Rijtest: Audi TTS (2016)

Misverstanden. Die zijn er om uit de weg te ruimen. Zo heeft de Audi TT het imago van een kappersautootje. Volledig onterecht. Dat bewijst deze Audi TTS weer eens. Dit is een auto die verrassend goed uit de hoek komt.

Audi TTS

Buitengewoon fraai ontwerp.

De Audi TTS?

Jazeker. Dit is eigenlijk de coupéversie van de Audi S3. Gebouwd op hetzelfde platform (VW Golf en consorten), dezelfde vierwielaandrijving, dezelfde motor en feitelijk dezelfde techniek. Toch springen de verschillen met de Audi S3 meer in het oog. Een Audi TT is echt een veel mooiere auto. Sterker nog, dit is in mijn bescheiden opinie één van de mooiste auto’s die je kunt aanschaffen. De coupévorm geeft de auto een zeer sportieve en tegelijkertijd stijlvolle uitstraling. De vier uitlaatpijpen onder deze Audi TTS laten zien dat het een speciale versie is en dat geeft de auto nog meer cachet. De bijzonder stijlvolle 20 inch velgen zijn echt een aanrader. Prijzig, maar ze maken het plaatje wel compleet. Ik kan hier een dag naar kijken zonder dat het verveelt. Zo’n prachtige en stijlvolle auto. Eeuwig zonde dat deze TT geen opvolger meer krijgt. Of in ieder geval niet meer zoals we die nu kennen (coupé/roadster).

Uitlaten Audi TTS

De S modellen krijgen altijd vier uitlaten mee.

Hoe is het interieur?

‘Audi didn’t go cheap on this car’. Het interieur van de Audi TT is vijf jaar na introductie nog steeds uniek in alle opzichten. De opzet is heel minimalistisch. Je hebt als bestuurder een scherm voor je waar alle informatie (van je telefoon, navi, kaarten, rijgegevens, etc.) te vinden is en daar moet je het mee doen. Je kunt als bestuurder alles via het stuur bedienen en dat werkt supergoed. De middenconsole is heel erg strak en minimalistisch vormgegeven. Neem de airco. Die bedien je via de ventilatieroosters. Dat is zo waanzinnig mooi gedaan. De materialen en afwerking zijn zo mogelijk nog mooier/beter. Dit is zo fraai en mooi gebouwd. Absolute topklasse. Het interieur is echt één van de redenen om deze auto te kopen. En als je nog twijfelt, neem dan plaats op de (optionele) kuipstoelen. Die zitten echt verbijsterend goed en dan heb ik het nog niet over het uiterlijk van de stoelen. O mijn god! Dit is ‘carporn’ van de buitencategorie.

Stoelen Audi TTS

Met nappaleer beklede sportstoelen. Het wordt niet beter dan dit. Echt niet.

Hoe rijdt het?

Het risico van het monteren van 20 inch velgen op een sportieve auto is dat de auto knalhard wordt. Gelukkig is dat bij deze Audi TTS niet het geval. Het is stevig maar gelukkig binnen de marges van wat veel bestuurders acceptabel zullen vinden. Ik moet wel even wennen aan het koetswerk. De Audi TTS is een iets minder overzichtelijke auto dan een Audi S3 en ook is de zit enorm laag. Lastig in- en uitstappen, maar de beloning is het waard. Je zit voor je gevoel met je billetjes rechtstreeks op het asfalt en dat voegt direct heel veel toe aan de beleving. Dit is een auto die vanaf de eerste seconde heel speciaal aanvoelt. En dan ben je nog rustig aan het cruisen om de motor warm te draaien.

Audi TTS interieur

De afwerking en materialen zijn echt van ongekend hoog niveau.

En als de motor warm is?

Dan kun je met de standaard 310 pk versie al hele grote stappen zetten. 0-100 in 4.6 seconden en zonder moeite bereik je de gelimiteerde topsnelheid van 250 kilometer per uur. Deze Audi TTS is door TVS Engineering getuned en dat betekent dat er 390 paarden onder de motorkap popelen van enthousiasme. En dat betekent een 0-100 tijd van 3.9 seconden. Ook boven de 200 marcheert de Audi TTS nog vrolijk door en pas bij 280 op de klok is het wel zo’n beetje afgelopen met de pret. Rap zat natuurlijk. Een aantal zaken valt op bij dit soort snelheden. De rechtuitstabiliteit is top. Deze auto spoort echt waanzinnig goed. Een kanttekening is wel dat de auto veel last heeft van windgeruis bij dat soort snelheden. Onze duurtest SEAT Leon CUPRA R die mee was als vergelijkingsmateriaal was duidelijk stiller. Het geluid dat de motor en vooral de vier uitlaten produceren is echter prachtig. Je hoort het uitlaatgeluid echt van achteren komen. Een heel mooi, diep en indringend geluid. Ook met de raampjes open kun je genieten als je door een tunneltje blaft. Het is absoluut geen must om een ‘after market’ sportuitlaat te monteren. De door Audi gemonteerde sportuitlaat is precies goed. Decent maar toch volumineus en met een eigen karakter.

 

Was de Audi sneller dan de SEAT?

Allebei de auto’s halen 390 pk uit dezelfde motor. De Audi heeft een TVS chip en de SEAT een chip van JD Engineering. Dat is een vergelijking waard. Tot onze verrassing was de SEAT Leon CUPRA R net iets sneller. Het verschil zit hem in de hoge toeren. Daar miste de Audi net even dat extra beetje adem. Ondanks de betere luchtweerstand van de Audi was de SEAT ook op hogere snelheid (200 plus) altijd nipt sneller. Helaas heb ik geen Dragy tijden kunnen noteren om dit met cijfers te staven. De Dragy had er de hele dag geen zin in. Jammer. Bij beide auto’s is ook de DSG-software aangepast van de DSG-6 versnellingsbakken. Het zijn vooral smaakverschillen. De eigenaar van de Audi heeft gekozen voor kleine klapjes bij het schakelen terwijl de SEAT vooral snel en glad schakelt. In D-stand heeft de eigenaar van de Audi TTS laten instellen dat de bak vanaf 100 niet terugschakelt en in de zesde versnelling blijft. Dat werkt prima, want koppel genoeg. En als je wilt knallen zet je de bak wel in S. Bij beide tuners kun je overigens naar eigen wens het schakelgedrag helemaal op maat configureren. Dus het is helemaal wat je zelf wilt.

SEAT Leon CUPRA R vs Audi TTS

390 pk vs 390 pk. TVS vs JD. Audi vs SEAT.

Hoe is de handling?

Je richt, je vuurt en je wordt gekatapulteerd naar de horizon. Tractie is koning in deze auto en de auto heeft geen enkele moeite met de bijna 400 paardjes. 600 stuks zouden ook geen probleem vormen voor het chassis. Het grappige is dat de Audi TTS met het ESP in sportstand wel een beetje van karakter verandert. Dan krijgt de achterkant wat meer ruimte om mee te spelen en kwispelt ie lichtjes. Brengt toch wat extra leven in de auto en dat extra laagje speelsheid is een mooie toevoeging op het tractie-is-koning repertoire. De besturing is voor Audi begrippen best oké. Het is geen supercommunicatieve en directe set-up maar het is te doen. Beetje Golf-R-esk zeg maar. Voor het soort auto gewoon goed genoeg. De lage zitpositie doet vooral veel voor de beleving. De auto voelt sportiever aan dan dat deze misschien wel is. En dat is alleen maar fijn. Want rijbeleving is een kostbaar iets en dat biedt deze Audi TTS dus meer dan voldoende. De Audi TTS is qua beleving echt wel een paar tandjes leuker dan een gewone Audi S3.

Motor Audi TTS

Standaard 310 pk, nu goed voor 390 pk. Blijft een heerlijk blok!

Wat mag dat kosten?

Audi’s don’t come cheap’ en dat geldt zeker voor de Audi TTS. Als je nu een nieuwe Audi TTS koopt zul je een stevig gevulde beurs moeten meenemen. Je bent minstens 80 mille kwijt en dat is toch wel een heel serieus bedrag. Daar koop je ook een BMW Z4 M40i voor om maar wat te noemen. De meerprijs ten opzichte van de technisch gelijkwaardige Audi S3 is maar liefst 17 mille. Ik kan me voorstellen dat je vanwege het uiterlijk toch voor de TT wilt gaan, in dat geval loont het om een gebruikt exemplaar te zoeken. In Nederland is er nauwelijks aanbod maar bij onze oosterburen kun je nog wel een mooi exemplaar vinden. Echt goedkoop wordt het niet, maar voor 40 mille kun je wel een fris 2016 exemplaar op de kop tikken. Kies sowieso een exemplaar tot en met bouwjaar 2018. Bij modellen vanaf 2019 is een roetpartikelfilter gemonteerd. Dat je 10 pk kwijt bent is niet zo’n ramp, maar dat het roetpartikelfilter het geluid flink dempt is natuurlijk wel vervelend.

Audi TTS

Ondanks 20 inch velgen voldoende comfort.

Conclusie?

De Audi TTS is bij uitstek een ‘gentleman racer’. Niet de wildste van het stel maar wel een hele subtiele en goed gebouwde auto. Het is beschaafd maar wel enorm goed en je kunt er snoeihard mee rijden. De lage zitpositie en het bijzonder fraaie interieur geven je altijd het gevoel dat je in een bijzondere auto rijdt. Dat heeft de Audi TTS echt voor op de ‘normale’ hothatches. En als dat niet genoeg is geniet je wel van het silhouet van je auto als je langs een spiegelende etalageruit rijdt. Dit is een enorm begerenswaardige auto. Zonde dat Audi dit ook beseft en echt de hoofdprijs vraagt voor deze auto. Dat is eigenlijk het enige minpunt. Voor de rest is dit een dijk van een auto.

Eindcijfer: 8+
+ Prachtige auto.
+ Fabelachtig mooi interieur.
+ Heerlijke allrounder.
+ Met chip echt een serieus snelle auto.
– Best veel windgeruis op hoge snelheid.
– Jammer dat ze zo duur zijn.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Nathan schreef:

    Weer geweldig geschreven zoals altijd. Een dikke 10 voor dit verslag. Ook voor de auto!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten