Rijtest: BMW 128ti (2021)

Het probleem in het gamma van de BMW 1-serie? Er zit een enorm vermogensgat tussen de BMW 120i (178 pk) en de vierwielaangedreven BMW M135i xDrive (306 pk). Dat gat is recent opgevuld door de BMW 128ti. Een voorwielaangedreven hothatch met 265 pk en sperdifferentieel. Op de koop toe ook nog eens 10.000 euro goedkoper dan de M135i. Is dit de ‘Einser’ die je moet pakken? Ik heb niet alleen de BMW 128ti een half dagje tot mijn beschikking om dit uit te zoeken, maar ook om te kijken of dit mijn nieuwe bolide gaat worden. Ik ben namelijk alweer driftig met de configurator aan het stoeien. Altijd een teken aan de wand.

Foto van de BMW 128ti met standaard 18 inch velgen.

Wordt de BMW 128ti mijn nieuwe schatje?

Een ti? Die naam is lang niet gebruikt?

Dat klopt. De term ti staat voor ‘Turismo Internazionale’ en dat is altijd een sportief sublabel van BMW geweest. Misschien wel de voorloper van het huidige M-Performance label. Maar ja, dat label draagt de BMW M135i xDrive al en dus trok BMW het ti-label maar weer eens uit de kast. Een mooi label overigens, want de voorgangers mochten er zijn. Denk aan de iconische 2002 ti en tii (de versie met injectiemotor). Bij de E36- en E46-versie kreeg de compact de typenaam ti. Inderdaad, die auto zag er niet uit maar was wel de lichtere en leukere kleine broer van de toch al geweldige BMW 3-serie. Het scheelde weinig of ik had 15 jaar terug zelf een BMW 325ti gekocht. Uiteindelijk ben ik afgehaakt op het uiterlijk, achteraf een kutreden natuurlijk. Maar vooruit. Anno 2021 is de BMW 128ti ook het lichtere broertje van de BMW M135i xDrive. Het ontbreken van vierwielaandrijving levert een gewichtsbesparing van 80 kilo op.

Terug van weggeweest: het ti-label.

Het ti-label is terug van weggeweest.

Wat is de grootste concurrent van de BMW 128ti?

De BMW 128ti is de eerste sportieve voorwielaangedreven hothatch van BMW. De Volkswagen Golf GTI is de meest logische concurrent, want dat is qua verkopen de absolute nummer 1 in het segment. BMW komt met serieuze hardware om de uitdaging aan te gaan. De tweeliter turbomotor is goed voor 265 pk en 400 nm, dat is een plus van 20 pk en 30 nm ten opzichte van de Golf GTI. Uiteraard monteert BMW ook een mechanisch sperdifferentieel (Torsen) om dit geweld te beteugelen. Veel van de hardware komt van de BMW M135i xDrive. Zo monteert BMW dezelfde remmen, stabilisatorstangen en automatische versnellingsbak. De vering is wel een tandje stugger afgesteld. Een adaptief chassis is overigens niet leverbaar op de BMW 128ti. De engineers vinden de standaard afstemming zo goed dat deze optie niet nodig is. Dat belooft wel iets. Hoezeer BMW ook zijn pijlen richt op de Golf GTI, een prijsverschil van 10.000 euro met de BMW M135i xDrive kan ik niet negeren. Voor veel kopers is de BMW 128ti daarom ook een concurrent van de BMW M135i xDrive.

BMW 128ti achterkant

De 128ti is 10.000 euro goedkoper dan de M135i xDrive. Dat is toch serieus geld.

Kun je zien dat je in een speciale auto rijdt?

Ja en nee. Ja omdat je ‘standaard’ allerlei rode accenten (inclusief ti-sticker!) krijgt die de auto een sportieve en eigen uitstraling moeten geven, net zoals Volkswagen dat doet met de rode accenten op de GTI. Kies je voor een blauwe kleur, dan zijn de accenten zwart. Helaas is de wagenparkbeheerder van de BMW dealer geen fan van kleurtjes en stickers want zij hebben een tamelijk ingetogen BMW 128ti besteld. Hier zijn alle exterieurverwijzingen subtiel verwijderd. Waarschijnlijk restwaardetechnisch een betere keus, maar mijn autohart treurt natuurlijk wel een beetje. En toch, ook met het ontbreken van de opsmuk blijf ik de BMW 1-serie een strakke auto vinden. Mooier dan de voorganger (BMW M140i) die ik zelf heb gereden. Dat vond ik altijd een klein beetje een hangbuikzwijntje.

