Rijtest: BMW 220d coupé

Ik popel van enthousiasme als ik de sleutels overhandigd krijg van de BMW 220d coupé bij BMW dealer Hans Severs in Alphen a/d Rijn. Als voormalig BMW 130i rijder ben ik heel erg benieuwd of je in deze compacte BMW 2-serie ouderwetse ‘Freude am Fahren’ kan verwachten.

BMW 220d coupe voorkant - rijtest Driveaholic.nl

Zo had de 1-serie er direct moeten uitzien.

Looks

Voordat we gaan rijden eerst weer het gebruikelijke rondje om de auto. De voorkant vind ik gaaf. Dit is een echte BMW in je binnenspiegel. Subtiel sportief maar ook voldoende agressief om je plaats op de linkerbaan op te eisen. Godzijdank heeft BMW niet de fout gemaakt door het snuitje van de huidige 1-serie te monteren. Daar kan ik tot op de dag van vandaag niet aan wennen. De wat kleinere koplampen van de 2-serie staan veel beter. Goed werk. Vind ik de auto een oogverblindende schoonheid? Nee. Ik ben over de achterkant niet helemaal te spreken. Het kleine uitlaatje, de inspiratieloze achterlichten. Het lijkt net alsof de designers er pas laat achter kwamen dat ze de achterkant ook nog even moesten doen. Ik vind de auto ‘overall’ best mooi, maar hij betovert me nog niet zoals de 4-serie coupé dit wel doet.

BMW 220d coupe - rijtest Driveaholic.nl

Net niet helemaal af lijkt het wel.

Onpraktisch

Een coupé is natuurlijk hartstikke onpraktisch. Je moet deze auto niet als gezinsauto willen inzetten. Op de achterbank kun je nauwelijks fatsoenlijk zitten. Het tijdig roepen van ‘shotgun’ als je met je vrienden op pad gaat is relevanter dan ooit. Dit is overigens geen reden om de 2-serie te negeren, de 1-serie biedt nauwelijks meer ruimte op de achterbank. De kofferruimte is met 390 liter weer heel acceptabel. De techniek en het interieur zijn ongewijzigd overgenomen uit de 1-serie. Een gemiste kans. BMW maakt zich er hier te gemakkelijk van af, want de 2-serie coupé staat voor 2.500 euro hoger in de prijslijst. De vanafprijs van de BMW 220d coupé is 38.900 euro. Zoals gebruikelijk ben je er dan niet. Onze testauto kost rond de 50.000 euro, maar dan heb je alle relevante opties en luxe wel aan boord.

Zuinig en snel

De tweeliter commonrail turbodiesel onder de kap zal voor veel zakelijke rijders de ideale keus zijn. Recent is deze diesel weer wat opgefrist en heeft BMW de auto weer wat zuiniger gemaakt. Als toegift is het vermogen gestegen van 184 naar 190 pk. Ook in 2015 valt deze auto binnen het 20% bijtellingstarief. Ik rijd nog met de oude versie (184 pk/380 nm) die tot voor kort leverbaar was. In de praktijk verschillen de blokken nauwelijks. Een verbruik van 1 op 20 is zonder al te veel moeite realiseerbaar. Dat is heel erg netjes voor een auto die het het clichésprintje naar 100 km/h in 7 seconden afraffelt. Veel belangrijker vind ik de tussensprints. Het maximumkoppel is al beschikbaar bij 1750 toeren. Dit betekent in de praktijk dat je altijd trekkracht te over hebt.

BMW 220d coupe - rijtest Driveaholic.nl

Bekijk de auto altijd vanuit deze hoek en je krijgt nooit spijt 🙂

Meer comfort

Ik had eerder al aangegeven dat ik zelf de eigenaar ben geweest van een BMW 130i. Een heerlijke auto, mede dankzij de magistrale zescilinder lijnmotor onder de kap. Ik moet dus wel even wennen aan het concept van een viercilinder diesel in een compacte BMW. De geluidsbeleving valt vies tegen. Niet alleen vanwege het goedkope dieselgetokkel, maar ook omdat het motorgeluid nogal indringend het interieur inkomt. De geluidsisolatie had beter gemoeten. Eenmaal op kruissnelheid verdwijnt het ‘krijsen van Satan’ gelukkig snel naar de achtergrond, maar zeker bij een sportieve rijstijl is dit funest voor de beleving. Het comfort is wel duidelijk verbeterd ten opzichte van de vorige 1-serie. Het gestuiter van weleer is godzijdank verleden tijd. Deze sportieve 2-serie is een heerlijke reisauto. De vorige 1-serie moest je eigenlijk altijd met twee handjes aan het stuur rijden. Dat was een zeer nerveuze auto.  Deze BMW 220d coupé is een kilometervreter pur sang. Volledig ‘entspannt’ rijd je met hoog tempo op de snelweg. Lekker! Zeker als je bedenkt dat de meeste bestuurders 95% van de tijd op de snelweg rijden.

BMW 220d coupe - rijtest Driveaholic.nl

Investeer altijd in de 18 inch velgen.

Freude am Fahren

Natuurlijk rijd ik de BMW ook even op een bochtig traject, weliswaar sporadisch vindbaar in de Randstad. Maar bij de enkele bochten die ik vol kan nemen blijkt de BMW 220d coupé een heel vermakelijke auto te zijn. De besturing is iets te licht naar mijn zin, maar biedt wel voldoende feedback. Deze BMW is uitgerust met de optionele Servotronic stuurbekrachting (meerprijs €106,-). De meningen daarover zijn verdeeld op de verschillende fora, maar ik vind dit een ‘must have’ optie. Dit stuurt beter dan ik de laatste tijd gewend ben van BMW. De achttrapsautomaat (meerprijs inc flippers €872,-) vormt de perfecte combinatie met de diesel. Ik word steeds enthousiaster over deze versnellingsbak. Zeker in combinatie met de flippers achter het stuur kun je ook als enthousiaste stuurman je energie kwijt. Als purist zeg ik dat je altijd moet schakelen, maar de schakelflippers bieden wel een voordeel. Je kunt je nog beter concentreren op je rempunt en je ideale lijnen. Over de remmen kan ik kort zijn: deze zijn voortreffelijk. Ik val voor de zoveelste keer in herhaling als het gaat om de sportstoelen (standaard op Sportline, anders meerprijs €523,-): altijd aanvinken op de optielijst.

BMW 220d coupe - rijtest Driveaholic.nl (interieur)

Voortreffelijke sportstoelen, saai 1-serie interieur.

Onderstuur?

Is het makkelijk om overstuur op te wekken? Op vochtig asfalt wel, maar op droog asfalt krijg je het kontje nauwelijks om. En word ik tot mijn verrassing regelmatig op onderstuur getrakteerd. Veilig voor de gemiddelde gebruiker, maar ook minder leuk. Overigens had mijn oude 130i ook last van onderstuur, ook al ontkent iedere BMW-fan dit. BMW-rijders zijn nogal gehecht aan de voordelen van achterwielaandrijving. Ze verdedigen dit met hand en tand. Het is echter een feit dat een voorwielaandrijvers als een Renault Megane RS of een Seat Leon Cupra 280 inmiddels lachend de op papier sterkere BMW M135i achter zich laten op het circuit.

Conclusie

De belangrijkste conclusie voor mij? De nieuwe 2-serie coupé is volwassen geworden. Was het vorige model nog een skelter, met deze kun je prinsheerlijk naar Parijs rijden. Als rijdersauto is de 2-serie coupé iets meer naar het midden geschoven. Het is nog steeds een bovengemiddeld leuke auto, maar de echte purist komt niet meer aan zijn trekken. Is dit erg? Ik vind van niet. Een diesel koop je om kilometers mee te vreten. Die taak volbrengt hij met verve. Dat hij daarnaast leuk stuurt is een mooie bonus. Grootste minpunt is de te pregnant aanwezige dieselbrom.

Eindcijfer: 7,5
+ comfort
+ zuinig en snel
+ stuurplezier
– weinig onderscheidend ten opzichte van de 1-serie
– hinderlijke dieselbrom

Deze test is mede mogelijk gemaakt door BMW dealer Hans Severs

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten