Rijtest: BMW 120 (2024)
Als er één auto is waar ik benieuwd naar ben, dan is het de nieuwe BMW 1-serie wel. Ik heb er van iedere generatie eentje gehad. Eerst de BMW 130i (modelcode E87), daarna een BMW M140i (F20) en nu een BMW M135i xDrive (F40). Nu is er dus generatie vier. De F70. En heb ik vandaag een BMW 120 tot mijn beschikking.
Generatie vier? Is dit niet een uitgebreide facelift?
Dat klopt. De marketeers van BMW spelen stiekem een beetje vals. Want de auto is een doorontwikkeling op het vorige platform. Dus de nieuwe typebenaming is een beetje onterecht. Ook al is de auto een paar centimeter langer en hoger. Toch is er wel degelijk veel anders. Laten we beginnen met de olifant in de kamer: de Kia-vibes die je krijgt van de voorkant. Het internet ging redelijk los. Toch valt het in de praktijk best mee. De grille mist misschien een klein beetje BMW-DNA, maar de auto ziet er ‘in real life’ zeker niet verkeerd uit. Van de achterzijde vallen de nieuw ontworpen achterlichten op (conform de BMW X2) en ontbreken de zichtbare uitlaten. Zonde. Bij de BMW M135 xDrive krijg je er als troost dan meteen vier. Maar die auto kost inmiddels wel 78 mille. Zonder opties.
Wat kost de BMW 120?
Die kost 42.000 euro en dat maakt dit tot de instapversie. Wat gek is, want de BMW 120 is qua motorisering niet eens de instapper. Alleen heeft de BMW 116 (122 pk) een hogere bpm-boete. De BMW 120 profiteert van de kleine elektromotor die de 1.5 liter driecilinder ondersteunt. Goed voor het verbruik en dus ook de CO2 uitstoot. Met een totaal vermogen van 170 pk/ 280 nm ben je eigenlijk al prima gemotoriseerd. Zeker omdat de elektromotor vanaf stationair al meedoet en je dus veel trekkracht onderin hebt. Klaar is het dan zeker niet. Tot de 6.000 toeren ervaar je meer dan voldoende voorwaartse drang. Dat blijkt ook uit de cijfers, want ondanks de maagdelijke kilometerstand (1.300), kostte de 100-200 sprint slechts 25.42 seconden, al merk je dat boven 200 km/h de fut er snel uitgaat. Ook leuk: de driecilinder maakt een inspirerend geluidje en dat zorgt voor net iets meer rijbeleving. Het is gewoon een fijne krachtbron. Sterker nog, ik verwacht niet dat de upgrade naar de viercilinder (123 xDrive, 218 pk) de moeite waard is. Zeker gezien de meerprijs van 7.200 euro! Irritant is de totaal overbodige ‘boost’ knop op het stuurwiel. Dan heb je ‘zogenaamd maximale boost. Wat een onzin, op de Dragy maakte dat geen verschil. Waarom is volgas niet gewoon volgas? Dit soort ‘gadgets’ is vooral vermoeiend.
Wat is anders met deze facelift?
Met name het interieur. Het is een BMW nieuwe stijl. Modern, flashy en het grote beeldscherm domineert het interieur. Zoals we gewend zijn betekent dit ook dat nagenoeg alle functies via datzelfde beeldscherm bediend moeten worden. Dat is niet altijd even handig, ook al verbetert BMW het systeem continu. Spijtig genoeg ontbreekt de welbekende draaiknop. Dus je zult altijd met je vingers het scherm moeten beroeren. Wederom onhandig en ook esthetisch een dingetje. Uiteindelijk levert dat verhaal heel veel vlekken op het beeldscherm op. Gelukkig zijn de materialen goed genoeg. Het is in lijn met de vorige generatie BMW 1 serie. Boven zijn de materialen goed en zacht, onder de vouw vind je wat hardere plasticsoorten. De afwerking is over het algemeen heel erg goed en de standaard sportstoelen zitten ronduit geweldig. No need om deze nog verder te upgraden. Ook kun je makkelijk een goede zitpositie achter het prettige stuurwiel vinden.
Hoe is het met de Freude am Fahren?
Best wel heel goed. Zeker voor een voorwielaangedreven auto. Want dat trucje beheerst BMW inmiddels ook al heel erg goed. Met name in het bochtenwerk zit er echt wel enige levendigheid in de auto, geholpen door de directe en precieze besturing. Dat de auto voorwielaangedreven is hoeft niet per se een nadeel te zijn, zeker bij auto’s met een dergelijk vermogen. Achterwielaandrijving is leuk maar met 170 pk kun je daar ook niet zo heel veel mee. Dan is een levendige vooras stiekem minstens zo leuk. Dat hintje van onderstuur? Ach, daar valt ook wel weer mee te leven. Het zorgt voor wat leven in de brouwerij. En bij gas los kun je de achterzijde ook wel een beetje forceren. De auto voelt lichtvoetig aan. Jammer dat de gemonteerde Maxxis banden een klein beetje afbreuk doen aan het rijplezier. Onbegrijpelijk dat BMW geen betere banden monteert onder een semi-sportieve auto. Maar zelfs met dit soort rubber is de eerste indruk nog steeds goed. Er zit echt een leuk sportief randje aan deze auto en met name de besturing is een flinke stap vooruit ten opzichte van de voorganger. Ver weg voel ik een hot hatch vibe en dat had ik zeker niet verwacht.
En als je de BMW 120 vooral als ‘daily drive’ inzet?
Ook dan valt er prima te leven met deze Einser. Het is een uitgerijpte en uitgebalanceerde auto. De isolatie ia goed, de dempers geven fatsoenlijk comfort en ook is de kleine driecilinder zuinig en stil. In algemene zin valt er gewoon weinig te klagen. Voor het segment is het prima, al hoor je boven de 150 km/u wel iets meer windgeruis bij het rechterportier. Daar zal je in een BMW 3 serie niet zo snel last van hebben. Verschil moet er zijn. Dat verschil merk je ook als je achterin gaat zitten. Het is niet zo dat je direct ledematen moet amputeren, maar echt riant is de been- en hoofdruimte niet. Het wordt nog vervelender als je veel bagage moet meenemen want bij deze mild-hybride versie heb je maar 300 liter tot je beschikking. Prima voor als je met z’n tweeën op pad gaat, maar met meer mensen op reis wordt een uitdaging. Ook jammer: de BMW 1-serie is niet verkrijgbaar als plug-in hybride. In belastingparadijs Nederland wel een minpunt. Dat verklaart voor een deel dus ook de hogere prijzen.
Conclusie?
Deze BMW 120 is en blijft toch een niche product. Want heel praktisch is de auto nog steeds niet. Aan de andere kant, leuk is het wel! Want onderstel, besturing en zelfs de kleine driecilinder motor bieden echt wel vermaak en rijplezier. En de volwassen rijeigenschappen maken het ook een auto die prima ingezet kan worden voor je woon-werkverkeer. Dus dit is wel degelijk een auto met veel kwaliteiten. Helaas voor ons realiseert BMW zich dat maar al te goed, want je betaalt er stevig voor en ook zul je op de ellenlange optielijst nog wel het een en ander bij moeten plussen. Echter, dat is het zeker wel waard als je kunt leven met de minpunten. Ik zou dat kunnen, zelfs met deze driecilinder. Of sterker nog, zeker met deze driecilinder!
Eindcijfer: 7.5
+ Stuurt en rijdt erg fijn
+ Gelukkig voldoende premium kwaliteiten
+ Driecilinder erg fijn blokje
– Prijzig
– Ruimte
Vermogen 170 pk, 280 nm |
0-100 7.8 sec |
Topsnelheid 226 km/h |
Motor 1.5 liter driecilinder turbomotor (mild-hybrid) |
CO2 uitstoot 121 g/km |
Vanafprijs (NL) 42.000 euro |
Minimale bagageruimte 300 liter |
Leeggewicht 1.400 kg |
Dank @De Maassche Mini Venlo voor het uitlenen van de auto.
Leuk om je ervaring te lezen. ik was ook aangenaam verrast en vind de 120 in de basis al beter sturen dan mijn aangepaste Clubman. Overigens had mijn testauto geen Maxxis banden, maar Goodyear of Continental. Wel jammer dat de idrive knop is verdwenen en de teller lay-out is niet helemaal mijn ding.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de 123. in de 120 mis ik wat vermogen en rijdt de 2l in de cooper s leuker. Of t de meerprijs waard is wil ik graag zelf ervaren. Na 4jr lease in de Clubman S stap ik nog steeds met een smile uit. Dat wil ik voor de volgende 5jr weer.
na 4,5 jaar in de ‘voorganger’ (118i, dus zelfde blok maar zonder het hybride gebeuren) zeer tevreden en keek uit naar de opvolger.
Het is immers een heerlijke auto: fijn blok, fijne automaat, lekker uitgerust, prettig werkende techniek en bediening. Helemaal prima.
De spy-shots van het interieur een jaar of twee terug waren een domper; Oei. Geen iDrive knop meer..!
Zou het er voor over hebben om 500,- extra bij de dealer achter te laten als ze voor dat geld tóch even een iDrive knop zouden monteren bij het bestellen van een nieuwe.. Bovenop de toch al niet malse – en flink gestegen – prijs van de nieuwe 1-serie.