BMW 128ti

Minder ingetogen kan ook. Zo zou ik de 128ti configureren (Bron: configurator bmw.nl).

En het interieur?

BMW is voor mij de nieuwe heilige graal als het gaat om bouwkwaliteit en materiaalgebruik. Voorheen was dat de Audi A3 maar het nieuwe model is niet helemaal schadevrij uit de bezuinigingsdrift van moeder VAG gekomen. Bij BMW is de lat bij de nieuwe 1-serie juist veel hoger gelegd dan voorheen. De nieuwe 1-serie heeft een mooi vormgegeven en goed afgewerkt interieur. Ook de bediening van het infotainment is nog steeds top. Gewoon een simpele draaiknop. Hoe lekker. Wat ik ook gaaf vind bij de ti-versie is de speciale bekleding en het ti-logo op de middenarmsteun. Geeft de auto net even dat extra beetje cachet. Het enige waar BMW ‘achter’ loopt is als het gaat om de digitale presentatie. Dat doet een Mercedes-Benz A-klasse natuurlijk veel beter. Ik vind een wat meer traditioneel interieur eigenlijk stiekem wel mooier, maar dat kan ook zijn omdat ik een digibeet ben. Van heel veel technische hulpmiddelen (spraaksturing, cruise control, parkeerassistent, lane warning departure) maak ik eigenlijk nooit gebruik. Ik ben zo’n eigenwijze eikel die vindt dat ik het zelf beter kan. Wat ook zo is. Dat snap je ;).

Interieur BMW 128ti

Het interieur is mooi afgewerkt en voorzien van mooie materialen.

Hoe zijn de eerste meters onderweg?

Je merkt eigenlijk niet dat je achter het stuur van een heel erg potente hothatch zit. Neem de start-up. Dat is in niets te vergelijken met het geweld van de BMW M140i. De BMW 128ti laat met een heel klein en bescheiden blafje horen dat hij wakker is, maar dat is dermate beschaafd dat je nooit boze blikken van je buren krijgt. Eenmaal onderweg blijft de uitlaat altijd op de vlakte. Geen knallen, ‘scheten’ en andere vreugdekreten. Anno 2021 is dit de norm en om heel eerlijk te zijn kan ik daar ook wel mee leven. Het geluid is best oké. Tuurlijk, dat is wel dankzij wat componeerwerk van de soundengineers, maar het is wel goed gedaan. Verder is het een makkelijke auto. Het overzicht is goed, het automaatje schakelt onmerkbaar en ga zo maar door. Het enige verschil met een gewone 1-serie is dat de vering iets stugger is. Maar ook niet zo stug dat je de auto uitstuitert. Het is goed te doen, mede omdat deze auto op 18 inches staat. Het zou wel heel goed kunnen dat de balans met de 19 inches (dan krijg je ook nog eens runflats) net niet goed is. Dat is hetzelfde bij de BMW 3-serie met het m-sportonderstel. Die auto rijdt op 18 inches echt veel fijner. Altijd eerst proefrijden dus.

Uitlaten BMW 128ti

Optisch vrij dikke uitlaatjes, maar ze produceren weinig geluid.

Hoe doet de BMW 128ti het op de snelweg?

Goed. Ok, de dempers zijn nog steeds een tandje stug maar op ons Nederlandse zoab asfalt is dat geen issue. De auto is verder verrassend stil (ook weinig windgeruis), motor en bak zijn soepel en het brandstofverbruik is alleszins acceptabel. De zitpositie is ook prima, al zit je wel iets hoger dan in de vorige 1-serie. Voor gewone mensen een voordeel, voor ons soort mensen een nadeel. De stoel is overigens fantastisch verstelbaar en iedereen kan zijn/haar optimale zitpositie vinden. Ook biedt de gewone sportstoel voldoende zijdelingse steun. Optioneel kun je nog een sportieve stoel aanschaffen. Nodig is dit niet wat mij betreft. Wat me het meeste opvalt is het algemene kwaliteitsgevoel. Je voelt en proeft dat in deze auto net even meer ontwikkeltijd is gestoken. Dat zie je in het interieur, dat merk je aan de geluidsisolatie en ga zo maar door. O ja, het probleem van de krakende deurrubbers (1-serie eigenaren weten wat ik bedoel) lijkt opgelost te zijn. Dit exemplaar had bijna 20k op de teller en was helemaal kraak- en rammelvrij. Eindelijk! Dat is nog niet alles. In de sportdisplays kun je nu ook de olietemperatuur aflezen.

Sportstoel BMW 128ti

Leuk vormgegeven stoelen (speciaal voor 128ti). Zitten ook prima.

Is de BMW 128ti een leukere auto dan de BMW M135i xDrive?

De BMW M135i xDrive was heel capabel maar nooit echt leuk, spannend en uitdagend. Daarom mochten de BMW-engineers met de BMW 128ti aan de slag gaan. Het moest beter. In eerste instantie merk je het verschil nauwelijks. De rijbeleving is eveneens wat ingetogen. Totdat je dieper gaat graven en de auto echt even op zijn falie gaat geven. Dan merk je dat het weggedrag wel degelijk veel speelser is. Ok, het is geen Ford Fiesta ST, maar als je gas lost in een bocht komt de achterzijde echt wel omzetten. Ook bij snel genomen bochten voel je dat de lossere achterzijde helpt om sneller de binnenzijde van de bocht op te zoeken. Maakt echt veel verschil. Bij het sturen merk je dat je in de BMW 128ti eerst een kleine vaagheid in de middenstand overwinnnen, daarna kun je de auto wel heel secuur plaatsen. Dat je met een voorwielaangedreven auto op pad bent merk je natuurlijk wel. Het torque steer (en op nat asfalt wat ‘wheelhop’) is best wel aanwezig, maar blijft wel binnen de grenzen van het acceptabele. Het maakt de auto wat meer levendig en wat minder klinisch. De demping is ook fantastisch bij een meer sportieve rijstijl. Heel knap hoe de auto in balans blijft op pokdalig asfalt of als je iets te fanatiek een verkeersdrempel pakt. De conclusie is helder: de BMW 128ti overklast de duurdere BMW M135i xDrive als het gaat om puur rijplezier.

BMW 128ti voorkant

Duidelijk sportiever dan de M135i xDrive.

Hoe bevalt de motor?

In basis is dit dezelfde motor als in de BMW M135i xDrive, alleen is het vermogen wat teruggeschroefd naar 265 pk en 400 nm (M135i: 306 pk/450 nm). De BMW 128ti doet de 0-100 sprint in 6.2 seconden en is goed voor een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Natuurlijk is de grote broer sneller op de 100 vanwege de vierwielaandrijving, maar het karakter van beide krachtbronnen is eigenlijk identiek. Ook deze ‘geknepen’ motor is vooral midrange een puncher. Vanaf 2.000 toeren spant de turbo zijn spieren en kan het grote sleurfeest beginnen. Vooral in het gebied van 3.500 naar 5.500 toeren heeft de motor het extreem naar de zin. Daarboven vlakt het wel iets af. De auto voelt niet langzamer aan dan de BMW M135i xDrive, al zal het vast iets schelen als je ze naast elkaar zet. Wat opvalt is de goede gasrespons van de motor. Van een turbogat is nauwelijks sprake. Al met al een prima motor, maar geen uitblinker. De 2.0 TSI motoren van de VAG groep (vooral de 300 pk versie) vind ik toch net wat fijner. Die zijn bovenin het toerenbereik zo lekker agressief.

De tweeliter turbomotor is goed voor 265 pk en 400 nm.

De tweeliter turbomotor is goed voor 265 pk en 400 nm.

Kun je nog met het handje schakelen?

Nee, jammer genoeg niet. BMW levert de 128ti alleen met een automatische versnellingsbak. De versnellingsbak doet over het algemeen de dingen die je wilt op het juiste moment. Terug- en opschakelen gaat gewoon rap en de bakverhoudingen zijn lekker kort. Grootste minpunt vind ik de softwarematig geïnstalleerde klappen als je manueel doorschakelt. Leuk voor twee keer, maar daarna vooral irritant. Ik snap niet waarom je dit als bestuurder niet zelf kunt bepalen of je dit aanzet of uitschakelt. Het is gewoon software. In mijn ideale wereld kunnen verjaarde pubers lekker uit hun stoel stuiteren na een gangwissel maar wil ik in alle rust van verzet wisselen. Zoiets configureren kan toch niet zo moeilijk zijn? Bij snelle Mini’s heb ik dezelfde irritatie. Wat logisch is, want dit is dezelfde versnellingsbak.

Middenarmsteun BMW 128ti

De automatische versnellingsbak schakelt in sportstand net iets te ruw.

Wat mag dit kosten?

Praten over nieuwprijzen is altijd even slikken in Nederland vanwege onze stevige autobelastingen, maar eigenlijk is de BMW 128ti een ‘koopje’. Dat heeft alles te maken met de relatief lage CO2-uitstoot van 157 gram per kilometer. Dat zorgt voor een ‘relatief’ lage bpm. Dus is de vanafprijs van 52.000 euro concurrerend te noemen. Concurrenten als de Ford Focus ST, Renault Megane RS, Volkswagen Golf GTI en Hyundai i30N hebben (of hadden) vergelijkbare vanafprijzen. Let wel, voor dit geld rijd je wel in een ‘premium’ BMW. De uitrusting is ook best oké. Zaken als navigatie, adaptieve ledkoplampen, 18 inches, PDC en meer zijn allemaal standaard. Tegen geringe meerprijs kun je de Business Edition Plus bestellen en dan heb je ook leren bekleding, stoelverwarming en meer uitgebreide infotainment aan boord. Als je nog 5.000 budget reserveert voor wat wenselijke opties (extra spoilertje, premium audio, active cruise control, panoramadak, shadowline pakketje, M-sportstoelen) ben je voor onder de 60.000 euro klaar. Heel veel geld, maar in dit segment gewoon heel concurrerend. Ter vergelijking, als ik in Duitsland een vergelijkbare 128ti samenstel ben ik 52.000 euro kwijt. Een gat van ‘maar’ 8.000 euro. Bij een Ford Focus ST bedraagt het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland maar liefst 17.000 euro!

18 inch velgen BMW 128ti

Tegen meerprijs zijn er ook 19 inch velgen leverbaar (dit zijn 18 inches). Altijd eerst testrijden om te kijken of de auto dan niet te stug is.

Moet je niet gewoon een jong gebruikte BMW M140i kopen?

Veel BMW-liefhebbers kijken met weemoed terug naar de achterwielaandrijving en dikke zescilinder. Met reden. De tweeliter turbomotor is echt een goede motor, maar komt natuurlijk niet in de buurt van de B58 zescilinder. Die is qua sound en prestaties superieur. En rijden met achterwielaandrijving blijft een prikkelende ervaring. Maar toch, de BMW M140i had wel degelijk minpunten. Het onderstel bijvoorbeeld. De BMW 128ti voelt wat sportiever aan en je kunt er makkelijker hard mee rijden. De BMW M140i is meer een 80% auto. Het interieur van de BMW 128ti is ook duidelijk fraaier. Daarnaast is de BMW 128ti iets ruimer, heb je weer wat meer opties aan boord en is de auto al met al een betere daily. De BMW M140i biedt wel weer meer genotsmomentjes. Beide auto’s hebben hun specifieke pluspunten en beide auto’s voelen anders aan. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik ben van oudsher fan van voorwielaangedreven hothatches, dus ik heb niet zo heel veel moeite met dit concept. Want BMW heeft wel haar huiswerk goed gedaan.

