
Eindcijfer: 7.5
+ Fijn onderstel.
+ Nog steeds een fraai interieur.
– Lethargische motor.
– Net iets te zwaar voor de leuk.
Tnx @De Maassche Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto.
Vermogen 204 pk, 350 nm |
0-100 7.9 sec |
Topsnelheid 220 km/h |
Motor 2.0 ltr viercilinder turbo, elektromotor |
CO2 uitstoot 31 g/km |
Vanafprijs (NL) 54.000 euro |
Minimale bagageruimte 410 liter |
Leeggewicht 1.800 kg |
Je moet er dan eigenlijk wel bij vertellen dat je de BMW 320E en 330E prima kan chippen en zo het vermogen makkelijk kan verhogen
320E gaat van 204pk/300nm naar 300pk en 420nm
330E gaat van 252of292pk/420nm naar 340of400pk/700nm