Rijtest: BMW 225xe Active Tourer (2016)
Een MPV? Vreselijke auto. MPV’s zijn saai, burgerlijk en functioneel. Ze worden gebouwd voor mensen die al met 1,5 been in het graf liggen. Wij liefhebbers verachten dit soort auto’s, maar toch zijn er genoeg kopers die er maar al te graag eentje willen. BMW wil daar met de BMW 2-serie Active Tourer graag een graantje van meepikken. Niet alleen de eerste MPV, maar ook nog eens de eerste in basis voorwielaangedreven BMW. Ik rijd in de BMW 225xe Active Tourer. Biedt deze BMW nog voldoende Freude am Fahren?
Geen bling-bling
Het is wel even wennen als ik de BMW 2-serie Active Tourer bekijk. De bling-bling factor is verontrustend laag. Daar kunnen de grote velgen weinig aan veranderen. Het ontwerp is saai en de proporties kloppen op één of andere manier niet helemaal. Het lijkt bijna of ze bij BMW ook niet weten wat ze met de 2-serie Active Tourer aanmoeten en alle risico’s overboord hebben gegooid. Natuurlijk zijn auto’s in dit segment meestal niet zo spannend vormgegeven, maar van BMW had ik wel iets meer verwacht. Maak overigens niet de fout om het M-sportpakket aan te schaffen. Dat is als je schoonmoeder in bikini bij de rand van het zwembad. Een beeld dat je de rest van je leven niet meer zal vergeten. Deze BMW moet je – zoals onze testauto – vooral lekker standaard houden dus.
Het interieur stemt mij vrolijker. Dit ziet er gelukkig wel weer BMW waardig uit. Ik zie tot mijn vreugde dat BMW mooie materialen heeft gebruikt en dat de afwerking gewoon goed is. Dit is met afstand het mooiste interieur in de MPV-klasse. Dat mag natuurlijk ook wel, want dit is de duurste MPV. De instapper met 102 pk is verkrijgbaar vanaf 30.000 euro, terwijl de standaarduitrusting in vergelijking met de concurrentie niet bepaald overhoudt. De BMW 225 xe Active Tourer die ik vandaag rijd kost zelfs 39.900 euro, maar is toch een veel betere aanbieding. Bij deze prijs inbegrepen zijn een 224 pk sterke plugin-hybrid motor, vierwielaandrijving en een prettige automatische versnellingsbak. De zakelijke rijder zal met plezier constateren dat hij dit jaar nog 15% bijtelling betaalt.
Wolf in schaapskleren
GTI-rijders opgepast. Deze BMW is een rasechte wolf in schaapskleren (of eigenlijk omakleren). Je ziet het er niet aan af, maar deze ecovriendelijke BMW is een serieuze stoplichtsprinter. De 0-100 sprint kost nog geen 6,7 seconden en dat is gewoon heel erg rap. Voor de voortstuwing zorgen de uit de Mini Cooper bekende 1.5 liter driecilinder die wat hulp krijgt van een elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt een meer dan verdienstelijke 224 pk en 385 newtonmeter. Het is echt een lekkere vlotte auto.
Daarnaast ben ik erg te spreken over de wijze waarop de benzine- en elektromotor samenwerken. Dat gaat echt feilloos. De automatische transmissie is niet de allersnelste, maar doet zijn werk vlot genoeg voor een auto in dit segment en schakelt lekker soepel. De driecilinder laat een leuk roffeltje horen als hij toeren moet maken, alhoewel toeren maken dankzij het riante koppel niet nodig is. Kritiekpuntje is de elektronisch afgeknepen topsnelheid van 202 kilometer per uur. Voor veel MPV-rijders een louter theoretische waarde, maar voor BMW-adepten natuurlijk niet genoeg. Het brandstofverbruik van de BMW 225xe Active Tourer blijft binnen de perken. Ik reed 1 op 16 tijdens mijn rondje. De actieradius valt tegen, want de tankinhoud is met 38 liter heel erg klein.
Voelt als een voorwielaandrijver
De BMW 225xe Active Tourer is gebaseerd op hetzelfde platform als de Mini Cooper. Inderdaad, voorwielaandrijving. Ook BMW gaat overstag. De BMW X1 en de toekomstige BMW 1-serie krijgen ook voorwielaandrijving. Logisch natuurlijk bij een MPV, want achterwielaandrijving kost veel binnenruimte. Onze 225xe heeft vierwielaandrijving, maar de auto voelt en rijdt als een voorwielaandrijver. Pas als de auto grip verliest, schakelen de achterwielen razendsnel bij en houd je grip.
Toch rijdt deze BMW 225xe Active Tourer helemaal niet verkeerd. Het chassis en de besturing hebben wel degelijk een lekker scherp randje. De auto stuurt met veel gevoel (wel iets te licht) en BMW heeft het overhellen van de koets heel aardig weten te beperken. De heerlijke sportstoelen (altijd bijbestellen!) zorgen ervoor dat je niet met je kinnetje tegen de zijruit knalt. Je kunt leuk sturen met deze toch 1600 kilogram zware MPV en je moet flink pushen om de auto te laten ondersturen. Het haalt natuurlijk niet het niveau van de BMW 3-serie, maar het is een knappe prestatie van BMW dat ze van een 1600 kilogram zware MPV een fijn sturende auto hebben weten te maken. Ben je klaar met spelen, dan is de BMW weer de comfortabele en rustige MPV die klanten in dit segment verwachten. Dan is het een verfijnde en luxe auto. Echt heel knap gedaan van BMW.
Batterij kost bagageruimte
Belangrijk in dit segment is natuurlijk ook het ruimteaanbod. Krap is de BMW zeker niet. Ik kan als volwassene (1.88m) prima achterin plaatsnemen. Wel lever je dankzij de extra batterijen onder de laadvloer wat bagageruimte in. De gewone Active Tourer heeft 468 liter ruimte, de plugin-hybride moet het doen met 400 liter. Als je met je gezin op vakantie gaat, is dat wellicht iets te weinig en heb je denk ik wel een dakkoffer nodig. Gelukkig is de laadvloer makkelijk toegankelijk en kun je de kofferbak effectief volstouwen. Overigens biedt BMW ook een Gran Tourer aan, deze versie is een maatje groter. Helaas biedt BMW voor deze grotere variant geen bijtellingsvriendelijke stekkervariant aan.
Conclusie
Kunnen we stellen dat de eerste MPV van BMW geslaagd is? Niet als je kijkt naar het uiterlijk. Hij is net zo saai en levenloos ontworpen als de concurrentie. Voor de rest mag BMW trots zijn op deze MPV. Deze BMW 225xe Active Tourer is een verrassend fijne auto. Hij is snel, zuinig, comfortabel en is met afstand de fijnst sturende MPV op de markt. Hij is – zoals we van BMW gewend zijn – stevig aan de prijs, maar deze auto is dan ook een klasse beter dan veel van zijn concurrenten. De grootste concurrent bevindt zich met de BMW 330e (ook 15% bijtelling) in eigen huis. Een auto die nog fijner stuurt, nog beter presteert en – last but not least – er wel uitziet als een volwaardige BMW. Voor een paar duizend euro meer heb je die op je oprit staan. Soms is kiezen erg makkelijk.
Eindcijfer: 7+
+ rijeigenschappen
+ fijne motor
+ mooi interieur
– uitstraling en uiterlijk
– kleine benzinetank
Deze test is mede mogelijk gemaakt door BMW dealer Hans Severs.