Rijtest: BMW 218i Active Tourer (2018)

De vriendelijke medewerker van de BMW dealer verontschuldigt zich alvast bij me als hij de sleutels meegeeft van mijn huurauto. Hij weet dat ik een liefhebber ben. “Het is een BMW 218i Active Tourer, ik had niet anders staan. Sorry”. Even slikken dus. Een BMW 2-serie Active Tourer is niet bepaald de coolste BMW. Dan is het ook nog de versie met driecilinder motortje. Had ik al genoemd dat deze BMW ook voorwielaangedreven is?

BMW 2-serie Active Tourer

Tada. De meest anonieme BMW die je kunt kopen.

Is het echt zo’n ramp?

Nee natuurlijk niet. Ik overdrijf graag een beetje, dus ik neem de sleutels met een glimlach in ontvangst. Ik ben blij dat ik vervangend vervoer heb. Toch snap ik nog steeds niet waarom BMW niet wat meer werk heeft gemaakt om een sprankelende auto neer te zetten. Eén van de redenen dat je extra wilt betalen voor een ‘premium’ auto is natuurlijk ook vanwege het fraaie design en de dito uitstraling. Daar gaat het bij deze BMW 218i Active Tourer heel erg mis. Dit is een grijze muis. Een saaie burgermansauto voor mensen die niet willen opvallen. Een auto voor boekhouders en mensen die opgewonden uitkijken naar de nieuwe versie van Excel. Niet direct het soort mensen die je associeert met BMW. Wat je – gelukkig wel – krijgt is een strak interieur en dito afwerking. Het is niet de bling-bling die je in een Audi aantreft maar het is Duitse degelijkheid alom en de iDrive werkt zoals gebruikelijk geniaal. Moet je natuurlijk wel extra voor betalen, maar dat is altijd zo bij de Duitsers.

BMW 218i Active Tourer

Het interieur van de BMW 2-serie Active Tourer kent weinig verrassingen.

Praktisch gebruiksgemak?

Is gelukkig wel bij de prijs inbegrepen. De BMW 218i Active Tourer is geen ruimtewonder, maar is duidelijk ruimer en praktischer dan de BMW X2 en in mindere mate de BMW X1. Dat moet ook, want dit is een praktische MPV en geen modieuze crossover. Vooral achterpassagiers profiteren van een paar centimeter extra beenruimte. Voor familievaders met een bewezen libido is er ook de BMW 2-serie Gran Tourer met weer een paar extra centimeters ruimte en de mogelijkheid voor een derde zitrij. Maar let op, dit is wel een ronduit afzichtelijke auto. Wat een gedrocht! En dan overdrijf ik deze keer niet. Zit je nu te dubben om nog wat extra kindjes te maken en heb je een derde zitrij nodig? Surf dan razendsnel naar Durex.nl. Wil je overigens een echt praktische auto, dan is een gewone stationwagen minstens net zo praktisch.

bmw x2 gran tourer

Dit is de BMW 2-serie Gran Tourer. I told you so.

Het rijgedrag?

Bij een auto met het uiterlijk van een schaap zijn de verwachtingen niet bepaald hooggespannen. Het valt gelukkig 100% mee. Deze suf ogende MPV stuurt best fijn. Na het fiasco van de BMW X2 was ik nu echt blij verrast met het weggedrag van een voorwielaangedreven BMW. Dit is een lekker sturende auto, ook al ligt het zwaartepunt van de auto wat hoger. Gelukkig merk je dit nauwelijks. De BMW 2-serie Active Tourer ligt gewoon heel strak op de weg en de koets helt nauwelijks over. De auto voelt ook lichtvoetig aan en nodigt uit tot steviger stuurwerk. Natuurlijk niet zo strak als een 1-serie of 3-serie maar het is voor een MPV gewoon heel erg goed!

De driecilindertjes moeten het met één uitlaatje doen.

En het comfort?

Dat is het knappe, het comfort is altijd ruim voldoende. Je kunt er ook prettig mee kilometervreten. Zo had de bizar oncomfortabele BMW X2 moeten rijden. Als ik naar de soortgenoten kijk, dan veegt de BMW 2-serie Active Tourer ze allemaal weg. Een Renault Scenic of Volkswagen Touran (bestaan die auto’s nog?) zijn natuurlijk ook comfortabel, maar sturen veel minder fijn. De BMW kan beide! De stoelen van deze BMW zitten ook superfijn, mede dankzij de zittingverlengers! Je kunt de stoel ook nog eens veel meer kantelen dan in de BMW X2, waar ze deze functie hebben wegbezuinigd. O ja, in de categorie onpraktisch wil ik nog wel even klagen over de bizar grote A-stijl die heel veel zicht ontneemt. Dus lieve fietsers, als je een BMW 2-serie Active Tourer ziet moet je toch echt even uitkijken. Misschien handig om voor de verandering wel  eens een keer voor het rode verkeerslicht te stoppen. Dat schijnt voor fietsers nogal lastig te zijn.

BMW 218i Active Tourer

De BMW 2-serie Active Tourer is praktischer dan de duurdere BMW X2.

Hoe doet de driecilinder het?

Ook dat viel me 100% mee. Verrassend wederom. Mijn vriendin reed een tijdje in Mini Cooper met hetzelfde blok en ik was niet dolenthousiast over deze combinatie. Vooral de lange bakverhoudingen van de handbak waren een beetje een fun-killer. Deze BMW is voorzien van de zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en dat is een veel maar dan ook veel betere combinatie. Deze combinatie voelt veel agieler aan dan de vrij lome handgeschakelde versie. Deze combinatie voelt absoluut niet ondergemotoriseerd aan, ook al heb je ‘maar’ 140 pk en kost de 0-100 sprint een tergend lange 9.3 seconden. In de alledaagse praktijk voelt de auto vlot genoeg aan. Je hoeft echt geen 5.000 euro opzij te leggen voor de 52 pk sterkere BMW 220i Active Tourer, die motor voegt niet zo heel veel toe bij dit type auto. Steek dan wat extra geld in een lekker audiosetje (Harman & Kardon) en wat andere opties. De optielijst is lang genoeg.

BMW 218i Active Tourer

Driecilindertje presteert zeker niet onaardig.

Is deze BMW ook zo schandalig duur?

Ja en nee. Ja, want wel in vergelijking met concurrenten. Je betaalt meer geld en ook krijg je minder uitrusting. Het blijft tenslotte een BMW. In vergelijking met de BMW X2 is de BMW 218i Active Tourer juist weer een koopje. Deze BMW 218i Active Tourer is vanaf 36.000 euro verkrijgbaar en met een duizendje of zeven extra heb je de auto aardig uitgerust. De kleinere en veel minder praktische BMW X2 is veel prijziger. Een bijkomend voordeel van de 2-serie Active Tourer is dat je niet per se grote velgen en een M-pakket nodig hebt. Daar wordt deze auto niet mooier van (integendeel zelfs) en dus is het ook niet nodig. Bij een BMW X2 moet je deze opties absoluut wel aanvinken en wordt het prijsverschil alleen nog maar groter.

Op de achterbank voldoende ruimte.

Conclusie

Ik was al bijna aan het noteren dat deze BMW best wel briljant was, totdat ik er eentje zag rijden. De vormgeving is echt het grootste probleem van deze auto. Een zeldzaam saaie burgermansauto. Dat kost de auto punten, want een BMW moet in mijn bescheiden mening altijd een bijzondere uitstraling hebben. Daar betaal je voor. Dat is vooral jammer voor BMW, want ik heb verder niet zo heel veel aan te merken op deze auto. Ok, het is nog steeds geen koopje maar heel schokkend is de prijs nu ook weer niet. En de BMW 218i Active Tourer maakt de slogan ‘Freude am Fahren’ gewoon waar. De BMW 218i Active Tourer rijdt – voor een MPV – dikke prima en is in alle opzichten beter (minus het ontwerp dan) dan de duurdere BMW X2. Dit is de fijnst rijdende voorwielaangedreven BMW van dit moment. Dat is best een verrassende conclusie. Zou ik hem kopen? Nee, ik koop liever een praktische en mooiere stationwagen (Golf, Leon, Focus etc) waar je meer voor minder krijgt.

Een gemiddelde stationwagen is gewoon ruimer dan deze 2-serie Active Tourer.

Eindcijfer: 7
+ Fijn onderstel
+ Driecilinder en automaat vormen mooie combi
+ Best een praktische auto
– Niet bepaald moeders mooiste
– Slecht zicht vanwege de A-stijlen
– Een stationwagen scoort op alle onderdelen gelijkwaardig of beter.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Dan schreef:

    Leuk geschreven heer Schilder ! Ik heb zelf een 216i gekocht met nóg minder vermogen.
    Maar voor ons in de 1e plaats een boodschappen wagentje. We wonen op de Veluwe en de eerste stad is 25km verderop. In de winter 2km naar het dorp en de 3 cylinder is warm ! Dit lukte mij voorheen alleen met een Smartje wat we enige tijd hebben gehad. Ik vind de tourer een fijne auto. Voor echt lange afstanden hebben we nog andere voertuigen staan.

  2. Sourcy schreef:

    Smaken verschillen, dat is duidelijk, maar niet verkeerd. Ook de 5000 euro meer voor de 220i, geeft m.i. nog meer rijplezier. Overigens een leuk informatief artikel.

  3. Jan schreef:

    smaken verschillen inderdaad, toen mijn vrouw en ik er niet uit kwamen welke auto het voor ons moest gaan worden, hebben we op het laatst een poging gedaan in het mpv segment. Wat ons verbaasde is dat hier in de door ons aangegeven zoekcriteria een BMW Active Tourer zou kunnen. Na wat gewik en geweeg hebben we besloten dat we voor zo een zouden gaan, voor hetzelfde geld als een Renault Scenic maar dan een jaartje ouder en wat meer kilometers. We hebben m nu een paar dagen en zijn al lekker een stuk gaan rijden. Heb nooit BMW gereden dus wellicht word ik niet gehinderd door kennis en ervaring. Wat ik wel weet is dat ik nog nooit zo’n fijne auto had. En lelijk vinden we m ook al niet, hij is lekker ruim, het systeem werkt perfect en ja, hij rijdt ook nog sportief, in de sportstand dan.

  4. Harrie schreef:

    Zoals hierboven ook al aangegeven, smaken verschillen. Ik kijk ook af en toe naar een jonge gebruikte 218i met automaat om op termijn mijn Focus wagon te vervangen. Argumenten? Goede caravantrekker voor onze compacte caravan, fantastische (sport)stoelen, interieurruimte, groot glasoppervlak, afwerking, fraai interieur met mooie klokken in het dashboard. Door de fikse afschrijving is een jong gebruikt exemplaar redelijk betaalbaar. In ons drukke verkeer waarin je maximaal 100 km/u mag rijden heb ik geen interesse meer in een sportieve, flitsende en lage auto. Het leuke verslag van je rijtest geeft precies aan waarom ik een 218i AC op mijn verlanglijstje staat.

  5. Rob schreef:

    Leuk en prikkelend geschreven verslag. De BMW 218i is inderdaad een fijn vervoermiddel voor rationeel denkende mensen. Rationeel denken lijkt tegenwoordig uit de mode, of te moeilijk voor de steeds beter opgeleide mensen. We laten ons gek maken door marketing gedreven design verhalen en programma’s, waardoor een keuken en badkamer mode artikelen zijn geworden die toch minstens elke vijf jaar aan vervangng toe zijn. En vervolgens roepen dezelfde mensen dat verspiling moet worden tegengegaan en het milieu super belangrijk is. Wie is er nou gek?
    Het exterieur is niet spannend en vrij behoudend, maar m.i. zeker niet zo lelijk als wordt omschreven. Nee, een Golf SW is een spannende auto. Of een X1-X5, met hier en daar wat sherpere lijntjes, zijn opeens prachtige auto’s.
    De BMW AT 218i High Executive en Lux. Line ervaar ik als een comfortabele praktische auto met fijne (sport)stoelen en een zeer prettig werkende spraakgestuurde audio, navigatie, fijne integratie met iPhone etc. De verschuifbare achterbank is zeer praktisch, waarbij je kiest voor extra zitruimte of extra bergruimte. Ook is de BMW 218i voor mij een vrij zuinige auto met een gemiddeld verbruik van 1:16. Bij snelweg kilometers in Nederland met 100km p/u is 1:23 gangbaar.
    Met name de bediening via iDrive bevalt mij zo goed dat ik, van huis uit geen BMW fan, ervoor heb gekozen om BMW te blijven rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten