Rijtest: Audi S4 – 500 pk (2010)
Het gebeurt niet vaak, maar soms rijd je in een auto die in alle opzichten je verwachting waarmaakt en toch slaat de vonk op één of andere manier niet over. Deze Audi S4 – bouwjaar 2010 – is ondanks 500 pk(!!!) ook zo’n auto.
Waar dat door komt?
In eerste instantie niet door een gebrek aan vermogen. Deze Audi S4 is standaard goed voor 333 pk en dankzij de uitgebreide tuning goed voor maar liefst 500 pk! De 0-100 sprint doet deze gepeperde Audi S4 in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt boven de 300 kilometer per uur. Dat belooft vuurwerk en dan heb ik met eigenaar Luuk ook nog eens op de Duitse Autobahn A57 afgesproken. Een prachtige weg om je auto af te toppen. Zoveel ‘pferdchen’ moeten natuurlijk ook onbeteugeld kunnen galopperen.
Zien je buren dat je in een 8 jaar oude auto rijdt?
Totaal niet. De vorige generatie A4/S4 is nog steeds een prachtige auto. Audi’s worden mooi oud. Ook 8 jaar na dato is deze generatie Audi S4 gewoon een hele dikke auto. Aan de vier uitlaten herken je dat het een Audi uit de S-serie is, maar verder ziet het er ingetogen en ‘composed’ uit. Gaaf! Het interieur is minstens zo kwalitatief hoogwaardig. Ik heb niet het idee dat ik in een verouderde auto zit. Hooguit zijn de graphics van het navigatiesysteem niet up-to-date, maar de fit&finish is geweldig. De eerste eigenaar heeft zo goed als alle opties aangevinkt dus de auto is ook nog eens lekker vol. Erg cool: het rode leer! Maakt de auto net wat meer speciaal.
Wat kost een vergelijkbare Audi S4 nu nog?
Het mooie van dit alles is dat een auto als de Audi S4 allang geen kapitalen meer kost in de aanschaf. Een vergelijkbare Audi S4 van hetzelfde type kun je voor onder de 30.000 aanschaffen. Een makkelijke keus. Een nieuwe, kale Audi A3 of een volgeladen Audi S4 met 500 pk en 130.000 kilometer op de teller. Die kilometers zijn de auto overigens niet aan te zien, want alles voelt en ziet eruit als nieuw. We lopen vaak te zeuren over de meerprijs voor ‘premium-modellen’, maar hier zie je die kwaliteit echt terug. Alleen al hoe het leer eruit ziet. Deze auto heeft nul gebruikssporen.
Is dit een concurrent van de BMW M3?
Nee, dan heb je een Audi RS4 nodig. De Audi S4 is in de markt gezet als GT en dat merk je. Dit is een auto voor de Autobahn. Daar blinkt de Audi S4 echt uit. Dit is één van de (weinige) auto’s die steeds fijner rijdt naarmate het tempo hoger ligt. Dan graaft de auto zich voor je gevoel echt in en is de wegligging snaarstrak. Het waaide tijdens de testrit fors maar de rechtuitstabiliteit was echt vlekkeloos. Er zijn meer pluspunten. De Audi S4 is stil, verfijnd, comfortabel en wat zitten de stoelen fijn. Zet de B&O audio op standje ‘snooze’, de cruisecontrol op 220 km/h en je kunt het er uren volhouden. Luuk was ook zo verstandig om te investeren in een stevig setje remmen (uit de RS4) en die werken fantastisch. Wat een stopkracht! Ook is deze Audi S4 voorzien van een sportdifferentieel en dat zorgt voor een veel betere wegligging. Met deze Audi kun je hele hoge bochtsnelheden halen. Mits je het aandurft, want de stuurinrichting is extreem gevoelloos. Bijna op het irritante af. Dit is geen auto die de bestuurder betrekt bij het autorijden.
Wat zorgt dan toch voor die opgetrokken wenkbrauw?
Toch de motor. Het is niet dat ik twijfel aan het opgegeven vermogen of dat ik te klagen heb over de vermogensopbouw. De chip van JD Engineering is subliem. Superverfijnd. En razendsnel. Ik had mijn 340 pk sterke BMW M140i meegenomen als referentie-auto en die kon deze 500 pk sterke Audi S4 niet bijbenen. Deze Audi S4 is de overtreffende trap alleen merk je er achter het stuur niet zoveel van. Oorzaak is het motorkarakter. Het lijkt op een atmosferische motor. Het vermogen wordt heel geleidelijk en ‘smooth’ opgebouwd. De compressormotor heeft hogere toerentallen nodig om te presteren. Prachtig in een hothatch, maar in een Autobahncruiser mis ik de klap in de rug. Het gaat te makkelijk en te beheerst allemaal. De Audi S4 voelt nooit verbijsterend snel aan, totdat je op de teller kijkt en met verbazing constateert dat je de 250 kilometer passeert (BEWIJSFILMPJE). Geloof me: deze auto is echt waanzinnig snel alleen voel je er achter het stuur te weinig van. Het duurt niet lang voordat ik in deze Audi S4 verlang naar meer vermogen. Nog meer vermogen. Het klinkt even waanzinnig als verwend, maar toch.
Je zou dat toch ook als een compliment kunnen zien?
Eigenlijk wel ja, want het is best bizar hoe moeiteloos de Audi S4 500 paardjes op het asfalt kwakt. Je zou bijna zeggen dat de auto te goed is. Of te emotieloos. Het is hoe je het bekijkt. Je moet deze auto in ieder geval niet ‘stock’ (333 pk) rijden want als er één auto is die baat heeft bij chiptuning dan is het deze wel. Dan toch even de vergelijking met mijn eigen turbocharged BMW M140i. Natuurlijk een compactere en lichtere auto (dus een beetje appels en peren) maar de BMW voelt sneller aan. Dat is hij niet, maar zo voelt het wel. Het enige moment waarop ik kippenvel krijg in de Audi S4 is als ik bij het verkeerslicht wegspurt. Dan voel ik echt even mijn maag omdraaien en gaat het verschrikkelijk snel. Bijna Tesla-esque snel zeg maar.
Maakt het geluid nog wat terrein goed?
Dat is een tweede oorzaak voor het gebrek aan beleving. De zescilinder doet zijn werk wel heel erg bescheiden op de achtergrond. Van buiten klinkt de Audi best bruut als hij langsblaft, maar als chauffeur krijg je er weinig van mee. Het enige wat je hoort is het luide gehuil van de compressor (met dank aan het aftermarket luchtfilter). Leuk in een dikke Ford Mustang maar in een cruiser als de Audi S4 wat minder geschikt. Later reed ik de auto ook nog een keer met aangepaste uitlaat. Dat doet wel iets maar nog steeds is het geluid niet echt inspirerend. De ‘reihensechser’ uit de BMW klinkt zoveel beter. Dat is echt geen match.
Nog bijzonderheden als je een Audi S4 gaat aanschaffen?
Houd allereerst rekening met een buitensporig brandstofverbruik. Deze motor lust echt wel een slokje, ongeacht of deze wel of niet getuned is. Als je 1 op 8 haalt mag de vlag uit. Ander puntje is dat snelle Audi’s erg geliefd zijn bij het inbrekersgilde. Je wilt liever geen gemaskerde en gewapende idioot naast je bed staan, maar de kans is vrij groot dat dit toch gaat gebeuren. Dit heeft natuurlijk ook een effect op de verzekeringstarieven. Die zijn hoog. Daarnaast is en blijft het een Audi uit het hogere prijssegment en mag je bij het vervangen van onderdelen de buidel trekken. Dit is een dure auto, zoals gebruikelijk in dit segment.
De automatische versnellingsbak is een punt van aandacht, die kunnen wel eens de geest geven. Ik ben sowieso niet de ultieme fan van deze versnellingsbak. Hij schakelt niet zo smooth als de BMW ZF-8 bak en ook gaat het wegrijden niet altijd soepel. Ik zou proberen om een versie met een handbak te scoren (moet je wel heel goed zoeken). De standaard remmen zijn ook niet fantastisch. Dankzij het hoge wagengewicht slijten ze bovengemiddeld snel. Mocht je de auto als familietransporter willen inzetten? De Audi S4 is een auto waar vorm boven functie gaat. Het is geen Skoda Superb die een zee aan binnenruimte biedt. Algemene tip: kijk goed naar de onderhoudshistorie bij dit soort auto’s. Als de eerste eigenaren daarop beknibbeld hebben, moet je er met een grote boog omheen lopen.
Conclusie
Dat ik een zeikerd ben? Ieder weldenkend mens dankt Onze Lieve Heer op de knietjes dat hij/zij een dergelijke auto voor de deur heeft staan die belachelijk snel, luxe, comfortabel, verfijnd en ook nog eens betaalbaar is. Dit is een sublieme auto. Dat hij matig stuurt, als een ketter zuipt en wat snelheidsbeleving mist? Ach, dat zijn details. Dus ja, ik ben een zeikerd. Het blijft echter mijn blog. Dus mijn spel en mijn regels en als ik heel eerlijk ben vond ik de 412 pk sterke Skoda Superb die ik recent reed leuker. Die auto gaf me vaker een glimlach. Daarom scoort de Audi S4 ‘maar’ een 8-. Nog steeds een mooie eindscore maar vooraf ik had een hogere score verwacht.
+ Razendsnel
+ Comfortabel, verfijnd en stil
+ Nog steeds een pareltje om te zien
– Wat een zuipschuit
– Mist beleving