Rijtest: Audi TT RS Roadster – 460 pk (2010)
Bieden snelle Audi’s te weinig beleving? Driveaholic-lezer Geurt vindt van niet en laat mij in zijn Audi TT RS rijden om het tegendeel te bewijzen. De Audi RS3 die ik laatst nog heb getest was – ondanks de voortreffelijke vijfcilinder – niet de entertainer waar ik op hoopte. De Audi TT RS van Geurt heeft in ieder geval de betere papieren, want deze door JD Engineering gekietelde Audi TT RS heeft maar liefst 460 pk en bijna 650 nm. Daarnaast is onze Audi TT RS ook nog eens met een handgeschakelde versnellingsbak uitgerust!
Kappersauto?
Het grote nadeel van de Audi TT? Dit is voor velen de ultieme kappersauto. In het geval van de Audi TT RS volledig onterecht. De Audi TT RS is een bijzonder fraaie auto, of je nu met het dak dicht of open rijdt. Als ik instap in de TT merk ik nauwelijks dat ik in een auto stap die alweer sinds 2007 op de markt is. Op het ietwat verouderde navigatiesysteem na is het interieur nog steeds prachtig. Mooie materialen, een vlekkeloze afwerking en – belangrijk – het gevoel dat je in iets bijzonders en afwijkend rijdt. Alleen al de lage zitpositie maakt dat de auto direct specialer aanvoelt.
Dat gevoel wordt verder versterkt door de bijzonder fraaie schaalstoelen waarmee deze TT RS is uitgerust. Natuurlijk een dure optie voor de eerste eigenaar, maar deze stoelen maken de auto echt wel specialer. En belangrijker, ze zitten ook voortreffelijk. Als het gaat om het exterieur zijn de verschillen met de nieuwe TT klein. Je ziet er nauwelijks aan af dat je in het oude model rijdt. De auto oogt nog steeds fris en bij de tijd. De liefhebber ziet aan de details dat dit de RS is, dus reken op veel begerige blikken als je aan het cruisen bent. Zie bijvoorbeeld de prachtige velgen en remmerij. Audi heeft echt haar best gedaan om er wat moois van te maken. Mission accomplished wat mij betreft!
Vijfcilindergeweld
De thermometer wijst 8 graden aan en de stevige zuidwester doet me hunkeren naar een warme chocorum. Dit is niet bepaald het meest ideale moment om de kap open te gooien. Toch is er één reden waarom ik graag vernikkel achter het stuur. Met het dak open hoor ik de hemelse vijfcilinder nog beter grommen. Net als bij de Audi RS3 geniet ik weer optimaal van het kenmerkende vijfcilindergeluid. Geurt heeft de twee uitlaatcats verwijderd, wat er voor zorgt dat het geluid net wat indringender is. Je nog wat meer bij de keel grijpt. Briljant!
Met het dak open is het allemaal nog wat intenser en heftiger. Een dotje gas is genoeg om kippenvel te krijgen. Laat staan als je de vijfcilinder tot aan de 7.000 toeren opjaagt. Menig sportwagen verbleekt bij dit vocale geweld. Een verschil met de Audi RS3 is wel dat de (optionele) sportuitlaat geen geweersalvo’s laat horen bij gas los.Dit kan softwarematig (jaja, alles is software tegenwoordig) overigens wel opgelost worden. Te luid wordt het overigens nooit. Wil je toch meer rust, dan kun je de kleppen in de sportuitlaat ook sluiten en kun je wat meer anoniem over de boulevard cruisen.
Sportwagenprestaties
We besluiten als we de snelweg opdraaien toch maar even om het dak dicht te doen. Het wordt anders wel heel erg koud. Zeker als we het tempo wat gaan opvoeren, wat met 460 pk kinderspel is. Dat schrijf ik zoals je zult begrijpen met gevoel voor understatement. Dankzij de aangepastte software is deze Audi TT RS maniakaal snel. De sprinttijd van 0-100 is bij de stockversie (340 pk) al heel respectabel met 4.7 seconden, maar dankzij de 120 extra paarden kun je de 0-100 sprint onder de 4 seconden afraffelen. Dan ben je gelijkwaardig aan een Aston Martin Vanquish en een Gallardo Spyder 560-4 met handbak. Heb je een TT RS met automatische versnellingsbak, dan kun je deze auto’s zelfs achter je laten. Hoe bizar is dat!
Toch ben ik blij met de handbak. Natuurlijk lever je meteen wat tienden van seconden in, maar door zelf te schakelen ben ik veel meer betrokken bij het rijden. Het is wel even wennen aan de vrij stroeve bak en de koppeling. Die klapt vrij direct erin. Maar na een tijdje weet ik niet meer beter en ben ik volledig gewend. Juist bij stevig tempo is dit een fijne versnellingsbak.
Tuning kers op de taart
De tuning is met recht de spreekwoordelijke kers op de taart. De 2.5 liter vijfcilinder loopt ongetuned al fanatiek naar de toerenbegrenzer, maar nu verpulvert hij deze bijna. Binnen een fractie van een seconde moet ik de tweede versnelling inleggen. Tijd om met mijn ogen te knipperen heb ik nauwelijks, want de toerenteller knalt alweer op de toerenbegrenzer en snel schakel ik naar de derde versnelling. De versnelling blijft immens, tijd om adem te halen heb ik nauwelijks. En als ik al tijd heb om iets waar te nemen, dan wordt dit overstemd door de muziek van de vijfcilinder. Deze Audi TT RS voelt als een sportwagen, juist dat gevoel ontbrak bij de standaard Audi RS3.
De getunede vijfcilinder is niet alleen veel sneller, maar voelt ook zo aan zonder nerveus of bokkig te zijn. Dit is gewoon veel leuker, zeker als je weet dat met deze stage 2 TT RS zelfs 300 kilometer per uur kunt halen op een lege Autobahn. Waanzinnig! Heb je een Audi RS3? Ren dan naar de tuner voor wat extra vermogen. Het is de investering meer dan waard! Ik ben zielsgelukkig met de vierwielaandrijving met dit soort vermogen, want ondanks het vochtige asfalt kan ik het vermogen wel kwijt. Mijn voorwielaangedreven Seat Leon Cupra met 400 pk is hopeloos in dit soort omstandigheden.
Onderstuur
Ik heb ervaren dat deze Audi TT RS qua geluid en acceleratievermogen het gerenommeerde sportwagens bleek achter de neus kan maken. Hoe zit het met de handling, waar de Audi RS3 toch wel steken liet vallen? Om eerlijk te zijn: enthousiaste stuurmannen zijn beter af met de Porsche Boxster S. Deze Audi TT RS is meer een cruiser, minder een atleet. Het begint al bij de besturing. De TT RS stuurt vrij zwaar, maar heel veel gevoel zit er niet in de installatie. Ook heeft de TT RS last van onderstuur, al is het gelukkig wel minder heftig als in de RS3. Je kunt wel degelijk lekker tempo maken met deze auto, maar het zit niet in zijn DNA om dit te doen. Het voelt een beetje onnatuurlijk. Ook zijn de remmen een punt van zorg bij de Audi TT. Bij heftig gebruik slijten ze megasnel. Zoek je een auto voor op het circuit, koop dan een Porsche Boxster.
Flaneren langs boulevard
Gelukkig gaat de vrij stugge vering niet ten laste van de rijdbaarheid, want de auto tordeert nauwelijks. Alleen aan de licht trillende binnenspiegel merk ik dat ik in een Roadster rijd. Mogelijk is voor sommigen het onderstel misschien nog iets te stug. Ik vind het wel fijn en wat mij betreft zit het net aan de goede kant van de grens, maar een BMW Z4 of een Mercedes-Benz SLK 55 AMG zijn wel wat comfortabeler. Net als de Mercedes SLK 55 AMG is de Audi TT RS vooral een heerlijke cruiser en allrounder. Ze zijn allebei snel, luxe en uiterst geschikt om mee te flaneren langs de boulevard. De SLK 55 AMG is nog wat chiquer en luxer en de V8 is een geweldige machine. De Audi is (ook gebruikt) gunstiger geprijsd en persoonlijk verkies ik de vijfcilinder boven de AMG achtcilinder. Jazeker, je leest dit goed. Natuurlijk is dit ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, ik ken genoeg mensen die met liefde een ledemaat verkopen om een V8 te bezitten, maar ik vind deze vijfcilinder echt ‘out of this world’.
Conclusie
Ja, deze Audi TT RS biedt meer beleving als de Audi RS3. Natuurlijk is een RS3 moderner, praktischer en enorm capabel, maar een Audi TT RS is meer fun. Het totaalplaatje klopt beter. Je zit lager, het interieur is speciaal en dankzij het enorme vermogen is de auto verslavend snel. Natuurlijk doet het rijden met de kap open ook veel voor de beleving. Iedere seconde van de rit ben je er van bewust dat je in iets bijzonders rijdt. Als sportauto komt hij – net als de Audi RS3 – tekort, maar als cruiser is deze auto geweldig. Neem de TT RS mee naar het Gardameer of de Italiaanse Riviera en je hebt de tijd van je leven. Lekker flaneren en genieten van die vijfcilinder met het vooruitzicht dat je op de terugweg nog even je auto kunt uitlaten op de Duitse Autobahn. Dit is een auto waar je me midden in de nacht voor kunt wakker bellen.
Eindcijfer: 8,5
+ Sensationele prestaties
+ Heerlijke cruiser
+ Fraaie auto
+ Heerlijke vijfcilinder
– Niet zo sportief als een Boxster S
– Ook gebruikt zeer prijzig