Rijtest: BMW 120i (2023)
Je bent in de markt voor een ‘premium’ hatchback? Vergeet dan niet om de BMW 120i op je shortlist te zetten. Dit is namelijk een verborgen pareltje. Al betaal je daar wel letterlijk een (torenhoge) prijs voor.
Wat is er goed aan de BMW 120i?
Allereerst de motor. Niet een megaknaller met heel veel peekaatjes, meer een ‘middle of the road’ koppelbaas. Vanaf de 2.000 toeren is de motor klaarwakker. Met dank aan de viercilinder 2.0 liter turbomotor die je ook in de Mini Cooper S kunt vinden. In deze BMW 120i goed voor 178 pk en 280 nm, gekoppeld aan een zeventraps automatische versnellingsbak. En de motor past perfect in het ‘premium’ segment. Het is geen strepentrekker en ook heb je nauwelijks een aansprekende soundtrack. Maar het is wel een stille en uiterst verfijnde krachtbron die je heerlijk met driekwartgas kunt rijden. Juist onder normale omstandigheden is het een buitengewoon rustgevende en prettige krachtbron. Bij volgas merk je wel dat de voorwielen af en toe naar grip zoeken en ook is de automaat niet de meest verfijnde in het segment. Het vermogen zalt boven de 6.000 toeren wat weg. Maar toch heb je met een 0-100 tijd van 7.0 seconden en een topsnelheid van 235 km/h (niet uitgeprobeerd) weinig reden tot klagen.
Wat is er nog meer goed aan de BMW Einser?
Het is een prima uitgerijpte auto. Hij is stil, voelt robuust aan (al vinden sommigen de vering wellicht een tandje te stevig) en het interieur is opgebouwd uit fraaie materialen. Het is niet zo ‘flashy’ als de Mercedes A-klasse, maar het is qua materiaalgebruik nog steeds de beste in het segment. En qua bediening zeker ook. De veelvoud aan fysieke knoppen is een zegen in het tijdperk van steeds gecompliceerdere bedieningsconcepten. Later dit jaar volgt een grote update en ik vrees dat de BMW Einser dan ook het interieur gaat krijgen van de huidige BMW X1. Dus alles via touchscreen. Waar ik moeilijk aan kan wennen. Dus grijp snel je kans en schaf een pre-facelift aan. Zeker ook omdat de auto meer dan verdienstelijk rijdt. Het is geen enthousiaste hot-hatchback maar wel een competente semi-sportieveling die gewoon prettig stuurt. En ook een auto die bij hogere snelheden heel volwassen aanvoelt. Het is gewoon een hele fijne auto om je dagelijkse ritten mee te maken.
Wat doet de auto minder goed?
Het prijskaartje is wel een issue. Je hebt een BMW 120i vanaf iets meer dan 45.000 euro. Dat is 5.000 euro meer dan de 136 pk sterke 118i met driecilinder turbomotor. De viercilinder is de meerprijs heus waard hoor, maar het is wel pittig. Uiteraard ben je er met de aanschafprijs nog niet. Want natuurlijk wil je het M-sportpakket (slordige 3.000 euro) voor iets meer sportiviteit. En een fatsoenlijke audio, een lapje leer en wat assistentiesystemen mogen ook niet ontbreken en dan schiet de teller met het grootste gemak over de 50k. Ga je echt los, dan kun je zelfs de 60k ook wel aantikken. Voor een hatchback met ‘maar’ 178 pk eigenlijk absurd. Maar ja, je betaalt ook al meer dan 8.000 euro bpm op deze auto. Terwijl de viercilinder echt wel zuinig kan rijden (1 op 14 gemiddeld). Een ander nadeel is dat de beenruimte achter nog steeds niet geweldig is. BMW-fetisjisten zullen – naast het verliezen van de achterwielaandrijving – ook klagen over de net iets te hoge zitpositie. Ook een nadeel is dat BMW vooralsnog geen plug-in hybrides levert. Die kun je bij Mercedes en Audi wel krijgen.
Dus?
Is de BMW 1-serie vlak voor de update nog steeds een erg goede keus. Zeker met deze geciviliseerde viercilindermotor die de auto net nog even op een hoger niveau brengt. Het is voor het echt sportieve werk niet voldoende, maar als ‘daily drive’ is de BMW Einser een uiterst robuuste en degelijke auto. Dat merk je aan de bouwkwaliteit en dat merk je tijdens het rijden. Als totaalpakketje is deze auto net iets beter dan concurrenten Audi A3 en Mercedes-Benz A-klasse. Jammer alleen dat je voor deze kwaliteit echt wel diep je portemonnee moet trekken. Maar ook dat is bij Audi en Mercedes-Benz niet anders.
Eindcijfer: 8-
+ Erg verfijnde motor.
+ Fijne rij-eigenschappen.
+ Fraai en gebruiksvriendelijk interieur.
– Prijzig.
Tnx @DeMaassche BMW Venlo voor het uitlenen van de auto!
Vermogen 178 pk, 280 nm |
0-100 7.0 sec |
Topsnelheid 235 km/h |
Motor 2.0l, viercilinder, turbo |
CO2 uitstoot 138 g/km |
Vanafprijs (NL) 45.000 euro |
Minimale bagageruimte 380 liter |
Leeggewicht 1.365 kg |
Tja, als ik een FWD BMW zou willen koop ik wel een Ford met iets van RS of ST in de naam. Het zal prima rijden maar 50k voor dit geeft wel aan hoe absurd de prijzen zijn in NL.
Een Focus ST heeft een vanafprijs van 64k. Zonder opties. Ander soort auto, maar inmiddels onbetaalbaar.