Rijtest: BMW 225e xDrive Active Tourer (2023)

Zijn er überhaupt redenen om voor de BMW 2-serie Active Tourer te kiezen als je voor een niet al te grote meerprijs ook een stoere SUV als de BMW X1 kunt kopen? Die vraag staat vandaag centraal bij deze BMW 225e xDrive Active Tourer.

BMW 225e xDrive Active Tourer

Zeg nou zelf, dat is toch veel beter dan de immens suffe voorganger?

Wat is het verschil tussen de BMW X1 en de 2-serie Active Tourer?

Vooral de uitstraling. De BMW 2-serie Active Tourer is een MPV. Dus een iets hogere zit, praktisch en met veel gebruiksgemak. Optisch een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de voorganger. In deze auto kun je prima voorrijden zonder dat je meteen een brochure meekrijgt van het dichtstbijzijnde verzorgingstehuis. Maar heel eerlijk, de uitstraling van de BMW X1 is echt wel een tandje beter. Onderhuids is de techniek hetzelfde. Gebouwd op hetzelfde platform, met dezelfde motoren en met een vergelijkbaar praktisch interieur, al is de BMW X1 wel iets groter/ruimer.  Praktisch is overigens een relatief begrip. Echt ruim kan ik de BMW 2-serie Active Tourer (of BMW X1) niet meteen noemen. Verwacht zeker geen Skoda-eske zeeën van ruimte.

Interieur BMW 225e xDrive Active Tourer

Interieur is zo goed als gelijk aan de BMW X1

Vergelijkbaar mooi?

Zeker, want materialen en afwerking zijn gewoon heel erg goed. Fraai kunstleer op de bovenkant van het dashboard en de portieren doen veel voor de ambiance. Hoe meer je naar beneden gaat, hoe harder het plastic overigens. Desondanks is het totaalbeeld gewoon fraai. Het scherm (zonder iDrive helaas) blijft wennen, maar langzaam (oké, heel langzaam) vind ik iets beter mijn weg in de talloze menu’s. Het gaat er vooral om dat je je persoonlijke voorkeuren goed opslaat (bv je favoriete radiozenders) en dat je de stemcommando’s leert begrijpen. Alhoewel dat bij mij vaak tot frustraties leidt. De digitale assistent weet te vaak het antwoord niet op mijn vraag. Het scherm en de presentatie zijn overigens wel fraai. Al vind ik het ontwerp van de digitale tellers wel weer wat onoverzichtelijk. Ik mis de klassieke ronde klokken van de voorganger. Waarom worden die digitaal niet gewoon aangeboden?

Afwerking interieur BMW 225e xDrive Active Tourer

Lapje kunstleer en wat stiksel maken het wel echt af.

Uit welke motoren kun je kiezen?

Je kunt kiezen uit vier benzinemotoren (van 126 pk tot 218 pk), twee dieselversies (150 en 211 pk) en twee hagelnieuwe plug-in hybrides. Deze BMW 25e xDrive Active Tourer is goed voor  een gecombineerd vermogen van 245 pk en de 30e versie gaat daar met 326 pk nog even fors overheen! Met de 30e geef je bij het verkeerslicht gewoon een Volkswagen Golf GTI het nakijken, want de BMW knalt in 5.5 seconden naar 100! En dat met je bedaagde BMW 2-serie Active Tourer! Zo’n feest is het met de 25e natuurlijk niet (0-100 in 6.7 seconden). Geen nood. Ook met deze motorisering kom je weinig tekort. De overgang tussen elektrisch en benzine gaat naadloos en de driecilinder produceert een leuk semi-sportief roffeltje. Vooral de trekkracht onderin (dank aan elektromotor) is imposant. Deze auto voelt echt zeer vlot en soepel aan. Geen sportieve motor, maar wel een fijne cruiser. Puntjes van kritiek? De versnellingsbak mag iets meer gebruik maken van het riante koppel. De bak schakelt net iets te snel en onnodig terug. Ook is de topsnelheid met 195 kilometer per uur BMW onwaardig. Fijn: de elektrische actieradius is voor beide plug-in hybrides met circa 90 kilometer wel meer dan voldoende.

Foto motor BMW 225e xDrive Active Tourer

De 1.5 liter driecilinder is goed voor 136 pk. De elektromotor levert 109 pk.

Is er nog Freude am Fahren?

Ja best wel, mits je de runflats Goodyear Eagle F1’s meteen vervangt. Wat een dramaband is dat. Ze kermen als een gillende keukenmeid, bieden nauwelijks tractie en maken op de koop toe ook nog eens veel afrolgeluid. Bestel je een X1 of 2-serie Active Tourer? Beding andere banden bij de aanschaf. Zonde, want het onderstelletje mag er best zijn. Het is een prettige daily drive en het onderstel is best capabel als je wat steviger een rotonde wilt pakken. Natuurlijk helt de auto wat meer over dan een BMW 1-serie, maar het blijft binnen de perken en je kunt er nog wel wat stuurplezier uithalen. Deze auto voelt sportiever aan dan de paar overgebleven soortgenoten en veel andere SUV’s. Qua stuurgevoel is het BMW-esk. In middenstand te vaag, daarna stuurt de auto wel vrij direct en gewillig in. Het remgevoel is even wennen. De vertraging is gevoelsmatig nooit echt consistent en dat is bij dagelijks gebruik weleens onprettig.

Foto achterkant BMW 225e xDrive Active Tourer

De Goodyears mag je meteen vervangen.

Worden opa en oma hier ook blij van?

Sportief rijden is prettig meegenomen, maar de doelgroep (opa en oma) zal dat worst wezen. Heel eerlijk, ik twijfel of deze BMW 225e xDrive Active Tourer hun auto is. Allereerst omdat deze klanten erg gehecht zijn aan hun iDrive-knop en andere fysieke knoppen. Een ander issue is de (te) stevige vering bij versies met het M-sportonderstel. Zeker in combinatie met grote velgen (19 inch of meer) is het afrolcomfort echt heel erg stevig. Het is nog net niet zo snoeihard als een BMW X2 maar de vorige generatie was wat vriendelijker geveerd. Het is maar net aan de goede kant van de lijn. Ben je gehecht aan een zijdezacht onderstel, kies dan een maatje kleinere velgen. Of twee maatjes. En skip het sportonderstel. Wel fijn: de geluidsisolatie is prima op orde en de nieuw ontworpen (optionele) sportstoelen zitten ook meer dan voortreffelijk! Dat zijn echt pareltjes. Daarnaast zal de iets hogere zitpositie ook veel ouderen aanspreken.

Foto voorkant BMW 225e xDrive Active Tourer

Wees eerlijk: de grote grille went snel. I like it (inmiddels).

Wat ben je kwijt voor deze BMW 225e xDrive Active Tourer?

De BMW 2-serie Active Tourer is verkrijgbaar vanaf 41.000 euro. Dan krijg je een bijzonder karig uitgeruste 216i-versie met een zeer bescheiden 122 pk. Die wil je niet. De beste keus als het gaat om vermogen voor je geld zijn in Nederland vaak de plug-ins. De BMW 225e xDrive Active Tourer versie kost 47 mille en de 230e xDrive 51 mille. Veel geld, al kost een BMW X1 met dezelfde motorisering grofweg 4 mille meer. Zal de meeste kopers niet tegenhouden, want de BMW X1 is veel populairder. Maar toch, als je de grenzen van je budget opzoekt is de 2-serie Active Tourer misschien wel de betere keus. Zeker omdat je die 4 mille ook kunt gebruiken om je auto verder te ‘personaliseren’. Zo noemen ‘premium’-fabrikanten dat vaak. In de praktijk komt het neer op bijbetalen voor opties die je bij de concurrentie vaak standaard krijgt. Pluspunt: je hebt wel meer te kiezen als het gaat om sierlijsten, audio, velgen, kleur van de bekleding, etcetera. Maar een koopje wordt het nooit en je bent al snel een milletje of 55 kwijt als je wat optiepakketjes (M-sportpakket doet optisch heel veel) en losse opties bijplust. En dan is er echt nog wel ruimte naar boven over.

Foto bedienpaneel BMW 225e xDrive Active Tourer

Het ontbreken van de iDrive draaiknop blijft een groot gemis.

Conclusie?

De BMW 2-serie Active Tourer blijft een lastig verhaal. Dat heeft weinig met de auto te maken. In basis bevalt die best goed. Een praktische auto die fijn stuurt, je zintuigen verwent met een premium interieur en je in alle rust vlot en zuinig van A naar B brengt. Heel veel meer hebben veel mensen niet nodig. En toch is het (net) niet goed genoeg. Want het onderstel is aan de stugge kant en het ontbreken van een iDrive-draaiknop is een ergonomische misser. Een ander probleem is de BMW X1. Natuurlijk is die een paar mille duurder maar daar koop je echt wel wat extra uitstraling en ruimte voor.  Mijn advies: voor 53 mille kun je ook de praktische BMW 320e Touring aanschaffen. Is bijna 6 mille meer dan een BMW 225e xDrive, maar dan rijd je wel in een ‘echte’ BMW. Eentje die qua comfort, onderstel, materiaalgebruik echt hoger op de ladder staat.

Foto BMW iX1

Wees eerlijk: deze X1 ziet er net nog iets fraaier uit.

Eindcijfer: 7

+ Fijne motorisering.
+ Fraai interieur.
+ De rijdynamiek valt niet tegen.
– Best stug geveerd.
– Bediengemak valt tegen.
– Best prijzig.

Vermogen
245 pk, 477 nm
0-100
7.0 sec
Topsnelheid
195 km/h
Motor
1.5l, driecilinder, turbo, hybride
CO2 uitstoot
14 gram/km
Vanafprijs (NL)
47.000 euro
Minimale bagageruimte
406 liter
Leeggewicht
1.820 kg
 

Tnx @De Maassche BMW Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto. 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Mijn voorkeur zou ook naar een 320e Touring gaan. Maar in België is de verkoop van de 3 reeks zo goed als stilgevallen. Dit komt door de Belgische fiscaliteit (waar enkel EV’s nog 100% aftrekbaar zijn). En de particulier koopt liever een SUV (vooral X1) of kijkt de kat uit de boom. De absurd hoge tweedehandsprijzen voor een dreier doen daar natuurlijk ook niet goed aan.

  2. Kees Doorakkers schreef:

    beetje slecht vergelijk betreft de 3 serie voor dat geldt heb je natuurlijk ook eennkale instapper met de lichste motor. verder is de active tourer juist een stuk comfortabeler dan de vorige. ik kan het wetennheb die 4 jaar gehad en nu de nieuwe al bijna een jaar. en ja kies niet het m onderstel maar was bij biede zo. al bij al een gweldige auto. 1 ding helemaal mee eens de i drive knop mag terug. En als je wat ouder wordt koop zeker geen drie serie. De rijd dynamiek is zeker nog beter maar daar zitten we niet op te wachten. Je valt er in en komt er nog moeilijker uit en bij gelijke uitrusting en motorisering heel veel duurder. zeker niet zoals omschreven. Eigenlijk gewoon een niet objectief review maar een eigen mening die ook nog rammelt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten