Rijtest: Audi RS6 Stage 2 (2014)
Komt deze Audi RS6 je bekend voor? Dat klopt. Eerder hebben we deze auto aangekondigd als duurtester. Omstandigheden gooiden echter roet in het eten. Maar niet getreurd, inmiddels heeft de eigenaar het nodige versleuteld en verbeterd aan de auto en is het weer hoogste tijd voor een letterlijk razendsnelle review op de Duitse Autobahn.
Wat zijn nu de specs van deze auto?
Bij onze vorige ontmoeting had deze auto nog een stage 1 tuning van een voor ons onbekende tuner. Op de bank goed voor 678 pk / 980 Nm, maar de tune was niet helemaal naar wens. Daarom is snel het besluit genomen om de auto onder handen te laten nemen door VAG-specialist JD Engineering. Naast de chiptuning op maat zijn er ook op maat gemaakte Kiwiparts lege voorpijpen, downpipes, 200 cell katalysator en een Kiwi-parts midpipe geplaatst. Dit zorgt voor een betere flow en voor een (nog) veel beter geluid. Nu hoor je de echt V8 hameren en beuken en dat zorgt instant voor een glimlach. Ja, de auto is luid en voor sommigen misschien wel over het randje. Maar dit is wel een Audi RS6 en dan mag het in mijn optiek ook wel een beetje ‘over de top’ zijn. Stiller kan ook, want met de uitlaatklep gesloten kun je er prima rustig mee cruisen. Of je dat wilt is de vraag, want met de JD chip op maat is het vermogen gestegen naar een bijna duizelingwekkende 754 pk en 1038 Nm!
Kun je met zoveel vermogen nog normaal rijden?
Verrassend goed zelfs. Met de settings in comfort is het bijna een doodnormale Audi A6. De vering is smooth, de versnellingsbak schakelt boterzacht en het overzicht is prima. Als klap op de vuurpijl kun je er met vier volwassenen prima mee op vakantie. De auto is absoluut praktisch. Het is bijna niet te bevatten dat je op pad bent met een asfaltverslindend monster waarmee je Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunt maken. Het enige wat de potentie verraadt is de subtiele V8-grom. In comfortmode hoor je die op de achtergrond, maar wel al aanwezig genoeg voor een gezonde dosis kippenvel. En dat neemt alleen maar toe als je het gaspedaal een heel klein beetje vloert. Dan voel je direct het gigantische koppel van 1038 Nm op een hele vloeiende manier in je rug beuken. Beheerst, maar je voelt al wel de enorme vermogensopbouw. En dan rijd je nog niet eens halfgas. Inhalen is nog nooit zo makkelijk en comfortabel geweest.
Maar we willen meer, toch?
Vanzelfsprekend. En daarom hebben we op deze zonnige zaterdagavond een bijna uitgestorven Autobahn voor ons liggen. De perfecte omstandigheden om op een verantwoorde manier wat meer tempo te maken. Lees: om jezelf naar de horizon te katapulteren. Want wat er gebeurt als je volgas geeft is nauwelijks onder woorden te brengen. Het is echt sensationeel als je vanaf 2 of 3 volgas geeft. De klap in je rug is echt enorm, maar de auto geeft geen enkele krimp. Deze Audi RS6 draait er zijn hand niet voor om, heeft altijd tractie en schiet als een bezetene vooruit. Als bonus hoor je de 4.0 liter V8 ongefilterd hameren. Je wordt zo geprikkeld dat je zeker in manuele modus enorm moet opletten om tijdig door te schakelen, want anders ram je de bak genadeloos in de begrenzer.
Wat is de 100-200 tijd?
Hou je even vast, want dit is de snelste auto ooit op onze Dragy ranglijst. In slechts 6.25 seconden ram je van 100 naar 200. Echt ongekend en uiterst sensationeel. En je laat medeweggebruikers echt volledig kansloos. Een Volkswagen Golf 8 R was zo dapper om op de achterbumper te kleven en in no time was dat een heel klein stipje in de binnenspiegel. Het haalt eigenlijk geen moer uit in welke versnelling je gas geeft. Ook in versnelling 7 is de acceleratie echt al brachiaal. Schakel terug en het is alleen maar bruter. Het kost even tijd voor de turbo’s om op stoom te komen, maar vanaf circa 2.800 toeren is het volle polle genieten geblazen. De koppelcurve is zo plat als de Tafelberg en de V8 houdt tot 6.600 toeren alle energie vast. De laatste paar honderd toeren voel je het ietsjes wegzakken en kun je beter doorschakelen.
Hebben we ook de topsnelheid kunnen uittesten?
Nee, daarvoor reed er net iets te veel verkeer. En zeker op extreem hoge snelheden van 300 plus moet je daar natuurlijk extra rekening mee houden. Wel kwamen we met het grootste gemak tot 323 op de teller toen het asfalt even leeg was. Dat is 317 GPS. 330 GPS zou zeker moeten lukken. Nog belangrijker is de aard en wijze waarop deze Audi RS6 heerst op de linkerbaan. Ongeacht of je de luchtvering in comfort of sport zet, jij bent als bestuurder altijd volledig in control. De rechtuitstabiliteit is onovertroffen goed. Het is bijna bedrieglijk, want bij een snelheid van 230 kilometer per uur voelt het aan alsof je 150 rijdt. Het enige mancootje is het schuifdak dat boven de 270 veel windgeruis produceert. Een bekend Audi RS6 kwaaltje. De eigenaar heeft overigens ook de remmerij aangepakt, want die waren bij onze eerste ontmoeting echt een punt van zorg. Het rempedaal heeft nog steeds wel een enorm lange slag, maar de vertraging is gewoon zoals het hoort en er treden verder geen gekke trillingen of bijgeluiden op. Maar heel eerlijk, bij dit soort vermogens en snelheden moet je eigenlijk een keramisch setje overwegen.
Wat valt verder nog op?
Dat de bouwkwaliteit van deze generatie Audi A6/S6/RS6 echt onovertroffen is. Deze 11 jaar oude Audi RS6 met 158.000 kilometer levenservaring voelt en ziet er als nieuw uit. Niks piept of kraakt, alle onderdelen blinken als nieuw, het leer is nog steeds mooi glad. You name it en het ziet er spic en span uit. Het enige waaraan je de leeftijd afleest is het ietwat verouderde infotainmentsysteem en de analoge tellers. Alhoewel dat laatste eigenlijk alleen maar een hele grote plus is. Maar verder voelt en ziet de auto er als nieuw uit en is het heerlijk toeven achter het stuur. Zeker ook vanwege de nagenoeg perfecte stoelen. Wat zitten die fijn. En als ik toch complimenten blijf uitdelen: de auto trekt enorm veel aandacht en bekijks onderweg. Eigenlijk alleen maar positieve reacties en duimpjes omhoog. De Audi RS6 is voor heel veel mensen een absolute droomauto en die waardering voel je zeker. Een schaduwzijde bij deze auto is wel dat er ook wel wat verkeerd publiek op je auto afkomt en je de kans loopt dat je onvrijwillig je sleutel mag afstaan. Dit is niet een auto die je zomaar even op straat parkeert of op je oprit parkeert. Weet waar je aan begint.
En qua kosten?
Daarvoor geldt letterlijk hetzelfde, want dit soort auto’s heeft niet alleen een hoge aanschafprijs, ook het onderhoud, de brandstof en de verzekering zijn serieus prijzige aangelegenheden. Je zult echt wel een potje moeten hebben om dit te betalen en met eventuele tegenslag om te gaan. Want ja, er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan en dan loopt het direct in de papieren. En vergeet niet om de af-fabriek gemonteerde oliezeef te vervangen, wil je de motor heel houden. Overigens gaat het te ver om over het brandstofverbruik te zeuren. Bij een dikke 4.0 biturbo V8 met 754 pk weet je dat je niet op een litertje meer of minder moet letten. Hoort erbij. En natuurlijk zijn de modificaties – denk aan uitlaat, tuning, remmen – ook niet gratis. Maar die maken de auto wel echt beter. Alleen al de soundtrack. Onvoorstelbaar gaaf. Zelfs de pops and bangs kunnen op mijn waardering rekenen. Ja, een beetje fout maar again: dit is een Audi RS6 en dan mag dat.
Is er dan niets te zeuren?
Eigenlijk maar één puntje: anders dan de vorige keer ben ik nu geen fan van het stuurgevoel. Ik vind het toch wat te gevoelloos en artificieel. De connectie met de voorwielen ontbreekt een beetje. En ja, je voelt dat je met bijna 2 ton onderweg bent. Dus een dynamisch toptalent is het niet, al zul je wel versteld staan van de stabiliteit van de carrosserie. Dankzij de luchtvering helt de koets gewoon niet over. Dat is echt wel geniaal. Maar heel eerlijk: deze auto komt op de Duitse Autobahn gewoon beter tot zijn recht dan op de Nordschleife. En dat is helemaal geen schande, want er is geen auto die dit kunstje beter beheerst. In een Audi RS6 is ‘Autobahnbrennen’ echt verslavend leuk. Want iedere keer die onvoorstelbare beuk in je rug in combinatie met die grommende V8, daar kan ik geen genoeg van krijgen. Ook blijft het altijd maar weer bijzonder om de magische grens van 300 km/h te passeren. Zeker op deze manier. Wat een monster!
Dus?
Is dit oprecht één van de fijnste auto’s die ik ooit getest heb. Niet alleen als ultieme rechtuitbrander maar ook omdat de auto na 11 jaar nog zo onverwoestbaar robuust aanvoelt. Dit is echt nog ‘German engineering at its best’. Natuurlijk gaat er wel eens wat stuk en heeft deze auto ook zijn zwakke plekken, maar als alles functioneert zoals het hoort dan is er bijna geen gelijke te vinden. De tuning maakt de auto alleen nog maar beter. Juist ook omdat de motor nog vloeiender en verfijnder aanvoelt dan stock. En twee tandjes sneller. Je hebt nooit het idee dat de V8 tot over de grens wordt uitgeknepen. Het voelt gewoon heel erg goed. Bespaar daarom nooit op je chiptuning. Goede kwaliteit betaalt zich uit. Maar ook zonder chiptuning is dit een icoon hoor. Het grootste nadeel is dat je er ook een waakhond en een alarmsysteem bij moet aanschaffen. Helaas is dat niet anders. Maar deze Audi RS6 is dat waard.
Eindcijfer: 9+
+ Brutus o gij!
+ Ultieme Autobahnbrenner.
+ Zeer hoogwaardig interieur.
– Duur in gebruik en onderhoud.
– Extreem diefstalgevoelige auto.
Vermogen 754 pk (560 pk), 1.038 Nm (700 Nm) |
0-100 3.2 sec (3.9 sec) |
Topsnelheid Circa 330 km/h (250 km/h) |
Motor 4.0 liter V8 biturbo |
CO2 uitstoot 229 g/km (NEDC) |
Vanafprijs (NL) n.v.t. |
Minimale bagageruimte 565 liter |
Leeggewicht 1.910 kg |
Tussen haakjes de stockwaardes van de Audi RS6.