Rijtest: BMW 118i (2019)
Wil je autoliefhebbers écht over de zeik krijgen? Dan is een snelheidsverlaging naar 100 km/uur niet genoeg. Of de zoveelste verhoging van de autobelastingen. Dit valt namelijk in het niet bij de ‘shitstorm’ die BMW over zich heen kreeg nadat ze bekendmaakten dat de nieuwe BMW 1-serie voortaan voorwielaangedreven is. Horror. Gruwel. De hel. Is het echt zo erg? Ik neem de proef op de som en test voor jullie de nieuwe BMW 118i.
Waarom stopt BMW met achterwielaandrijving?
Centjes. It is that simple. Een voorwielaangedreven auto is goedkoper om te maken. BMW heeft al een platform hiervoor (Mini). Hoe meer auto’s je daarop kunt bouwen, hoe lager de kosten. BMW roept dat natuurlijk niet hardop en schermt met een eigen onderzoek dat 80% van de BMW 1-serie eigenaren niet weet of hun auto nu achter- of voorwielaangedreven is. Natuurlijk heeft dit onderzoek een hoog ‘wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ gehalte. Maar toch: moet je voor een relatief kleine groep bestuurders nog een technisch complexe auto bouwen? BMW vindt van niet en claimt dat de nieuwe Einser (codenaam F40) qua rij-eigenschappen nog steeds meer dan voldoende ‘Freude am Fahren’ biedt.
Is de nieuwe Einser goedkoper geworden?
Je zou denken dat een technisch minder complexe auto met zuinige motoren iets met de prijs doet. Nein, nein und nein. BMW wil ieder eurocentje binnenharken en daarom en blijven de prijzen onverminderd hoog. Sterker nog, de BMW 118i is 1.000 euro duurder geworden. Dat betekent dat deze BMW 118i vanaf bijna 35.000 euro verkrijgbaar is. Dit betekent niet dat de BMW 1-serie bomvol spulletjes geleverd wordt. Voor zaken als led-koplampen, DAB+, automatische airco, navigatie, cruise control en pdc moet je gewoon bijbetalen. En zoals zo vaak schiet de prijs al snel door het plafond met de nodige opties en pakketjes erbij. De BMW 118i die voor me staat gaat hard richting de 50.000 euro. Ai!
Biedt de voorwielaandrijving ook voordelen?
Jazeker. Het voordeel van voorwielaandrijving is dat de motor dwarsgeplaatst wordt en niet in de lengte. Dus dat scheelt aardig wat ruimte. Volgens BMW is dit ook één van de argumenten van de switch van achter- naar voorwielaandrijving. Dat is theorie. In de praktijk valt dit tegen. Je zit nog steeds opgevouwen achterin. Ja, het is een ietsiepietsie minder erg dan in de vorige BMW 1-serie maar dit is nog steeds geen auto waarmee je met vier volwassenen naar Zuid-Spanje moet rijden. Bij Luik heb je dan al heibel met je achterpassagiers. Ook valt de hoofdruimte heel erg tegen, zeker in combinatie met het fraaie panoramadak. De bagageruimte is met 360 liter wel oké, maar dat was bij de oude Einser ook al het geval.
Hoe ziet de auto er ‘in real life’ uit?
Het ontwerp heeft best wat kritiek gekregen. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het sentiment onder de BMW-fans, want ik vind dit zelf een geslaagde auto. Ik vind de nieuwe 1-serie eigenlijk veel mooier dan de vorige. Dat was toch een beetje een hangbuikzwijntje. De nieuwe is wat ranker, oogt wat compacter en ziet er zeker met een M-pakketje minstens zo sportief uit. Ja, ik ben wel fan van het ontwerp. Hooguit vind ik de nieren een beetje groot, maar we weten dat dit nog veel erger kan bij BMW. Het M-sportpakket vind ik overigens must-have op deze auto. Maakt hem echt stoer. Moet je alleen wel die M-badges even weg föhnen, want die passen niet echt op een BMW 118i.
En het interieur?
Dat is echt een enorme stap voorwaarts. De materialen zijn mooier, de multimedia is weer een slag beter en natuurlijk heb je (tegen bijbetaling uiteraard) heel veel veiligheidssystemen aan boord. Die je gelukkig met één druk op de knop ook weer uit kunt schakelen. Leuk is de mogelijkheid dat je met je smartphone de portieren kunt openen. Ook is achteruitrijden nog nooit zo makkelijk geweest. De BMW 118i onthoudt de laatste 50 meter die je gereden hebt en rijdt de route dan zelfstandig terug. Los van alle gadgets en snufjes is dit met recht een auto die het premium stempel mag dragen. Voor de stoelfetisjisten biedt BMW naast de sportstoelen ook nog sportievere ‘bucketseats’ aan. Zien er gaaf uit maar de standaard sportstoelen zitten eigenlijk net zo goed. Zoals je in BMW’s gewend bent is de zitpositie laag en kun je het stuurwiel perfect naar je toe halen. Jammer genoeg hebben ze dezelfde digitale tellers als in andere BMW’s. De concurrentie laat zien dat dit mooier/overzichtelijker/beter kan.
Hoe is het onderstel?
Solide. Heel erg solide. BMW heeft echt wel haar best gedaan op de auto waarbij er ook met het iets verlaagde sportchassis (onderdeel van M-sportpakket) een goede mix is tussen comfort en dynamiek. De BMW 1-serie voelt als een grotere auto. Het onderstel absorbeert hobbels, kuilen en andere oneffenheden voortreffelijk. De auto is lekker stevig maar nooit oncomfortabel. Ook is het interieur vrij van rammeltjes en dat is een primeur in de BMW 1-serie. Fijn! Als je de auto als daily drive gebruikt ga je er qua chassis echt op vooruit.
En hoe is het bochtenwerk?
Hier merk je natuurlijk wel een groot verschil met de achterwielaangedreven voorganger. De nieuwe Einser blijft heel lang neutraal. Dat is zowel een voor- als een nadeel. Het is fijn dat onderstuur lang uitblijft, maar het ontbreken van overstuur is voor de BMW-liefhebber wel een dingetje. Wellicht dat je bij de beter gemotoriseerde versies nog wat ‘lift-off oversteer’ kan opwekken. Bij de BMW 118i ontbreekt daarvoor vermogen. BMW claimt dat ze allerlei bijzondere technieken hebben gebruikt om het weggedrag van de vorige generatie te benaderen alleen merk je daar dus niks van. Het is wat saai en afstandelijk allemaal. Het stuurgevoel voelt in de nieuwe Einser eveneens gefilterd aan. Ver weg heb je een connectie met de voorwielen maar de relatie is nooit zo innig als je zou willen. Dat was overigens bij de vorige generatie 1-serie ook al een probleem.
Hoe bevalt de motor?
Op zich niet verkeerd. De BMW 118i is voorzien van een 1.5 liter driecilinder turbomotor die ik natuurlijk goed ken uit onze eerdere Mini Cooper duurtester. Met 140 pk/220 nm geen strepentrekker (0-100 in 8.5 sec) maar in combinatie met de 7-traps automatische versnellingsbak zit er wel wat gang in. Deze motor doet het aardig tussen de 3.500 en 5.500 toeren. Er zit uiteindelijk best wat vaart in want 220 op teller is – na lang aandringen – haalbaar en dat is netjes. Wat vooral opvalt is de rust waarmee de motor zijn werk doet. De auto is zo goed geïsoleerd dat je de motor en andere rijgeluiden bijna niet hoort. Dat is fijn en minder fijn. Fijn omdat je op de snelweg gewoon rust aan je kop hebt. Hier merk je dat de nieuwe generatie een stap vooruit heeft gezet. Aan de andere kant mis je wel wat beleving als je even lol wilt hebben. Motorgeluid levert een bijdrage aan de Freude am Fahren.
Conclusie?
Nuchter en zakelijk bekeken is de nieuwe BMW 1-serie een dure maar wel goede auto. Het onderstel biedt een hele goede mix tussen comfort en dynamiek, het interieur is mooi en technisch is de auto helemaal bij de tijd. Toch knaagt er iets. Het unieke rijgevoel van vroegere BMW’s is weg. Doe je ogen dicht en het voelt grotendeels hetzelfde aan als een Audi S-line of een Mercedes A-klasse met AMG-pakketje. De BMW 1-serie is niet meer de ultieme rijdersauto. En dat is jammer. Ik zeg niet dat je hem niet moet kopen, maar het is nu veel meer een rationele keus dan een emotionele keus. Laat onverlet dat je geen miskoop doet. Absoluut niet zelfs. Als totaalpakketje is de nieuwe 1-serie beter dan ooit. Een fijne daily drive. Het is alleen geen BMW. Bij een BMW 118i kan ik daar nog wel overheen stappen, maar of ik dat bij de sportieve M135i xDrive ook kan? Dat moet ik maar eens snel gaan uitvinden.
Eindcijfer: 7+
+ Verfijnde auto
+ Prachtig interieur
+ Multimedia erg fijn
– Nog steeds niet erg ruim
– Nog steeds erg prijzig
– Waar is het unieke BMW gevoel?
Dank @MaasscheVenlo voor het beschikbaar stellen van de auto.
jezus, 50.000 euro. 5 jaar geleden had je daar een seat leon cupra full option voor. plus nog genoeg geld over voor tuning. nederland belastingparadijs…
Inmiddels is de prijs van een Seat niet meer in verhouding tot datgene wat je krijgt. De afgelopen vier jaar een Seat Leon FR ST gereden (in de lease). Ik wilde gaan voor de nieuwe Seat Leon FR (hatchback) als opvolger, maar werd afgeschrikt door de prijs! Ik heb nu voor minder geld voor een 1-serie 118i gekozen.
Nee helaas zijn alle prijzen gestegen, daar kan je de bedrijven niet op aankijken maar vooral onze vrienden van de belastingdienst.
ik zou deze auto wel kopen met bv 4 cilinder moter met 170 pk
Er zal ongetwijfeld een 190 pk versie beschikbaar komen tzt.
Je kan hem ook veel goedkoper laten chippen van 140pk > 170pk 😉
Ik vind deze nieuwe 1 beter en mooier dan de vorige.
Maar dat is smaak. En gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
Nee, anders zou het saai worden op de weg :).
Uiterlijk toch weer stoerder, jammer van de voorwielaandrijving. Maar ja de massa mist die niet:(
Op een M140i is RWD gaaf, maar op een 118i haalt het sowieso geen drol uit. Dan mis je vermogen om leuk te kunnen spelen.