Rijtest: Audi RS3 (544 pk)
Een bedreigde diersoort. Dat is de vijfcilinder van Audi in de huidige tijden van politiek correct groendenken. We moeten allemaal zuinig en verantwoord en wat nog meer. Enorm jammer, want de vijfcilinder turbomotor in de Audi RS3 is één van de fijnste motoren ooit gebouwd. Helemaal als die ook nog eens van extra pepertjes is voorzien door onze vrienden van JD Engineering.
Extra pepers?
Jazeker. Er zijn helden die het credo meer=beter anno 2019 nog durven te hanteren. Zoals Alwin. Een vriend van deze website en eerder eigenaar van een bloedsnelle SEAT Leon CUPRA met 419 pk. Hij voelde – zoals we die allemaal kennen – die kriebel voor wat meer en iets nieuws en kwam een prachtige Audi RS3 tegen. Het faceliftmodel met de 400 pk sterke vijfcilinder turbomotor. The one to have, want de heikele problemen van (te) veel onderstuur en snel slijtende remmen schijnen bij het faceliftmodel onder controle te zijn. En natuurlijk vanwege het tuningpotentieel van de motor, want dat is ongekend groot.
Hoeveel vermogen heeft de RS3 nu?
544 pk en 707 nm. Dat zijn niet zomaar getallen. Neem even de tijd om dit op je te laten inwerken. Een ogenschijnlijk doodnormale hatchback. Ok, de quattro letters op de voorspoiler en de ovalen uitlaten verklappen de identiteit voor de liefhebber maar verder verschilt de Audi RS3 niet heel veel van een standaard Audi A3 met S-line sportpakketje. Alleen is dit een Audi A3 met bijna 550 pk. Ik laat dat even op me inwerken. Zoveel pk in een auto van het formaat van een Volkswagen Golf.
Wat betekent dat in de praktijk?
Dat ga ik met Alwin uitzoeken op de Duitse Autobahn. Uiteraard heb ik onze zeer nauwkeurige meetapparatuur (Dragy) weer bij me. We slaan de koffie over, want het is op deze vroege zondagmorgen nog rustig op de Autobahn. Met een machtige brom wordt de vijfcilinder wakker en laat hij dreigend weten dat hij er klaar voor is. De olietemperatuur is een mooie 95 graden, alle seinen staan op groen. Dus bij de oprit zet ik de auto stil, activeer ik de launch control en lanceer ik mezelf naar de horizon . Mijn nek klapt achterover als de turbo razendsnel reageert en de auto naar voren sleurt. Wtf! Wat een geweld. Dat had ik niet verwacht. Ik schakel snel door en het acceleratiefeest gaat onverminderd door. Zonder moeite zet ik meteen 310 op de teller. En ik zal je vertellen, als er meer ruimte was had er daadwerkelijk nog meer ingezeten. Wtf!
Wat zeggen de meetcijfers?
Die bevestigen het beeld. Ter vergelijking pak ik de tijden van de BMW M5 Competition erbij. Sterker (625 pk) maar ook zwaarder. Wel de snelste auto die ik gemeten heb. Tot dit moment. Deze Audi RS3 is de nieuwe koning. De 80-120 sprint kost slechts 2.0 seconden. Dat is twee tienden sneller dan de BMW M5. Op de 100-200 sprint zijn de verschillen eveneens gering, maar toch pakt de Audi RS3 weer een tiende en kost deze exercitie slechts 7.5 seconden! Waanzinnig. De 0-100 sprint? In pak hem beet 3.3 seconde ram je van 0 naar 100. Dat is echt ongekend rap. En zo voelt de auto ook. Ook boven de 250 is deze Audi RS3 nooit buiten adem. Het gemak waarmee ik de 300 aantik is echt verbijsterend. Geef gas bij 270 en ik voelt nog steeds een hele forse duw in mijn rug. En dat in een middenklassertje.
Hoe is de motorkarakteristiek?
Geil. Ronduit geil. Dit is een absolute god van een motor. Dat heeft een paar oorzaken. Allereerst het geluid. Die goddelijke vijfcilinderhuil. Wat klinkt dit bruut. Dreigend en hees bij lage toeren. Daarna verandert de soundtrack langzaam in een intense vreugdeschreeuw als je richting de 7.200 toeren dendert. Het is intens, emotioneel en puur natuur. Wat een motor! Wat een feest. En dat geldt ook voor het karakter. De turbo heeft wel wat toeren nodig om te spoelen maar als je eenmaal voorbij de 3.000 toeren bent breekt de hel los. De motor is heerlijk agressief. Er is nauwelijks een turbogat en de vijfcilinder wil gegeseld worden. En geloof me, dat wil jij ook. Niet alleen vanwege de dierlijke schreeuw maar ook omdat de vijfcilinder energie heeft tot de toerenbegrenzer. De software-aanpassing zorgt natuurlijk voor meer koppel, maar het karakter van de motor is onaangetast gebleven. Je hebt alleen (veel) meer vermogen, meer snelheid en bakken extra plezier.
Kan de auto met het extra vermogen omgaan?
Verbijsterend goed. Mede te danken aan de integrale aandrijving natuurlijk. Je hebt gewoon altijd tractie. Daarnaast is de afstelling van de dempers prettig. Ja, de auto is stevig geveerd maar nooit nerveus. Heel af en toe hebben de dempers moeite met een stevige kuil maar over het algemeen ligt de auto snaarstrak op de weg. Ook als je 300 rijdt. Nooit heb ik het idee dat de auto met me aan de haal gaat. Nooit zit ik met mijn vuisten het stuurwiel vast te knijpen. De Audi RS3 is gemaakt voor dit soort werk. Het verschil merkte ik goed toen ik na afloop instapte in mijn SEAT Leon CUPRA R. Die auto is echt wel nerveuzer op de Autobahn.
En als je in het land van Jesse Klaver komt?
Dan is deze Audi RS3 gelukkig geen nerveuze auto. Zet de motor en uitlaat in comfortstand en je hebt een hele rustige en beschaafde auto. Een luxe auto ook, want de afwerking en materialen staan op een heel hoog peil. Knap, want deze generatie loopt alweer wat jaartjes mee. Eigenlijk merk je alleen aan het navigatiesysteem dat de auto wat verouderd is. Dat kan echt wel beter. Verder heb ik geen klachten. Het is pracht en praal. Vooral het gebruik van alcantara (stuur, portieren) brengt het geheel op een nog hoger peil. De met nappaleder beklede kuipstoelen zitten fantastisch en als je het vocale geweld van de vijfcilinder zat bent (wat niet gaat gebeuren, geloof me) kun je met de fantastische Bang & Olufsen audio je oren nog even wat laten nabloeden.
Hoe is de handling?
De eerste indruk is gematigd positief. Ja, heel veel tractie maar qua stuurgevoel valt de Audi een tikje tegen. Een beetje gevoelloos. Audi-esk zogezegd. Ook voelt de RS3 een tikje zwaarlijvig aan. Ok, dat is hij natuurlijk ook wel een beetje (1.605 kg leeg). Dit is – op het eerste gezicht – een allrounder. Prima overigens, want dat doet hij fantastisch. Of de auto net zo heftig onderstuurt als de pre-facelift weet ik niet. De tijd ontbrak om de Audi RS3 op de Landstrassen goed te kunnen testen. Nou ja, misschien was er wel tijd maar was ik te druk met het uitwringen van de motor op de Autobahn. De stappen die de auto maakt zijn zo verslavend dat ik de afrit steeds vergat te nemen. Audi schijnt het onderstuur in de faceliftversie overigens redelijk onder controle te hebben, dus daar moeten we maar even op vertrouwen. Deze Audi RS3 is overigens voorzien van keramische remschijven. Ook best uniek in dit segment en de eerste indruk is eveneens fantastisch. Wat een brachiale vertraging!
Wat kost dit mooie speelgoed?
In het land van Mark Rutte regeert koning Belasting en die neemt ook de Audi RS3 genadeloos te grazen. De vanafprijs is inmiddels 87.000 euro en dan heb je nog niet in de optielijst gewinkeld. Pak net als Alwin een jong gebruikte en je bespaart dus heel veel geld. Dan is de Audi RS3 niet eens zo’n gekke aanschaf want de auto schrijft heel vriendelijk af. Dit is en blijft een gewilde auto. Helaas ook bij het dievengilde, maar een goede ‘Bearlock’ of waakhond lost dat probleem wel op. Een probleem waar je wel mee moet leren leven is het brandstofverbruik. Ik reed 1 op 4.5 tijdens mijn testrit. Dat is echt wel even slikken, ook al lag de snelheid erg hoog. Bij een rustige rijstijl is een verbruik van 1 op 10 zo ongeveer het maximaal haalbare.
Kan ik na een paar uurtjes Autobahnbrennen een conclusie trekken?
Ja, ik doe toch een poging. De goddelijke vijfcilinder motor maakt de auto bijzonder speciaal en dankzij de extra pepers is het nog ruiger, heftiger en intenser. Ok, qua stuurmansauto zijn er echt wel meer intense auto’s te koop maar daar gaat het bij deze auto niet om. Bij deze getunede Audi RS3 gaat het om pure performance en het verslavende geluid van de vijfcilinder. Dit is een verslavend leuke auto. Je wilt altijd die motor horen gillen en genieten van het spektakel. Dat de auto verder een prima allrounder is, is alleen maar mooi meegenomen. Het grootste probleem van de auto is dat deze zo snel is dat je gegarandeerd je rijbewijs een keer kwijt raakt. Ik durf bijna te stellen dat dit het waard is.
Cijfer: 8.5
+ wat een goddelijke motor.
+ prima dagelijks bruikbaar.
+ nog steeds een prachtig interieur.
– niet de ultieme rijdersauto.
– stevig aan de prijs inmiddels.
Stage 2 Chris?