Rijtest: Audi S1 Sportback
Dress to impress. De Audi S1 weet als geen ander hoe dit moet. Je maakt indruk met dit knalgele krachtpatsertje. Dikke velgen, enorme wielkasten, veel gaas en vier prangende uitlaten: een echte ‘pocket rocket’. Wauw! Kan hij zijn gespierde uiterlijk ook waarmaken met flitsende prestaties? Of is de Audi S1 toch meer een voorbeeld van ‘window dressing’?
A1 quattro
Met de hardware zit het op papier in ieder geval goed. De 2.0 TFSI is goed voor 230 pk/370 nm. Ook is de Audi S1 voorzien van vierwielaandrijving. Dit is overigens niet de eerste snelle Audi A1. Een paar jaar terug bracht Audi de gelimiteerde A1 Quattro uit (333 stuks). De 11 gelukkige Nederlandse eigenaren tikten maar liefst 65.000 euro af voor deze unieke versie (256 pk/350 nm). De S1 heeft bijna dezelfde hardware, maar kost ‘slechts’ 40.000 euro. Ik kan me voorstellen dat de elf A1 quattro eigenaren ‘not amused’ zijn.
Zakelijk interieur
Deze snelle Audi S1 is weliswaar bereikbaar voor een grotere groep mensen, een koopje is de S1 nog steeds niet. Voor de ruimere Seat Leon Cupra (280 pk) en Volkswagen Golf GTI Performance (230 pk) ben je minder geld kwijt. Bij de Seat krijg je dan ook nog eens een meer power (280 pk). In tegenstelling tot de Cupra en GTI laat de S1 wel duidelijk zien wat hij in huis heeft. Dat is in ieder geval een argument om de Audi niet meteen te negeren. Jammer vind ik dat deze uitbundigheid in het interieur onvoldoende is terug te zien. De sfeer is zakelijk en ik zie nauwelijks verschillen met de Audi A1 Sportback 1.2 TSI die ik eerder testte. De kwaliteit van het interieur is overigens boven iedere twijfel verheven. Absolute topklasse. De met leer beklede sportstoelen (1500 euro meerprijs voor nappaleder) zitten als gegoten. Minpunt is wel dat ik de stoel niet laag genoeg kan verstellen.
Soundengineering
De S1 is standaard uitgerust met Audi Drive Select. Je kunt daarmee als bestuurder het uitlaatgeluid en de gasrespons wat aanpassen. Volgens de PR-man van Pon kun je ook de vering aanpassen, maar die verschillen heb ik niet gemerkt. Wat je wel merkt is dat de soundengineers van Audi de juiste toon hebben gevonden. De S1 klinkt dreigend en de bassen van de uitlaat dringen op gepaste wijze in het interieur door. Zeker bij volgas is het genieten geblazen. Inmiddels rijd ik in de Dynamic modus en komt het geluid nog wat indringender door. Ongetwijfeld is hier ook de nodige ‘soundengineering’ gedaan, maar dit klinkt in tegenstelling tot de Seat Leon Cupra en Volkswagen Golf GTI wel authentiek. Ook omstanders kunnen genieten van de turbo en uitlaatherrie van de Audi. Cool!
Enorm prestatiepotentieel
De beul van een turbomotor weet goed raad met de kleine Audi. Dankzij de 4WD spuit je weg bij het stoplicht. Het kost je slechts 5,7 seconden om de maximumsnelheid op de vijfbaans A2 te bereiken. Heb je meer haast of woon je in de buurt van Duitsland, dan is het goed om te weten dat je met deze S1 zonder al te veel moeite 250 kilometer per uur kunt rijden. De S1 maakt vooral indruk met het gemak waarmee hij accelereert bij lage toeren. De auto accelereert dan zo snel, dat ik even twijfelde aan mezelf en aan de Audi. Was deze auto stiekem van wat extra peper voorzien? Pas als je de motor doortrekt tot het rode gebied weet je dat dit niet het geval is. Boven de 5000 toeren mist de S1 de extra punch die een Seat Leon Cupra of de Volkswagen Golf R wel in huis hebben.
Hoewel de sprintjes in versnellingen 3 en 4 bij laag toerental enorm verslavend zijn, begin ik na verloop van tijd de extra punch toch te missen. Ik vind het altijd erg bevredigend om het laatste beetje vermogen uit een auto te peuteren. Dat deze TFSI nog van een vorige generatie is merk je bij het brandstofverbruik. Wij scoorden een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5. Opgeteld met de kleine brandstoftank (45 liter) betekent dit dat je in de praktijk een hele geringe actieradius hebt.
Handbak only!
Goed nieuws voor de puristen onder ons: de Audi S1 is alleen leverbaar met een handbak. Naar een DSG-bak zoek je tevergeefs op de optielijst. Dit hoeft geen belemmering te zijn, de zesbak schakelt voortreffelijk. De versnellingsbakverhoudingen zijn in de eerste drie versnellingen kort gehouden. Dit bevordert een actieve rijstijl. Lekker! De volgende positieve verrassing is het gevoel in de besturing, de achilleshiel van veel Audi’s. Het lijkt erop dat Audi nu wel succesvol gewinkeld heeft bij Volkswagen en Seat. De auto stuurt vergelijkbaar prettig als de Golfjes en de Leon Cupra. Niet de meest gevoelvolle installatie die ik ooit heb gereden, maar beter dan ik ooit in een Audi heb ervaren.
Volwassen onderstel
Wat kun je verwachten van het onderstel van de kleine Audi? Meestal kunnen auto’s met een kleine wielbasis niet zo goed overweg met oneffenheden in het asfalt. Als rijdersauto zijn ze fantastisch, maar als reisauto zijn ze te stug en te nerveus. Niets van dit alles! De Audi S1 voelt zeer volwassen aan. Dit is mede te danken aan het feit dat de Audi S1 is voorzien van een multilink achteras (wat best bijzonder is voor zo’n kleine auto!). Daardoor verwerkt de S1 oneffenheden heel erg goed. Het voelt qua afstelling grotendeels hetzelfde als de Golf R. Volwassen, stabiel en met verrassend veel restcomfort. De S1 is voortreffelijk gereedschap voor het snellere Autobahnwerk. Ook bij zeer hoge snelheid spoort de auto als op rails. Een klein nadeeltje van de multilink achteras, de montage gaat ten koste van de toch al niet riante bagageruimte (210 liter in plaats van 270).
Spektakel ontbreekt
Ik duik op de terugweg naar Leusden bij Barneveld nog even de snelweg af. In de cirkel Leusden – Barneveld – Ede vind je verrassend veel fijne stuurmanswegen. Het geschikte terrein om je hothatch te kunnen testen. Hier blijkt dat Audi het net niet heeft aangedurft om de S1 te voorzien van een scherp randje. Je zou verwachten dat een auto met dit uiterlijk in staat is om de bestuurder te intimideren. Dit is niet zo. Je haalt heel makkelijk hele hoge bochtsnelheden met de auto, maar over het algemeen reageert de auto vooral met voorspelbaar onderstuur als je het te bont maakt. De S1 geeft je net niet die laatste 10% extra beleving. De extra communicatie. De spanning dat het mis kan gaan. Het kontje blijft altijd in het gareel. De S1 voegt qua weggedrag eigenlijk niks toe ten opzichte van de snelle Golfjes, de Audi S3 en de Seat Leon Cupra. Jammer dat Audi niet een klein beetje meer lef toont. Het had gekund bij de uiterlijk extravagante S1. Nu is het net wat te veel van hetzelfde. Een gemiste kans. Of komt er ooit nog een RS1?
Conclusie
Het is dit gebrek aan karakter wat de S1 uiteindelijk opbreekt. Zoals ook de turbomotor net dat laatste beetje punch mist als je toeren gaat maken. De S1 onderscheidt zich te weinig van zijn snelle concerngenoten om de stevige prijs te rechtvaardigen. Onze testauto kost inclusief alle opties meer dan 50.000 euro. Voor dit geld kun je ook een Golf R kopen. Toch snap ik dat er mensen zijn die na het lezen van deze test toch de Audi showroom binnenstappen en de S1 bestellen. Ik snap dat je valt voor het gave uiterlijk. Mijn knietjes knikten ook even toen ik deze S1 voor het eerst zag. Rationeel gezien betaal je te misschien iets te veel, maar de S1 is zeker geen miskoop. De Audi S1 is een bijzondere en buitengewoon competente hothatch. Voor de Audi fans een ‘must have’, voor autoliefhebbers een ‘nice to have’.
Eindcijfer: 8-
+ Uitstraling
+ Volwassen onderstel icm 4WD!
+ Beresterke turbomotor
+ Handbak
– Concurrentie in eigen huis
– Ruimte
– Verbruik
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Muntstad Audi in De Meern.