Foto achterkant BMW M140i

Het geluid van de zescilinder is onvervangbaar.

Welk gevoel blijft hangen?

De BMW 128ti vinkt alle allroundvinkjes als geen ander af. De auto is voldoende comfortabel, luxe, verfijnd en qua opties/infotainment helemaal bij de tijd. Ook voel je in alles dat je in een ‘premium’ auto rijdt, terwijl je niet de ultieme hoofdprijs betaalt. De Golf 8 GTI voelt veel meer als een budgetauto door alle bezuinigingen van moeder Volkswagen die je ziet en voelt. Voor hardcore hothatch fans is de BMW 128ti in eerste instantie wel wat ‘underwhelming’. Hier geen vuurspuwende uitlaten, hyperdirecte besturing en een extreem sportief weggedrag. Anno 2021 zijn dit soort auto’s snel aan het uitsterven helaas. Toch biedt de BMW 128ti meer dan voldoende rijplezier, mits je er diep genoeg voor graaft. Op het moment dat je de auto echt even stevig vastpakt, blijkt toch dat er een extra laagje dynamiek verstopt zit en dat je er echt leuk mee kunt sturen. Dan heeft de auto een heel vermakelijk en ook speels weggedrag. De som der delen is gewoon goed. Is het goed genoeg om op mijn oprit te zetten? Ja, dat zeker. Alleen zijn er meer leuke auto’s op de markt. Daarover binnenkort meer.

Ford Fiesta ST

Wordt de BMW 128ti de opvolger van de Ford Fiesta ST?

Eindcijfer: 8+
+ Uitstekende allrounder.
+ Mooi interieur.
+ Prijs valt in NL enigszins mee.
– Qua geluid enigszins ingetogen.
– Sportief schakelgedrag automaat soms irritant.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Story BMW Den Bosch. De testauto staat overigens ook nog te koop.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. David schreef:

    Daar is ie dan, het verslag met de ti. Mooi uitgebreid verslag, maar ik lees in het verslag niet de emotie die je had na de test in de Fiesta. Ik ben benieuwd welke auto’s op je shortlist staan als mogelijke vervanger. Ga je ook nog een i30N rijden?

  2. Ha David, het is ook een auto die minder emotie oproept. Meer allround, minder uitgesproken. De Hyundai i30N heb ik al gereden. BPM vind ik echt te hoog op die auto.

  3. Edwin schreef:

    Dan wordt het ook tijd voor een test met de nieuwste VW Golf GTI.

  4. Stefaan schreef:

    Mooi en goed testverslag! De 128ti haalt een eindscore van 8+ en eindigt net boven de M140i. Ik zou deze ti ook prefereren boven de Golf GTI (maar niet boven de M140i puur omwille van diens magistrale zescilinder). Ik zou zeker wel de Golf R nemen boven de M135ix en ws ook boven de M140ix. Die Golf vind ik een van de beste hot hatches (los van de superieure maar peperdure A45s AMG).
    Nog iets over de D-klasse. Je gaf de 330i (G20) 8,5 (wat ik goed kan begrijpen). Ik ben razend benieuwd hoeveel je een M340ix zou geven. Dat lijkt voor mij de beste BMW die je nu kan kopen (alles in beschouwing genomen). Die heeft mijn inziens maar 2 nadelen (prijs (zeker in NL) en gewicht). Als je de kans krijgt om een M340ix te testrijden, daar kijk ik erg naar uit.
    Je mening en analyse (h)eerlijk om te lezen en altijd redelijk onderbouwd en genuanceerd. Top!

  5. Jos schreef:

    Als ik het zo lees wordt het tijd voor een op papier zuinige hybride BMW. Technisch gezien moet dat prima kunnen. 1:20 bij rustig rijden en in de stad. Dus weinig BPM. Bij gas geven extra voordeel van direct veel koppel en het wegwerken van het turbo-gat.

    • Christian Schilder schreef:

      Hybrides hebben wel een heel groot nadeel. Extra gewicht. Ik heb de 330e gereden, maar dat is toch net even een mindere auto dan een 330d of 330i

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten